Επιτακτική πλέον η ανάγκη για μείωση φόρων στα καύσιμα

Δημήτρης Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το

Έχει πλέον φτάσει η ώρα για σοβαρές και καθοριστικές αποφάσεις από την πλευρά της κυβέρνησης για να ανακουφίσει νοικοκυριά και επιχειρήσεις που πλέον στενάζουν υπό το βάρος του ενεργειακού κόστους. Η αποσπασματική επιδοματική πολιτική δεν αποδίδει καρπούς. Η κοινωνία χρειάζεται ένα ουσιαστικό μήνυμα στήριξης. Όπως λοιπόν συνέβη στην Κύπρο, στην Πορτογαλία, αλλά από την Πέμπτη και στην Ιρλανδία, έτσι πρέπει να γίνει και στην Ελλάδα. Ο λόγος για μία φορολογική παρέμβαση στην αγορά καυσίμων. 

Μία παρέμβαση προσωρινού χαρακτήρα που θα συνοδεύεται με μέτρα θωράκισης της αγοράς από κερδοσκοπικές κινήσεις και τάση απορρόφησης του οφέλους που θα προκύψει. Ιδιαίτερα από μία κυβέρνηση που εξελέγη με βασική εντολή την μείωση των φόρων... 

Προφανώς και η κίνηση αυτή δεν συνιστά μία εύκολη απόφαση. Είναι απολύτως κατανοητά τα δημοσιονομικά διλήμματα, αλλά και η δύσκολη – διαπραγματευτικά – θέση της Ελλάδας. 

Αλλά και οι καιροί - για τους πολίτες και για τον επιχειρηματικό κόσμο - είναι επίσης πολύ δύσκολοι. Και θα γίνουν, όπως όλοι λένε, δυστυχώς δυσκολότεροι. Δεν λέμε, καλά είναι τα επιδόματα, και προφανώς σε «κανονικούς» καιρούς είναι χρήσιμο εργαλείο άσκησης κοινωνικής πολιτικής. Υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι γίνεται η εκάστοτε στήριξη στοχευμένα και με όρους δικαιοσύνης.  

Ωστόσο, τώρα δεν υπάρχει κανονικότητα. 

Ειδικά στην Ελλάδα που οι φόροι για παράδειγμα στη βενζίνη είναι τόσο υψηλοί που αποτελούν το 60% περίπου της τελικής τιμής. Μιλάμε για τον ειδικό φόρο κατανάλωσης, αλλά και για τον ΦΠΑ (24%) που επιβάλλεται επιπλέον αυτού.

Να θυμίσουμε πως είμαστε από τις χώρες με τους πιο υψηλούς φόρους στη βενζίνη στην ΕΕ. Αλλά και πως είμαστε από τα κράτη με το πιο χαμηλό κατά κεφαλήν ΑΕΠ στην ΕΕ και έτσι με την πιο μεγάλη ευαλωτότητα γιατί καταναλώνουμε ένα – συγκριτικά - πιο μεγάλο μέρος του εισοδήματός μας... 

Τα στοιχεία του Φεβρουαρίου για τον πληθωρισμό που αυξήθηκε κατά 7,2% (με προοπτική για 8% και βάλε τον Μάρτιο), δείχνουν τα καύσιμα ως την πιο ισχυρή πηγή ανατιμήσεων μαζί με το αέριο.  Η άνοδος στο πετρέλαιο θέρμανσης φτάνει στο 41,5% (από 36% τον Ιανουάριο) και στο  πετρέλαιο κίνησης στο 28,26%. Το πρόβλημα εύχονται βέβαια όλοι να είναι παροδικό. Ωστόσο, όπως έγινε και επισήμως σαφές από την ΕΚΤ και στη Σύνοδο Κορυφής προς το παρόν και θα υφίσταται και θα εντείνεται. 

Κατά συνέπεια, μία παρέμβαση – προσωρινού έστω χαρακτήρα – είναι αναγκαία. Γιατί το κρεσέντο ανόδου των τιμών καυσίμων καθώς μεταφέρεται στην αλυσίδα προϊόντων και υπηρεσιών, προκαλεί κι άλλες παρενέργειες: Κάνει την ακρίβεια να «ριζώνει» πιο γρήγορα, αλλά και τις καταναλωτικές προσδοκίες να επιδεινώνονται ακόμη περισσότερο. Και σε τελευταία ανάλυση συμβάλλει τα μέγιστα στη φτωχοποίηση της κοινωνίας!

