Λιμάνια: Έρχεται διαγωνισμός για υποδομές Αλεξανδρούπολης – Τι περιμένουν Grimaldi για Ηράκλειο και Σαββίδης για Βόλο

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Λιμάνια: Έρχεται διαγωνισμός για υποδομές Αλεξανδρούπολης – Τι περιμένουν Grimaldi για Ηράκλειο και Σαββίδης για Βόλο
Προ των πυλών η δημοπράτηση από το ΤΑΙΠΕΔ των έργων αναβάθμισης 24 εκατ. του λιμένα Αλεξανδρούπολης με συνδρομή του RRF. Η έγκριση της ΕΥΣΤΑ και ο σύμβουλος Steer. Εν αναμονή υπογραφών με Grimaldi για Ηράκλειο, αναμονή σε ΟΛΘ, Goldair για απόφαση ΕΑΔΗΣΥ σχετικά με Βόλο. 

Προ των πυλών βρίσκεται η δημοπράτηση, από το ΤΑΙΠΕΔ (PPF), των έργων υποδομής που θα αναβαθμίσουν τον λιμένα Αλεξανδρούπολης ύψους περίπου 24 εκατ. ευρώ (με πόρους του RRF). Παράλληλα, τις προσεχείς ημέρες αναμένεται και η υπογραφή της σύμβασης με τον όμιλο Grimaldi για την απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού συμμετοχής τουλάχιστον 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας «Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου» (ΟΛΗ Α.Ε.).

Ειδικότερα, και αναφορικά με τον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ), μέσα στο προσεχές διάστημα αναμένεται η έγκριση των διαδικασιών και του τεχνικού δελτίου από την ΕΥΣΤΑ (Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού Ταμείου Ανάκαμψης) ώστε να «ανάψει το πράσινο φως» για την εκκίνηση της διαγωνιστικής διαδικασίας με στόχο την υλοποίηση σημαντικών έργων αναβάθμισης με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, όπως από καιρό έχει αποκαλύψει το insider.gr. Ο διαγωνισμός αναμένεται να γίνει σε ένα «πακέτο», με δύο σκέλη, και η έγκριση από την ΕΥΣΤΑ αναμένεται, σύμφωνα με πληροφορίες, από μέρα σε μέρα.

Επίσης, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, το Ταμείο και ο ΟΛΑ έχουν εκκινήσει συνεργασία με τον όμιλο Steer, που είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες συμβούλων διεθνώς με μεγάλη εμπειρία στην παροχή υπηρεσιών για τη διαχείριση λιμένων, θαλάσσιων μεταφορών καθώς και σε ζητήματα που αφορούν στην ενέργεια και την κυκλική οικονομία, ο οποίος θα συνδράμει το ΤΑΙΠΕΔ στην εκπόνηση Business Plan. Μάλιστα, έως τα τέλη του 2023 αναμένεται να υποβληθεί και το πρώτο σχέδιο για το επιχειρησιακό πλάνο του ΟΛΑ. Με βάση το Business Plan θα ληφθούν αποφάσεις για την υλοποίηση επενδύσεων, όπως την προμήθεια εξοπλισμού φορτοεκφόρτωσης και την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών. Ο Σύμβουλος Στρατηγικής & Επιχειρηματικής Ανάπτυξης θα εξετάσει, επίσης, το ενδεχόμενο συνεργασίας της ΟΛΑ Α.Ε. με νέους χρήστες, ενώ αναμένεται να συνδράμουν στην εφαρμογή του νέου επιχειρηματικού σχεδίου εφόσον κριθεί απαραίτητο.

Τα έργα στην Αλεξανδρούπολη

Ως γνωστόν, τον Νοέμβριο του 2022, η Κυβέρνηση αποφάσισε τη ματαίωση του διαγωνισμού για την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ Α.Ε.) και την ανάπτυξή του από το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων διαθέτει την κατάλληλη τεχνογνωσία για να αναλάβει αυτό το εγχείρημα.

Το Ταμείο σε συνεργασία με τη διοίκηση του Οργανισμού δρομολόγησε σειρά πρωτοβουλιών για τον εκσυγχρονισμό του λιμένα, προκειμένου να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητά του λιμένος Αλεξανδρούπολης και να ενισχυθεί ο αναβαθμισμένος γεωστρατηγικός του ρόλος ως διαμετακομιστικός και ενεργειακός κόμβος στα Βαλκάνια και την Ανατολική Μεσόγειο.

Στο πλαίσιο αυτό, το Ταμείο κινήθηκε σε τρεις άξονες: στην ωρίμανση έργων για την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών, στη σύναψη συνεργασιών με νέους χρήστες και στην πρόσληψη Συμβούλου Επιχειρηματικής και Στρατηγικής Ανάπτυξης του λιμένα.

Στις 9 Νοεμβρίου 2023 το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ ενέκρινε το τεύχος του διαγωνισμού για την υλοποίηση έργων προϋπολογισμού 24 εκατ. ευρώ που αφορούν στις εξής παρεμβάσεις:

  • Την αποκατάσταση των βαθών (εκβάθυνση) στη λιμενολεκάνη και στον δίαυλο ναυσιπλοΐας του λιμένα με απομάκρυνση των προσχώσεων που έχουν συσσωρευθεί από τα τέλη του 2015 έως σήμερα (προϋπολογισμός: 18,5 εκατ. ευρώ πλέον ΦΠΑ).
  • Την οδική σύνδεση του νέου εμπορικού προβλήτα του λιμένος Αλεξανδρούπολης με τη νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδό που είναι ήδη υπό κατασκευή. Το έργο προβλέπει την κατασκευή οδικού άξονα μήκους 1.500 μέτρων εντός της χερσαίας ζώνης του λιμανιού, σύμφωνα με τα τεχνικά χαρακτηριστικά του υφιστάμενου Master Plan. Η κατασκευή της οδικής σύνδεσης θα επιτρέψει την εκτροπή της εμπορικής κίνησης του λιμένα προς την Εγνατία Οδό δια μέσου της Περιφερειακής Οδού Αλεξανδρούπολης, παρακάμπτοντας τον αστικό ιστό ώστε αφενός να διευκολύνεται η πρόσβαση των χρηστών στον λιμένα Αλεξανδρούπολης αφετέρου να αποσυμφορίζεται η κίνηση εντός της πόλης (προϋπολογισμός 5,5 εκατ. ευρώ δίχως ΦΠΑ).

Ο διαγωνισμός αναμένεται να προκηρυχθεί άμεσα από τη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ. Είχε προηγηθεί τον περασμένο Μάιο η ένταξη του έργου στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας προς χρηματοδότηση από την ΕΕ – NextGenerationEU. Στις αρχές του έτους αναμένεται η ΟΛΑ Α.Ε. να εκκινήσει διαγωνιστικές διαδικασίες για την ενίσχυση του ηλεκτροφωτισμού στο λιμάνι. Σε προσεχή συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Οργανισμού, θα εγκριθούν τα τεύχη δημοπράτησης για το εν λόγω έργο προϋπολογισμού 1,3 εκατ. ευρώ το οποίο θα χρηματοδοτηθεί με ίδια κεφάλαια του Οργανισμού.

Οι συνεργασίες με άλλους ομίλους

Ο Οργανισμός Λιμένος έχει υπογράψει μακροχρόνια σύμβαση με την εταιρεία Gastrade για τη μίσθωση αποθήκης και τμήματος του κρηπιδώματος, ενόψει της έναρξης εμπορικής λειτουργίας του πλωτού σταθμού αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου στις αρχές του 2024.

Η Διοίκηση της ΟΛΑ Α.Ε. βρίσκεται σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις με τον όμιλο ΤΙΤΑΝ ο οποίος ενδιαφέρεται να αξιοποιήσει χώρο εντός της χερσαίας ζώνης του λιμένα. Παράλληλα, συνεχίζονται οι συζητήσεις και με άλλους δυνητικούς χρήστες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο logistics και έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για την εγκατάστασή τους στο λιμάνι.

Ενδιαφέρον για το λιμάνι ως πύλη εισόδου – εξόδου και υποδομή παράκαμψης των στενών του Βοσπόρου έχει εκδηλώσει και η κυβέρνηση της Βουλγαρίας. Στο πλαίσιο αυτό, τις προηγούμενες ημέρες επισκέφθηκε την ΟΛΑ Α.Ε. ο Υπουργός Οικονομικών της Βουλγαρίας, Asen Vasilev.

Έρχονται υπογραφές για τον λιμένα Ηρακλείου

Επίσης, όπως αναφέρθηκε και στην αρχή, είναι θέμα ημερών να «πέσουν υπογραφές» με τον όμιλο Grimaldi, (Euromed S.p.A. & Μινωικές Γραμμές) για την απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού συμμετοχής τουλάχιστον 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας «Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου» (ΟΛΗ Α.Ε.), έναντι συνολικού τιμήματος 80 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι το γκρουπ έχει αναδειχθεί επενδυτής και για το 67% του Λιμανιού της Ηγουμενίτσας, έναντι τιμήματος 84,17 εκατ. ευρώ. Η υπογραφή της σύμβασης υπολογίζεται για τις αρχές Δεκεμβρίου.

Στον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου έχει παραχωρηθεί από το Ελληνικό Δημόσιο το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Ηρακλείου. Η εταιρεία με την επωνυμία «Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου Α.Ε.» (ΟΛΗ Α.Ε.) έχει σήμερα το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Ηρακλείου μέχρι τον Ιανουάριο του 2063.

Έχει επίσης διαχειριστικές αρμοδιότητες των α) του παλαιού Ενετικού λιμένα, β) του λιμένα Λινοπεραμάτων και γ) των τριών αλιευτικών καταφυγίων: Λούτρα, Κερατόκαμπος και Άρβη. Προβλέπεται ο Παλαιός Ενετικός Λιμένας να εξαιρεθεί από την αναθεωρημένη ζώνη ευθύνης του Οργανισμού. Οι κύριες δραστηριότητες της ΟΛΗ Α.Ε. περιλαμβάνουν υπηρεσίες ελλιμενισμού πλοίων, φορτοεκφόρτωσης ξηρού χύδην φορτίου και γενικών συμβατικών φορτίων, δραστηριότητες κρουαζιέρας καθώς και παράκτιες μεταφορές επιβατών.

