Ελλάδα
16-09-2021 | 07:33

«Κληρώνει» για τους υποψήφιους επενδυτές του λιμανιού στην Κρήτη (Ηράκλειο)

«Κληρώνει» για τους υποψήφιους επενδυτές του λιμανιού στην Κρήτη (Ηράκλειο)
live updates: Ανανεώθηκε πριν

Πλησιάζει η ώρα για να μάθουμε αν το έντονο αρχικό ενδιαφέρον που φέρεται να έχει εκφραστεί από επενδυτικά σχήματα για την απόκτηση πλειοψηφικού πακέτου του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου τελικά… μετουσιωθεί σε «πράξη», δηλαδή σε εμφάνιση στο πρώτο στάδιο του σχετικού διαγωνισμού που προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ.

Για το τέλος της εβδομάδας, για αύριο Παρασκευή 17 Σεπτεμβρίου, έχει οριστεί η καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού, τουλάχιστον 67%, του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας ΟΛΗ (Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου). Μάλιστα, πηγές του ΤΑΙΠΕΔ σημείωναν πρόσφατα ότι υπάρχει ικανοποίηση από την κινητικότητα που δείχνουν υποψήφιοι επενδυτές αλλά και από τις προσδοκίες για πιθανή εκδήλωση ενδιαφέροντος από αρκετά σχήματα, αν και βέβαια, αυτό το αρχικό ευρύτερο θεωρητικό ενδιαφέρον πρέπει να φανεί και στην πράξη, δηλαδή μέσω της εμφάνισης των «μνηστήρων» στο dead line για την υποβολή προσφορών εκδήλωσης ενδιαφέροντος. 

Με τα μέχρι πρότινος δεδομένα δεν διαφαίνονταν στον ορίζοντα νέα παράταση στη διαδικασία εκδήλωσης ενδιαφέροντος (η καταληκτική ημερομηνία μετατέθηκε για τις 17 Σεπτεμβρίου από τα τέλη Ιουλίου πριν), ενώ το ΤΑΙΠΕΔ γενικότερα δείχνει πρόθυμο να μην καθυστέρει άλλο με τις διαγωνισμούς, όπως ήδη έχει αποδείξει υπό τη νέα του διοίκηση. Οπότε, εκτός απροόπτου, μένει να φανεί αν το εν λόγω asset προκαλέσει «ναυμαχία» μεταξύ υποψήφιων επενδυτών, όπως εκτιμάται στην αγορά.

Για τον ΟΛΗ φέρονται να ενδιαφέρονται, ακόμα σε θεωρητικό επίπεδο, ξένες εταιρείες κρουαζιέρας και μεταφοράς containerships, ο όμιλος συμφερόντων του επιχειρηματία Γ. Γρύλου (Αviareps – Sky Express, Swissport Hellas, που έχει βάση στο Ηράκλειο), ο ιταλικός όμιλος Γκριμάλντι (Minoan Lines), η Attica Συμμετοχών ή η ΑΝΕΚ, ίσως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενδεχομένως και ο ΟΛΘ ή και διεθνή σχήματα. Να σημειωθεί επίσης ότι στις οικονομικές καταστάσεις της Ελλάκτωρ αναφέρεται ότι η εισηγμένη εστιάζει στους διαγωνισμούς για τα περιφερειακά λιμάνια, όπως του Ηρακλείου.

Η θέση του νησιού και του λιμανιού, σε συνδυασμό με τις μεγάλες υποδομές που προωθούνται στην Κρήτη (οδικά έργα, ενεργειακά projects, τουριστικές και οικιστικές επενδύσεις, η αξιοποίηση της έκτασης στις Γούρνες, το αεροδρόμιο στο Καστέλι κ.α.) έχουν μετατρέψει τη μεγαλόνησο σε επικείμενο εμπορικό, εμπορευματικό και… κάθε είδους «κόμβο» με εξαιρετική σημασία.

Κατά πόσο τελικά ο διαγωνισμός για το λιμάνι του Ηρακλείου μετατραπεί σε «επιχειρηματική κόντρα της Κρήτης» στην οποία θα επικρατήσουν εταιρείες που έχουν σχέση με το νησί ή αν προκύψουν ανατροπές, θα φανεί σε λίγες ώρες.

Υπενθυμίζεται ότι στον Οργανισμό λιμένος Ηρακλείου έχει παραχωρηθεί από το ελληνικό Δημόσιο το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμανιού. Το λιμάνι του Ηρακλείου έχει ισχυρή παρουσία στην ακτοπλοΐα και την κρουαζιέρα, οπότε μένει να φανεί αν στο «παιχνίδι» εισέλθουν και εταιρείες από τον κλάδο της κρουαζιέρας.

