Το μέλλον της αγροδιατροφής περνά μέσα από την ψηφιοποίηση

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Το μέλλον της αγροδιατροφής περνά μέσα από την ψηφιοποίηση
Πώς ο δρόμος της ψηφιοποίησης εξασφαλίζει το αύριο της αγροδιατροφικής αλυσίδας στη σκιά των πολλαπλών κρίσεων. Μύθοι και αλήθειες για την ελληνική γεωργία και το στοίχημα της καινοτομίας.

Μονόδρομος θεωρείται για την αγροδιατροφική αλυσίδα η μετάβασή της στην ψηφιακή εποχή, ενώ από το ραντεβού με το… μέλλον της εγχώριας αγροτικής παραγωγής δεν μπορούν να λείπουν οι αρχές της καινοτομίας, της βιωσιμότητας και της αειφορίας, προκειμένου να είναι σε θέση ο κλάδος να διαχειριστεί την πληθώρα προκλήσεων που ελλοχεύουν.

«Η αγροδιατροφική αλυσίδα είναι ό,τι κρισιμότερο υπάρχει για την ανθρώπινη ζωή, έχοντας ως βάση τη γεωργία», παραδέχθηκε ο Διευθύνων Σύμβουλος του Smart Agro Hub, Φώτης Χατζηπαπαδόπουλος, μιλώντας πριν από μερικά 24ωρα σε εκδήλωση στη Θεσσαλονίκη με βασικό αντικείμενο τη βιωσιμότητα και την καινοτομία στην αγροδιατροφή.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η αειφορία είναι πλέον ζητούμενο για όλους, καθώς μια προς μια όλες οι κρίσεις της τελευταίας δεκαετίας έχουν ένα κοινό μοτίβο. Αρχικά η οικονομική κρίση και στη συνέχεια η κλιματική αλλαγή, η υγειονομική κρίση, η γεωπολιτική κρίση και η ενεργειακή κρίση «μας υπενθυμίζουν την αναγκαιότητα να φροντίζουμε σήμερα για να έχουμε αύριο».

Ο κ. Χατζηπαπαδόπουλος εξήγησε πως στην πρωτογενή παραγωγή, η αειφορία δεν μπορεί να εφαρμοστεί εν μια νυκτί, καθώς είναι μια διαδικασία που πρέπει να εφαρμοστεί σταδιακά, ενώ όλες οι αποφάσεις που λαμβάνονται μέσα στο χωράφι είναι το «α και το ω» της αειφορίας. Μπορεί, συνέχισε, ο κλάδος της γεωργίας να αποτελεί ταυτόχρονα και θύτη και θύμα όλων των κρίσεων που μας έχουν χτυπήσει την πόρτα, ωστόσο, όπως σημείωσε, «ο ισχυρισμός ότι για όλα τα κακά της γεωργίας ευθύνονται οι τρόποι καλλιέργειας είναι απλά ένας μύθος».

Για τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του Smart Agro Hub, ο δρόμος της αειφορικής αγροδιατροφικής αλυσίδας είναι ψηφιακός. Και μπορεί να είναι ένας δρόμος γεμάτος προκλήσεις, ωστόσο δύναται να εξασφαλίσει αξιοπιστία και διαφάνεια, δημιουργώντας τις κατάλληλες προϋποθέσεις για τη βελτίωση του συνόλου των διαδικασιών που συνδέονται με την αγροδιατροφή. «Η τεχνολογία οδηγεί σε γνώση, με την ψηφιοποίηση να λειτουργεί ως επιταχυντής των εξελίξεων», πρόσθεσε.

Σε πρώιμο στάδιο οι συζητήσεις για βιωσιμότητα στο κρασί και… η ανάγκη για ενημερωμένους καταναλωτές

Μιλώντας στην ίδια ημερίδα ο χημικός και οινολόγος Δημήτρης Λίτινας εξέφρασε την ανάγκη οι καταναλωτές να ενημερώνονται για τις αρχές της βιωσιμότητας και να μην δηλώνουν άγνοια πια. «Ο καταναλωτής πρέπει να γνωρίζει τι είναι η αειφορία για να ξέρει τι πληρώνει στα διάφορα βιώσιμα προϊόντα που επιθυμεί να αγοράσει», εξήγησε, ενώ αναφερόμενος στον οινικό κλάδο της Ελλάδας αποκάλυψε πως «παρά τα σχεδόν 1.700 οινοποιεία σήμερα στη χώρα, τώρα άρχισαν να γίνονται συζητήσεις για θέματα βιωσιμότητας και αειφορίας στο κρασί».

«Ήταν το 1999 όταν αποφασίσαμε να μπούμε στη βιολογική καλλιέργεια γιατί θέλαμε να εργαζόμαστε σε ένα πιο υγιές περιβάλλον. Τότε η έννοια της βιολογικής καλλιέργειας ήταν σχεδόν άγνωστη…» αποκάλυψε ο Χριστόφορος Γεωργιάδης, οινοποιός δεύτερης γενιάς στο Οινοποιείο Αργατία, περιγράφοντας τη στροφή που έκαναν τότε στην οικογενειακή επιχείρηση στη Βόρεια Ελλάδα. «Τότε αποφασίσαμε ότι η βιολογική καλλιέργεια ήταν για εμάς το πιο ισορροπημένο μοντέλο, ακόμη κι αν αυτό πρακτικά σημαίνει για το κρασί δύο πράγματα: περισσότερες εργατοώρες στον αμπελώνα και μειωμένη παραγωγή», δεν δίστασε να δηλώσει.

Για την προσπάθεια μετάβασης ακόμη και του κλάδου των λιπασμάτων σε πιο βιώσιμα μονοπάτια έκανε λόγο ο Σπύρος Παλαιοχωρινός της εταιρείας λιπασμάτων ICL Group, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για την υγεία του εδάφους. «Είναι ένα θέμα που θα πρέπει να μας απασχολεί», τόνισε για να συμπληρώσει πως η λιπασματοβιομηχανία μπορεί, μέσω της χρήσης της τεχνολογίας, να προσφέρει πιο βιώσιμα μοντέλα. «Προσπαθούμε να μειώσουμε αφενός την ενέργεια που καταναλώνουμε και αφετέρου τη χρήση ορυκτών πρώτων υλών, προωθώντας ταυτόχρονα την αντικατάστασή τους από πρώτες ύλες που προέρχονται από ανακυκλώσιμα υλικά, όπως π.χ. τα υπολείμματα των ελαιοτριβείων», εξήγησε.

Οι αγρότες πρέπει να μάθουν να πουλάνε και ο… εθνικός στόχος για το βαμβάκι

«Οι αγρότες ξέρουν να παράγουν αλλά δυστυχώς όχι να πουλάνε και αυτό είναι κάτι που πρέπει να μάθουν», παραδέχθηκε, από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Βάμβακος, Ευθύμης Φωτεινός, εκφράζοντας την ανάγκη ο αγροτικός κόσμος να συμμορφωθεί με τα νέα δεδομένα. «Χρειάζεται η ευφυής γεωργία για ένα πιο ποιοτικό βαμβάκι. Αυτό είναι το εθνικό μας προϊόν, ο εθνικός μας «χρυσός» και πρέπει να ανέβει στο πιο ψηλό βάθρο της παγκόσμιας αγοράς», σημείωσε. Αναφερόμενος στη Διεπαγγελματική Οργάνωση Βάμβακος εξήγησε ότι επανασυστάθηκε το 2016 υπό την αιγίδα του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ενώ ο ρόλος της είναι να επιλύονται, μέσω του διαλόγου, τα όποια προβλήματα παρουσιάζονται στον κλάδο του βάμβακος.

Για τις δράσεις της Ευρωπαϊκής Συμμαχίας Βάμβακος που συστάθηκε το 2019 με ελληνική πρωτοβουλία μίλησε ο πρόεδρός της, Αντώνης Σιάρκος, εξηγώντας ότι σε αυτή συμμετέχουν όλοι οι φορείς του κλάδου του βάμβακος από τις χώρες παραγωγής, με στόχο την επικοινωνία και τον συντονισμό διαφόρων πρωτοβουλιών ως προς τις χώρες ενδιαφέροντος. Μάλιστα, όπως αποκάλυψε, το τελευταίο διάστημα έχει κατοχυρωθεί το ευρωπαϊκό σήμα βάμβακος που πρεσβεύει τις ιδιαίτερες αξίες του προϊόντος, με τη σχετική καμπάνια να «τρέχει» στην Ελλάδα εδώ και τρεις μήνες περίπου.

«Η βιωσιμότητα δεν είναι μια αόριστη έννοια, όπως ήταν μερικά χρόνια πριν. Πλέον υπάρχουν κανόνες και αρχές», εξήγησε η σύμβουλος Βιωσιμότητας, Κωνσταντίνα Πανούτσου, προσθέτοντας πως πλέον είναι πάρα πολλά τα εργαλεία πιστοποίησης που δίνουν ώθηση στις επιχειρήσεις.

«Η ποιότητα σε αυτό που σχεδιάζεται και παράγεται διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο. Για εμάς το βαμβάκι είναι ένας ζωντανός οργανισμός, έχει ζωή. Πάνω από όλα είναι φιλικό προς τον άνθρωπο», σημείωσε, με τη σειρά του, ο Fashion Designer, Κωνσταντίνος Τσιγαρός.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Τα «διλήμματα» του Ευρωπαίου καταναλωτή μέσα στην πληθωριστική κρίση

gazzetta
gazzetta reader insider insider