Το δεύτερο τετ-α-τετ μέσα σε μόλις μια εβδομάδα θα έχουν σήμερα ο Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Κινέζος πρόεδρος Σι Τζιπινγκ, μετά την επίσκεψη του πρωθυπουργού στη Σανγκάη, καθώς ο κ. Σι έφτασε το απόγευμα της Κυριακής στην Αθήνα, ανταποδίδοντας την επίσκεψη που είχε κάνει στο Πεκίνο τον περασμένο Μάιο ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Προκόπης Παυλόπουλος.

Η επίσκεψη του κ. Σι, πάντως, διόλου εθιμοτυπική δεν είναι. Τουναντίον, ο Κινέζος πρόεδρος ήρθε με μεγάλη συνοδεία στην Αθήνα, ενώ, όπως είναι αναμενόμενο, στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος είναι το λιμάνι του Πειραιά. Μάλιστα, με άρθρο του στην Καθημερινή της Κυριακής ο κ. Σι υπογράμμισε ότι «οφείλουμε να αναβαθμίσουμε την έμπρακτη συνεργασία μας σε όλους τους τομείς, εμβαθύνοντας στα υπάρχοντα πεδία συνεργασίας και επεκτείνοντας την κλίμακα των επενδύσεων με το έργο στο λιμάνι του Πειραιά να αποτελεί το «κεφάλι του δράκου».

Οι κ. Μητσοτάκης και Σι, πέραν της διμερούς επαφής και του μεσημεριανού που θα φάνε σε κεντρικό εστιατόριο των Αθηνών, θα επισκεφθούν το απόγευμα τις εγκαταστάσεις της Cosco (Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων) στο λιμάνι του Πειραιά. Το περίφημο «κεφάλι του δράκου», δηλαδή η κορωνίδα της ελληνοκινεζικής συνεργασίας, είναι ένα μεγάλο project κοινού ενδιαφέροντος, με τη συνεργασία να εμβαθύνεται μετά και την έγκριση του νέου master plan της Cosco προ εβδομάδων.

Σε κάθε περίπτωση, το ότι η επίσκεψη μόνο εθιμοτυπική δεν είναι αποδεικνύεται και από το ότι στο τραπέζι βρίσκονται 16 σημαντικές διμερείς συμφωνίες, οι οποίες θα επισημοποιήσουν τη σύσφιξη της οικονομικής και πολιτιστικής σύγκλισης που εδώ και καιρό δρομολογείται. Εξαιρετικά σημαντικό θεωρείται η έλευση δύο κινεζικών τραπεζών στην Αθήνα, της Bank of China, τέταρτης μεγαλύτερης τράπεζας στον κόσμο, η οποία ανοίγει υποκατάστημα και της ICBC, της πρώτης τράπεζας, που ανοίγει γραφείο συνδέσμου. Ακόμα, μέσω διμερούς συμφωνίας ανοίγει η αγορά της Κίνας για ελληνικά αγροτικά προϊόντα, όπως ο κρόκος Κοζάνης, αλλά και όλων των ειδών τα ακτινίδια, καθώς υπόκειντο σε περιορισμούς.

Επιπρόσθετα, όσον αφορά την COSCO, θα υπογραφεί, Μνημόνιο Κατανόησης για την μέχρι κεραίας υλοποίηση του Master Plan, με το οποίο θα δηλώνεται η βούληση των δύο πλευρών να ξεπερασθούν τα όποια εμπόδια ανακύψουν, ενώ σημαντικά έργα υποδομής στο Λιμάνι του Πειραιά θα χρηματοδοτηθούν από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, κάτι που σημαίνει και την ευρωπαϊκή στήριξη στο όλο project.

Ακόμα, μεταξύ άλλων, θα επισημοποιηθεί το ενδιαφέρον του κινεζικού ενεργειακού γίγαντα State Grid για συμμετοχή στον διαγωνισμό που αναμένεται να ανακοινωθεί σύντομα για την ηλεκτρική διασύνδεση της ηπειρωτικής Ελλάδας με την Κρήτη, ενώ θα υπογραφεί και η συμφωνία για το έργο MINOS 50MW στην Κρήτη. Τέλος, σημαντική θα είναι και η επικαιροποίηση της συμφωνίας αεροπορικής διασύνδεσης που θα υπογραφεί, με αύξηση των δυνητικών δρομολογίων από 14 σε 35, ενώ έχει ήδη ανακοινωθεί ότι από το καλοκαίρι του 2020 θα ξεκινήσει η απευθείας αεροπορική διασύνδεση Αθήνας-Σανγκάης.

Από ελληνικής πλευράς, συμφωνίες θα υπογράψουν οι υπουργοί Δικαιοσύνης Κώστας Τσιάρας, Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης, Αγροτικής Ανάπτυξης Μάκης Βορίδης, Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης οι υφυπουργί Επικρατείας, Στέλιος Πέτσας, Υποδομών Γιάννης Κεφαλογιάννης, Αθλητισμού Λευτέρης Αυγενάκης κ.α.

Πηγή: Reader.gr