Α. Δαγούμας (ΡΑΕ): Κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο όρο οι τιμές ρεύματος στην Ελλάδα

Κώστας Δεληγιάννης
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Α. Δαγούμας (ΡΑΕ): Κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο όρο οι τιμές ρεύματος στην Ελλάδα
Έλεγχος των προμηθευτών για την εφαρμογή των επιδοτήσεων στον ηλεκτρισμό – Εκτίμηση για μία πρώτη αποκλιμάκωση των τιμών από τον Απρίλιο – Σφοδρή επίθεση στον ΔΕΣΦΑ για την πρόταση κατασκευής δεύτερου αγωγού στο σύστημα μεταφοράς στη Βόρεια Ελλάδα: «Θα πληρώνουν οι καταναλωτές για έναν αγωγό που είναι άχρηστο;»

Κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο όρο κινούνται οι χονδρεμπορικές και λιανικές τιμές ρεύματος στην Ελλάδα, όπως επισήμανε πριν από λίγο σε συνέντευξη Τύπου ο πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής ενέργειας (ΡΑΕ), Επίκουρος Καθηγητής Αθανάσιος Δαγούμας.

Σύμφωνα με τον κ. Δαγούμα δεν ισχύουν οι αιτιάσεις ότι η ελληνική χονδρεμπορική αγορά έχει τις υψηλότερες τιμές στην Ευρώπη, καθώς κινείται κοντά στον πανευρωπαϊκό μέσο όρο, συγκλίνοντας με τις αγορές των υπόλοιπων χωρών της περιοχής. Αυτό που εξετάζει η ΡΑΕ είναι γιατί η περιοχή μας είναι πιο ακριβή από την υπόλοιπη Ευρώπη, όπου διαπιστώνεται ότι οι τιμές στην Ιταλία κινούνται κατά κανόνα σε υψηλά επίπεδα, συμπαρασύροντας και τις εγχώριες τιμές, μέσω των εισαγωγών-εξαγωγών.

Αποκλιμάκωση των τιμών από τον Απρίλιο

«Στα οικιακά τιμολόγια ρεύματος, το κόστος ενέργειας αντιστοιχεί στο 30% των τελικών χρεώσεων του λογαριασμού. Το κόστος ενέργειας ανέρχεται στα 170 ευρώ ανά Μεγαβατώρα, δηλαδή κινείται κάτω από το μέσο όρο της Ευρώπης, που είναι 210 ευρώ ανά Μεγαβατώρα. Την ίδια στιγμή, το κόστος τελών και ΦΠΑ κινείται γύρω στο 25% του λογαριασμού», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Όπως πρόσθεσε, οι χρεώσεις των Διαχειριστών (ΔΕΔΔΗΕ και ΑΔΜΗΕ) κινούνται κοντά στον μέσο όρο, ενώ τα επαγγελματικά τιμολόγια είναι όντως υψηλότερα, χωρίς ωστόσο να αποκλίνουν αισθητά από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Παράλληλα, ο κ. Δαγούμας επισήμανε πως είναι πρόβλημα είναι ο μικρός αριθμός προθεσμιακών συμβολαίων, με συνέπεια να υπάρχει υψηλή συσχέτιση των τιμών λιανικής με το χονδρεμπορικό κόστος. Όπως συμπλήρωσε, με την κατάργηση του σχετικού πλαφόν σε πρώτη φάση για τους ιδιώτες ηλεκτροπαραγωγούς, η ΡΑΕ έχει ήδη δρομολογήσει παρεμβάσεις για την αντιμετώπισή του.

Ο κ. Δαγούμας υπογράμμισε ότι, όπως δείχνει και η έκθεση του ACER, η τρέχουσα ενεργειακή κρίση οφείλεται κατά κύριο λόγο στην άνοδο των διεθνών τιμών του φυσικού αερίου. Επομένως, σύμφωνα με τον ACER, μεγαλύτερες επιπτώσεις υπήρξαν στις χώρες όπου το αέριο κατέχει σημαντικό μερίδιο στο μίγμα ηλεκτροπαραγωγής, όπως συμβαίνει στη χώρα μας.

