Τι «έδειξε» ο τελευταίος κύκλος προσφορών σε 4+1 ΣΔΙΤ ύψους 1,2 δισ. ευρώ – Αυτονομία, συμμαχίες και επιλεκτικές απουσίες

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Τι «έδειξε» ο τελευταίος κύκλος προσφορών σε 4+1 ΣΔΙΤ ύψους 1,2 δισ. ευρώ – Αυτονομία, συμμαχίες και επιλεκτικές απουσίες
Πώς κινήθηκαν οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ, INTRAKAT, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ σε 5 διαγωνισμούς συνολικού ύψους 1,2 δις ευρώ για οδικά έργα και φράγματα. Συμμαχίες, άρα και κατανομή δυνάμεων – ρίσκου, αλλά και απουσίες, ενδεχομένως λόγω «ξεσκαρταρίσματος» στόχων, στο αρχικό στάδιο υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος. Η «εμπειρία» από το παρελθόν.

Συμμαχίες, άρα και κατανομή δυνάμεων – ρίσκου, αλλά και απουσίες, ενδεχομένως λόγω «ξεσκαρταρίσματος» στόχων, καταγράφηκαν στον πρόσφατο (νέο) κύκλο υποβολής προσφορών σε 5 διαγωνισμούς που προωθούνται με μοντέλο ΣΔΙΤ. Ειδικότερα, πρόκειται για 2 οδικά έργα και 3 που αφορούν σε κατασκευή φραγμάτων (4 έργα υπ. Υποδομών & Μεταφορών και 1 του υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης), αρχικής συνολικής εκτιμώμενης αξίας περίπου 1,2 δισ. ευρώ.

Ακριβώς επειδή πρόκειται για έργα ΣΔΙΤ, όπως έχει αναδείξει το insider.gr, κάποιοι όμιλοι επιλέγουν να δώσουν το παρών αυτόνομα θεωρώντας ότι έχουν τις απαραίτητες ίδιες δυνάμεις, όχι μόνο τεχνικές αλλά κυρίως χρηματοοικονομικές, άλλα σχήματα επιλέγουν να «χτίσουν» συμμαχίες και κοινοπραξίες κατεβαίνοντας μαζί σε διαγωνισμούς και «μοιράζοντας το βάρος» ή συμπληρώνοντας δυνάμεις, ενώ κάποια γκρουπ δείχνουν ότι έχουν αποφασίσει να κινηθούν πιο επιλεκτικά ώστε να μην εξαντλούν «πιστωτικές γραμμές» και εγγυητικές.

Πώς κινήθηκαν οι 5 μεγάλοι

Όπως καταγράφηκε λοιπόν στον πρόσφατο γύρο με τα 5 ΣΔΙΤ (με την υποσημείωση ότι είχαμε να κάνουμε με αρχική φάση σε όλους τους διαγωνισμούς, δηλαδή στάδιο υποβολής εκδήλωσης φακέλων ενδιαφέροντος και όχι με δεσμευτικές προσφορές), χτες, στα 2 οδικά ΣΔΙΤ στη Β. Ελλάδα έδωσαν το αρχικό παρών οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, INTRAKAT, ΑΒΑΞ αλλά και η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ. Πρόκειται για τα «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση της Αναβάθμισης του οδικού άξονα ΕΟ2 (Μαυροβούνι – Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών, Παράκαμψη Χαλκηδόνας) και λειτουργία/ συντήρηση του τμήματος γέφυρας Αξιού ποταμού - Έδεσσας», αξίας περίπου 445 εκατ. ευρώ και μήκους περίπου 80 χλμ. και «Κάθετος Άξονας Δράμα – Αμφίπολη (Παλαιοκώμη)» αξίας περίπου 248 εκατ. ευρώ και συνολικού μήκους 43 χλμ.

Πρόσφατα, όπως είχαμε αναφέρει, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (με Χρ. Κωνσταντινίδη), ΑΚΤΩΡ και INTRAKAT - ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ (αλλά και η Μεσόγειος μαζί τους, κατά πληροφορίες) «χτύπησαν» (σε αρχικό πάλι στάδιο) τα 2 ΣΔΙΤ φραγμάτων 400 εκατ. ευρώ συνολικά, για την κατασκευή φραγμάτων και έργων αξιοποίησης υδατικού δυναμικού Κρήτη (Ταυρωνίτη ποταμού, 215 εκατ. ευρώ) και Θεσσαλία (Ενιπέα Φαρσάλων, 185 εκατ. ευρώ), όπου και πάλι είχαμε απουσίες, αυτόνομη κάθοδο ομίλων αλλά και συμμαχίες.

Επίσης, την περασμένη εβδομάδα υπήρξε αντίστοιχη διαδικασία σε διαγωνισμό για το έργο «Αποκατάσταση και εκσυγχρονισμός του δικτύου άρδευσης του ΤΟΕΒ Ταυρωπού» στην Καρδίτσα, προϋπολογισμού 128,75 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), αυτή τη φορά από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, όπου και πάλι, όπως ανέφεραν σχετικές πληροφορίες, είχαν δώσει το παρών οι ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Intrakat.

Σχετικά με τις ΣΔΙΤ και τον «τρέχοντα» κύκλο προσφορών στελέχη της αγοράς προσθέτουν δύο ακόμα πράγματα. Πρώτον, ότι σε κάποιους διαγωνισμούς ενίοτε «βγαίνουν στο σύστημα» τα πρώτα μέλη των κοινοπραξιών, οπότε μπορεί να «κρύβονται» και κάποιες περαιτέρω συνεργασίες, και δεύτερον ότι προσεχώς έρχεται ένα ακόμα έργο ΣΔΙΤ κατασκευής φράγματος, αξίας 117 εκατ. ευρώ, στην Πελοπόννησο (Μινωγιάτικου) πριν ολοκληρωθεί η χρονιά (19/12).

Η «επιλογή» στόχων

Όπως σημείωνε χτες το insider.gr, σύμφωνα με στελέχη του χώρου, «γίνεται επιλογή στόχων, δεν θα κατεβαίνουν όλοι οι όμιλοι σε όλα, όπως έχει φανεί και σε προηγούμενους διαγωνισμούς (οδικά ΣΔΙΤ), αλλά και πρόσφατα με τα φράγματα». Επιλογή που μάλλον σχετίζεται με το γεγονός ότι κάποιες εταιρείες θα γίνονται πιο επιλεκτικές και ίσως να μη θέλουν να «απλώσουν» τις δυνάμεις τους σε πολλά έργα, δεσμεύοντας κεφάλαια και ρίχνοντας τα περιθώρια κέρδους. Ενδεχομένως βέβαια, να θεωρούν και ότι κάποια έργα δεν έχουν τα οφέλη ώστε να κινητοποιήσουν τον απαραίτητο μηχανισμό (μελλοντικά).

Την ίδια στιγμή, ακριβώς για να γίνει κατανομή δυνάμεων – ρίσκου, κάποια γκρουπ συμμαχούν ώστε να «μοιράσουν» (αναλόγως των ποσοστών τους στις κοινοπραξίες) και το χρηματοοικονομικό – χρηματοδοτικό «βάρος» που απαιτούν διαγωνισμοί δισεκατομμυρίων ευρώ που προωθούνται μαζικά και σχεδόν σε «παράλληλο χρόνο». Βέβαια, υπάρχει και η παράμετρος κάποια σχήματα να μην είναι σε θέση να συμμετάσχουν (τεχνικά και χρηματοοικονομικά) αυτόνομα σε πλήθος διαγωνισμών, οπότε, επιλέγεται η συνεργασία με άλλα γκρουπ ώστε να «συμπληρωθούν δυνάμεις ή να καλυφθούν κενά», όπως αναφέρουν άνθρωποι του χώρου.

Το παρελθόν

Κατά πόσο η «πεπατημένη» αυτή θα καταγραφεί και σε άλλους ΣΔΙΤ διαγωνισμούς προσεχώς, όσους τουλάχιστον «βγούνε» (ήδη πολλοί είναι σε κάποιο στάδιο διαγωνιστικής διαδικασίες), θα φανεί προσεχώς. Μια φορά πάντως, υπό μία έννοια και αυτός ο κύκλος έργων αποτέλεσε μια… σχετική συνέχεια άλλων ΣΔΙΤ διαγωνισμών, μεγάλης αξίας αλλά και σημασίας, όπως για παράδειγμα οι 3 οδικοί που έγιναν τέλη 2021 – αρχές 2022 (ύψους 1 δισ. ευρώ).

Και σε αυτό το «μέτωπο», όπου όμως οι διαδικασίες είχαν φτάσει στην τελική φάση της υποβολής δεσμευτικών προσφορών είχαμε ανακατατάξεις σε σχέση με τα μέχρι τότε δεδομένα, ήτοι προέκυψαν αλλαγές κοινοπραξιών, συμμετοχή ομίλων σε ένα «σχήμα», απουσίες ομίλων (δηλαδή μη υποβολή οικονομικής προσφοράς) κ.α. Όμως, και σε άλλους διαγωνισμούς ΣΔΙΤ (κτηριακά, απορρίμματα κ.α.), έχουν καταγραφεί συμμαχίες ή απουσίες, είτε λόγω επιλογής (χτίσιμο ισχυρότερων ομίλων κ.α.) είτε λόγω αδυναμίας κάποιον ομίλων να «κατέβουν» με ίδιες χρηματοδοτικές δυνάμεις.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Γ. Καραγιάννης: Τα 10+5 έργα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την ανάπτυξη της Πελοποννήσου

Υποδομές: Τα «bankable» έργα, οι τράπεζες και ο επιτοκιακός «πονοκέφαλος»

Τα «δώρα» των Βρυξελλών στην Αθήνα για χρέος, αγορές - Νέες δεσμεύσεις για μεταρρυθμίσεις & μέτρα στήριξης

gazzetta
gazzetta reader insider insider