«Πακέτο» 400 εκατ. για αντιπλημμυρικά έργα στις συμβάσεις παραχώρησης – «Κλείδωσε» χρηματοδότηση για τον αυτοκινητόδρομο Μορέα

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
«Πακέτο» 400 εκατ. για αντιπλημμυρικά έργα στις συμβάσεις παραχώρησης – «Κλείδωσε» χρηματοδότηση για τον αυτοκινητόδρομο Μορέα
Τον «δρόμο» της υλοποίησης φαίνεται να παίρνουν, έστω και σταδιακά, μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα ανά την χώρα, με τα οποία οι αρμόδιες αρχές ευελπιστούν να «θωρακίσουν» γενικότερα τις οδικές συμβάσεις παραχώρησης και τις τοπικές περιοχές που «διατρέχουν».

Τον «δρόμο» της υλοποίησης φαίνεται να παίρνουν, έστω και σταδιακά, μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα ανά την χώρα, με τα οποία οι αρμόδιες αρχές ευελπιστούν να «θωρακίσουν» γενικότερα τις οδικές συμβάσεις παραχώρησης και τις τοπικές περιοχές που «διατρέχουν».

Μια τελευταία εξέλιξη σχετίζεται με τον αυτοκινητόδρομο Μορέα, δηλαδή τον οδικό άξονα Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα (και τον κλάδο προς Σπάρτη).

Προ ημερών μόλις, με απόφαση του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Γιάννη Τσακίρη, εγκρίθηκε η ένταξη στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του έργου: «Αντιπλημμυρική θωράκιση των περιοχών ανάντη και κατάντη του αυτοκινητοδρόμου Τσακώνα – Καλαμάτα και της Περιμετρικής Οδού Καλαμάτας», προϋπολογισμού 79.000.000 ευρώ, ενώ στην συνέχεια το έργο θα χρηματοδοτηθεί από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης.

Πρόκειται για ένα σημαντικό για την Πελοπόννησο έργο, το οποίο φέρνει χαμόγελα και ικανοποίηση στην Περιφέρεια που και αυτή έχει στο παρελθόν τεθεί υπέρ του project προτείνοντας την προώθησή του.

Το ενδιαφέρον της υπόθεσης είναι ότι υπάρχει κεντρικός σχεδιασμός από τα αρμόδια υπουργεία, κατά βάση το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, για συνολική διαχείριση και αντιμετώπιση του προβλήματος την αντιπλημμυρικής θωράκισης των περιοχών των αυτοκινητοδρόμων που έχουν κατασκευαστεί (και λειτουργούν) με το μοντέλο της σύμβασης παραχώρησης, όπως ο Μορέας, η Ολυμπία Οδός (Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα), ο Ε 65 (Κεντρικής Ελλάδας), ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, η Ιόνια. Τα αντιπλημμυρικά έργα έχουν ενταχθεί από το 2019 κιόλας στο προγραμματισμίο, με σχετική απόφαση της Κυβερνητικής Επιτροπής Συντονισμού Μεγάλων Έργων Υποδομής, η οποία έκανε ομόφωνα δεκτή σχετική εισήγηση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κ. Καραμανλή, για την εκτέλεση επειγόντων έργων αντιπλημμυρικής θωράκισης των περιοχών ανάντη και κατάντη των αυτοκινητοδρόμων που υλοποιήθηκαν µε Συμβάσεις Παραχώρησης.

Το συνολικό πακέτο για όλους τους οδικούς άξονες (αντιπλημμυρικά έργα) ενδέχεται να φτάσει στα επίπεδα των 350-400 εκατ. ευρώ, αν και κάποιες πηγές από τον τεχνικό κόσμο κάνουν λόγο ακόμα και για υψηλότερα νούμερα, ενώ ήδη έχουν ληφθεί αποφάσεις για τέτοια έργα σε Ολυμπία Οδό (σχεδόν 85 εκατ. ευρώ), Ε 65 (περίπου 70 εκατ. ευρώ), Ιόνια Οδό (105 εκατ. ευρώ).

Αξίζει να αναφέρουμε ότι γενικότερα στην κυβέρνηση και ειδικότερα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχουν «ψηλά στη λίστα» τα αντιπλημμυρικά έργα ανά την Ελλάδα. Μάλιστα, στο ελληνικό σχέδιο, όπως αυτό προτάθηκε στις Βρυξέλλες προς ένταξη στο Ταμείο ανάκαμψης, περιλαμβάνονται και δράσεις όπως τα αντιπλημμυρικά έργα (με προτεινόμενη χρηματοδότηση 110 εκατ. ευρώ), με επενδύσεις πολλαπλών χρήσεων με στόχο τον περιορισμό των κινδύνων πλημμύρας και την παροχή νερού για αρδευτικούς σκοπούς σε περιοχές με μεγάλη ξηρασία κατά τη θερινή περίοδο και την ενίσχυση της αποτελεσματικής διαχείρισης υδάτων σε επιλεγμένες περιοχές στην Ελλάδα (Κρήτη, Δυτική Ελλάδα, Πελοπόννησος, Κεντρική Μακεδονία).

Να σημειωθεί ότι σε Συμβάσεις Παραχώρησης προβλέπεται η δυνατότητα ανάθεσης συμπληρωματικών εργασιών στον Παραχωρησιούχο µε εφαρμογή των εκάστοτε ισχυουσών διατάξεων της νομοθεσίας περί εκτέλεσης δημοσίων έργων για συμπληρωματικές εργασίες στον τομέα των συβάσεων παραχώρησης δημοσίων έργων.

Τα έργα χρηματοδοτούνται από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, ενώ το χρονοδιάγραμμα κυμαίνεται από 12 έως 18 μήνες από την έγκριση της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων και την ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων.

Μεταξύ των υποχρεώσεων των εταιρειών παραχώρησης περιλαμβάνεται η εκπόνηση των οριστικών υδραυλικών, κτηματολογικών, περιβαλλοντικών και στατικών μελετών, όπως επίσης και οι μελέτες οριοθέτησης υδατορεμάτων και για τα έργα που δε θα επιλεγούν να κατασκευαστούν ως επείγοντα. Μετά την έγκριση των μελετών αυτών και αφού ολοκληρωθούν οι απαιτούμενες αδειοδοτήσεις θα παραδοθούν για υλοποίηση στις αρμόδιες περιφέρειες και στους δήμους.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider