ΤΑΙΠΕΔ: Τι θα παρουσιάσει σε Ινδούς υποψήφιους επενδυτές – Ψηλά στη λίστα λιμάνια, logistics, τουρισμός/ακίνητα 

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΤΑΙΠΕΔ: Τι θα παρουσιάσει σε Ινδούς υποψήφιους επενδυτές – Ψηλά στη λίστα λιμάνια, logistics, τουρισμός/ακίνητα 
Οι αποκρατικοποιήσεις, η δημιουργία κέντρων logistics στην Ελλάδα, τα ελληνικά λιμάνια, τα τουριστικά assets αναμένεται να αποτελέσουν βασικά θέματα «προβολής» στο μεγάλο επιχειρηματικό ταξίδι στην Ινδία, στο πλαίσιο της επίσκεψης του πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη. Γιατί πηγαίνει ο Δ. Πολίτης του ΤΑΙΠΕΔ, τι έχει στις «βαλίτσες» του. Η παρακαταθήκη των πρόσφατων συναλλαγών αξίας κοντά 5 δισ. ευρώ. 

Οι αποκρατικοποιήσεις, η δημιουργία κέντρων logistics στην Ελλάδα, τα ελληνικά λιμάνια, τα τουριστικά assets αναμένεται να αποτελέσουν βασικά θέματα «προβολής» από εγχώριας πλευράς στο μεγάλο επιχειρηματικό ταξίδι στην Ινδία, στο πλαίσιο της επίσκεψης του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην μεγάλη ασιατική οικονομική υπερδύναμη. Για αυτόν τον λόγο στην επιχειρηματική αποστολή είναι και o Δημήτρης Πολίτης, CEO του ΤΑΙΠΕΔ, που ταξιδεύει στην Ινδία με στόχο να προσελκύσει επενδυτικά κεφάλαια στα οποία θα παρουσιάσει τις αποκρατικοποιήσεις, το μοντέλο αξιοποίησης λιμανιών, τα τουριστικά ακίνητα και τα logistic centers στην Ελλάδα.

Όπως αναφέρουν σχετικές πληροφορίες, η ατζέντα και η λίστα των «παρουσιάσεων» από πλευράς ΤΑΙΠΕΔ περιλαμβάνουν περιουσιακά στοιχεία όπως οι Λιμένες Αλεξανδρούπολης, Πάτρας, Λαυρίου κ.α., ενώ προφανώς θα γίνει αναφορά και στις ήδη «κλεισμένες δουλειές» (Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο, Καβάλα), τουριστικές μαρίνες όπως της Καλαμαριάς (όπου υπάρχουν βέβαια τοπικές αντιδράσεις), οι επερχόμενες mega επενδύσεις σε εμπορευματικά/logistics parks και επιχειρηματικά κέντρα (Φυλή, Στρατόπεδο Γκόνου κ.ά.), αλλά και ακίνητα στο Ναύπλιο (Καραθώνας) στη Χαλκιδική (π.χ. Ποσείδι), στη Θεσσαλονίκη (κάμπινγκ Αγ. Τριάδας), στην Υπάτη (ιαματικές πηγές) και άλλα σημεία της χώρας. Προσδοκία της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ, που προφανώς θα παρουσιάσει και τα πεπραγμένα του Ταμείου ως δείγμα των όσων έχουν ήδη συμβεί στην χώρα, είναι η ενεργοποίηση ενδιαφέροντος από πλευράς Ινδών επενδυτών, που υπό μία έννοια ήδη γνωρίζουν την χώρα (π.χ. με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η οποία ήδη διαθέτει δεσμούς με την Ινδία λόγω αεροδρομίου στην Κρήτη που αναπτύσσει από κοινού με τη GMR και όχι μόνο).

Η παρακαταθήκη άνω των σχεδόν 5 δισ. ευρώ

Το γεγονός ότι το ΤΑΙΠΕΔ έχει «κλείσει» με ευτυχία, και μάλιστα με υψηλά τιμήματα και κυρίως με διαφανείς διαδικασίες, ιδιωτικοποιήσεις και αξιοποιήσεις περιουσιακών στοιχείων σχεδόν 4,5 δισ. ευρώ (συν ετήσια έσοδα από μισθώσεις, αλλά και 310 εκατ. επενδύσεις) το τελευταίο χρονικό διάστημα, αποτελεί μια παρακαταθήκη για το Ταμείο. Μόνο στις πρόσφατες συναλλαγές ξεχωρίζουν η 25ετής νέα σύμβαση παραχώρησης για την Αττική Οδό (στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με 3,27 δισ.), το IPO του ΔΑΑ με έσοδα 790 εκατ. ευρώ, οι πωλήσεις 67% σε Λιμένα Ηγουμενίτσας και Ηρακλείου τον όμιλο Grilamldi έναντι 84 και 80 εκατ. αντίστοιχα, η συναλλαγή για τη marina mega yachts Κέρκυρας στη Lamda (με αξία 89 εκατ. συν επενδύσεις 50 εκατ. ευρώ), η πώληση του ακινήτου στις Γούρνες Ηρακλείου στη Reds με 42,2 εκατ. συν 210 εκατ. επενδύσεις, η υπο-παραχώρηση 40 ετών για τη διατήρηση, ανάπτυξη και λειτουργία του εμπορικού τερματικό πολλαπλών χρήσεων «Φίλιππος ΙΙ» σε Black Summit Financial Group - EFA Group - ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έναντι 33,9 εκατ. ευρώ, το project στη λουτρόπολη Καμένων Βούρλων (με μίσθωση 40 ετών στον Όμιλο Μήτση (εφάπαξ πληρωμή 1 εκατ., συν 380 χιλ. ετήσιο μίσθωμα, συν επενδύσεις 50 εκατ. ευρώ) κ.α.

Οι δυνατότητες στα Λιμάνια – Μαρίνες

Ως γνωστόν, ο ΟΛΑ (Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης) διαχειρίζεται έναν λιμένα στρατηγικά τοποθετημένο στη βορειοανατολική Ελλάδα και στο Αιγαίο, που παρέχει υπηρεσίες ελλιμενισμού, φορτοεκφόρτωση ξηρού φορτίου - χύδην και συμβατικού γενικού φορτίου αλλά και αποθήκευση, καθώς και ακτοπλοϊκές δραστηριότητες και υπηρεσίες επιβατών. Το λιμάνι βρίσκεται στο τέλος του Πανευρωπαϊκού Διαδρόμου που εκτείνεται βόρεια μέχρι το Ελσίνκι στη Φινλανδία, θεωρείται κατάλληλο για διατροπικές μεταφορές, συνδέεται με την Εγνατία Οδό και τη σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη – Τουρκικά σύνορα / Βουλγαρικά σύνορα. Υπάρχει ο εν εξελίξει διαγωνισμός αναβάθμισης της υποδομής αξίας 24 εκατ. ευρώ, που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, που θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα του λιμανιού και θα συμβάλει στην καθιέρωσή του ως γεωστρατηγικό, ενεργειακό και διαμετακομιστικό κόμβο στην Ανατολική Μεσόγειο και τα Βαλκάνια (αποκατάσταση βάθους, σύνδεση της νέας εμπορικής προβλήτας του λιμανιού με τη νέα Περιφερειακή οδό Αλεξανδρούπολης που είναι ήδη υπό κατασκευή κ.α.)

Αναφορικά με τον λιμένα Πάτρας, αποτελεί κατά βάση (το βόρειο τμήμα) κυρίως εμπορικό λιμάνι (χύδην φορτίο κ.λπ.), επιβατικό (εσωτερική κυκλοφορία πορθμείων), κρουαζιέρας (Επιβατικός τερματικός σταθμός περίπου 2.000 m2), με σταθμό υδροπλάνων, μικρή μαρίνα. Στο νέο (Νότιο) Λιμάνι Πάτρας είναι σε λειτουργία επιβατικό Λιμάνι. Συνολικά ο αξιοποιήσιμος χώρος είναι 21.000 τ.μ. και ο κύριος εξοπλισμός του περιλαμβάνει 2 γερανούς, 14 περονοφόρα, 2 λεωφορεία.

Ενδιαφέρον έχει και ο Λιμένας Λαυρίου (αναμένεται και σχετικός διαγωνισμός), με ακτοπλοϊκή κίνηση προς τα νησιά των Κυκλάδων (Κέα, Κύθνος, Σύρος, κ.λπ.) και προορισμούς του Βορείου Αιγαίου, για χρήσεις γενικού φορτίου, σταθμό κρουαζιέρας, μαρίνα χωρητικότητας 180 ιστιοφόρων με βιώσιμο σχέδιο να επεκτείνεται κατά 20% μέσω πλωτών πλατφορμών. Ως γνωστόν, σε σχέση με άλλες υποδομές, υπήρχαν σχέδια επέκτασης της σύνδεσης του Προαστιακού Σιδηροδρόμου προς το λιμάνι και σύνδεση με το αεροδρόμιο. Η ατζέντα και τα πλάνα κάνουν λόγο για τουρισμό, τοπικό, Εθνικό, Διεθνές εμπόριο, κρουαζιέρα κ.α. Η βόρεια αποβάθρα (Ferries, Ro-Ro, Cruise) έχει μήκος 590 μ., η νότια (General Cargo) 679 μ., η δυτική (μαρίνα) περίπου 1.000 μ., με σχεδόν 100% της περιοχής να είναι αξιοποιήσιμη. Κύριος εξοπλισμός του λιμένα είναι 3rd party ανυψωτικός.

Η μαρίνα της Καλαμαριάς έχει χερσαία επιφάνεια (m2): 76.210 τ.μ., με οικοδομήσιμος χώρο 14.720 τ.μ., χώρους κατάλληλους για για Real Estate αναπτύξεις (ξενοδοχείο, μπαρ, εστιατόρια, καταστήματα, σούπερ μάρκετ, κλπ.), υψηλό δυναμικό ανάπτυξης λόγω περιορισμένου αριθμού θέσεων ελλιμενισμού η περιοχή.

Τα 2 mega logistics / επιχειρηματικά κέντρα

Προφανώς, όπως και άλλες φορές έχουμε αναφέρει, τα δυο σημαντικά assets που προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ για την ανάπτυξη κόμβου για τους μεταφορείς στη Φυλή και logistics center στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη είναι ψηλά στην ατζέντα του Ταμείου, που μάλιστα για το πρώτο προωθεί άμεσα και τη σχετική διαγωνιστική διαδικασία. Για τη Φυλή στο ΤΑΙΠΕΔ έχει ανατεθεί να ωριμάσει το έργο της δημιουργίας ένα νέο πάρκο Logistics στον δήμο Φυλής στην Αττική. Το νέο πάρκο θα χρησιμεύσει ως κόμβος για όλες οι μεταφορικές εταιρείες σκορπισμένες σε όλη την Αττική. Θα προσελκύσει επενδύσεις που θα υπερβαίνουν (εκτιμώμενο δευτερογενές αποτέλεσμα) το 1 δισ. ευρώ. Το έργο θα αναβαθμίσει σημαντικά τις logistics υπηρεσίες στη χώρα. Βρίσκεται κοντά σε δύο μεγάλους αυτοκινητόδρομους, στο λιμάνι του Πειραιά, με πρόσβαση στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και σε σιδηροδρομική υποδομή, ενώ το έργο πρόκειται να χρηματοδοτηθεί από το RRF και περιλαμβάνεται στον πλάνο Στρατηγικών Έργων της Ελλάδας. Το έργο θα προχωρήσει ως σύμβασης παραχώρησης σε έκταση 450 στρεμμάτων με στόχο τη δημιουργία Logistics Park νέα γενιάς για τη φιλοξενία μεταφορικών εταιρειών.

