NYT: Ένας κόμβος για τη σύγχρονη τέχνη δημιουργείται «στη σκιά της Ακρόπολης»

Newsroom
Μοιράσου το
NYT: Ένας κόμβος για τη σύγχρονη τέχνη δημιουργείται «στη σκιά της Ακρόπολης»
H ελληνική κυβέρνηση και μεγάλα φιλανθρωπικά ιδρύματα θέλουν να βάλουν την πόλη στον διεθνή χάρτη της σύγχρονης τέχνης, αναφέρουν οι New York Times.

«Πολλοί συνδέουν τον πολιτισμό στην Αθήνα με ερείπια και αρχαία τεχνουργήματα, όμως η ελληνική κυβέρνηση και μεγάλα φιλανθρωπικά ιδρύματα θέλουν να βάλουν την πόλη στον διεθνή χάρτη της σύγχρονης τέχνης», αναφέρουν οι New York Times σε εκτενή ανταπόκριση της Roslyn Sulcas από την Αθήνα με τίτλο «Ένας κόμβος για τη σύγχρονη τέχνη δημιουργείται 'στη σκιά της Ακρόπολης'».

Στα χρόνια από το 2000 ως το 2010, οι τουριστικές εκστρατείες των ελληνικών κυβερνήσεων συνοψίζονταν στο «θάλασσα, ήλιος και σεξ, με μερικές ελληνικές κολώνες στο φόντο», λέει στην αμερικανική εφημερίδα ο Poka Yio, ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Μπιενάλε της Αθήνας. Η Μπιενάλε, που άρχισε το 2007, επεδίωξε να αλλάξει αυτό το στερεότυπο: «Θέλαμε να βάλουμε την Αθήνα στον πολιτιστικό χάρτη της σύγχρονης τέχνης», εξηγεί.

Δεκαπέντε χρόνια αργότερα, η Αθήνα βρίσκεται πλέον στο ραντάρ του κοινού της σύγχρονης τέχνης, αν και περισσότερο ως αξιοπερίεργο παρά ως μείζων κόμβος. Η Μπιενάλε, που πραγματοποιήθηκε παρά την πανδημία στη διάρκεια του Νοεμβρίου, είχε 40.000 επισκέπτες, οι 10.000 από το εξωτερικό. «Αν οι πολιτικές δυνάμεις καταλάβαιναν πόσο συζητείται η Αθήνα ως σύγχρονος πολιτιστικός προορισμός, μπορεί να έδιναν περισσότερη προσοχή, επειδή αυτό σημαίνει χρήμα και δημόσια εικόνα», λέει η Κατερίνα Γρέγου, η διευθύντρια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ).

Το κενό στην κυβερνητική υποστήριξη της σύγχρονης εικαστικής τέχνης κάλυπταν ιδιωτικοί θεσμοί, όπως τα ιδρύματα ΔΕΣΤΕ, ΝΕΟΝ, Ωνάση και Σταύρου Νιάρχου, που «διαδραμάτισαν τεράστιο ρόλο στην αλλαγή της στάσης έναντι της σύγχρονης τέχνης δημιουργώντας ένα οικοσύστημα», λέει ο Poka Yio.

Ωστόσο αυτές οι πρωτοβουλίες του ιδιωτικού τομέα «δεν υποκαθιστούν την ανάγκη για δημόσια πολιτική», επισημαίνει η κα Γρέγου και η ελληνική κυβέρνηση φαίνεται τελευταία να συμφωνεί. Ο Νικόλας Γιατρομανωλάκης, ένας απόφοιτος του Χάρβαρντ, διορίστηκε τον Ιούλιο 2019 γραμματέας αρμόδιος για το σύγχρονο πολιτισμό και στις αρχές του 2021 προήχθη σε υφυπουργό Πολιτισμού αρμόδιο για θέματα σύγχρονου πολιτισμού.

Ένα από τα πρώτα που έκανε ο κ. Γιατρομανωλάκης ήταν να ανοίξει γρήγορα το ΕΜΣΤ. «Ο πρωθυπουργός υποστηρίζει πολύ την ιδέα της προώθησης του σύγχρονου πολιτισμού και ο Νικόλας Γιατρομανωλάκης είναι ένας πραγματικά λαμπρός τύπος», λέει ο Γεράσιμος Γιαννόπουλος, δικηγόρος και μέλος του συμβουλίου του ΕΜΣΤ. «Όμως η Ελλάδα βρέθηκε σε δύσκολη κατάσταση αφότου ξέσπασε η κρίση του χρέους. Και δεν μπορείς να γυρίσεις τα πράγματα επιμένοντας στην ένδοξη αρχαιολογική κληρονομιά», προσθέτει.

