Οι τροφές που βοηθούν στην επούλωση των τραυμάτων

Newsroom
Μοιράσου το
Οι τροφές που βοηθούν στην επούλωση των τραυμάτων
Το αλκοόλ μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη μυϊκή μάζα και επίσης να επιβραδύνει την επούλωση των πληγών.

Συχνά, μετά από τραυματισμούς μειώνεται η κατανάλωση φαγητού προκειμένου να προληφθεί η πρόσληψη βάρους, λόγω της ακινησίας. Όμως, η επιλογή αυτή δεν συμβαδίζει με τις ανάγκες του οργανισμού και μπορεί να έχει επιπτώσεις.

«Ανάλογα όμως με τη σοβαρότητα του τραυματισμού, οι θερμίδες που χρειάζεται το άτομο μπορεί να αυξηθούν από 15% έως 50%. Εάν χρησιμοποιούνται πατερίτσες για τη μετακίνηση, απαιτούνται από 2 έως και 3 φορές περισσότερες θερμίδες την ημέρα από ό,τι πριν. Επομένως, δεν συνιστάται ο περιορισμός των θερμίδων. Επιπλέον, η απότομη αλλαγή στο θερμιδικό ισοζύγιο, μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια μυϊκής μάζας.

Από την άλλη πλευρά, πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι και η υπερκατανάλωση τροφής που οδηγεί σε θετικό ισοζύγιο θερμίδων, μπορεί να συμβάλει σε αύξηση του σωματικού λίπους, απώλεια μυϊκής μάζας και να ενισχύσει τις φλεγμονές», επισημαίνει ο κ. Ευμένης Π. Καραφυλλίδης, Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Διευθυντής Διαιτολογικού Τμήματος του Μetropolitan General.

Ιδανικές τροφές για την επούλωση του τραυματισμού είναι οι εξής:

• Πρωτεΐνες, ιδιαίτερα οι τροφές που είναι πλούσιες σε λευκίνη

• Γαλακτοκομικά προϊόντα και άλλα τρόφιμα πλούσια σε ασβέστιο

• Τροφές πλούσιες σε βιταμίνη C.

Η πρωτεΐνη είναι το κλειδί στην επούλωση των τραυματισμένων μυών, επομένως η αύξησή της στο 1 γραμμάριο ανά κιλό σωματικού βάρους έχει φανεί ότι επιδρά ευεργετικά. Και για να μεγιστοποιηθεί το αποτέλεσμα, συνιστάται να κατανέμεται ισομερώς στα τρία κύρια γεύματα της ημέρας, στοχεύοντας σε τουλάχιστον 20 γραμμάρια ανά γεύμα, ενώ και τα σνακ είναι καλό να περιέχουν μικρές ποσότητες πρωτεΐνης.

Τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε λευκίνη, το αμινοξύ που διεγείρει τη σύνθεση πρωτεϊνών των μυών, είναι τα γαλακτοκομικά προϊόντα, το βοδινό κρέας, τα πουλερικά, το χοιρινό, τα ψάρια, τα αυγά, το τόφου και τα φασόλια. Τα γαλακτοκομικά προϊόντα παρέχουν επίσης ασβέστιο, το οποίο είναι σημαντικό για την υγεία των οστών. Η βιταμίνη C είναι σημαντική για την παραγωγή κολλαγόνου, γι' αυτό καλό θα ήταν να συμπεριληφθούν φρούτα και λαχανικά σε κάθε γεύμα ή σνακ.

Επιπλέον, τα λαχανικά που έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε νιτρικά άλατα όπως τα παντζάρια, η ρόκα, το σέλινο και το σπανάκι μπορούν να βοηθήσουν στην επούλωση των πληγών και στην αποκατάσταση των οστών.

Ακόμη, το αλκοόλ μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη μυϊκή μάζα και επίσης να επιβραδύνει την επούλωση των πληγών.

Τροφές που περιορίζουν τον πόνο

Υπάρχουν τροφές και ποτά, που έχουν ευεργετική δράση ως προς τον έλεγχο των φλεγμονών με αποτέλεσμα να μπορούν να περιορίζουν τον πόνο από το τραυματισμένο σημείο του σώματος που φλεγμαίνει.

Αυτά τα τρόφιμα είναι τα παρακάτω:

• Χυμός κερασιού

• Μούρα

• Παντζάρια

• Ρόδι

• Τζίντζερ

• Σαφράν

• Κουρκουμάς

• Ψάρια κρύου νερού.

Ο χυμός κερασιού περιέχει φυτικές χημικές ουσίες που ονομάζονται ανθοκυανίνες και δρουν ενάντια στις φλεγμονές. Τα μούρα περιέχουν πολυφαινόλες και τα παντζάρια διατροφικά νιτρικά άλατα και μπορούν να συμβάλουν στη μείωση του μυϊκού πόνου. Τα μούρα και τα παντζάρια προστίθενται σε διάφορα φαγητά και ροφήματα, όπως τα smoothies, οι σαλάτες, και το γιαούρτι, κάνοντας εύκολη την ένταξή τους στο ημερήσιο διαιτολόγιο.

«Δεδομένου ότι όταν ένα μέρος του σώματος είναι τραυματισμένο η φυσική δραστηριότητα μειώνεται, είναι απαραίτητο να δοθεί η πρέπουσα σημασία και στη μυϊκή δύναμη που απειλείται. Η κατανάλωση ροδιού μπορεί να επιβραδύνει τον ρυθμό απώλειας δύναμης που σχετίζεται με τη φλεγμονή. Τα καρυκευμένα τρόφιμα και ο κουρκουμάς μπορούν επίσης να μειώσουν τον μυϊκό πόνο. Το τζίντζερ και το σαφράν δρουν και ως αναλγητικά (μειώνουν τον πόνο) καθώς και ως αντιφλεγμονώδη.

Έτσι λοιπόν, ο κουρκουμάς και το σαφράν μπορούν να προστεθούν σε αλμυρά πιάτα όπως σούπες, μαγειρευτά και σάλτσες, ενώ αντίστοιχα το τζίντζερ προσφέρεται τόσο για αλμυρά όσο και για γλυκά πιάτα», εξηγεί ο ιατρός.

Τα ψάρια κρύου νερού όπως ο σολομός, ο τόνος και οι σαρδέλες, καθώς και οι σπόροι chia και ο λιναρόσπορος παρέχουν στον οργανισμό Ω-3 λιπαρά οξέα, τα οποία έχουν αντιφλεγμονώδη δράση.

Εξίσου σημαντικός είναι ο περιορισμός πρόσληψης πρόσθετων σακχάρων στα επιδόρπια, τα αναψυκτικά και τα γλυκά για τη μείωση της φλεγμονής.

Τροφές που ενισχύουν το ανοσοποιητικό

• Τρόφιμα που έχουν υποστεί ζύμωση

• Βιταμίνη C από φυσικές πηγές (φρούτα και λαχανικά)

• Τροφές πλούσιες σε ψευδάργυρο.

Η διατήρηση ενός υγιούς ανοσοποιητικού συστήματος είναι το επίκεντρο για την αντιμετώπιση οποιασδήποτε πάθησης ή/και τραυματισμού. Γι' αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό να στοχεύουμε στην ικανοποιητική πρόσληψη θερμίδων, πρωτεϊνών, βιταμινών και μετάλλων. Πρέπει επίσης να αποτρέπεται η έκθεση σε επιβλαβείς παράγοντες του ανοσοποιητικού συστήματος, όπως το αλκοόλ.

Ακόμη, η φροντίδα του εντέρου μας είναι σημαντική για την υποστήριξη ενός υγιούς ανοσοποιητικού συστήματος. Τα γαλακτοκομικά προϊόντα που έχουν υποστεί ζύμωση, όπως το γιαούρτι, περιέχουν προβιοτικά που βοηθούν στην ομαλή λειτουργία του εντέρου. Αντίστοιχα, τα φρούτα και τα λαχανικά, ιδιαίτερα τα εσπεριδοειδή και οι χυμοί τους, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά και οι τομάτες είναι εξαιρετικές πηγές βιταμίνης C, η οποία παίζει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη των κυττάρων του ανοσοποιητικού.

Δεδομένου ότι η ανεπάρκεια ψευδαργύρου σχετίζεται με εξασθένηση του ανοσοποιητικού συστήματος, συνιστάται η κατανάλωση τροφών υψηλής περιεκτικότητας σε ψευδάργυρο όπως φασόλια, ρεβίθια, βοδινό κρέας και εμπλουτισμένα σε ψευδάργυρο δημητριακά.

