Αέριο: «Γκάζι» από τη ΡΑΕ σε έργα θωράκισης της ενεργειακής ασφάλειας

Κώστας Δεληγιάννης
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Αέριο: «Γκάζι» από τη ΡΑΕ σε έργα θωράκισης της ενεργειακής ασφάλειας
Εγκρίνοντας το Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2022-2031 του ΔΕΣΦΑ, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας απορρίπτει τη χρονική μετάθεση υλοποίησης υποδομών οι οποίες θα ενισχύσουν τη διαφοροποίηση των «οδών» τροφοδοσίας με καύσιμο, αλλά και θα συμβάλουν στη σύνδεση νέων περιοχών της χώρας.

Ενστάσεις εκφράζει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) στη χρονική μετάθεση της υλοποίησης προγραμματισμένων υποδομών αερίου, οι οποίες προορίζονται είτε να ενισχύσουν τη διαφοροποίηση των «οδών» τροφοδοσίας με καύσιμο, είτε να συμβάλουν στη σύνδεση νέων περιοχών της χώρας.

Αυτό προκύπτει από την απόφαση έγκρισης του 10ετούς Προγράμματος Ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου για την περίοδο 2022-2031, στο πλαίσιο της οποίας η Αρχή δεν αποδέχεται την καθυστέρηση στην ολοκλήρωση μίας σειράς έργων, την οποία εισηγείται ο ΔΕΣΦΑ. Αντίθετα, προχωρά σε σχόλια και υποδείξεις για την επίσπευση της ανάπτυξής τους, αποδεχόμενη από την άλλη πλευρά την αύξηση του προϋπολογισμού τους, λόγω της εκτίναξης του κόστους εξοπλισμού.

Ποια έργα επιταχύνονται

Μία κατηγορία έργων για την οποία η ΡΑΕ «βάζει στοπ» στην καθυστέρησή τους αφορά επενδύσεις που θα ενισχύσουν την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας μας και των όμορων κρατών. Σε αυτό το πλαίσιο, η Αρχή «θέτει απαγορευτικό» στη μετάθεση έως τον Ιούνιο του 2024 της υλοποίησης του Σταθμού Συμπίεσης που θα επιτρέψει τη λειτουργία του TAP με ανάστροφη ροή, εκτός και αν αυτό αιτιολογηθεί επαρκώς από τον ΔΕΣΦΑ.

Επίσης, ζητά από τον Διαχειριστή να επιταχύνει την αναβάθμιση του σταθμού Συμπίεσης στην Κομοτηνή, ξεκινώντας τη διαδικασία ανάθεσης του έργο μέσα στον Σεπτέμβριο, ώστε να ολοκληρωθεί το αργότερο μέχρι τον Ιανουάριο 2024. Ο σταθμός Συμπίεσης είναι απαραίτητος για να ενισχυθούν οι εξαγωγές καυσίμου από τη χώρα μας προς τον Βορρά, μέσω του αγωγού IGB.

Στο ίδιο μήκος κύματος, η Αρχή δεν αποδέχεται την ολοκλήρωση τον Μάρτιο του 2024, αντί του 2023 που προβλεπόταν αρχικά, του Μετρητικού Σταθμού για τη σύνδεση στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου του FSRU της «Διώρυγα GAS» (θυγατρικής της Motor Oil). Παράλληλα, καλεί τον ΔΕΣΦΑ και τη Διώρυγα GAS σε κοινή συνάντηση για την οριστικοποίηση του χρονικού «οδικού χάρτη» του έργου.

Πιο γρήγορα ο αγωγός για τη Δυτική Μακεδονία

Για την όσο το δυνατόν πιο σύντομη πρόσβαση νέων περιοχών στο φυσικό αέριο, η ΡΑΕ «ανάβει κόκκινο» στην καθυστέρηση κατά ένα χρόνο της ολοκλήρωσης του αγωγού υψηλής πίεσης προς τη Δυτική Μακεδονία, με τον οποίο η εν λόγω Περιφέρεια θα συνδεθεί στο εθνικό σύστημα μεταφοράς αερίου. Η πρόταση του ΔΕΣΦΑ ήταν η ολοκλήρωση του έργου να μετατεθεί για τον Σεπτέμβριο του 2024, αντί για τον Σεπτέμβριο του 2023 που προβλεπόταν αρχικά.

Επίσης, δεν αποδέχεται τη χρονική μετατόπιση στη ολοκλήρωση μίας σειράς μετρητικών σταθμών, οι οποίοι είναι απαραίτητοι για να τροφοδοτηθούν τα δίκτυα διανομής τα οποία αναπτύσσουν ήδη, ή πρόκειται να αναπτύξουν σύντομα, οι ΔΕΔΑ και η Hengas σε περιοχές όπως η Βέροια, η Νάουσα, η Περδίκκα Εορδαίας, και το Άργος. Μάλιστα, για το θέμα η ΡΑΕ ζητά να πραγματοποιηθεί έως τις 8 Σεπτεμβρίου συνάντηση του ΔΕΣΦΑ με τις δύο εταιρείες, παρουσία εκπροσώπων της Αρχής, ώστε να συμφωνηθεί ένα αμοιβαίο αποδεκτό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των έργων.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider