Ελλάδα
13-06-2021 | 09:07

Μετρό Αθήνας: Η «περιβαλλοντική» διάσταση του project, η «ζωή» στο κέντρο και οι επεκτάσεις

Μετρό Αθήνας: Η «περιβαλλοντική» διάσταση του project, η «ζωή» στο κέντρο και οι επεκτάσεις
live updates: Ανανεώθηκε πριν

Θέμα ημερών φαίνεται να είναι η υπογραφή της σύμβασης για την κατασκευή της α’ φάσης της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας ανάμεσα στην Αττικό Μετρό και την κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom, αν και ενίοτε σε συμβάσεις τέτοιου μεγέθους παρατηρούνται μικρές αλλαγές στα χρονοδιαγράμματα.

Σε κάθε περίπτωση, με τα μέχρι πρότινος δεδομένα κοινή στόχευση όλων των εμπλεκόμενων πλευρών είναι οι υπογραφές για τη σύμβαση να «πέσουν» εντός του Ιουνίου δίχως να χρειάζεται, εκτός εάν προκύψει κάτι της τελευταίας στιγμής, να φτάσουμε στα τέλη του μήνα.

Πέραν πάντως όσων έχουν ακουστεί ή γραφτεί για το μεγάλο αυτό έργο των σχεδόν 1,5 δις ευρώ, το σημαντικότερο της τελευταίας 20ετίας, μετά την Αττική Οδό, όπως πρόσφατα τόνισε ο υπ. Υποδομών, Κ. Καραμανλής, το οποίο μετά από αρκετές δυσκολίες και πολλές επιπλοκές συμβασιοποιείται και προσεχώς ξεκινάει, έχει ενδιαφέρον να δούμε και κάποιες άλλες… διαστάσεις του, πέραν της αμιγώς κατασκευαστικής ή του ιστορικού του (που κρύβει δεκαετίες διεργασιών, προβλημάτων κ.α.).

Όπως ανέφερε προ ημερών ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, ενημερώνοντας τα μέλη της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, για την πορεία του έργου της Γραμμής 4 του Μετρό, πρόκειται για «ένα σπουδαίο έργο που, νομίζω ότι όλοι θα συμφωνήσουν, είναι φιλοπεριβαντολογικό, το οποίο θα αλλάξει την καθημερινότητα του πολίτη στο λεκανοπέδιο και θα δώσει μεγάλη αναπτυξιακή ώθηση στην οικονομία μας. Στο πλαίσιο μάλιστα του έργου αυτού, σκοπεύουμε να χρησιμοποιήσουμε για πρώτη φορά στην Ελλάδα, την εφαρμογή του μοντέλου του λεγόμενου B.I.M, του λεγόμενου Building Information Modelling, που είναι μια καινούργια πλατφόρμα που λειτουργεί και εφαρμόζεται σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στην ουσία, συνεισφέρει και στην εξοικονόμηση πόρων και στην εξοικονόμηση χρόνων».

Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Κ. Καραμανλής, αναμένεται να αποσυμφορηθούν οι υφιστάμενοι κεντρικοί σταθμοί του μετρό. «Θα αποσυμφορήσουμε με λίγα λόγια, επιβαρυμένους σταθμούς, όπως είναι το Σύνταγμα, όπου υπάρχει αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού. Διευκολύνουμε την πρόσβαση των πολιτών σε πολλά σημεία, όπως τα δικαστήρια, σε νοσοκομεία, σε εκπαιδευτικά ιδρύματα και ταυτόχρονα, αυξάνεται η δικτύωση των υφιστάμενων γραμμών μετρό, με δύο σταθμούς ανταπόκρισης στο Πανεπιστήμιο και τον Ευαγγελισμό», σημείωσε στην Επιτροπή ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέφερε ότι  η Γραμμή 4 έχει σχεδιαστεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών του κέντρου της Αθήνας και γι’ αυτό προβλέπεται η κατασκευή νέων σταθμών σε κομβικά σημεία του κέντρου, όπως π.χ. τα Εξάρχεια και το Κολωνάκι.

Σημαντικό αναμένεται να είναι το θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα που θα αφήσει αυτό το έργο. Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Κ. Καραμανλής, «εκτιμάται, ότι με τη γραμμή 4 θα μετακινούνται συνολικά περίπου 340.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ οι μετακινήσεις με Ι.Χ. αναμένεται να μειωθούν κατά 60.000 ημερησίως. Αυτό σημαίνει, ότι η μέση εξοικονομούμενη ημερήσια ενέργεια υπολογίζεται σε 1216 μεγαβατώρες και η μέση ημερήσια μείωση του διοξειδίου του άνθρακα υπολογίζεται σε 318 τόνους».

