Πώς τα σούπερ μάρκετ «τίναξαν την μπάνκα» μέσα στην πανδημία – Στους τρεις μεγάλους «παίκτες» το 71,64% του συνολικού τζίρου το 2020

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Πώς τα σούπερ μάρκετ «τίναξαν την μπάνκα» μέσα στην πανδημία – Στους τρεις μεγάλους «παίκτες» το 71,64% του συνολικού τζίρου το 2020
Απογειώθηκαν οι τζίροι των σούπερ μάρκετ το 2020. Οι οικονομικές επιδόσεις των μεγάλων «παικτών» του λιανεμπορίου. Οι πρωτιές και η χρυσή δεκάδα. Θεαματική αύξηση της κερδοφορίας τους.

Την «παντοκρατορία» του οργανωμένου λιανεμπορίου μέσα στην καταιγίδα της πανδημίας αναδεικνύουν περίτρανα τα τελευταία στοιχεία που έρχονται στο φως της δημοσιότητας για τις επιδόσεις των σούπερ μάρκετ το 2020.

Την ώρα που κάθε πτυχή της οικονομικής δραστηριότητας της χώρας «ψυχορραγούσε» υπό το βάρος των πρωτοφανών συνεπειών της πανδημίας του κορονοϊού, ο κλάδος των σούπερ μάρκετ δημιουργούσε το δικό του «πεδίον δόξης λαμπρόν», καταγράφοντας αξιοσημείωτες οικονομικές επιδόσεις.

Όταν το σύνολο της ελληνικής οικονομίας είχε μπει «στον πάγο», στη σκιά των περιοριστικών μέτρων κατά του κορονοϊού, οι Έλληνες καταναλωτές «απογείωσαν» τα οικονομικά μεγέθη των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Όπως προκύπτει από την ετήσια έκδοση «Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2021», το 2020 τα σούπερ μάρκετ εισέπραξαν σχεδόν 900 εκατ. ευρώ επιπλέον έναντι του 2019, ενός «ήσυχου» έτους όπου τίποτα δεν προμήνυε αυτό που θα ακολουθούσε... Ο φόβος για το άγνωστο έστρεψε τον κόσμο στο οργανωμένο λιανεμπόριο, με το αποτύπωμα της πανδημίας στις λογιστικές καταστάσεις των σούπερ μάρκετ να κρίνεται θετικό.

Με δείγμα ανάλυσης τους ισολογισμούς 34 αλυσίδων σούπερ μάρκετ επιβεβαιώνεται η αύξηση των πωλήσεών τους και η βελτίωση των δεικτών διαχείρισης αποθεμάτων. Από την έκδοση «Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2021» απουσιάζει η Lidl Hellas, καθώς από την ίδρυσή της δεν λειτουργεί με καθεστώς ΑΕ και δεν δημοσιεύει οικονομικές καταστάσεις.

Κρατάει τα σκήπτρα ο Σκλαβενίτης

Με τον αέρα του... leader, στην πρώτη θέση φιγουράρει ο Όμιλος Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, καταγράφοντας για το 2020 πωλήσεις ύψους 3,79 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 15,59% ή κατά 511,46 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2019.

Ακολουθεί ο έτερος ισχυρός «παίκτης» του οργανωμένου λιανεμπορίου, ο Όμιλος ΑΒ Βασιλόπουλος, πετυχαίνοντας το 2020 πωλήσεις ύψους 2,02 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 3,76% σε σχέση με το 2019, μετά από δύο έτη οριακών μειώσεων. Η αύξηση των πωλήσεων κατά 3,76% μεταφράζεται σε ενίσχυση του συνολικού τζίρου της αλυσίδας κατά 70,20 εκατ. ευρώ.

Την τριάδα συμπληρώνει η ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ, πετυχαίνοντας την περασμένη χρονιά αύξηση πωλήσεων κατά 6% - αγγίζοντας τα επίπεδα των 1,36 δισ. ευρώ - έναντι πωλήσεων 1,25 δισ. ευρώ το 2019.

Από την ανάλυση των επιμέρους στοιχείων προκύπτει πως οι τρεις μεγάλοι «παίκτες» του κλάδου, Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος και ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ, πέτυχαν μέσα στην πανδημία σωρευτικό κύκλο εργασιών ύψους 7,14 δισ. ευρώ, ήτοι το 71,64% του τζίρου για το σύνολο του κλάδου. Συγκεκριμένα, το 2020, οι 34 υπό μελέτη αλυσίδες σούπερ μάρκετ κατέγραψαν σωρευτικά πωλήσεις αξίας 9,98 δισ. ευρώ. Μάλιστα, οι τρεις ισχυροί καλύπτουν με τους τζίρους τους το 97,55% του συνολικού τζίρου (9,73 δισ. ευρώ) των 10 μεγαλύτερων εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην οργανωμένη λιανική.

