Καύσιμα: Στέγνωσαν οι «καυστήρες» - Ακινητοποιημένα τα ΙΧ

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Καύσιμα: Στέγνωσαν οι «καυστήρες» - Ακινητοποιημένα τα ΙΧ
Χωρίς να στοκάρουν χρήματα για την αποθεματοποίηση πετρελαίου θέρμανσης για την επόμενη σεζόν έκλεισε και επίσημα η περίοδος διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης. Υποτονική η ζήτηση και για τα καύσιμα κίνησης. Η αγορά ζητά να διευρυνθούν τα μέτρα και επιμένει στη μείωση της φορολογίας.

Χωρίς να στοκάρουν χρήματα για την αποθεματοποίηση πετρελαίου θέρμανσης για την επόμενη σεζόν όπως συνήθως συνέβαινε έκλεισε και επίσημα την Παρασκευή η περίοδος διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης. Οι πωλήσεις κατά το τελευταίο διάστημα ήταν σχεδόν μηδενικές, όπως αναφέρουν στο Insider.gr παράγοντες της αγοράς καθώς οι καταναλωτές είχαν ως σύμμαχο τον καλό καιρό ενώ η ακρίβεια πιέζει τις δαπάνες σε όλους τους τομείς περιορίζοντας τις αγορές στα απολύτως απαραίτητα.

Λιγότερο υποτονική αλλά χαμηλότερη σε σχέση με άλλες χρονιές είναι η ζήτηση για τα καύσιμα κίνησης. Κατά τις διακοπές του Πάσχα παρατηρήθηκε κινητικότητα, μια κινητικότητα που η αγορά χαρακτηρίζει ως «αναλαμπή» καθώς οι τιμές βαίνουν αυξανόμενες.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, η μέση πανελλαδική τιμή για την αμόλυβδη 95 οκτανίων διαμορφώνεται στα 2,079 ευρώ το λίτρο και για το diesel κίνησης στα 1,832 ευρώ το λίτρο ενώ την προηγούμενη εβδομάδα οι αντίστοιχες τιμές διαμορφώνονταν στα 2,068 ευρώ και 1,820 αντίστοιχα.

Σχετική ελάφρυνση αναμένεται να προσφέρει στους καταναλωτές η επιδότηση καυσίμων ύψους 30-50 ευρώ (ανάλογα με τον τύπο του οχήματος και τον τόπο κατοικίας), η οποία ξεκίνησε την προηγούμενη εβδομάδα και θα καλύψει μέρος του κόστους αγοράς καυσίμων για το διάστημα Απρίλιος-Ιούνιος 2022 για συγκεκριμένες κατηγορίες δικαιούχων ενώ για τον Απρίλιο αλλά και για το Μάιο σύμφωνα με την απόφαση που δημοσιεύθηκε πρόσφατα ισχύει και η έκπτωση 15 λεπτών το λίτρο για το diesel κίνησης για όλους ανεξαιρέτως τους καταναλωτές.

Μια εικόνα της αγοράς και της ζήτησης δίνει μιλώντας στο Insider.gr ο επικεφαλής Δημοσίων Σχέσεων Ομίλου ΕΛΙΝΟΙΛ, Γιώργος Βερούλης, o οποίος σημειώνει ότι «Το Πάσχα οι καταναλώσεις πήγαν πολύ καλά καθώς υπήρξε μεγάλο κύμα εξόδου και ο κόσμος ήταν ούτως ή άλλως αποφασισμένος να φύγει. Δεν ισχύει όμως το ίδιο και για το τριήμερο της Πρωτομαγιάς. Πολλοί οδηγοί έχουν παρατήσει τα οχήματά τους αυτή τη στιγμή ή περιορίζουν τις κινήσεις τους στις απολύτως απαραίτητες. Ως προς την αποτελεσματικότητα των μέτρων, εκτιμώ ότι σε γενικές γραμμές, τον Απρίλιο, η μείωση της τιμής στο diesel κίνησης με την έκπτωση των 15 λεπτών το λίτρο βοήθησε πολύ, κατά κύριο λόγο επειδή ήταν καθολική και ίσχυες για όλους. Ωστόσο, όπως αναφέρουν και οι περισσότεροι εκπρόσωποι της αγοράς αλλά και οι καταναλωτές, δεν είμαι σίγουρος ότι η κάρτα καυσίμων θα βοηθήσει στον ίδιο βαθμό καθώς απευθύνεται σε μια πιο περιορισμένη βάση δικαιούχων και τα ποσά είναι μικρά. Φυσικά, οποιοδήποτε μέτρο επεκταθεί ή εφαρμοστεί σε πιο διευρυμένη βάση καταναλωτών θα είναι πολύ χρήσιμο καθώς οι καταναλωτές έχουν πληγεί ιδιαίτερα από τις υψηλές τιμές όχι μόνο στα καύσιμα αλλά σε όλους τους τομείς γενικότερα».

Η αγορά ζητά να διευρυνθούν τα μέτρα και επιμένει στη μείωση της φορολογίας

Η διαδικασία υποβολής των αιτήσεων για την επιδότηση αγοράς καυσίμων κίνησης είναι σε εξέλιξη και η πλατφόρμα παραμένει ανοιχτή για όλους τους δικαιούχους, ανεξαρτήτως λήγοντα αριθμού ΑΦΜ, όπως ίσχυε κατά το πρώτο τετραήμερο λειτουργίας της πλατφόρμας. Ήδη έχουν υποβληθεί χιλιάδες αιτήσεις αλλά η αγορά επιμένει στο αίτημά της για περισσότερα μέτρα εστιάζοντας στη μείωση του ΕΦΚ και του ΦΠΑ.

Όπως επισημαίνει πηγή της αγοράς, «η τιμή των καυσίμων επηρεάζει πολλούς τομείς της οικονομίας. Ο ΕΦΚ και ο ΦΠΑ είναι υψηλοί στη χώρα μας. Πρέπει να ληφθούν μέτρα για να στηριχθεί η οικονομία στη βάση της, να μειωθεί το κόστος για τις επιχειρήσεις. Αυτό δεν μπορεί να γίνει με επιδοτήσεις. Πρέπει να γίνει σε πιο σταθερή βάση και χτυπώντας το πρόβλημα στη ρίζα του».

Ομοίως, ο Πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, μιλώντας σε τηλεοπτικό σταθμό ανέφερε είναι ανάγκη να μπει πλαφόν στις τιμές της ενέργειας ώστε να ανακοπεί αυτό το κύμα της ακρίβειας και μίλησε για τις προτάσεις που έχει καταθέσει το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών προς την κυβέρνηση, μεταξύ των οποίων είναι η μείωση του ΦΠΑ σε βασικά αγαθά από το 13% στο 6% και η μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα.

Αξιωματούχοι της κυβέρνησης έχουν επανειλημμένως αποκλείσει τη μείωση της φορολογίας για δημοσιονομικούς λόγους τονίζοντας ότι πρωταρχικό μέλημα είναι να προστατευθούν οι πιο αδύναμες ομάδες. Στο πλαίσιο συζητείται το ενδεχόμενο επέκτασης των μέτρων επιδότησης καυσίμων το επόμενο χρονικό διάστημα ενώ ήδη με απόφαση που υπογράφουν ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θόδωρος Σκυλακάκης παρατείνεται για ένα ακόμη μήνα, δηλαδή και το Μάιο η επιδότηση του πετρελαίου κίνησης. Το ύψος της επιδότησης παραμένει στο ποσό των 0,12 ευρώ προ ΦΠΑ ανά λίτρο πετρελαίου κίνησης, και ως εκ τούτου στην αντλία θα πωλείται κατά 15 λεπτά φθηνότερα το λίτρο.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ανοιχτή από τον ΟΠΕΚ+ η περαιτέρω αύξηση στην παραγωγή πετρελαίου από τον Ιούνιο 

Παγκόσμια Τράπεζα: Το σοκ από τις αυξήσεις σε τρόφιμα και καύσιμα θα διαρκέσει τουλάχιστον τρία χρόνια

Με κουπόνια για βενζίνη δελεάζουν τους καταναλωτές οι πολυεθνικές – Ποια είναι η νέα τάση στις ΗΠΑ

gazzetta
gazzetta reader insider insider