Προϋπολογισμός: Αυξημένα κατά 778 εκατ. τα φοροέσοδα Φεβρουαρίου – Πλεόνασμα 4,2 δισ. στο 2μηνο

Δήμητρα Καδδά
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Προϋπολογισμός: Αυξημένα κατά 778 εκατ. τα φοροέσοδα Φεβρουαρίου – Πλεόνασμα 4,2 δισ. στο 2μηνο
«Η σημαντικά καλύτερη του προϋπολογισμού απόδοση των φορολογικών εσόδων συνεχίζεται και τον Φεβρουάριο», ανέφερε ο αρμόδιος αναπληρωτής ΥΠΟΙΚ Θεόδωρος Σκυλακάκης. Χαμηλότερο έλλειμμα το 2022, στο φάσμα του 1% του ΑΕΠ. Υψηλότερη και η ανάπτυξη το 2023 αν δεν αλλάξουν οι διεθνείς τιμές. Ασφαλές το ελληνικό τραπεζικό σύστημα.

Πρωτογενές πλεόνασμα πολύ υψηλότερο του στόχου αλλά και πολύ υψηλότερα των αναμενόμενων έσοδα από φόρους καταγράφουν τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, σε τροποποιημένη ταμειακή βάση, για την περίοδο Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου 2023. Στο δίμηνο τα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 10,047 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 1,303 δισ. ευρώ ή 15% έναντι του στόχου, ενώ τον Φεβρουάριο η υπέρβαση ήταν κατά 778 εκατ. ευρώ ή 17,9% έναντι του στόχου και λόγω της παράτασης της προθεσμίας πληρωμής των τελών κυκλοφορίας, αλλά και της καλύτερης απόδοσης στην είσπραξη φόρων.

Ο αρμόδιος αναπληρωτής ΥΠΟΙΚ Θεόδωρος Σκυλακάκης κατά την Ανακοίνωση των στοιχείων δήλωσε «η σημαντικά καλύτερη του προϋπολογισμού απόδοση των φορολογικών εσόδων συνεχίζεται και τον Φεβρουάριο. Γεγονός που ενισχύει την ανθεκτικότητα της οικονομίας στις διαδοχικές αντιξοότητες και επιβεβαιώνει, έμπρακτα, την πολύ ισχυρή, αναπτυξιακή δυναμική την οποία έχουν επιτύχει οι κυβερνητικές πολιτικές. Τα θετικά στοιχεία οφείλονται τόσο στην καλύτερη απόδοση των φόρων του προηγούμενου έτους που εισπράχθηκαν σε δόσεις μέχρι και το τέλος Φεβρουαρίου 2023 (φόρος εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων, ΕΝΦΙΑ) όσο και στην καλύτερη απόδοση στην είσπραξη των φόρων του τρέχοντος έτους (ΦΠΑ, ΕΦΚ κλπ.). Γεγονός, εξαιρετικά, σημαντικό στην παρούσα, ασταθή, διεθνή συγκυρία».

Χαμηλότερο έλλειμμα το 2022 - Υψηλότερο το ΑΕΠ φέτος

Αρμόδιες πηγές του ΥΠΟΙΚ εξηγούν πως και μετά την αφαίρεση έκτακτων πηγών (τέλη κυκλοφορίας), η πορεία των εσόδων είναι σημαντικά καλύτερη των προβλέψεων. Οδηγούν, εξηγούν, νομοτελειακά σε πολύ καλύτερο «κλείσιμο» για το 2022 σε επίπεδο πρωτογενούς ελλείμματος που θα κινηθεί στο φάσμα του 1% του ΑΕΠ (έναντι στόχου για 1,6%). Καλύτερη είναι και η πορεία των τρέχοντων εσόδων.

Επίσης, οι ίδιες πηγές επισήμαναν πως αν το φυσικό αέριο παραμείνει σε αυτά τα επίπεδα σε όρους διεθνών τιμών, δηλαδή έως τα 80 ευρώ η μεγαβατώρα, τότε και το ΑΕΠ θα είναι σημαντικά υψηλότερο. Εξήγησαν πως το κόστος είναι 2 δισ. ανά 20 ευρώ ανά μεγαβατώρα ανόδου και άρα περί τα 2-3 δισ. ευρώ επιπλέον ανάπτυξη είναι λογικό να προσφέρει στο ΑΕΠ η υφιστάμενη εικόνα για τις τιμές. Αναλογικά για το 2022 η ανάπτυξη με αυτές τις διεθνείς τιμές (και όχι με πετρέλαιο στα 100 ευρώ το βαρέλι και φυσικό αέριο στα 130 ευρώ η Μεγαβατώρα) η άνοδος του ΑΕΠ θα ήταν 8% και όχι 5,6% που δείχνουν τα προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.