Στην τέταρτη θέση βρίσκεται η Δ. Μασούτης με πωλήσεις ύψους 882,47 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 6,34%, με την αλυσίδα να έχει βάλει πλώρη για ακόμη μεγαλύτερα μερίδια αγοράς και με προφανή στόχο να σπάσει ανοδικά σε τζίρο το 1 δισ. ευρώ.

Πωλήσεις σχεδόν 10 δισ. ευρώ από 34 αλυσίδες σούπερ μάρκετ

Όπως προαναφέρθηκε, το 2020 οι συνολικά 34 αλυσίδες σούπερ μάρκετ κατέγραψαν σωρευτικά πωλήσεις αξίας 9,98 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 868,77 εκατ. ευρώ ή κατά 9,54% σε σχέση με τα 9,11 δισ. ευρώ του 2019.

Η περυσινή χρονιά ήταν η τέταρτη συνεχόμενη χρονιά σημαντικής αύξησης. Συνολικά αυτή την τετραετία η αύξηση ξεπερνά το 28% και αντιπροσωπεύει επιπλέον ποσό ύψους 2,19 δισ. ευρώ, γεγονός που αποδίδεται σε τρεις παράγοντες: στην πανδημία και τα επακόλουθα lockdown, την ολοκλήρωση της επαναλειτουργίας του δικτύου καταστημάτων της Μαρινόπουλος, αλλά και την οργανική ανάπτυξη του κλάδου.

Εντυπωσιακή αύξηση της κερδοφορίας

Αθροιστικά, η «χρυσή δεκάδα» των σούπερ μάρκετ κατέγραψε το 2020 εντυπωσιακή αύξηση κερδών έναντι της προηγούμενης χρονιάς, με τους 10 μεγαλύτερους οργανισμούς του κλάδου να παρουσιάζουν καθαρά προ φόρων κέρδη ύψους 171,73 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 167,56% (!) έναντι των 64,18 εκατ. ευρώ του 2019. Ως εκ τούτου, ο δείκτης καθαρής κερδοφορίας των 10 μεγαλύτερων ομίλων και εταιρειών διαμορφώθηκε στο 1,76% έναντι 0,72% το 2019.

H καθαρή κερδοφορία για το σύνολο των 34 επιχειρήσεων το 2020 είναι λίγο υψηλότερη, αλλά παρουσιάζει μικρότερη ποσοστιαία μεταβολή, λόγω της επίδρασης των μεγεθών των μεγαλύτερων εταιρειών. Συγκεκριμένα, τα καθαρά αποτελέσματα εμφανίζονται αυξημένα κατά 113,60%, στα επίπεδα των 190,87 εκατ. ευρώ, έναντι 89,36 εκατ. ευρώ το 2019. Το καθαρό περιθώριο κέρδους επομένως διαμορφώθηκε σε 1,91% έναντι 0,98% το 2019.

Η εξέλιξη αυτή είναι αποτέλεσμα της πλήρους αντιστροφής των ζημιών σε κέρδη που εμφάνισε το 2020 ο όμιλος Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης σε σχέση με το 2019 (και ακόμα περισσότερο σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια), καθώς επίσης και της γενικότερης τάσης αύξησης της κερδοφορίας των περισσότερων άλλων εταιρειών.

Συγκεκριμένα, οι οκτώ της «χρυσής δεκάδας» καταγράφουν συνολικά αυξημένα κέρδη, όπως και οι 28 από τις 34 αλυσίδες στο σύνολο.

Εκρηκτική αύξηση των online πωλήσεων

Μεγάλη στήριξη στα οικονομικά μεγέθη των αλυσίδων σούπερ μάρκετ παρείχε η αλματώδης αύξηση των online πωλήσεών τους.

Όταν οι Έλληνες καταναλωτές βρέθηκαν για πρώτη φορά – και για μεγάλο χρονικό διάστημα – σε καθεστώς lockdown, στράφηκαν σχεδόν μαζικά στις online αγορές, αναγκάζοντας τις μεγάλες αλυσίδες των σούπερ μάρκετ να επιταχύνουν τη μετάβασή τους στην ψηφιακή εποχή.

Η δυναμική των online πωλήσεων συνεχίζεται με αμείωτη ένταση, γεγονός που επιβεβαιώνει πως το φαινόμενο των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ… ήρθε για να μείνει.

Δεν είναι τυχαίο λοιπόν το γεγονός πως το 2020 οι online πωλήσεις των σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν, σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert Group, κατά 260% (!) σε σχέση με το 2019, διαμορφώνοντας τζίρο ύψους 163,30 εκατ. ευρώ.

Ενδεικτικό της τάσης είναι πως και το 2021 οι online πωλήσεις των σούπερ μάρκετ «τρέχουν» με εκρηκτική αύξηση 117% (στοιχεία εννεαμήνου).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider