Λάθος επιλογές, σε λάθος περιόδους

Σταύρος Παπαϊωάννου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Λάθος επιλογές, σε λάθος περιόδους

Και ενώ πολλοί αναλυτές επιμένουν ως Κασσάνδρες να φωνάζουν ότι δεν έχουμε αφήσει πίσω μας την οικονομική κρίση, η τεχνολογική πρόοδος έρχεται να αποτελειώσει μια για πάντα τους λογαριασμούς της με τις θέσεις εργασίας χαμηλής ειδίκευσης. Το next big thing αυτήν την περίοδο είναι η αυτοματοποίηση στις οδικές μεταφορές και όχι μόνο. Χιλιάδες διθύραμβοι γράφονται καθημερινά για τα αυτόνομα οχήματα την νέα γη της επαγγελίας που φέρνουν μαζί τους. Από απόψεις όπως «δεν θα ανησυχήσεις ποτέ ξανά για το αν είναι εντάξει ο ταξιτζής που σε παραλαμβάνει τα μεσάνυχτα» μέχρι την οικονομία στα καύσιμα όπου ένα αυτόνομο όχημα τα πάει κάπως καλύτερα από εμάς.

Η οικονομία στα καύσιμα είναι και ο λόγος που προκρίνει και η Βρετανική Κυβέρνηση δίνοντας το πράσινο φως και ανακοινώνοντας πριν από μερικές μέρες ότι στο τέλος του επόμενου έτους θα γίνουν δοκιμές από ημιαυτόνομα κομβόι φορτηγών.

Ακόμα, η Amazon πρωτοπόρα στους αυτοματισμούς για την μεταφορά μικρών και ελαφριών δεμάτων πειραματίζεται με drones, αναλύοντας πόσο πιο γρήγορα φτάνει το προϊόν στον καταναλωτή από τις αποθήκες της σε σχέση με την παραδοσιακή μεταφορά. Ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η Amazon άνοιξε το πρώτο κατάστημα χωρίς ταμία και ουρές! Χιλιάδες ανιχνευτές σαρώνουν ράφια και αντικείμενα και ξέρουν τι ακριβώς είχες στο καλάθι σου βγαίνοντας από το κατάστημα και στο χρεώνουν.

Αποφεύγουν φυσικά όλοι αυτοί να πουν πόσες θέσεις εργασίας θα χαθούν αν από τα πιλοτικά προγράμματα περάσουμε στην πλήρη εφαρμογή τέτοιων αυτοματοποιήσεων και πριν βιαστούμε να πούμε ότι ο καθένας στο μαγαζί του μπορεί να κάνει ό, τι θέλει καλό είναι να θυμηθούμε ότι θεμέλιος λίθος του οικονομικού συστήματος στο οποίο ζούμε είναι η Ζωντανή Εργασία και η υπεραξία που παράγει. Πέρα από τις κοινωνικές προεκτάσεις που έχουν τέτοιες κινήσεις δημιουργίας στρατιών ανέργων οι θιασώτες αυτών των τεχνολογιών στην προσπάθεια τους να εξοικονομήσουν χρήματα μέσα από τον αυτοματισμό κινδυνεύουν να φέρουν το οικονομικό σύστημα σε νέες περιπέτειες.

Καμία όμως από τις παραπάνω γραμμές δεν θα είχε γραφτεί αν δεν είχα διαβάσει την εξής δήλωση του Γιάννη Μυλόπουλου, προέδρου της Αττικό Μετρό: «πρόκειται για ένα υπερσύγχρονης τεχνολογίας, χωρίς οδηγό, βαγόνι, που θα κυκλοφορήσει δοκιμαστικά το 2019 και εμπορικά το 2020, οπότε και θα ξεκινήσει η λειτουργία του Μετρό, στη Θεσσαλονίκη»

Αυτή η δήλωση σε συνδυασμό με την ήδη γνωστή πρόθεση για την γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας να είναι επίσης χωρίς οδηγό, δείχνει δύο πράγματα. Ή ότι έχουμε την εντύπωση ότι μέχρι το 2020 η οικονομία θα έχει απογειωθεί και άρα δεν θα υπάρχουν άνεργοι που θα μπορούσαν να εργάζονται ως μηχανοδηγοί ή ότι στραβά αρμενίζουμε.

Σίγουρα κανένας δεν μπορεί να εμποδίσει την τεχνολογική εξέλιξη και σίγουρα είναι «θεάρεστο» το έργο της, εφόσον καταργεί οκνηρές δουλειές. Όμως σε ποια εποχή και κάτω από ποιες προϋποθέσεις; Κάποτε στην Αμερική το πρωί έσκαβαν λάκκους και το βράδυ τους ξανάκλειναν…

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider