Ελλάδα
26-11-2021 | 07:55

Αέριο: Δεσμευτικές προσφορές στο πρώτο τρίμηνο 2022 για την αποθήκη Καβάλας

Αγωγός υδρογόνου
live updates: Ανανεώθηκε πριν

Στην τελική φάση της μπαίνει η διαδικασία παραχώρησης του εξαντλημένου υπόγειου κοιτάσματος αερίου στη Νότια Καβάλα, για τη μετατροπή του σε υποδομή αποθήκευσης καυσίμου, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που αναφέρεται στη 12η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας

Σύμφωνα με την έκθεση, εντός του πρώτου τριμήνου του επόμενου έτους αναμένεται να υποβληθούν οι δεσμευτικές προσφορές στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ από τους προτιμητέους επενδυτές. Στη δεύτερη φάση της ανταγωνιστικής διαδικασίας, λαμβάνουν μέρος η κοινοπραξία ΔΕΣΦΑ – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η Energean Gas & Oil.

Νωρίτερα, και πιο συγκεκριμένα έως το τέλος Δεκεμβρίου, σύμφωνα με την έκθεση θα διατεθεί στους προτιμητέους επενδυτές το προσχέδιο της Σύμβασης Παραχώρησης. Επίσης, έως το τέλος Νοεμβρίου αναμένεται να αποφασίσει η ΡΑΕ τον Κανονισμό Τιμολόγησης της υποδομής. 

Το «παρών» στη λίστα PCI 

Υπενθυμίζεται ότι το έργο συγκαταλέγεται στις 6 ελληνικές υποδομές που δίνουν το «παρών» στον νέο, 5ο κατά σειρά, κατάλογο Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) στον τομέα της ενέργειας, τον οποίο υιοθέτησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Αν η λίστα PCI τελικά πάρει το «πράσινο φως», τότε για την υλοποίησή των υποδομών που αυτή περιλαμβάνει θα ισχύσουν απλουστευμένες διαδικασίες αδειοδότησης και κανονιστικές διαδικασίες, ενώ θα είναι επιλέξιμα για χρηματοδοτική στήριξη από τον ευρωπαϊκό μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF) της ΕΕ.

Ωστόσο, η παρουσία έργων φυσικού αερίου στον κατάλογο, όπως η αποθήκη της Καβάλας, προκαλεί αντιδράσεις από μερίδα ευρωβουλευτών, καθιστώντας αβέβαιη την έγκριση του καταλόγου από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Επίσης, για να επισημοποιηθεί ο κατάλογος, θα χρειαστεί το «πράσινο φως» και από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. 

Όπως έχει γράψει το Insider.gr, κρίσιμη παράμετρος για τη βιωσιμότητα του έργου αποτελεί η έκταση των αναβαθμίσεων που θα χρειαστούν στο βόρειο τμήμα του συστήματος μεταφοράς αερίου (από τη Θεσσαλονίκη έως τους Κήπους), ώστε να λειτουργεί απρόσκοπτα η αποθήκη. Σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ, οι αναβαθμίσεις που σχεδιάζονται είναι έτσι κι αλλιώς απαραίτητες, ώστε να ενταχθούν στο σύστημα και οι υπόλοιπες υποδομές που προγραμματίζεται να εγκατασταθούν στη Βόρεια Ελλάδα. 

Ερωτηματικό τα έργα αναβάθμισης του δικτύου 

Αυτό σημαίνει πως, με βάση τον Διαχειριστή, το κόστος τους δεν θα πρέπει να θεωρείται συναρτημένο με την ανάπτυξη της αποθήκης. Από την άλλη μεριά, η ΡΑΕ διατηρεί επιφυλάξεις για το ύψος των αναβαθμίσεων, ζητώντας από τον Διαχειριστή μία λεπτομερή μελέτη κόστους-οφέλους για διάφορα σενάρια παρεμβάσεων στο βόρειο τμήμα του συστήματος μεταφοράς. 

Την ίδια στιγμή, η ΡΑΕ φέρεται να παραμένει στην αρχική της προσέγγιση, για καθορισμό στον Κανονισμό Τιμολόγησης στο 50% του ποσοστού κοινωνικοποίησης της υποδομής, δηλαδή του μεριδίου του κόστους ανάπτυξης του έργου που θα ανακτηθεί από τα τιμολόγια χρήσης. Σύμφωνα με την Αρχή, το 35% από το υπόλοιπο του κόστους θα καλυφθεί από κοινοτική χρηματοδότηση, μέσω της ένταξης στα έργα κοινού ενδιαφέροντος της ΕΕ (PCI), και μόνο το 15% από τον επενδυτή. 

Ωστόσο, υπάρχουν αντίθετες φωνές που υποστηρίζουν πως η κοινοτική χρηματοδότηση «είναι στον αέρα», με δεδομένες τις αντιδράσεις εντός των κόλπων της Ε.Ε. για χορήγηση ευρωπαϊκών πόρων σε έργα αερίου. Επομένως, εκτιμάται ότι δεν θα υπάρξουν δεσμευτικές προσφορές στον διαγωνισμό, αν είναι πιθανό ο επενδυτής να κληθεί να καλύψει το 50% του κόστους ανάπτυξης. 

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.