Επιχειρηματικό restart σε Βαλκάνια και Μέση Ανατολή για την ΑΚΤΩΡ 

Κώστας Κετσιετζής
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Επιχειρηματικό restart σε Βαλκάνια και Μέση Ανατολή για την ΑΚΤΩΡ 
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ εκτίμησε ότι το 2019 θα είναι κερδοφόρο, μετά τις σημαντικές ζημιές που καταγράφηκαν τα προηγούμενα έτη και στα Βαλκάνια και στη Μέση Ανατολή και τις οποίες ο ίδιος απέδωσε στην έλλειψη ενεργούς διοίκησης.

Το βλέμμα της στο εξωτερικό διατηρεί η ΑΚΤΩΡ, καθώς τα νέα έργα στη χώρα μας παραμένουν περιορισμένα. Η εταιρεία επεκτείνει την παρουσία της στα Βαλκάνια και τη Μέση ανατολή διεκδικώντας ένα σημαντικό έργο στη Ρουμανία, την επέκταση της «Πράσινης Γραμμής» του Μετρό της Ντόχα ύψους 3 δισ. ευρώ αλλά και ένα κομμάτι από μια «πίτα» έργων συνολικού ύψους επιπλέον 3 δισ. ευρώ στο Κατάρ. Παράλληλα, ρίχνει το βάρος και στις υπηρεσίες facility management που προσφέρουν μακροχρόνιες συμβάσεις, μειωμένου ρίσκου.

Για να προχωρήσει όμως στα εν λόγω έργα η ΑΚΤΩΡ έπρεπε όχι μόνο να «κάνει ταμείο» και να καταγράψει τις ζημιές του παρελθόντος, αλλά και να αναδιατάξει τον τρόπο λειτουργίας της, όπως επίσης και να διορθώσει και την εικόνα της σε κάποιες αγορές. Όπως είπε κατά τη διάρκεια ενημέρωσης δημοσιογράφων που συμμετείχαν σε αποστολή στο Κατάρ, ο νέος διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ κ. Αλέξανδρος Εξάρχου, κατά τον πρώτο χρόνο της νέας διοίκησης «προσπαθήσαμε να ρίξουμε βάρος εκεί που η εταιρεία είχε πρόβλημα και το βασικό πρόβλημα που διαπιστώσαμε ήταν οι σχέσεις της ΑΚΤΩΡ με τους πελάτες μας κυρίως στα Βαλκάνια».

Αλέξανδρος Εξάρχου
Ο CEO της ΑΚΤΩΡ κ. Αλέξανδρος Εξάρχου

Για τον κ. Εξάρχου το βασικό πρόβλημα ήταν η συμβατική διαχείριση των έργων και η επαφή με τους πελάτες. Για αυτό πρώτο μέλημα της νέας διοίκησης ήταν η ολοκλήρωση των έργων που είχε αναλάβει η εταιρεία και τα οποία είχαν καθυστερήσει με χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό του τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Α3 στη Ρουμανία. «Ήταν βασικό ότι επαναφέραμε την φήμη της ΑΚΤΩΡ, ότι υποσχεθήκαμε να ολοκληρώσουμε τον Α3 στη Ρουμανία με τους όρους που ήθελε ο πελάτης, ενώ το έργο πέρσι τον Ιούλιο δεν ήταν σε καλή κατάσταση και είχαμε τη δυνατότητα να ζητήσουμε παράταση», τόνισε.

Να υπενθυμίσουμε ότι το 2018 οι ζημίες μετά από φόρους του τομέα των κατασκευών του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ διαμορφώθηκαν σε 132,4 εκατ. ευρώ, ενώ το 2017 οι ζημιές ήταν 24,3 εκατ. ευρώ. Μεγάλο κομμάτι των ζημιών αυτών προήλθαν από την αναγνώριση των ζημιογόνων έργων και τον σχηματισμό προβλέψεων.

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ εκτίμησε ότι το 2019 θα είναι κερδοφόρο μετά από τις σημαντικές ζημιές που καταγράφηκαν τα προηγούμενα έτη και στα Βαλκάνια και στη Μέση Ανατολή και τις οποίες ο ίδιος απέδωσε στην έλλειψη ενεργούς διοίκησης. «Τα έργα στη Ρουμανία τον Αύγουστο το 2018 ήταν σε στάδιο εγκατάλειψης», σημείωσε ο κ. Εξάρχου προσθέτοντας ότι το βασικό πρόβλημα της ΑΚΤΩΡ εκτός Μέσης Ανατολής ήταν καθαρά οργανωτικό. «Στην Ελλάδα είχαμε κερδοφορία επειδή η διοίκηση παρακολουθούσε από κοντά τα έργα. Στο εξωτερικό δεν υπήρχε η ίδια επίβλεψη», δήλωσε ο κ. Εξάρχου σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι πριν αναλάβει «οι πελάτες στα Βαλκάνια δεν γνώριζαν καν τη διοίκηση της ΑΚΤΩΡ».

«Πλέον η εικόνα έχει αλλάξει οικονομικά και οργανωτικά και μπορούμε να ολοκληρώσουμε τα έργα», τόνισε ο ίδιος.

Περιορισμένα και με καθυστερήσεις τα έργα στην Ελλάδα

Με τα νέα έργα που αναμένονται στην Ελλάδα να είναι ελάχιστα η ΑΚΤΩΡ συνεχίζει να παρακολουθεί με ενδιαφέρον τα Βαλκάνια και τη Μέση Ανατολή. Ο κ. Εξάρχου δήλωσε ότι το 2019 θα είναι δύσκολο για τον κατασκευαστικό κλάδο στη χώρα μας, αν και εκτίμησε ότι ο διαγωνισμός για την κατασκευή του πρώτου τμήματος της γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας θα προχωρήσει.

