Αύξηση κατά 38% κατέγραψε η ζήτηση για πετρέλαιο θέρμανσης παρά την ανοδική πορεία της μέσης τιμής η οποία μεταφράζεται σε πάνω από 40% αύξηση στο κόστος ενώ κατά 30% είναι αυξημένη και η ζήτηση για βενζίνη και πετρέλαιο κίνησης, σύμφωνα με τα στοιχεία του Ιανουαρίου. Οι υψηλές τιμές της ενέργειας δεν δείχνουν να πτοούν τα ελληνικά νοικοκυριά τα οποία έβαλαν βαθιά το χέρι στην τσέπη για να αντιμετωπίσουν τις χαμηλές θερμοκρασίες ενώ η αύξηση των μετακινήσεων λόγω των εορτών αλλά και τα ήπια μέτρα περιορισμού της εξάπλωσης του COVID-19, τα οποία διέφεραν πολύ από τα lockdown του προηγούμενου έτους συνέβαλαν στην άνοδο της ζήτησης για καύσιμα κίνησης.
Ο επικεφαλής Δημοσίων Σχέσεων Ομίλου ΕΛΙΝΟΙΛ, Γιώργος Βερούλης, μιλώντας στο Insider.gr αναλύει την κατάσταση στην αγορά καυσίμων σημειώνοντας ότι: «το τελευταίο διάστημα, παρατηρείται ότι τόσο το πετρέλαιο θέρμανσης, όσο και τα καύσιμα κίνησης, σημείωσαν αυξημένη ζήτηση σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες της προηγούμενης χρονιάς. Ως προς το πετρέλαιο θέρμανσης, οι πανελλαδικά χαμηλές θερμοκρασίες του φετινού Ιανουαρίου που κλιμακώθηκαν με την πρόσφατη πολυήμερη κακοκαιρία, αλλά και η αύξηση των δικαιούχων του επιδόματος θέρμανσης, οδήγησαν σε αύξηση ζήτησης της τάξης του 38% σε σχέση με πέρσι. Χρειάζεται ωστόσο να συνυπολογίσουμε ότι τον Ιανουάριο της προηγούμενης χρονιάς, η ζήτηση ήταν σε ποσοστό 23,5% μειωμένη. Οπότε λαμβάνοντας υπόψη και την ανοδική πορεία της μέσης τιμής (περίπου 40%), θα λέγαμε ότι η ζήτηση πετρελαίου θέρμανσης κινήθηκε στα αναμενόμενα για την εποχή επίπεδα. Αύξηση επίσης παρατηρείται και στη ζήτηση για καύσιμα κίνησης. Συγκρίνοντας τον φετινό Ιανουάριο με τον περσινό, η κατανάλωση βενζίνης και πετρελαίου κίνησης ήταν κατά 30% αυξημένη. Αυτό συνδέεται με το πλήθος των μετακινήσεων, με αυξητική τάση κατά την εορταστική περίοδο, αλλά και των μεταφορών, καθώς το αντίστοιχο περσινό διάστημα υπήρχαν περιορισμοί μετακίνησης».
Εκτός από τις συνέπειες που έχουν οι υψηλές τιμές ενέργειας στην οικονομία και τη βιομηχανία της χώρας, οι υψηλές τιμές καυσίμων κίνησης πλήττουν περισσότερο τους καταναλωτές που αναγκάζονται να χρησιμοποιήσουν αυτοκίνητο για να μεταβούν στο χώρο εργασίας τους (και κυρίως τους δημόσιους υπαλλήλους και τους ελεύθερους επαγγελματίες/επιχειρηματίες) ενώ συχνά, οι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα απαλλάσσονται συχνά από το κόστος μετακίνησης λόγω της τηλεργασίας. Από την άλλη, αυξάνονται τα λειτουργικά κόστη όπως είναι ο ηλεκτρισμός και το πετρέλαιο θέρμανσης ή το φυσικό αέριο καθώς μένουν περισσότερες ώρες στο σπίτι.