Ωστόσο ο κ. Γιατρομανωλάκης θεωρεί πως «το να αντιπαραθέτεις το κλασικό με το σύγχρονο είναι αντιπαραγωγικό, θα πρέπει να συνεργάζονται» και φέρνει ως παράδειγμα την έκθεση έργων του βρετανού καλλιτέχνη Antony Gormley που έγινε το 2019 ανάμεσα στα ερείπια της Δήλου. Και τα στοιχεία που έδωσε στους New York Times δείχνουν μια αξιοσημείωτη αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για προγράμματα σύγχρονης τέχνης, από περίπου μισό εκατομμύριο δολάρια το 2015, σε περίπου 11 εκατομμύρια δολάρια το 2020. Ανέφερε επίσης τα πρόσθετα κεφάλαια της Ευρωπαϊκής Ένωσης από το Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, που προσφέρουν άλλο μισό δισεκατομμύριο ευρώ στον πολιτιστικό τομέα της Ελλάδας, εξίσου μοιρασμένα σε προγράμματα για την αρχαία κληρονομιά και σε προγράμματα για τη σύγχρονη τέχνη.

Όμως η επιτυχημένη στήριξη της σύγχρονης τέχνης απαιτεί κάτι περισσότερο από χρήματα, λέει η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, διευθύντρια πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση. «Τελικά οι άνθρωποι που αλλάζουν το σκηνικό είναι οί ίδιοι οι καλλιτέχνες», εξηγεί. «Ο ρόλος μας είναι να τους στηρίξουμε, να δουλέψουμε μαζί τους, να είμαστε εκεί γι' αυτούς».

Τα ιδιωτικά ιδρύματα συχνά συνεργάζονται στενά με το κράτος, «δεν το ανταγωνίζονται», λέει ο Νικόλας Γιατρομανωλάκης. Προσθέτει πως το πιο φιλόδοξο σχέδιο στην ατζέντα του είναι μια εργασιακή και κοινωνική μεταρρύθμιση για τους ανεξάρτητους καλλιτέχνες, οι ανάγκες των οποίων δεν λαμβάνονται υπόψη στη σημερινή νομοθεσία περί φορολογίας και απασχόλησης. «Αν δεν το διορθώσουμε αυτό, δεν θα έχουμε τα εργαλεία για να δώσουμε στους επαγγελματίες του πολιτισμού τη δυνατότητα να ζήσουν από τη δουλειά τους», λέει στους New York Times. «Δεν υπήρχε τίποτε έτοιμο για το σύγχρονο πολιτισμό, έτσι πρέπει να αρχίσουμε από το μηδέν», προσθέτει. «Παρά τα φρικτά πράγματα που έφερε η πανδημία, πιστεύω ότι μπορούμε να τη χρησιμοποιήσουμε ως σημείο καμπής».

Η Αθήνα, με τη συρροή μεταναστών και καλλιτεχνών, είναι μια μητρόπολη σε ανοδική πορεία, «ένα αντίβαρο στο τρίποδο Λονδίνο-Παρίσι-Βερολίνο» , λέει ο Poka Yio, ο διευθυντής της Μπιενάλε. «Στην Ελλάδα χάσαμε τον μοντερνισμό και τώρα προσπαθούμε να κάνουμε τεράστια άλματα», προσθέτει. «Δεν έχουμε πολλά από τα συστήματα και τις δομές που έχουν άλλες χώρες. Όμως αυτό είναι επίσης πολύ θετικό και μέρος αυτού που κάνει την Αθήνα τόσο γοητευτική. Όλα εξακολουθούν να είναι δυνατά σ' αυτό το μέρος».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

22:59

Ο παγκόσμιος «πόλεμος των ημιαγωγών» μεταξύ Δύσης και Ασίας και η στρατηγική ΗΠΑ, ΕΕ και Κίνας