Όλες οι ειδήσεις

10:33

Απολογισμός έτους στην Ασία: Ποιοι κέρδισαν -και ποιοι πλήρωσαν το βαρύτερο τίμημα- το 2025

10:25

Alpha Bank: Η Κεντρική Μακεδονία ο νέος σταθμός του προγράμματος «Μαζί με στόχο την υγεία»

10:16

Διαθέσιμη η ψηφιακή εφαρμογή Μητρώου Δεξαμενών Ιδιωτικών Πρατηρίων Καυσίμων

10:11

Μία Ελληνίδα μεταξύ των θυμάτων από τη συντριβή του Falcon

10:01

Elbisco: Ενισχυμένη εμπορική δυναμική και επέκταση σε νέες κατηγορίες

09:55

Λαμία: Μετ’ εμποδίων η έξοδος από Αθήνα προς Κεντρική Ελλάδα

09:47

Αισιόδοξες επιστημονικές ιστορίες του 2025, σύμφωνα με το Nature

09:47

Κυρανάκης: 23 νέα τρένα και ανακαίνιση υποδομών - Αλλαγές στον σιδηρόδρομο έως το 2027

09:36

Στα χέρια της Sanofi η Dynavax για 2,2 δισ. δολάρια

09:22

Η BP πουλά το 65% των μετοχών της Castrol έναντι 6 δισ. δολαρίων

09:08

Μπλόκο στο σχέδιο του Τραμπ για ανάπτυξη εθνοφρουράς από το Ανώτατο Δικαστήριο

09:02

Κυρώσεις των ΗΠΑ: «Άνεμο μακαρθισμού» καταγγέλλει ο πρώην επίτροπος Μπρετόν

08:58

Κίνα: Προσωρινά μέτρα κατά των επιδοτήσεων σε κάποια ευρωπαϊκά γαλακτοκομικά προϊόντα

08:56

Παπαθανάσης: Νέα αύξηση του προϋπολογισμού κατά 250 εκατ. ευρώ για τουριστικές ΜμΕ

08:56

Η Κοινωνική Διάσταση της Οικονομικής Υπευθυνότητας: Η Αποστολή του doResponsible Financial Center της doValue

08:54

Η Βενεζουέλα κατηγορεί τις ΗΠΑ για τον «μεγαλύτερο εκβιασμό στην ιστορία μας» - Το χρονικό

08:44

Μπλόκα αγροτών: Με χαμηλές ταχύτητες τα ΙΧ – Από παρακαμπτηρίους η κυκλοφορία στη Νίκαια

08:30

Η Ουκρανία βάζει ξανά στο στόχαστρο με drones την πρωτεύουσα της Ρωσίας

08:16

Ιστορικό ράλι για τα πολύτιμα μέταλλα - Πάνω από τα 4.500 δολάρια ο χρυσός

08:08

Χριστουγεννιάτικες αγορές: Τι πρέπει να προσέχετε

07:56

Πάρτι, χορός και διασκέδαση - Οι 10 πόλεις με την καλύτερη νυχτερινή ζωή

07:53

Η πικρή αλήθεια για το μελομακάρονο

07:50

Λαμία: Αυξημένη κίνηση στην έξοδο προς Κεντρική Ελλάδα

07:47

Μνημόνια ΕΥΔΑΠ – Περιφέρειας Αττικής για την αξιοποίηση του Αδριάνειου Υδραγωγείου

07:46

Πόση ενέργεια «τρώμε»; -Το κρυφό ενεργειακό κόστος πίσω από ένα μπέργκερ, μια πίτσα και έναν καφέ

07:42

Σιδηρόδρομος: Τι συμβαίνει με δύο έργα συνολικού ύψους 125 εκατ. ευρώ σε Πελοπόννησο και Β. Ελλάδα

07:41

60 μεταρρυθμίσεις και 40 έργα στο κυβερνητικό πακέτο του 2026

07:37

Πράσινη οικονομία: Πόσο έχει προχωρήσει διεθνώς και πού σκοντάφτει η Ελλάδα

07:33

Πόσο «ανέβηκαν» οι τιμές επαγγελματικών ακινήτων στην Αττική την περίοδο 2019-2025 – Οι ακριβές και φθηνές περιοχές

07:26

Τουρισμός: Έκλεισε η ψαλίδα της μέσης δαπάνης τον Οκτώβριο - Οι αγορές που έφεραν τα έσοδα

gazzetta
gazzetta reader insider insider