Ο μόνος κλάδος που δείχνει να έχει δεχθεί το μεγαλύτερο πλήγμα ως προς τη ζήτηση είναι η αεροπλοΐα, την οποία εξακολουθεί να σφυροκοπά η πανδημία με τους περιορισμούς και τους αυξημένους ελέγχους που επιβάλλονται ιδιαίτερα στα ταξίδια του εξωτερικού.
Γιατί παραμένουν υψηλές οι τιμές πετρελαίου και τι μέλλει γενέσθαι
Η τιμή του Brent πλησίασε τα 90 δολάρια στο τέλος της εβδομάδας που μας πέρασε φθάνοντας σε υψηλό επταετίας και παράγοντες της διεθνούς αγοράς αναθεωρούν προς τα πάνω τις προβλέψεις τους. Η ANZ Research αύξησε τη βραχυπρόθεσμη τιμή-στόχο στα 95 δολάρια ενώ κατά τον τελευταίο μήνα πληθαίνουν οι εκτιμήσεις για τριψήφια νούμερα.
Τον τελευταίο χρόνο η ενέργεια έχει κατακλυστεί από βίαιες μεταβολές των τιμών, οι οποίες οφείλονται στην πανδημία και την επίδραση που έχει η εξέλιξή της στη ζήτηση, την ενεργειακή μετάβαση και την επίδραση που έχει στις επενδύσεις στο upstream, την πολιτική του ΟΠΕΚ+ και την επίδραση που έχει η λελογισμένη προσφορά επιπλέον ποσοτήτων στην αγορά, η πολιτική των ΗΠΑ και η επίδραση που έχουν οι επενδύσεις το σχιστόλιθο αλλά και η στρατηγική αποδέσμευσης στρατηγικών αποθεμάτων, η ζήτηση στην Κίνα και τελευταία, οι γεωπολιτικές εντάσεις με πιο ισχυρή την κρίση στην Ουκρανία και την εμπλοκή της Ρωσίας με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον παγκόσμιο ενεργειακό εφοδιασμό.
Μια ρωσική εισβολή στην Ουκρανία θα προκαλέσει οικονομικές κυρώσεις από τις ΗΠΑ και τους Ευρωπαίους συμμάχους τους και αυτό με τη σειρά του θα μπορούσε να οδηγήσει σε έλλειψη πετρελαίου και φυσικού αερίου στην παγκόσμια αγορά και, πιθανότατα, σε υψηλότερες τιμές ενέργειας.
Η Ρωσία παρέχει πάνω από το 40% του φυσικού αερίου που εισάγει η Ευρώπη και σε περίπτωση που εισβάλει στην Ουκρανία, οι προμήθειες αυτές θα μπορούσαν να ανακοπούν αφήνοντας ακάλυπτα τα ευρωπαϊκά κράτη στην καρδιά του χειμώνα.
Αλλά και οδεύοντας προς την άνοιξη η ζήτηση ανέκαθεν παρέμενε ισχυρή καθώς με την αλλαγή του καιρού αυξάνεται η ζήτηση για τα καύσιμα κίνησης, επομένως ο παράγοντας «χρόνος» δεν αποτελεί κριτήριο.
Τους τελευταίους μήνες, όπου η ενεργειακή κρίση βάθαινε, Σε ορισμένες αγορές, οι πάροχοι ενέργειας άρχισαν να καίνε πετρέλαιο για να παράγουν ηλεκτρική ενέργεια αντί να χρησιμοποιούν ακριβό φυσικό αέριο, το οποίο εξάντλησε περαιτέρω τις προμήθειες πετρελαίου και συνέβαλε επίσης στην άνοδο των τιμών. Οι ΗΠΑ έχουν επιταχύνει τις εξαγωγές LNG στην Ασία και την Ευρώπη και οι ενεργειακοί αναλυτές αναμένουν ότι αυτό θα συνεχιστεί.
Όμως, η προηγούμενη εμπειρία έχει δείξει ότι όταν οι προμήθειες φυσικού αερίου είναι χαμηλές (όπως συνέβη το περασμένο φθινόπωρο), οι αγοραστές στην Ευρώπη και την Ασία επιδίδονται σε «πόλεμο» προσφορών για φορτία LNG ή υγρού φυσικού αερίου, οδηγώντας τις (και πάλι) στα ύψη.