Για τον Προϋπολογισμό υπάρχει κατά βάση θετική επιρροή από το ΑΕΠ. Αλλά πρέπει να φανεί και ποια είναι η εικόνα από το νέο μέτωπο της χρηματοπιστωτικής κρίσης, αλλά και από το πεδίο του αυξημένου κόστους δανεισμού.

Τα μέτρα στήριξης

Για την παράταση των μέτρων στήριξης στο ρεύμα μετά τον Ιούλιο ανέφεραν οι ίδιες πηγές πως το μείγμα έχει αλλάξει και τούτο παράσχει στήριξη. Θα συνεχισθεί, εξήγησαν, για λόγους πρακτικούς, ανάλογα και με την πορεία των τιμών. Δηλαδή αν οι τιμές πέφτουν δεν θα υπάρξει λόγος επιδότησης, κάτι που όπως είπαν είναι και το πιο πιθανό σενάριο. Το κόστος, ανέφεραν, καλύπτεται από τα υπερέσοδα και από τους ρύπους και όταν υπάρχει αυτή η κάλυψη είναι και δημοσιονομικά ουδέτερα.

Για το ύψος του αριθμού των δόσεων των ρυθμίσεων οφειλών, ανέφεραν οι ίδιες πηγές πως δεν τίθεται θέμα ανατροπής θεμαλιωδώς οι συμφωνίες των μνημονίων και τούτο περιλαμβάνει και το θέμα των 120 δόσεων.

Ασφαλές το ελληνικό τραπεζικό σύστημα

Για την νέα κρίση, ανέφεραν οι ίδιες πηγές πως προφανώς μας απασχολεί, αλλά το ελληνικό τραπεζικό σύστημα έχει στοιχεία ενεργητικού που δεν έχουν διασύνδεση με τις ξένες τράπεζες. Και τούτο, μειώνει την έκθεση στο κίνδυνο.

Αναφορικά με τη θέση των κεντρικών τραπεζιτών, εξήγησαν πως η άνοδος των επιτοκίων είναι άνευ προηγουμένου, ειδικά στις ΗΠΑ. Επισημαίνοντας και πάλι πως στην Ελλάδα δεν υπάρχει «φούσκα» όπως σε μικρές τράπεζες των ΗΠΑ.

Ταμείο ανάκαμψης

Για το Ταμείο ανάκαμψης οι ίδιες πηγές επανέλαβαν πως σε λίγες ημέρες θα σταλεί το αίτημα για το δάνειο του REPower και μετά, αφού προηγηθούν συζητήσεις, θα μπορεί να γίνει το 2πλό αίτημα για το επιπλέον ποσό και για την αναθεώρηση, μιλώντας για μία κίνηση που θα μπορεί να γίνει μετά τον Απρίλιο.

Αναμένεται το επόμενο διάστημα να υπάρχει πληθώρα συμφωνιών με αναδόχους αλλά και προκηρύξεων. Θα γίνει επίσης απολογισμός έργου του Ταμείου Ανάκαμψης.

Τα στοιχεία

Αναλυτικά, παρουσιάζεται πλεόνασμα στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ύψους 2,294 δισ. ευρώ έναντι στόχου για πλεόνασμα 36 εκατ. ευρώ που έχει περιληφθεί για το αντίστοιχο διάστημα του 2023 στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023 και ελλείμματος 910 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Το πρωτογενές αποτέλεσμα διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα ύψους 4,201 δισ. ευρώ, έναντι στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 1,816 δισ. ευρώ και πρωτογενούς πλεονάσματος 840 εκατ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2022.

Το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 12,950 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 1,946 δισ. ευρώ ή 17,7% έναντι της εκτίμησης για το αντίστοιχο διάστημα που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023. Η αύξηση αυτή οφείλεται κυρίως στα αυξημένα φορολογικά έσοδα, καθώς και στα αυξημένα έσοδα ΠΔΕ.

Τα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 10,047 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 1,303 δισ. ευρώ ή 15% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023. Τμήμα της αύξησης αυτής, εκτιμώμενου ποσού 470 εκατ. ευρώ περίπου, αφορά την παράταση της προθεσμίας πληρωμής των τελών κυκλοφορίας μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2023, ενώ είχε εκτιμηθεί ότι το ποσό αυτό θα εισπραττόταν κατά τον μήνα Δεκέμβριο 2022. Το υπόλοιπο ποσό της υπερεκτέλεσης εκτιμάται ότι προέρχεται από την καλύτερη απόδοση των φόρων του προηγούμενου έτους που εισπράττονται σε δόσεις μέχρι και το τέλος Φεβρουαρίου 2023 (φόρος εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων, ΕΝΦΙΑ), όσο και από την καλύτερη απόδοση στην είσπραξη των φόρων του τρέχοντος έτους (ΦΠΑ, ΕΦΚ κλπ.).

Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 784 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 104 εκατ. ευρώ από τον στόχο (680 εκατ. ευρώ).

Τα έσοδα του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν σε 1,415 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 630 εκατ. ευρώ από τον στόχο (785 εκατ. ευρώ).

Η ακριβής κατανομή μεταξύ των κατηγοριών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού θα πραγματοποιηθεί με την έκδοση του οριστικού δελτίου.

Ειδικότερα, τον Φεβρουάριο 2023 το σύνολο των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε στα 5,784 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 1,372 δισ. ευρώ.

Τα συνολικά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 6,123 δισ. ευρώ, αυξημένα έναντι του μηνιαίου στόχου κατά 1,292 δισ. ευρώ.

Τα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 5,119 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 778 εκατ. ευρώ ή 17,9% έναντι του στόχου, λόγω: (α) της παράτασης της προθεσμίας πληρωμής των τελών κυκλοφορίας μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2023, (β) της καλύτερης απόδοσης των φόρων του προηγούμενου έτους που εισπράττονται σε δόσεις μέχρι και το τέλος Φεβρουαρίου 2023 και (γ) της καλύτερης απόδοσης στην είσπραξη των φόρων του τρέχοντος έτους.

Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 339 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 80 εκατ. ευρώ από τον στόχο (419 εκατ. ευρώ).

Τα έσοδα του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν σε 814 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 544 εκατ. ευρώ από τον στόχο (270 εκατ. ευρώ).

Οι δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού για την περίοδο του Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου 2023 ανήλθαν στα 10,656 δισ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 311 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (10,967 δισ. ευρώ), που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023, ενώ παρουσιάζονται αυξημένες, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022, κατά 893 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω των αυξημένων μεταβιβάσεων του τακτικού προϋπολογισμού κατά 687 εκατ. ευρώ.

Στο σκέλος του Τακτικού Προϋπολογισμού οι πληρωμές παρουσιάζονται μειωμένες έναντι του στόχου κατά 141 εκατ. ευρώ. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται κυρίως στον ετεροχρονισμό των πληρωμών για δαπάνες εξοπλιστικών προγραμμάτων ύψους 395 εκατ. ευρώ και της υστέρησης των δαπανών καταπτώσεων εγγυήσεων κατά 135 εκατ. ευρώ.

Αξιοσημείωτα γεγονότα είναι η εμπροσθοβαρής μεταβίβαση πόρων προς τα νοσοκομεία ύψους 180 εκατ. ευρώ και η επιχορήγηση προς την Κοινωνία της Πληροφορίας Μ.Α.Ε. ύψους 325 εκατ. ευρώ, με ανακατανομή πιστώσεων από το αποθεματικό, για προώθηση δράσεων για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, προς εξυπηρέτηση των αναγκών του Market Pass, για τους πρώτους μήνες εφαρμογής του.

Οι πληρωμές στο σκέλος των επενδυτικών δαπανών ανήλθαν στα 1.319 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας υποεκτέλεση ύψους 170 εκατ. ευρώ. Οι δαπάνες του ΠΔΕ περιλαμβάνουν ποσό ύψους 32 εκατ. ευρώ προς εξυπηρέτηση μέτρων COVID-19, με σημαντικότερα εξ αυτών, την επιχορήγηση υφιστάμενων μικρομεσαίων επιχειρήσεων του κλάδου του λιανεμπορίου, που διατηρούν φυσικό κατάστημα, για την ανάπτυξη, αναβάθμιση και διαχείριση ηλεκτρονικού καταστήματος και την ενίσχυση των φορέων υγείας με επικουρικό προσωπικό για την ανταπόκριση στις ανάγκες λόγω της πανδημίας COVID-19 στις Περιφέρειες.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ντόναχιου (Eurogroup) για τραπεζική κρίση: Μπορούμε να διαχειριστούμε τους κινδύνους

Τράπεζες: Με ισχυρά αντισώματα στον «ιό» της Credit Suisse – Τα βλέμματα στην ΕΚΤ

Νομοσχέδιο ΥΠΟΙΚ: Ποιες οφειλές ρυθμίζονται σε έως 72 δόσεις – Αναβιώνουν οι 72 και 120 δόσεις για χρέη στην Εφορία

gazzetta
gazzetta reader insider insider