22:44

Θεσσαλονίκη: Θωράκιση των γυναικών έναντι της βίας, με ενίσχυση και εδραίωση του ρόλου τους σε κάθε πεδίο

22:29

Έναρξη έκανε στον Πύργο το 25ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέου

22:15

Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος στα εγκαίνια του νέου διοικητικού κέντρου της Μητρόπολης Πειραιώς

21:56

Ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ για τον σημερινό εορτασμό της Αγίας Βαρβάρας

21:45

Συνάντηση του Αρχιεπισκόπου Αμερικής Ελπιδοφόρου με τον Πατριάρχη Ιεροσολύμων Θεόφιλο

21:28

Θεσσαλονίκη: Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στο κέντρο της πόλης την Τρίτη για τις πορείες στη μνήμη του Αλ. Γρηγορόπουλου

21:14

Καλαφάτης: Δέσμευση της κυβέρνησης η ολοκλήρωση το ταχύτερο δυνατό του Μουσείου Ολοκαυτώματος στη Θεσσαλονίκη

20:41

Μπλίνκεν: Οι ΗΠΑ θα αντιταχθούν στην ανέγερση νέων εβραϊκών οικισμών στη Δυτική Όχθη

20:04

Συρία: Ένας διαδηλωτής και ένας αστυνομικός σκοτώθηκαν στις οργισμένες κινητοποιήσεις στη πόλη Σουέιντα

19:58

Γλυπτά Παρθενώνα: Κοντά στη «φόρμουλα» για την επιστροφή τους

19:47

Μουντιάλ: Με Μπαπέ... οδηγό για το back to back η Γαλλία

19:38

Ανδρουλάκης: Ισχυρή εντολή στο ΠΑΣΟΚ, όχι στο λαϊκισμό του ΣΥΡΙΖΑ και τον ελιτισμό της ΝΔ

19:31

Μελόνι: Θέλει να περιορίσει τις υποχρεωτικές ηλεκτρονικές συναλλαγές σε ποσά υψηλότερα των 60 ευρώ

19:12

Την Τρίπολη θα επισκεφθεί αύριο ο Κυριάκος Μητσοτάκης

19:00

Μια κρίσιμη εβδομάδα για πετρέλαιο και… λογαριασμούς

18:54

Ρωσία: Η Μόσχα δεν θα εξάγει πετρέλαιο που υπόκειται στο δυτικό πλαφόν τιμής

18:39

Θεσσαλονίκη: «Ξεπούλησε» το Thessaloniki Food Festival του δήμου της πόλης

18:05

Παναγιωτόπουλος: Το μήνυμα είναι ότι «θα δυναμώσουμε και άλλο»

17:50

Νότια Αφρική: Εννέα άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στο Γιοχάνεσμπουργκ από πλημμύρα

17:34

Χατζηδάκης: Με επιδότηση απασχόλησης 68.000 νέες θέσεις εργασίας

17:19

Nτερ Λάιεν: Ενεργειακά είμαστε ασφαλείς για το χειμώνα

17:01

Γαλλία: Ανησυχία από τα ενδεχόμενα μπλακάουτ για εξοικονόμηση ενέργειας

16:43

DW: «Άξονα του ευρωπαϊκού νότου» επιδιώκει η Τζόρτζια Μελόνι

16:23

Συνελήφθη 24χρονος που συμμετείχε σε επίθεση κατά αστυνομικών δυνάμεων έξω από τις φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Αθηνών

16:13

Υπ. Εργασίας: Ο «χάρτης» των πληρωμών e-ΕΦΚΑ και ΔΥΠΑ για την εβδομάδα 5-9 Δεκεμβρίου

16:03

ΣΥΡΙΖΑ: Να αφήσει τους εξυπνακισμούς και να απαντήσει η κυβέρνηση αν παρακολουθούνταν από την ΕΥΠ η ηγεσία των ενόπλων δυνάμεων

15:42

ΟΠΕΚ+: Παραμένει στην υπάρχουσα μείωση της παραγωγής πετρελαίου

15:22

Ινδονησία: Οι αρχές απομάκρυναν σχεδόν 2.000 κατοίκους λόγω της έκρηξης ηφαιστείου στη νήσο Ιάβα

15:07

Meteo: Τοπικές βροχές τη Δευτέρα κυρίως στα δυτικά και περιοδικά αυξημένες νεφώσεις στην υπόλοιπη χώρα