Η αξιοποίηση της Ο.Λ.Η. Α.Ε. εντάσσεται στο ευρύτερο αναπτυξιακό σχέδιο για την αναβάθμιση των υποδομών της Κρήτης, με την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.), και του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης. Το 2022 υπήρξε για τον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ) χρονιά έντονης δραστηριότητας, με εντυπωσιακή ανάπτυξη όλων των οικονομικών μεγεθών. Τα προ φόρων αποτελέσματα της χρήσεως 2022 διαμορφώθηκαν σε 3,77 εκατ. ευρώ, ήτοι βελτιωμένα κατά 2 εκατ. ευρώ (+114,75%) περίπου σε σχέση με την προηγούμενη χρήση.

Εν αναμονή της ΕΑΔΗΣΥ για Βόλο

Να σημειωθεί επίσης, και όσον αφορά στον Λιμένα Βόλου, ότι στις αρχές της εβδομάδας εκδικάστηκε η κύρια προσφυγής, στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ), του σχήματος των Goldair Cargo A.E. - Goldair Handling Α.Ε. (είχε απορριφθεί η προσφυγή για την αναστολή της διαγωνιστικής διαδικασίας για την πώληση πλειοψηφικής συμμετοχής ποσοστού 67% στο μετοχικό κεφάλαιο του Οργανισμού Λιμένος Βόλου, με το σχήμα Goldair Cargo A.E. - Goldair Handling Α.Ε. να επικαλείται θέμα εσωτερικής πληροφόρησης και παρουσίας μέλους του Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ στον Δ.Σ. του ανταγωνιστή της). Κατά πληροφορίες, υπάρχει χρονικό περιθώριο περίπου 20 ημερών για να βγει απόφαση, κατά συνέπεια, εφόσον ισχύει το εν λόγω όριο, έως τα τέλη του μήνα με αρχές Δεκεμβρίου θα υπάρχουν νεότερα. Θυμίζουμε ότι στις 28 Σεπτεμβρίου αποσφραγίστηκαν από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ οι 4 δεσμευτικές προσφορές που υποβλήθηκαν στον διαγωνισμό και το Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου αποφάσισε την ανακήρυξη του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) ως Προτιμητέου Επενδυτή έναντι τιμήματος 51 εκατ. ευρώ.

Το λιμάνι του Βόλου λόγω της γεωγραφικής θέσης του και της γειτνίασής του με υπάρχουσες αλλά και αναπτυσσόμενες οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές, μπορεί να διαδραματίσει κομβικό ρόλο για τις θαλάσσιες μεταφορές της Ελλάδας αλλά και μέρους της Βαλκανικής Χερσονήσου. Η εταιρεία με την επωνυμία «Οργανισμός Λιμένος Βόλου» A.E. (Ο.Λ.Β. Α.Ε.) έχει το δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης του λιμανιού του Βόλου, των θαλάσσιων εγκαταστάσεων του αλιευτικού καταφυγίου που βρίσκεται στο ανατολικό άκρο του αιγιαλού της πόλης, των λιμενικών εγκαταστάσεων του Αλμυρού και της Αγριάς. Η Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ του Δημοσίου και της Ο.Λ.Β. A.E. έχει διάρκεια 60 ετών από την υπογραφή της και λήγει το 2062. Οι κύριες δραστηριότητες της Ο.Λ.Β. Α.Ε. περιλαμβάνουν υπηρεσίες εμπορευμάτων και εμπορευματοκιβωτίων, χάλυβα και παλιοσίδερα, ξηρό και υγρό χύδην φορτίο μαζί με υπηρεσίες επιβατών, συμπεριλαμβανομένων ferry boat προς τις Σποράδες, καθώς και δραστηριότητες κρουαζιέρας, ενώ στην ατζέντα είναι και χρήσεις car terminal. Η περιοχή είναι σε κομβικό σημείο, σε απόσταση 330 χλμ. από την Αθήνα και 215 χλμ. από τη Θεσσαλονίκη, με το λιμάνι να έχει οδική σύνδεση (10 χλμ.) με τον κεντρικό οδικό άξονα αλλά και σύνδεση με το αεροδρόμιο (Αγχιάλου).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ελληνικό – Lamda: ΤΕΡΝΑ, Intrakat, ΜΕΤΚΑ «υποψήφιοι» ανάδοχοι του εμβληματικού «Riviera Galleria»

Υπεράκτια αιολικά: Στις ράγες οι επενδύσεις από ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή & Όμιλο Κοπελούζου

Kληρώνει για την Εθνική - Ένα μηχανικό ανάλογο - Διάψευση και ουσία

gazzetta
gazzetta reader insider insider