Κατά τον κ. Καραμανλή, πρόκειται για ένα πραγματικά «φιλοπεριβαλλοντικό έργο», το οποίο εντάσσεται μέσα σε ένα γενικότερο πλαίσιο έξυπνων υποδομών. «Εδώ, νομίζω ότι, πρέπει όλοι να καταλάβουμε όσοι παρακολουθούμε τα ευρωπαϊκά, ότι πλέον κλείνει ο κύκλος των οδικών έργων στην Ευρώπη. Μας αρέσει, δεν μας αρέσει, αυτή είναι μια πραγματικότητα, που σημαίνει ότι από εδώ και στο εξής, ειδικά στο επόμενο χρηματοδοτικό από το 2027 και μετά, θα δούμε πολύ λίγα οδικά έργα, για λόγους πρασινίσματος, να εγκρίνονται», σημείωσε χαρακτηριστικά. Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών απαντώντας στα ερωτήματα των μελών της Επιτροπής, ανέφερε μεταξύ άλλων ότι η κατασκευή του Μετρό γίνεται από κάτω προς τα πάνω και όχι από πάνω προς τα κάτω, επομένως οι πλατείες θα παραδοθούν στους κατοίκους ως είχαν και σε πολλές περιπτώσεις και με ανάπλαση. Σημείωσε επίσης ότι κοινή πρακτική σε όλη την Ευρώπη είναι η ενίσχυση των μέσων σταθερής τροχιάς για τη μείωση της ρύπανσης, καθώς το 21% με 30% της ρύπανσης στις πόλεις οφείλεται στα ΙΧ. 

Ωστόσο, ο υπουργός Υποδομών, πέραν της «φιλικής προς το περιβάλλον» διάστασης του Μετρό ή των αλλαγών στην «εικόνα» του κέντρου της Αθήνας, αναφέρθηκε και σε κάποιες επεκτάσεις του μέσου. Οι σταθμοί της επέκτασης του Μετρό προς Πειραιά (Μανιάτικα, Δημοτικό Θέατρο και Πειραιάς) θα είναι έτοιμοι το 2022, επανέλαβε ο κ. Καραμανλής. Υπενθύμισε ότι καταφέραμε να ξεπεράσουμε μία μικρή καθυστέρηση, που υπήρξε, η οποία οφείλεται και σε όσα πέρασε η χώρα τα τελευταία 10 χρόνια, αλλά και σε τεχνικούς λόγους καθώς είναι δίπλα στη θάλασσα. 

Για την επέκταση του Μετρό προς τη Δυτική Αττική, στο τμήμα Ανθούπολη – Ίλιον, ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι το έργο θα δημοπρατηθεί το 2022 και σημείωσε ότι το έργο που είναι σχετικά πιο ώριμο είναι η επέκταση της Γραμμής 4 προς Πετρούπολη, το λεγόμενο «U», η οποία θα ξεκινήσει μόλις εξασφαλιστεί η απαραίτητη χρηματοδότηση. Σημείωσε δε ότι «για την επέκταση στη Δυτική Αττική, αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι θα προκηρύξουμε τις μελέτες το 2022. Άρα, ξεκινάει αυτό το έργο και μιλάμε τώρα για τις επεκτάσεις στο Ίλιον, στον Άγιο Νικόλαο, και στην Παλατιανή, σε αυτήν την περιοχή. Άρα, το 2022 ξεκινάνε οι μελέτες». Οσον αφορά στις επεκτάσεις της γραμμής 4, έκανε λόγο για την επέκταση του Μετρό από το Άλσος Βεΐκου προς Πετρούπολη με 6 σταθμούς. «Αυτό είναι ένα έργο που είναι σχετικά ώριμο, μετά από Ευαγγελισμό προς Ηλιούπολη τρεις σταθμούς και από Γουδή προς Μαρούσι και Εθνικό Οδό με έντεκα σταθμούς. Έργα που δεν ακόμα μελετητικά ώριμα, αλλά το πρώτο κομμάτι των έργων που έχει να κάνει μέχρι τον Περισσό και την Πετρούπολη -το οποίο κοστολογείται γύρω στα 300 εκατομμύρια, είναι ένα έργο σχετικά ώριμο και νομίζω ότι θα πρέπει να ξεκινήσει σχετικά σύντομα, αφού θα εξασφαλίσουμε βεβαίως την απαιτούμενη χρηματοδότηση», σημείωσε ο υπουργός. Στο σημείο αυτό να προσθέσουμε ότι μέσα στους σχεδιασμούς της κυβέρνησης και το υπ. Υποδομών είναι και η επέκταση του Μετρό προς Γλυφάδα, με 3 επιπλέον σταθμούς, και κόστος κάπου στα 300 εκατ. ευρώ.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε και στην υπογειοποίηση της υπάρχουσας γραμμής στο τμήμα Φάληρο – Πειραιάς, σημειώνοντας ότι επικαιροποιούνται οι μελέτες και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προσπαθεί να τρέξει τις διαδικασίες όσο πιο γρήγορα. Σημείωσε ότι πρόκειται για 1,4 χλμ. και έναν σταθμό, κόστους 130 εκ ευρώ, καθώς και για ένα έργο, που πραγματικά θα δώσει πίσω την πόλη του Πειραιά στους πολίτες και θα βοηθήσει πολύ την ανάπλαση, μαζί και με το Τραμ, που θα ξεκινήσει άμεσα. Σε συνδυασμό και με τους τρεις σταθμούς, που θα δοθούν στη λειτουργία και θα δοθούν στο επιβατικό κοινό μέσα στο 2022, πλέον, το λιμάνι του Πειραιά θα μπορεί να είναι ένα από τα πιο σύγχρονα λιμάνια στην Ευρώπη. Ωστόσο, αυτό το έργο για την ώρα έχει, κατά πληροφορίες, ακόμα κάποια «ανοιχτά θέματα» με μελέτες, περιβαλλοντικές άδειες και χρηματοδότηση.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.