Η εταιρεία με την επωνυμία «Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου Α.Ε.» (ΟΛΗ Α.Ε.) έχει σήμερα το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Ηρακλείου μέχρι τον Ιανουάριο του 2063. Έχει επίσης διαχειριστικές αρμοδιότητες των α) του παλαιού Ενετικού λιμένα, β) του λιμένα Λινοπεραμάτων και γ) των τριών αλιευτικών καταφυγίων: Λούτρα, Κερατόκαμπος και Άρβη. Προβλέπεται ο Παλαιός Ενετικός Λιμένας να εξαιρεθεί από την αναθεωρημένη ζώνη ευθύνης του Οργανισμού.

Οι κύριες δραστηριότητες της ΟΛΗ Α.Ε. περιλαμβάνουν υπηρεσίες ελλιμενισμού πλοίων, φορτοεκφόρτωσης ξηρού χύδην φορτίου και γενικών συμβατικών φορτίων, δραστηριότητες κρουαζιέρας καθώς και παράκτιες μεταφορές επιβατών.

Να σημειωθεί ότι η σύσταση νέας Κοινοπραξίας, σε περίπτωση μεμονωμένου Προεπιλεγέντος Επενδυτή, στην Β’ Φάση της Διαγωνιστικής Διαδικασίας επιτρέπεται σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις της Πρόσκλησης.

Πάντως, γενικότερα το ΤΑΙΠΕΔ έχει υψηλά στη λίστα με τις προτεραιότητές του τους διαγωνισμούς για τα λιμάνια, ιδίως στη Βόρεια Ελλάδα. Αναφορικά με τα λιμάνια στόχος του Ταμείου είναι οι διαγωνισμοί για την Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα να έχουν δοθεί δεσμευτικές προσφορές μέχρι το τέλος του έτους και μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2022 για αυτό της Ηγουμενίτσας.

Να σημειωθεί ότι ο διαγωνισμός για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης βρίσκεται στην β΄ φάση και αφορά την απόκτηση συμμετοχής σε ποσοστό τουλάχιστον 67% στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας "Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης". Ήδη έχουν προκριθεί 4 σχήματα:

-QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT

-Κοινοπραξία CAMERON S.A - GOLDAIR CARGO AE - BOLLORE AFRICA LOGISTICS

-Κοινοπραξία INTERNATIONAL PORT INVESTMENTS ALEXANDROUPOLIS, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP - EUROPORTS - EFA GROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

-ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΕ

Για το λιμάνι της Καβάλας που αφορά στην υποπαραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων  σε τμήμα του λιμένα Φίλιππος Β΄ του "Οργανισμού Λιμένος Καβάλας Α.Ε.", το ΤΑΙΠΕΔ έχει προκρίνει στην Β` φάση τα εξής σχήματα:

-QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT

-Ένωση Εταιρειών IMERYS GREECE SA, GOLDAIR CARGO AE & ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΑ ΟΡΥΚΤΑ ΕΛΛΑΔΟΣ ABEE

-Κοινοπραξία INTERNATIONAL PORT INVESTMENTS KAVALA, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP- EFA GROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

-ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΕ

Όσον αφορά στον διαγωνισμό για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας έχουν προεπιλεγεί (και περνούν στην β΄ φάση) τα εξής επενδυτικά σχήματα:

-ATTICA A.E. ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ

-PORTEK INTERNATIONAL PRIVATE LTD

-QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT

-ΑΙΓΑΙΟΝ ΟΙΛ ΑΕ

-ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ARCHIRODON GROUP N.V.- ANEK & ΟΜΙΛΟΣ TRIDENT HELLAS

-ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ GRIMALDI EUROMED - MΙΝΩΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ Α.Ν.Ε.

-ΟΛΘ ΑΕ

Υπενθυμίζεται ότι στον ΟΛΗΓ Α.Ε. έχει παραχωρηθεί από το ελληνικό δημόσιο το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Ηγουμενίτσας, του αλιευτικού καταφυγίου Σαγιάδας, του αλιευτικού καταφυγίου Πλαταριάς και του καταφυγίου σκαφών αναψυχής Συβότων.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι για τον διαγωνισμό την πώληση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ Α.Ε.) αναμένεται υποβολή των δεσμευτικών προσφορών στα τέλη Νοεμβρίου με αρχές Δεκεμβρίου. Επίσης, εντός Δεκεμβρίου, πάντα σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, αναμένεται να κατατεθούν και οι δεσμευτικές προσφορές για το λιμάνι της Καβάλας.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.