Μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης, ο νέος ΚΟΚ είναι έτοιμος να κατατεθεί στη Βουλή, με την ψήφισή του να αναμένεται τα επόμενα 24ωρα, ενώ εισάγει μεγάλες και σημαντικές αλλαγές, μία εκ των οποίων είναι η μεταφορά της ευθύνης από το όχημα στον οδηγό, που σημαίνει πως πλέον δεν θα αφαιρούνται πινακίδες ή άδεια κυκλοφορίας, αλλά θα εφαρμόζονται κυρώσεις αποκλειστικά στον παραβάτη.
Η καινοτομία στον νέο ΚΟΚ αποτελεί η τιμωρία πεζών που παρανομούν. Ειδικότερα, για πρώτη φορά ο νέος ΚΟΚ επιφέρει πρόστιμα σε πεζούς: Σε περίπτωση παραβίασης κόκκινου σηματοδότη ή εκτός διαβάσεων από πεζό επισύρει πρόστιμο 30 ευρώ. Αντίστοιχη παράβαση από οδηγό ισοδυναμεί με πρόστιμο 700 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες. Η τελευταία φορά που υπήρξε μεγάλη αλλαγή στον ΚΟΚ ήταν το 2007.
«Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει αυστηροποίηση των ποινών για όσους παραβιάζουν τις μπάρες των διαβάσεων. Επιπλέον όμως σε αυτές τις περιπτώσεις ενεργοποιείται και ο Ποινικός Κώδικας, καθώς τίθενται σε κίνδυνο αρκετές ανθρώπινες ζωές και προβλέπεται πολυετής κάθειρξη. Έχουμε μάλιστα και συλλήψεις παραβατών το τελευταίο διάστημα», δήλωσε πρόσφατα ο αναπληρωτής. υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης.
Η παραβίαση φωτεινής σηματοδότησης ή/και κινητού φράγματος προ ισόπεδης σιδηροδρομικής διάβασης κατατάσσεται στην Κατηγορία Ε4 υψηλής επικινδυνότητας, θα τιμωρείται με πρόστιμο 1.200 ευρώ και επιτόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 60 ημέρες. Σύμφωνα με τον νέο Ποινικό Κώδικα, όποιος διαταράσσει την ασφάλεια της συγκοινωνίας μέσων σταθερής τροχιάς τιμωρείται με κάθειρξη έως 10 έτη αν από τη πράξη του μπορεί να προκύψει κίνδυνος για άνθρωπο.
Ιδιαίτερα τσουχτερές θα είναι οι ποινές για παραβάσεις υψηλές επικινδυνότητας όπως η υπέρβαση του ορίου ταχύτητας κατά 50 χλμ/ώρα ή η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Ο νέος ΚΟΚ φιλοδοξεί να αποτελέσει ένα ουσιαστικό εργαλείο για ασφαλέστερους δρόμους και υπεύθυνη συμπεριφορά από όλους, ενώ εντάσσεται σε ένα ευρύτερο κυβερνητικό σχέδιο για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας που περιλαμβάνει την ανάπτυξη σύγχρονων υποδομών, «έξυπνους» ελέγχους, οδηγική εκπαίδευση και βιώσιμη μετακίνηση μέσω των ΜΜΜ.