Εκτός όμως από την έλλειψη νέων έργων ο κατασκευαστικός κλάδος στη χώρα μας έχει να αντιμετωπίσει και το φαινόμενο των καθυστερήσεων των διαγωνισμών που βρίσκονται σε εξέλιξη. Βασική αιτία των καθυστερήσεων, πέρα από τα συνηθισμένα προβλήματα γραφειοκρατίας, είναι και η ασάφεια που υπάρχει σχετικά με το πώς και με ποιους όρους μπορούν να συμμετάσχουν οι κατασκευαστικές στους διαγωνισμούς λόγω της πρόσφατης υπόθεσης για τη συμμετοχή στρέβλωσης του ανταγωνισμού (καρτέλ) στα δημόσια έργα. Οι ελληνικές εταιρείες που κατέληξαν σε συμβιβασμό με την Επιτροπή Ανταγωνισμού πρέπει να αποδεικνύουν ότι έλαβαν «μέτρα αυτοκάθαρσης». Το πρόβλημα είναι ότι επικρατεί ασάφεια σχετικά με το ποια είναι ακριβώς αυτά τα μέτρα και ακριβώς λόγω αυτή της ασάφειας ανοίγει ο δρόμος για προσφυγές στα δικαστήρια. Πάντως, σύμφωνα με τον κ. Εξάρχου «η ΑΚΤΩΡ είναι η μοναδική εταιρεία που μπορεί να αποδείξει πραγματική αυτοκάθαρση» με την αλλαγή στη διοίκησή της.

Το μέλλον της ΑΚΤΩΡ στη Μέση Ανατολή

Λόγω αυτών των παραγόντων το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της ΑΚΤΩΡ έχει υποχωρήσει στο περίπου 1,8 δισ. ευρώ. Έτσι η εταιρεία προχωρά στην περαιτέρω διεκδίκηση έργων στο εξωτερικό. Ειδικά για την Μέση Ανατολή η εταιρεία επικεντρώνεται στο Κατάρ όπου ως leader κοινοπραξίας παραδίδει σε λίγο καιρό την «Χρυσή Γραμμή» του Μετρό της Ντόχα. Πρόκειται για ένα έργο ύψους 3 δισ. ευρώ το οποίο, όπως είπε ο επικεφαλής της ΑΚΤΩΡ στη Μέση Ανατολή, κ. Πάρις Καλλιτσάντσης, ήταν κερδοφόρο για την εταιρεία.

Σύμφωνα με τον κ. Καλλιτσάντση η εταιρεία έχει καταθέσει ήδη προσφορά για την επέκταση της «Πράσινης Γραμμής» του μετρό του Κατάρ που έχει προϋπολογισμό παρόμοιο με αυτόν της «Χρυσής Γραμμής», δηλαδή περίπου 3 δισ. ευρώ. Παράλληλα η εταιρεία μέσω κοινοπραξιών θα διεκδικήσει και άλλα έργα στο Κατάρ συνολικού ύψους περίπου 3 δισ. ευρώ με τα περισσότερα απ’ αυτά να αφορούν την επέκταση του επιβατικού σταθμού του αεροδρομίου της Ντόχα.

Πάρις Καλλιτσάντσης
Ο κ. Πάρις Καλλιτσάντσης

Πέρα όμως από τα κατασκευαστικά έργα ο όμιλος διαθέτει στο Κατάρ και συμβάσεις συντήρησης εγκαταστάσεων (Facilities Management). Ειδικότερα η AKTOR Qatar WLL, βραχίονας της ΑΚΤΩΡ στο Κατάρ, ηγείται της κοινοπραξίας που σε συνεργασία με την καταριανή εταιρεία Como Facilities Management Services έχει αναλάβει με 20ετή σύμβαση το έργο συντήρησης του δικτύου Μετρό (Doha Metro) και Τραμ (Lusail Tram) της Ντόχα στο Κατάρ, με συνολικό προϋπολογισμό 517 εκατ. ευρώ. Ακόμη, τα τελευταία έξι χρόνια η ΑΚΤΩΡ FM είναι υπεύθυνη για την παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών Facility Management στο Συγκρότημα Υπόστεγων Συντήρησης Αεροσκαφών και τις αποθήκες Duty Free του Διεθνή Αερολιμένα «Hamad International Airport» της Ντόχα.

Πρόκειται για συμβόλαια τα οποία, σύμφωνα με τον κ. Καλλιτσάντση, είναι πολύ χρήσιμα για τον όμιλο καθώς είναι μακροχρόνια, μειωμένου ρίσκου και προσφέρουν ικανοποιητικές αποδόσεις. «Το facility management είναι μια δραστηριότητα που σκοπεύουμε να αναπτύξουμε στο Κατάρ αλλά και σε άλλες αγορές της Μέσης Ανατολής γιατί μετά τον κύκλο κατασκευών που έχουν περάσει αυτά τα κράτη υπάρχει μια μεγάλη βάση τέτοιων έργων και εμείς έχουμε ήδη μια ανεπτυγμένη βάση στην περιοχή», τόνισε ο κ. Καλλιτσάντσης. Η ΑΚΤΩΡ διαθέτει βάση και στο Κουβέιτ και στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και θα διεκδικήσει και εκεί επιλεκτικά έργα, ενώ οι κύριοι Εξάρχου και Καλλιτσάντσης δεν απέκλεισαν και το ενδεχόμενο δραστηριοποίησης και σε άλλα κράτη της Μέσης Ανατολής στο μέλλον.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider