H Apple αποτελεί την εταιρεία της οποίας το εμπορικό σήμα έχει τη μεγαλύτερη αξία παγκοσμίως. Tο όνομά της έχει συνδεθεί με ρυθμούς απίστευτης ανάπτυξης οι οποίοι αψηφούν τους νόμους του marketing, της οικονομίας ή ακόμη και της βαρύτητας. Η πορεία ανάπτυξής της συνεχίστηκε ανοδικά και κατά τους τελευταίους 12 μήνες ξεπερνώντας και τις πωλήσεις που έκανε η Coca-Cola το προηγούμενο έτος. Αρκεί να σκεφθεί κανείς ότι οι λειτουργικές ταμειακές ροές της εταιρείας ήταν τέτοιες που επέτρεψαν στον όμιλο να αγοράσει 625.000 αυτοκίνητα Tesla Model X, ένα για κάθε στέλεχος του ομίλου στο Σαν Φρανσίσκο. Μήπως όμως ό,τι λάμπει δεν είναι πλέον χρυσός;

Αν και οι προβλέψεις τείνουν να ακολουθήσουν μια πιο «προσγειωμένη» οπτική, τα νούμερα κάνουν λόγο για 22% αύξηση των πωλήσεων των iPhones κατά το τρίτο τρίμηνο του έτους σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Ωστόσο, απομένει και το τελευταίο τρίμηνο του χρόνου, το οποίο θα πρέπει να αναμετρηθεί με τις πωλήσεις ρεκόρ που σημείωσε το iPhone 6 κατά την εορταστική περίοδο, το Δεκέμβριο του 2014. Ως προς αυτό, η διοίκηση της εταιρείας κάνει συντηρητικές προβλέψεις, αναμένοντας μια μικρή αύξηση στα έσοδα ενώ θα αποτελούσε μεγάλη έκπληξη για την Wall Street αν σημειωνόταν έστω και μια ελάχιστη αύξηση κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2014.

Ένα είναι το «υπαρξιακό» ερώτημα αυτή τη στιγμή για την Apple: Τι μπορεί να σημαίνει αυτή η ηρεμία; Είναι η ησυχία που επικρατεί πριν από την πολύκροτη έλευση του iPhone 7 ή μια νέα τάξη πραγμάτων όπου η μη θεαματική ανάπτυξη θα είναι πλέον κάτι το αναμενόμενο;

Αυτό που είναι βέβαιο είναι ότι αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που η Apple «ξεμένει από καύσιμα». Το ίδιο συνέβη και πριν από λανσάρισμα του iPhone 6, πριν από έναν χρόνο, όταν η εταιρεία είχε σημειώσει μονοψήφιο ποσοστό ανάπτυξης για πέντε συνεχόμενα τρίμηνα, μέχρι να εκτιναχθούν και πάλι στα ύψη οι πωλήσεις, με το νέο iPhone με τη μεγαλύτερη οθόνη να αποκτά φανατικούς φίλους.

Υπάρχει ωστόσο μια διαφορά αυτή τη φορά: το ότι η Apple βασίζει την ανάπτυξή της σε ένα και μοναδικό προϊόν, το iPhone. Και αυτό θέτει σε κίνδυνο την πορεία της, αν αναλογιστεί κανείς ότι με την έλευση του συγκεκριμένου προϊόντος, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 63%, πολύ περισσότερο και από την αύξηση που έφεραν τα smartphones τα οποία είχαν προηγηθεί. Και η αλήθεια είναι ότι άλλα προϊόντα όπως είναι το Apple Watch ή το ηλεκτρικό μίνι βαν δεν μπορούν να αντέξουν τη σύγκριση καθώς δεν μπορούν να εξασφαλίσουν ανάκαμψη ούτε τώρα και ίσως να μην μπορέσουν να το κάνουν ποτέ. Το ίδιο συμβαίνει και με τις πωλήσεις των υπολογιστών Mac καθώς η αγορά έχει πέσει σε τέλμα ενώ τα έσοδα από τα iPads σημείωσαν πτώση 20% κατά το τελευταίο τρίμηνο.