Πάντως, ο πρόεδρος της ΡΑΕ σημείωσε πως τα προθεσμιακά συμβόλαια φυσικού αερίου δείχνουν μία πρώτη αποκλιμάκωση των τιμών του καυσίμου από τον Απρίλιο, η οποία επομένως θα φέρει και μείωση των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας. «Περαιτέρω αποκλιμάκωση αναμένεται από τις αρχές του επόμενου έτους, ενώ οι αγορές προεξοφλούν ότι από το 2024 θα διατίθενται μεγάλες ποσότητες αερίου και σε χαμηλές τιμές», τόνισε.

Έλεγχος για τις επιδοτήσεις στο ρεύμα

Ο επικεφαλής της Αρχής επισήμανε πως κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση τα μέτρα στήριξης που εφαρμόζει η κυβέρνηση για τους καταναλωτές ρεύματος, μέσω ενός δυναμικού σχήματος για την «μεταφοράς» κονδυλίων από τον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ στο Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης, με σκοπό την επιδότηση των καταναλωτών.

Όπως πρόσθεσε, η ΡΑΕ έχει ζητήσει από όλους τους προμηθευτές ρεύματος αναλυτικά στοιχεία για κάθε μία παροχή που εκπροσωπούν, στα πλαίσια εφαρμογής της επιδότησης μέσω του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης, με στόχο να διαπιστωθεί πως «περνά» στον καταναλωτή το όφελος από την πολιτεία. Παράλληλα, θα δρομολογηθεί από την Αρχή η ανάπτυξη εργαλείου Παρακολούθησης της Λιανικής.

Παράλληλα, οι προμηθευτές ελέγχονται για τυχόν αιφνίδια αλλαγή των χρεώσεων, κατά παράβαση του Κώδικα Προμήθειας. Σύμφωνα με τον Κώδικα, ένας προμηθευτές οφείλει να ειδοποιήσει τον πελάτη για τυχόν αλλαγές στο τιμολόγιο 60 ημέρες πριν αυτές τεθούν σε εφαρμογή, ώστε στο μεσοδιάστημα ο καταναλωτής να αναζητήσει νέο πάροχο, αν το επιθυμεί.

Σχέδιο για ενεργειακό διαμεσολαβητή

Όσον αφορά τη λιανική ρεύματος, σημείωσε ότι αποτελεί σημαντική πρωτοβουλία ο καθορισμός των τυποποιημένων εντύπων για τους λογαριασμούς και την προσυμβατική ενημέρωση, συμπληρώνοντας ότι σύντομα θα υπάρξουν ανάλογες παρεμβάσεις και στο φυσικό αέριο. «Παράλληλα, έχουν υποβληθεί κυρώσεις σε 5 προμηθευτές για ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τους Διαχειριστές έως το 2020, ενώ 12 εταιρείες έχουν κληθεί για ακρόαση για οφειλές που έχουν δημιουργήσει το 2021», πρόσθεσε.

Σημείωσε ότι η πληροφόρηση από τις εταιρείες είναι πως δεν έχουν αυξηθεί οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των πελατών τους. Ωστόσο, έχουν ενισχυθεί από τους καταναλωτές οι διακανονισμοί εξόφλησης λογαριασμών, μία τάση που οι προμηθευτές εκτιμούν ότι θα αυξηθεί περαιτέρω το επόμενο δίμηνο.

Ο κ. Δαγούμας αναφέρθηκε επίσης στο εργαλείο σύγκρισης τιμών, καθώς και στο εργαλείο υποβολής παραπόνων (myrae.gr), σημειώνοντας ότι έχουν υποβληθεί 900 παράπονα, με το 60% των καταναλωτών να αποδέχονται την απάντηση από τον προμηθευτή ή τον Διαχειριστή, στον οποίο απευθύνονταν.