«Η επούλωση του πόνου, η ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος και η στήριξη του οργανισμού έπειτα από τραυματισμό μπορούν να επιτευχθούν με τη δημιουργία ενός θεραπευτικού διατροφικού πλάνου, πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά», καταλήγει ο κ. Καραφυλλίδης.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

931 τόνοι τροφίμων παγκοσμίως καταλήγουν στα σκουπίδια

Όλες οι ειδήσεις

19:27

H TotalEnergies αναθέτει στη Σωληνουργεία Κορίνθου τον υποθαλάσσιο αγωγό φυσικού αερίου Fenix στην Αργεντινή

19:21

Κρεμλίνο: Σποραδικές οι επαφές με τις ΗΠΑ για τα πυρηνικά όπλα

19:15

Κόλινς (Fed): Απαιτείται πρόσθετη σύσφιξη της νομισματικής πολιτικής

19:10

Βίκος: Αυξημένος κατά 16,4% στα 91,4 εκατ. ευρώ ο κύκλος εργασιών το 2021

19:04

Μητσοτάκης: Διαρκής και με διασφαλισμένους πόρους η πολιτική μας για τα άτομα με αναπηρία

18:56

BoE: Παρακολουθούμε στενά τις αγορές μετά την «κατάρρευση» της στερλίνας

18:49

Το Amanzoe γιορτάζει την πρώτη του δεκαετία

18:43

Real Consulting: Αυξημένα κατά 15% τα EBITDA στο α' εξάμηνο

18:37

Λαγκάρντ: Τα επιτόκια της ΕΚΤ θα αυξάνονται «για αρκετές συνεδριάσεις»

18:24

Νέες προκλήσεις από Ερντογάν - «Η Ελλάδα δεν είναι ισότιμη με την Τουρκία»

18:22

Έρχονται τα ψηφιακά ΚΕΠΑ - Ξεκινά από την 1η Νοεμβρίου η πιλοτική λειτουργία της Κάρτας αναπηρίας

18:10

Bloomberg: Η ΕΕ σκέφτεται να βάλει στον «πάγο» το πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο

18:09

Ιταλικές εκλογές: Κρεμλίνο και Μπλίνκεν δηλώνουν έτοιμοι για «εποικοδομητικές» σχέσεις με τη Ρώμη

18:03

Γαλλία: Σε επίπεδα ρεκόρ ο κρατικός δανεισμός για το 2023 - Στα 270 δισ. ευρώ

17:52

Σκυλακάκης: Η ελληνική θα παραμείνει μακριά από την ύφεση - Καλύτερο των εκτιμήσεων το 2022

17:47

Τουρκία: Κλήθηκε για εξηγήσεις ο Έλληνας πρέσβης για τα τεθωρακισμένα στα νησιά - Άμεση απάντηση της Αθήνας

17:40

Το Littlemill 45 ετών είναι ίσως το σπανιότερο σκωτσέζικο ουίσκι στον κόσμο

17:32

«Ασανσέρ» το Χρηματιστήριο και νέες απώλειες

17:32

Ευρώ και στερλίνα στην «μέγγενη» του δολαρίου

17:30

Μακρόν για Ιταλία: Σεβόμαστε την επιλογή των πολιτών - Πρέπει να συνεχίσουμε να εργαζόμαστε μαζί

17:17

Τιτάν: Η Κομισιόν ενέκρινε καινοτόμο έργο χρήσης πράσινου υδρογόνου

17:10

Τουρισμός: Πόλος έλξης επισκεπτών η Άνδρος για τα μονοπάτια της

17:10

30 υποτροφίες έως 25.000 ευρώ από την COSMOTE για πρωτοετείς φοιτητές με κοινωνικές και οικονομικές δυσκολίες

17:02

Θεσσαλονίκη: Επαγγελματικές συμφωνίες άνω των 2 εκατ. ευρώ στον κλάδο ένδυσης-κλωστοϋφαντουργίας

16:54

Μικτά πρόσημα για τη Wall Street μετά το ράλι δολαρίου και ομολόγων

16:50

Ο Καναδάς αίρει όλα τα ταξιδιωτικά μέτρα και περιορισμoύς κατά του κορονοϊού

16:44

Γεωργακόπουλος (Intrum): Οι αυξημένες εισπράξεις από ρυθμίσεις, δείγμα ότι δεν αναμένεται βαθιά κρίση

16:41

Ρωσία: Στρατεύσιμος αυτοπυρπολήθηκε επειδή δεν ήθελε να πολεμήσει στην Ουκρανία

16:32

Ε. Βρεττού (Attica Bank): Το ESG κριτήριο επιλογής ανάπτυξης – Θα καθοδηγήσουμε τους πελάτες μας στο ταξίδι υγιούς μετάβασης

16:27

Θ. Τζούρος (Τρ. Πειραιώς): Δεν θα υπάρξει νέο κύμα NPLs παρά την αύξηση επιτοκίων και ενεργειακού κόστους