Ελλάδα
13-04-2021 | 08:04

Προκηρύσσονται τον Μάιο οι διαγωνισμοί για την «άφιξη» του φυσικού αερίου στη Δυτ. Ελλάδα

Προκηρύσσονται τον Μάιο οι διαγωνισμοί για την «άφιξη» του φυσικού αερίου στη Δυτ. Ελλάδα
live updates: Ανανεώθηκε πριν

Στην τελική ευθεία βρίσκεται η προκήρυξη από τη ΔΕΔΑ των έργων που θα δώσουν πρόσβαση στο φυσικό αέριο σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις της Πάτρας, του Πύργου και του Αγρινίου, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες του insider.gr, απομένει μόνον η έγκριση του τεχνικού δελτίου από τη Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας Δυτ. Ελλάδας, ώστε να «βγουν στον αέρα» οι διαγωνισμοί για την κατασκευή των δικτύων. 

Έτσι, εκτιμάται ότι μέσα στον Μάιο θα ξεκινήσει η διαδικασία της δημοπράτησης των δικτύων διανομής από τη Δημόσια Επιχείρηση Δικτύων Διανομής Αερίου, η οποία αποτελεί θυγατρική της ΔΕΠΑ Υποδομών. Διαδικασία που θα οδηγήσει στην ανακήρυξη των αναδόχων, ώστε οι εργασίες να ξεκινήσουν το επόμενο φθινόπωρο. Χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσής τους είναι το τέλος του 2023, με τη λήξη της Προγραμματικής Περιόδου ΕΣΠΑ 2014 -2020. 

Σύμφωνα με το Πρόγραμμα Ανάπτυξης της ΔΕΔΑ, σε αυτό το χρονικό διάστημα θα κατασκευασθούν στις τρεις πόλεις 208 χιλιόμετρα δικτύου χαμηλής πίεσης. Χάρις σε αυτές τις υποδομές, το κόστος των οποίων υπολογίζεται σε 39 εκατ. ευρώ περίπου, εντός της επόμενης 5ετίας θα πραγματοποιηθούν κατ΄ ελάχιστο 10.900 συνδέσεις. Από αυτές, όπως είναι φυσικό, ο μεγαλύτερος αριθμός αφορά την Πάτρα (6.900), ενώ ακολουθεί το Αγρίνιο (3.240). 

Τροφοδοσία με LNG 

Σε πρώτη φάση και μέχρι την κατασκευή από τον ΔΕΣΦΑ του αγωγού υψηλής πίεσης προς την Πάτρα, τα τρία δίκτυα διανομής θα είναι αυτόνομα, δηλαδή δεν θα συνδέονται με το δίκτυο μεταφοράς του ΔΕΣΦΑ, ώστε να τροφοδοτούνται από αυτό.

Επομένως, σύμφωνα με το σχέδιο της ΔΕΔΑ, θα αποτελέσουν τις πρώτες περιπτώσεις στη χώρα μας όπου για την πρόσβαση στο καύσιμο θα χρησιμοποιηθεί η λύση του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), με τη μεταφορά βυτίων LNG οδικώς, από το ειδικό τερματικό που βρίσκεται υπό κατασκευή στο τερματικό του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα. 

Με τη συγκεκριμένη λύση, θα κάνει «πρεμιέρα» και στη χώρα μας η εφοδιαστική αλυσίδα LNG μικρής κλίμακας (small scale LNG) για τον ανεφοδιασμό πόλεων, η οποία στοχεύει ακριβώς στο να δοθεί πρόσβαση στο φυσικό αέριο σε περιοχές απομακρυσμένες από τα δίκτυα μεταφοράς. Μάλιστα, πέρα από το ότι τα τρία δίκτυα θα είναι τα πρώτα στην Ελλάδα που θα τροφοδοτούνται με LNG, οι υψηλές απαιτήσεις του εγχειρήματος διαφαίνονται και από το γεγονός ότι ελάχιστες πόλεις στη Νότια Ευρώπη ανεφοδιάζονται με υγροποιημένο φυσικό αέριο το οποίο μεταφέρεται οδικώς. 

Σε αυτό το πλαίσιο, στην υλοποίηση όλων των τεχνικών παραμέτρων τροφοδοσίας με LNG, η ΔΕΔΑ θα συνεργαστεί με την ιταλική Tecnoimpianti, εταιρεία που διαθέτει μεγάλη τεχνογνωσία σε ανάλογες εφαρμογές. Αρωγός επίσης της θυγατρικής της ΔΕΠΑ Υποδομών θα είναι και ο ΔΕΣΦΑ

Στα σκαριά αγωγός του ΔΕΣΦΑ για την Πάτρα 

Η οδική μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου θα αποτελέσει πάντως μεταβατική λύση, με δεδομένο ότι ο ΔΕΣΦΑ σχεδιάζει να επεκτείνει το σύστημα μεταφοράς προς τη Δυτική Ελλάδα, με έναν αγωγό μήκους 120 χιλιομέτρων, ο οποίος θα καταλήγει στη ΒΙ.ΠΕ. Πατρών και την πόλη της Πάτρας, ξεκινώντας από την περιοχή της Μεγαλόπολης. Το έργο περιλαμβάνεται στο δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ 2021-2030), το οποίο εγκρίθηκε πρόσφατα από τη ΡΑΕ, με πρόβλεψη και για την κατασκευή μελλοντικών επεκτάσεων για την τροφοδοσία άλλων πόλεων της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, όπως ο Πύργος και το Αγρίνιο. 

Η επένδυση ανέρχεται σε 85 εκατ. ευρώ, ενώ σύμφωνα με το Πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2026. Ωστόσο, η ΡΑΕ έχει ζητήσει από τον Διαχειριστή να παράσχει εντός τριμήνου επιπλέον στοιχεία σχετικά με το κόστος του αγωγού και την εκτιμώμενη ζήτηση φυσικού αερίου, ώστε να εξετάσει τυχόν επίσπευση στην κατασκευή του. 

Ανεξάρτητα πάντως από το για πόσο η Δυτική Ελλάδα θα χρειαστεί να ανεφοδιάζεται με LNG, η Δυτική Ελλάδα αναμένεται να αποτελέσει το εφαλτήριο για τη ΔΕΔΑ, ώστε να εφαρμόσει τη λύση αυτή και σε άλλες απομακρυσμένες περιοχές. Μάλιστα, όπως έχει δηλώσει ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΔΑ Μάριος Τσάκας, μετά την κατασκευή του αγωγού, οι υποδομές για τον ανεφοδιασμό των τριών πόλεων μέσω LNG θα μπορούν να μεταφερθούν σε άλλες περιοχές όπου θα προκριθεί η τροφοδοσία τους με υγροποιημένο φυσικό αέριο με βυτιοφόρα. 

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.