Δ. Παπαχρήστου (ΡΑΕ): Η σκυτάλη στην τοπική αυτοδιοίκηση για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης

Κώστας Δεληγιάννης
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Δ. Παπαχρήστου (ΡΑΕ): Η σκυτάλη στην τοπική αυτοδιοίκηση για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης

Η ΡΑΕ είναι πρωτοπόρος στις πρωτοβουλίες για την προώθηση πρωτοβουλιών όπως η ηλεκτροκίνηση, οι οποίες άπτονται της ενεργειακής μετάβασης, όπως επισήμανε ο Διονύσιος Παπαχρήστου, Δρ. Ηλεκτρολόγος Μηχανικός, Διευθυντής Γραφείου Τύπου & Δημοσίων Σχέσεων στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, μιλώντας την Τετάρτη το πρωί στο 4ο Συνέδριο της Ηλεκτροκίνησης που διοργανώνουν η HAEE και το Insider.gr.

Σύμφωνα με το στέλεχος της ΡΑΕ, σημαντικό μέρος αυτών των πρωτοβουλιών έχει στόχο ώστε να γίνει πιο «πράσινο» το ενεργειακό μίγμα των νησιών, ώστε να είναι και όσο το δυνατόν μικρότερο το περιβαλλοντικό αποτύπωμα φόρτισης των ηλεκτρικών οχημάτων. Προς αυτή την κατεύθυνση, ήδη από το 2003 ανακίνησε το θέμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης των νησιών, βασικού πυλώνα της μείωσης των εκπομπών τους, ενώ το 2015 προχώρησε σε σύσταση επιτροπής για τη μελέτη της οικονομικότητας των διασυνδέσεων.

Με χρονικό ορίζοντα το 2030, όλα τα νησιά θα είναι διασυνδεδεμένα με το ηπειρωτικό σύστημα εκτός από τα Καστελόριζο, Άη Στράτη, Γαύδο στο Αιγαίο και την Ερεικούσα και τους Οθωνούς στο Ιόνιο. Ωστόσο, οι διασυνδέσεις που βρίσκονται προς ολοκλήρωση, ή έχουν ήδη ολοκληρωθεί, απελευθερώνουν άμεσα ηλεκτρικό «χώρο» για την εγκατάσταση νέων μονάδων ΑΠΕ.

Ενδεικτικό είναι πως η «μικρή» διασύνδεση της Κρήτης, που ολοκληρώνεται τον Μάρτιο, επιτρέπει την εγκατάσταση επιπλέον 100 MW αιολικών και 100 MW φωτοβολταϊκών στο νησί. Άμεσα, επίσης, δημιουργείται «χώρος» για έργα ΑΠΕ 250 MW στις Κυκλάδες. Όπως σημείωσε το στέλεχος της Ρυθμιστικής Αρχής, η ΡΑΕ έχει στείλει στο ΥΠΕΝ την πρότασή της για τη διενέργεια ανταγωνιστικών διαδικασιών για μη «ώριμα» έργα σε αυτές τις περιοχές.

Σύμφωνα με τον κ. Παπαχρήστου, καθώς είναι επίσης σημαντικό να ενισχυθεί η διείσδυση των ΑΠΕ στα νησιά μέχρι να διασυνδεθούν, η ΡΑΕ έχει προχωρήσει στην αδειοδότηση υβριδικών σταθμών, για τα οποία αναμένεται η έγκριση του πλαισίου στήριξης. Επίσης, έχει συσταθεί ομάδα εργασίας για το ρυθμιστικό και αδειοδοτικό πλαίσιο εγκατάστασης κεντρικών μονάδων αποθήκευσης, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη πολλά καινοτόμα έργα, όπως αυτό στον Άη Στράτη.

Η διασύνδεση θα ανοίξει όμως τον δρόμο για την υλοποίηση και υπεράκτιων αιολικών πάρκων. Έτσι, τίθενται οι βάσεις για την αξιοποίηση του σημαντικού αιολικού δυναμικού που επικρατεί στις ελληνικές θάλασσες, όταν το κόστος της συγκεκριμένης τεχνολογίας επιτρέψει την εφαρμογή της με τη μικρότερη δυνατή επιβάρυνση για τον Έλληνα καταναλωτή.

Όπως πρόσθεσε το στέλεχος της ΡΑΕ, εξελίξεις όπως οι παραπάνω θα διασφαλίσουν ότι η φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων στα νησιά θα γίνεται κατά κανόνα από «πράσινη πρώτη ύλη», καθώς το υφιστάμενο μίγμα ηλεκτροπαραγωγής, που βασίζεται στο πετρέλαιο, δεν χαρακτηρίζεται από αειφορία και «φιλικότητα» προς το περιβάλλον.

Αυτό σημαίνει πως δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για την κατάρτιση και υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου πλάνου εφαρμογής της ηλεκτροκίνησης, θέμα στο οποίο παίρνει τη σκυτάλη εφαρμογή η τοπική αυτοδιοίκηση. Σύμφωνα με τον κ. Παπαχρήστου, ο νόμος 4710 του 2020 θέτει τις βάσεις ώστε να αναπτυχθούν οι απαραίτητες υποδομές φόρτισης, αναθέτοντας στους φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης κομβικό ρόλο, με τη χωροθέτηση των δικτύων από δημόσια προσβάσιμα φορτιστές. Κατά την υλοποίηση των δικτύων, σημαντική είναι η εμπλοκή και του ΔΕΔΔΗΕ, τόσο για την ασφαλή και αποτελεσματική λειτουργία των σημείων φόρτισης, όσο και για την τήρηση των σχετικών τεχνικών προδιαγραφών.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider