Ελλάδα
05-11-2021 | 13:47

«Τροχοδρομεί» η αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων

«Τροχοδρομεί» η αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων
live updates: Ανανεώθηκε πριν

Υψηλά στην ατζέντα της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών & Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ) φαίνεται ότι βρίσκεται η αξιοποίηση των υπόλοιπων περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, με αυτό της Καλαμάτας να αποτελεί, ως γνωστόν, κάτι σαν τη… «ναυαρχίδα» του πακέτου των 23 αερολιμένων.

Αν και ακόμα δεν έχει γίνει γνωστό το μοντέλο με το οποίο τα 22 αεροδρόμια θα «βγούνε» προς αξιοποίηση (π.χ. αν θα «σπάσουν» σε υποομάδες, αναλόγως συνθηκών και ειδικών χαρακτηριστικών), άλλωστε εκκρεμούν σχετικές διεργασίες, οι εκτιμήσεις της αγοράς δείχνουν προς την κατεύθυνση της προώθησης των σχετικών διαδικασιών ή και προκηρύξεων σε όχι πολύ μακρινό χρονικό ορίζοντα, εντός του 2022.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο υφυπουργός στον πρωθυπουργό, Χρήστος Τριαντόπουλος, προχώρησε προ ημερών σε σχετική ανάρτηση που ούτε λίγο ούτε πολύ «φωτογράφιζε» αυτές τις διεργασίες για τα περιφερειακά αεροδρόμια αν και το κυβερνητικό στέλεχος έκανε αναφορά κατά βάση στο αεροδρόμιο της Ν. Αγχιάλου στον Βόλο και στις τοπικές επιχειρηματικές συνέργειες, που όμως μπορούν να βρούνε ευρύτερο πεδίο εφαρμογής στην χώρα.

Σύμφωνα με ανάρτησή του στα social media (instagram), με αφορμή επίσκεψή του μαζί με τον CEO της ΕΕΣΥΠ, Γρ. Δ. Δημητριάδη, στο πολιτικό αεροδρόμιο της περιοχής και τις επαφές με τοπικούς φορείς, σημείωνε, μεταξύ άλλων, ότι «η εκπόνηση και αξιοποίηση των είκοσι δύο (22) περιφερειακών αεροδρομίων έχει έγκαιρα ξεκινήσει, προχωρά κανονικά και αναμένεται να παραδοθεί μέσα σε λίγες εβδομάδες. Σε αυτά τα αεροδρόμια, φυσικά, είναι και αυτό της Ν. Αγχιάλου. Παράλληλα, λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών, αλλά και προοπτικών που έχει το αεροδρόμιο στη Ν. Αγχίαλο θα προωθεί και μία εξειδικευμένη ανάλυση και μελέτη, ώστε να αποτυπωθούν οι δυνατότητες συνδυασμένης αξιοποίησης με διττό χαρακτήρα, τόσο τουριστικό, όσο και εμπορευματικό, μίας και δεν υπάρχει κάποιο άλλο αεροδρόμιο στη χώρα μας με έντονη τη εμπορευματική διάσταση (cargo). Και είναι μία διάσταση, η οποία προκύπτει άμεσα με τις υποδομές που σχετίζονται με το αεροδρόμιο στη Ν. Αγχίαλο (εθνική οδός, σιδηρόδρομος, λιμάνι, βιομηχανικές περιοχές, μελέτη για το σχεδιασμό νέων σιδηροδρομικών γραμμών, μελέτη για την ανάπτυξη διαμετακομιστικού κέντρου, κ.ά.)».

Προσθέτοντας ότι οι διαστάσεις του εγχειρήματος θα εξεταστούν την επόμενη περίοδο και με βάση τα σχετικά αποτελέσματα η διαδικασία αξιοποίησης θα ξεκινήσει μέσα στο 2022. Και η αναφορά αυτών των συμπληρωματικών επιχειρηματιών διαστάσεων αναμφίβολα αναδεικνύει και το ενδιαφέρον του ευρύτερου εγχειρήματος για τις τοπικές οικονομίες-κοινωνίες αλλά και ευρύτερα το δημόσιο συμφέρον.

Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ότι η ΕΕΣΥΠ, γνωστή και ως «Υπερταμείο», υπό τον Γρ. Δη. Δημητριάδη, έχει ήδη προωθήσει διαδικασίες για την αξιοποίηση τόσο του αεροδρομίου Καλαμάτας όσο και για τα υπόλοιπα περιφερειακά αεροδρόμια. Προφανώς βέβαια, ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας, του πρώτου από τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας που είναι στην αρμοδιότητα του Υπερταμείου και εντάσσονται στη στρατηγική του για αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, αποτελεί μια ξεχωριστή περίπτωση.

Η αξιοποίηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας θα δώσει ισχυρή ώθηση στον τουρισμό, όχι μόνον της περιοχής, αλλά και της κεντρικής και νότιας Πελοποννήσου συνολικότερα. Θα διευρύνει και αναβαθμίσει την ποιοτική αεροπορική σύνδεση της Καλαμάτας με σημαντικές ταξιδιωτικές αγορές του εξωτερικού λειτουργώντας ως καταλύτης για την περαιτέρω ανάπτυξη και αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, με προφανή ωφέλη για την κοινωνία και την οικονομία της ευρύτερης περιοχής».

Σύμφωνα με στοιχεία του 2019, από το αεροδρόμιο της Καλαμάτας διακινήθηκαν  341.000 επιβάτες, εκ των οποίων, οι 317.000 προέρχονταν από το εξωτερικό.  Συνολικά, το 2019, η επιβατική κίνηση στα 22 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας διαμορφώθηκε σε 1.8 εκατ. ταξιδιώτες, ενώ οι πτήσεις ξεπέρασαν τις 36.000, δείχνοντας τη δυναμική και κυρίως τις προοπτικές που δημιουργεί η αξιοποίησή τους. Στην περιοχή, εξάλλου, ξεχωρίζει το τουριστικό συγκρότημα Costa Navarino, συμφερόντων της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου, με το νέο σύγχρονο αεροδρόμιο να του εξασφαλίσει περισσότερη αλλά και μεγαλύτερη σε διάρκεια-εντός του 12μηνου- κίνηση. Αλλωστε το αεροδρόμιο έχει μετονομαστεί σε «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος», τιμώντας τον επιχειρηματία που άφησε έντονο αποτύπωμα στη Μεσσηνία.

Αν η μητρική Fraport, η Aegean, ο όμιλος Κωνσταντακόπουλος, η ινδική GMR, η οποία έχει αναλάβει μαζί με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ την κατασκευή και τη λειτουργία του αεροδρομίου στο Καστέλι, και άλλα εγχώρια ή διεθνή σχήματα δώσουν το παρών, θα φανεί στον διαγωνισμό του 2022, όπως και στις διαδικασίες για τα υπόλοιπα αεροδρόμια.

Από κει και πέρα, η ΕΕΣΥΠ αναζητάει το βέλτιστο μοντέλο που θα μπορέσει να προσελκύσει επενδυτές και να αξιοποιήσει τα υπόλοιπα 22 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας που παραμένουν υπό κρατική επιρροή και χρηματοδότηση. Προϋπόθεση είναι να δοθεί ένας χαρακτήρας παραχώρησης και αξιοποίησης που θα προσελκύσει ενδιαφερόμενους, καθώς τα χαρακτηριστικά των αεροδρομίων δεν προδικάζουν υποχρεωτικά στο μοντέλο που είχε ακολουθηθεί για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια. 

Από την επεξεργασία στοιχείων που έχει γίνει στο παλιότερα, τα περιφερειακά αεροδρόμια είχαν κατηγοριοποιηθεί σε τρία clusters. Στο πρώτο ήταν εκείνα με υψηλή επιβατική κίνηση, άνω των 100.000 επιβατών ετησίως (Καλαμάτα, Χίος, Αλεξανδρούπολη, Άραξος, Κάρπαθος), στο δεύτερο τα μεσαίας επιβατικής κίνησης, από 30.000 έως 100.000 επιβάτες ετησίως (Λήμνος, Ιωάννινα, Μήλος, Νάξος, Πάρος, Ικαρία, Κύθηρα), και στο τρίτο τα χαμηλής κίνησης, κάτω των 30.000 επιβατών ετησίως (Λέρος, Σητεία, Ν. Αγχίαλος, Κάλυμνος, Σκύρος, Σύρος, Αστυπάλαια, Καστελόριζο, Καστοριά, Κάσος, Κοζάνη). Πάντως, το Υπερταμείο φέρεται να έχει προχωρήσει στην κατάταξη των αεροδρομίων σε πέντε κατηγορίες με βασικό κριτήριο τη γεωγραφική θέση και την επισκεψιμότητά τους, χωρίς να αποκλείεται να γίνουν κάποιες αλλαγές σε αυτό προκείμενου να γίνουν πιο ελκυστικά στους επενδυτές, όταν θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός.

Στη λίστα υπάρχουν και αεροδρόμια σε τουριστικά νησιά (π.χ. Πάρος, Νάξος, Μήλος, Σύρου κ.α.), αεροδρόμια με στρατιωτικό χαρακτήρα καθώς και αεροδρόμια που χρήζουν αναγκαστικής αναβάθμισης για να καλύπτουν τους κανονισμούς των διεθνών οργανισμών αεροπλοΐας. Ηδη έχουν προχωρήσει ή προωθούνται διαγωνισμοί αναβάθμισης αεροδρομίων, όπως αυτός για την Πάρο (σχεδόν 46 εκατ. ευρώ), τη Χίο κ.α. Σε κάθε περίπτωση, τα αεροδρόμια παρουσιάζουν ανομοιογενή χαρακτηριστικά σε ό,τι αφορά την επιβατική και τη διεθνή κίνηση, τις προοπτικές ανάπτυξης ,τις υποδομές και τη δυνατότητα εξυπηρέτησης πτήσεων αλλά και τις επενδυτικές και χρηματοδοτικές ανάγκες, κάτι που αφήνει ανοιχτό να μην ακολουθήσουν όλα τον ίδιο σχεδιασμό.

Μέσα στο προσεχές διάστημα αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί επικαιροποίηση της μελέτης που εκπονείται από συμβούλους, που θα καθορίσει ένα ευρύτερο πλαίσιο για τη διαγωνιστική διαδικασία. Αρχικά είχαν ακουστεί σενάρια για προκήρυξη ενός ενιαίου διαγωνισμού για το σύνολο και των 23 αεροδρομίων, όπως έγινε και με τα 14 αεροδρόμια που ανέλαβε η Fraport Greece, αν και στην αγορά σημειώνουν ότι δεν είναι απαραίτητα αυτό ένα πολύ ισχυρό ενδεχόμενο. Αλλο σενάριο περιλαμβάνει την πραγματοποίηση ξεχωριστών διαγωνισμών, όπου τα αεροδρόμια θα «μοιραστούν» σε ομάδες. Μένει προφανώς, μεταξύ άλλων, να αποσαφηνιστεί και το μοντέλο αξιοποίησης (ΣΔΙΤ, παραχώρηση, σύμβαση διαχείρισης, το λεγόμενο «management contract», που αποτελεί τη συγκριτικά απλούστερη μορφή παραχώρησης, στην οποία ένας ιδιωτικός φορέας αναλαμβάνει να παρέχει υπηρεσίες διαχείρισης και λειτουργίας των περιφερειακών αεροδρομίων ως έχουν, έναντι αμοιβής κ.α.).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.