Επίσης, στο ΤΑΙΠΕΔ έχει ανατεθεί να ωριμάσει τη δημιουργίας νέου πάρκου Logistics στο πρώην στρατόπεδο «Γκόνου» στη Δυτική Θεσσαλονίκη. Το νέο πάρκο θα χρησιμεύσει ως το κύριο κέντρο logistics στη Θεσσαλονίκη, τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας, ενεργώντας ως σημαντικός κόμβος για «διατροπικές μεταφορές» μεταφορές στα Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη. Βρίσκεται στο δυτικό τμήμα της Θεσσαλονίκης, κοντά στο λιμάνι της πόλης, περίπου τρία χιλιόμετρα από την Εγνατία Οδό και 500 μέτρα από τη σιδηροδρομική υποδομή. Εχει πρόσβαση στο Διεθνές Αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης. Η χρηματοδότηση και ανάπτυξη του project θα γίνει μέσω σύμβασης παραχώρησης, ο δε εκτιμώμενος προϋπολογισμός είναι μεταξύ €155 εκ. - €260 εκ., ανάλογα με την αναπτυξιακή στρατηγική. Το οικόπεδο έχει έκταση 672 στρέμματα.

Τα τουριστικά projects

Όπως ειπώθηκε, το ΤΑΙΠΕΔ θα παρουσιάσει και ακίνητα που ενδεχομένως να ιντριγκάρουν το ενδιαφέρον Ινδών επενδυτών. Προφανώς και η λίστα είναι «μακρά», ενδεχομένως μέσα σε αυτή να εντάσσονται assets όπως το ακίνητο 1.911.893 τ.μ. (δόμηση: 81.400 τ.μ.) στον Καραθώνα (Ναύπλιο), που θεωρείται ιδανικό για τουρισμό και για χρήσεις όπως Ξενοδοχείο, Θέρετρο αναψυχής, Αναψυχή ή για ιδιοκτησία για διακοπές. Εχει δυνατότητα για την ανάπτυξη τουρισμού υψηλής ποιότητας και μεγάλης κλίμακας υποδομή. Είναι παραθαλάσσιο ακίνητο, με 1.500 μ. αμμώδη παραλία, βρίσκεται 4 χλμ. από την πόλη του Ναυπλίου.

Επίσης, υπάρχουν ακίνητα όπως στην Κρυοπηγή (Χαλκιδική, χερσόνησος Κασσάνδρας), έκτασης 112.400 m2, με επιτρεπόμενη δόμηση 22,500 m2, ιδανικό για τουρισμό (κατάλληλο το concept «sea and sun», με 750 μ. αμμώδη παραλία, με θέα στον κόλπο της Κασσάνδρας, διαθέτει εγκαταστάσεις κάμπινγκ στο ΝΑ τμήμα), στο Ποσείδι (επίσης Χαλκιδική) με εκμεταλλεύσιμη επιφάνεια 133.023 τ.μ., δομημένο χώρο (εγκαταστάσεις κάμπινγκ και υποστηρικτικά κτίρια συνολικής δόμησης 3.467,00 τ.μ.), για χρήσεις τουρισμού και αναψυχής, το Χιονοδρομικό κέντρο Βασιλίτσας, οι ιαματικές πηγές Υπάτης (πλήρως λειτουργικές εγκαταστάσεις σπα σε άριστη κατάσταση, εξοπλισμένες με περίπου 100 λουτρά που χρησιμοποιούνται αυτή τη στιγμή, καθώς και μια εξωτερική πισίνα, έκταση 700.722 m2, δόμηση 8.100 m2, χρήσεις Τουρισμός-Ψυχαγωγία με ιαματική πηγή – ευεξία, θεραπευτικός και ιατρικός τουρισμός), το camping Αγίας Τριάδας στη Θεσσαλονίκη (έκταση 173.310,00 m2, εκμεταλλεύσιμη έκταση περίπου 126.600 m2, με παλιές και ερειπωμένες εγκαταστάσεις κάμπινγκ, για Τουρισμό – Αναψυχή κ.α.) και άλλα ακίνητα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΤτΕ: Στο επίκεντρο η στεγαστική πίστη - Βάζει όρια για τον δανεισμό με διπλή στόχευση

Δύο μέτρα και πολλά σταθμά - To χαρτοφυλάκιο του ΤΧΣ – Τα σενάρια για Ελλάκτωρ

Εγνατία Οδός: Υπογραφή - «σφραγίδα» του Υπουργικού Συμβουλίου – Τα διόδια και οι εκκρεμότητες 

gazzetta
gazzetta reader insider insider