Το νέο τοπίο που διαγράφεται στο μέτωπο των μεγάλων υποδομών, με τους κατασκευαστικούς ομίλους να προσβλέπουν σε μια «πίτα» που δυνητικά μπορεί να ξεπεράσει τα 12-13 δισ. ευρώ τα προσεχή έτη, αρχής γενομένης από φέτος -αν συμπεριλάβουμε σε αυτήν τα έργα που θα μπούνε στο Ταμείο Ανάκαμψης, στο ΠΔΕ ή το ΕΣΠΑ, τα ΣΔΙΤ και τις λοιπές μπίζνες σε ιδιωτικοποιήσεις (ΤΑΙΠΕΔ), ενέργεια, απορρίμματα, σιδηρόδρομος κ.α.-, φέρνει τα εμπλεκόμενα σχήματα αλλά και τους αρμόδιους φορείς σε μια φάση έντονων ζυμώσεων και επαφών.

Από αυτό το πλέγμα διεργασιών θα φανεί αν τα ισχυρά επιχειρηματικά ονόματα, όπως οι Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Μυτιληναίος, Intrakat και οι υπόλοιποι ενδιαφερόμενοι ανά κλάδο και τομέα δράσης θα επιδοθούν σε μια «μέχρις εσχάτων μάχη» και σε ευθεία αντιπαράθεση ή αν «στον δρόμο» προκύψει… κατανόηση δεδομένων και συνθηκών, συμμαχίες (ανά περίσταση και διαγωνισμό), τουλάχιστον μεταξύ κάποιων γκρουπ.

Σε κάθε περίπτωση, αν και ήδη έχουν παρατηρηθεί αναβολές και καθυστερήσεις σε μια σειρά από μέτωπα (διαγωνισμοί, ποια έργα θα ενταχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης κ.α.), οι όμιλοι, οι αρμόδιοι φορείς αλλά και το υπουργείο Υποδομών είναι σε «red alert» για τη διαμόρφωση του τοπίου στον χώρο των υποδομών.

Ως δεδομένο θα πρέπει να θεωρείται το γεγονός ότι αυτή τη φορά, σε αυτή την συγκυρία, δεν υπάρχει… ο άπλετος χρόνος του παρελθόντος, όταν οι διαδικασίες για την προώθηση διαγωνισμών (δημοσίων ή άλλων) τελικά «σέρνονταν» για 5, 7 ή 10 χρόνια, λόγω έλλειψης μελετών, χρηματοδότησης. Αλλά και στον «βωμό» της σκληρής αντιπαράθεσης μεταξύ των ισχυρών ομίλων που μέσω ενστάσεων, προσφυγών, ασφαλιστικών μέτρων και λοιπών νομικών ενεργειών έστελναν τα projects στο ΣτΕ και στις δικαστικές αίθουσες.

Πλέον, οι Βρυξέλες δια της Κομισιόν και των άλλων φορέων της βάζουν όρους, προϋποθέσεις, αιρέσεις και «σφιχτά χρονοδιαγράμματα», πέραν των άλλων κλασσικών απαιτήσεων. Θα πρέπει λοιπόν, όσα έργα μπούνε στο Ταμείο Ανάκαμψης (για το οποίο υπάρχει ένας σχετικός προβληματισμός γα την είσοδο κλασσικών/παραδοσιακών δημόσιων έργων που δεν έχουν πολλαπλασιαστική οικονομική αξία και παράλληλα ενδέχεται να προκαλούν ζημία στο περιβάλλον, δηλαδή δεν θα λάβουν… «πράσινο διαβατήριο») ή σε άλλα προγράμματα (ΕΣΠΑ, ΠΔΕ) να προχωρήσουν με γρήγορους ρυθμούς, δίχως άλλες αρρυθμίες σε διάφορα μέτωπα (μελέτες κ.λπ.).

Αυτή είναι και η αφορμή από την οποία, όπως λέγεται στην αγορά, πηγάζει και η σχετική… επιθυμία ή προσδοκία από πλευράς κυβέρνησης να «μην βγούνε τα μαχαίρια μέχρι τέλους», να μην «τρέχουν» οι ενδιαφερόμενοι όμιλοι στα δικαστήρια με την πρώτη ευκαιρία, να βρούνε ει δυνατόν ένα μίνιμουμ επίπεδο συνεργασίας, να δείξουν… κατανόηση λόγω συνθηκών και γρήγορων διαδικασιών που απαιτούνται για να μη χαθούν χρόνος και κονδύλια. Αυτά βέβαια, προϋποθέτουν και την προώθηση διαδικασιών που δεν θα αφήνουν παραθυράκια.

Βέβαια, η «πίτα» των διαγωνισμών αναπόφευκτα θα γίνει πεδίο αντιπαράθεσης μεταξύ των ομίλων. Μάλιστα, ήδη κυοφορούνται επαφές και ζυμώσεις ώστε να δομηθούν, ανά περίσταση, τομέα και διαγωνισμός, συμπράξεις και συμμαχίες, να «χτιστούν» δηλαδή δυνατές κοινοπραξίες και συνεργασίες που θα διεκδικήσουν τα projects θυμίζοντας καταστάσεις… «α λα Ολυμπιακούς Αγώνες. Ακόμα μπορεί να μην έχει «βγει» σαφές χρονοδιάγραμμα και σαφής λίστα έργων, ήδη όμως τα κατασκευαστικά γκρουπ είναι σε «γραμμή εκκίνησης» ώστε να είναι έτοιμα όταν «τρέξουν» οι διαδικασίες. Κατά πόσο τελικά θα αποτελέσουν οι διαγωνισμοί πεδίο σκληρής αντιπαράθεσης ή αν ενώπιον του κινδύνου να χαθεί χρόνος και κεφάλαια «μπει νερό στο κρασί», θα αποκαλυφτεί στους προσεχείς μήνες.

Από κει και πέρα, ήδη το γκρουπ ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διεκδικεί πλήθος διαγωνισμών σε όλα τα μέτωπα, το σχήμα της Μυτιληναίος έχει «μπει» δυναμικά και στο κατασκευαστικό κομμάτι, η ΑΒΑΞ είναι μια παραδοσιακή δύναμη ενώ η Intrakat έχει «βλέψεις» και για συμπληρωματικές δράσεις (απορρίμματα, ΣΔΙΤ κ.α.). Πάντως, στον κλάδο περιμένουν και τη «λήξη του συναγερμού» στον όμιλο Ελλάκτωρ, όπου εκκρεμεί η εσωτερική διοικητική/μετοχική αντιπαράθεση, η οποία για την ώρα έχει προκαλέσει απόνερα και σε κάποια έργα (π.χ. σε κοινοπραξίες που μετέχει το γκρουπ), αλλά και για να διαφανεί η επόμενη ημέρα στην εισηγμένη.