«Διερευνούμε τη θεσμοθέτηση ενεργειακού διαμεσολαβητή, υπό την αιγίδα της ΡΑΕ, ώστε όταν ένας καταναλωτής υποβάλλει παράπονο και δεν έχει γίνει ικανοποιημένος από την απάντηση, θα μπορεί να χωρίς κόστος απευθύνεται σε μία online διαμεσολάβηση. Έτσι θα υπάρχει ένα ολιστικό πλαίσιο αντιμετώπισης των παραπόνων», υπογράμμισε.

Όπως διευκρίνισε, η διαμεσολάβηση θα αφορά αστικές διαφορές. Αρμοδιότητα της ΡΑΕ είναι οι καταγγελίες για αμιγώς ρυθμιστικά θέματα, δηλαδή που αφορούν την παραβίαση του Κώδικα Προμήθειας.

Πρόταση ΔΕΣΦΑ για άχρηστο αγωγό αερίου

Αναφερόμενος στους Διαχειριστές, σημείωσε ότι η ΡΑΕ έχει ενισχύσει την εποπτεία τους, σημειώνοντας ότι στον προσδιορισμό του εγγυημένου εσόδου τους (WACC) έχει υιοθετηθεί μία τεχνοκρατική προσέγγιση και αναμένεται σύγκλιση με τον ευρωπαϊκό όρο. «Δεν είμαστε αποικία, τα WACC πρέπει να αντιπροσωπεύουν μία σύγχρονη ευρωπαϊκή χώρα. Τα premium (επιπλέον αποδόσεις) θα πρέπει να αντιπροσωπεύουν όντως ένα σημαντικό όφελος προς τον καταναλωτή. Δεν θα χαρίζονται χρήματα από τους καταναλωτές σε διαχειριστές», σημείωσε.

Ιδιαίτερα επικριτικός ήταν ο πρόεδρος της ΡΑΕ για τον ΔΕΣΦΑ, απαντώντας στο θέμα του Κανονισμού Τιμολόγησης για την υπόγεια αποθήκη αερίου στην Καβάλα. Επισήμανε ότι η ΡΑΕ ανέστειλε την έκδοση απόφασης τον Σεπτέμβριο, αναμένοντας τις αναλύσεις του Διαχειριστή. Σύμφωνα με τον κ. Δαγούμα, οι αναλύσεις στάλθηκαν στη ΡΑΕ τον Δεκέμβριο, προβλέποντας ένα σενάριο που δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό από την Αρχή.

Το σενάριο αυτό αφορά την κατασκευή ενός δεύτερου αγωγού για το σύστημα μεταφοράς στη Βόρεια Ελλάδα, προκειμένου με βάση τον ΔΕΣΦΑ να λειτουργεί απρόσκοπτα η αποθήκη. Ο πρόεδρος της Αρχής υπογράμμισε το κόστος του έργου ανέρχεται σε περίπου 1 δισ. ευρώ σε τρέχουσες τιμές, συμπληρώνοντας ότι δεν υπάρχει περίπτωση να εγκριθεί από τη ΡΑΕ.

«Θα πληρώνουν οι καταναλωτές για έναν αγωγό που είναι άχρηστος; Είναι δυνατόν; Δεν θα εγκρίνουμε ποτέ επενδύσεις, απλά για να γίνονται κύκλοι εργασιών και τζίροι», πρόσθεσε. Όπως υπογράμμισε, η άρνηση της ΡΑΕ μεταφέρθηκε εντόνως στον ΔΕΣΦΑ, ο οποίος κλήθηκε να εξετάσει την αναβάθμιση ενός μικρού τμήματος του συστήματος, με μία επένδυση γύρω στα 100 εκατ. ευρώ. Ο Διαχειριστής παρέδωσε πρόσφατα τις αναλύσεις του, με συνέπεια ο Κανονισμός Τιμολόγησης να συζητηθεί την προσεχή Πέμπτη, 27 Ιανουαρίου, στη συνεδρίαση της Ολομέλειας της ΡΑΕ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider