Μικρομεσαίες επιχειρήσεις: Ξεχωρίζει στην ψηφιακή ωριμότητα ο κλάδος των υπηρεσιών – Οι προοπτικές και τα εμπόδια

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Μικρομεσαίες επιχειρήσεις: Ξεχωρίζει στην ψηφιακή ωριμότητα ο κλάδος των υπηρεσιών – Οι προοπτικές και τα εμπόδια
Ποια είναι η εικόνα σε υπηρεσίες, τουρισμό-εστίαση, εμπόριο, μεταποίηση, επιστήμονες και τεχνικές-οικοδομικές εργασίες. Πώς καθορίζει το μέγεθος μιας επιχείρησης την ψηφιακή ετοιμότητά της και ποια τα βασικότερα προβλήματα. Πώς λειτούργησε ο παράγοντας «πανδημία». Τι προκύπτει από επιμέρους στοιχεία της έρευνας της Cosmote για τις ψηφιακές τεχνολογίες στη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα.

Υψηλή ψηφιακή ετοιμότητα διακατέχει τον κλάδο των υπηρεσιών στην Ελλάδα, ενώ έπονται, με μικρότερα ποσοστά οι κλάδοι του εμπορίου, του τουρισμού και της εστίασης, καθώς και της μεταποίησης. Ελαφρώς πιο μικρά ποσοστά ψηφιακής ετοιμότητας εμφανίζουν οι κλάδοι των επαγγελματιών και των επιστημόνων, αλλά και του τεχνικού-οικοδομικού τομέα.

Τα στοιχεία επιβεβαιώνουν πως υπάρχει διασπορά των κατηγοριών ψηφιακής ετοιμότητας σε όλους τους κλάδους της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, η οποία αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της εθνικής οικονομίας, καλύπτοντας πάνω από το 99% του συνολικού αριθμού επιχειρήσεων στην Ελλάδα και το 75% των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα.

Όπως προκύπτει από την έρευνα «Η ψηφιακή ετοιμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην Ελλάδα», που εκπόνησε το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για λογαριασμό της COSMOTE, το 2022 προχωρά μεν, με αργούς ρυθμούς δε, η ψηφιακή ωριμότητα των επιχειρήσεων.

Ειδικότερα, καταγράφεται αύξηση 10% στο μέσο όρο του Δείκτη Ψηφιακής Ετοιμότητας σε σχέση με το 2020, ωστόσο μόλις 1 στις 5 μικρομεσαίες επιχειρήσεις βρίσκεται, ήδη, σε προχωρημένα στάδια ψηφιακής ετοιμότητας, ενώ 1 στις 2 επιχειρήσεις βρίσκεται ακόμη σε αρχικά στάδια.

Από την ανάλυση των επιμέρους στοιχείων της έρευνας προκύπτει ότι πλέον 8 στις 10 επιχειρήσεις διαθέτουν παρουσία στο διαδίκτυο (Website), ενώ στο 77%, από 65% προηγουμένως, έχουν αυξηθεί οι εταιρείες που διαθέτουν Websites τα οποία υλοποιήθηκαν από επαγγελματίες. Αύξηση 40% καταγράφουν επίσης οι επιχειρήσεις που διαθέτουν e-shop.

Αυξημένες εμφανίζονται την ίδια ώρα και οι digital καμπάνιες που υλοποιήθηκαν από επαγγελματίες – από 17% το 2020 σε 33% το 2022 – ενώ σταθερή παραμένει η αξιοποίηση ψηφιακών συστημάτων διαχείρισης πόρων. Παράλληλα, παρατηρείται περιορισμένη χρήση τεχνολογιών ΙοΤ (4%) και σταδιακή αξιοποίηση Data Analytics (25%).

Η επίδραση της πανδημίας

Η υγειονομική κρίση επηρέασε σε μεγάλο βαθμό τις επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Μια στις 2 δηλώνει πως επηρεάστηκε αρνητικά, ενώ μόλις 1 στις 5 θεωρεί πως έχει επανέλθει πλήρως στην προ πανδημίας κατάσταση λειτουργίας της. Συγκεκριμένα, το 40% των επιχειρήσεων δηλώνει πως πλέον βρίσκεται σε χειρότερη κατάσταση από ότι βρισκόταν πριν την έλευση του κορονοϊού, ενώ την ίδια ώρα το 35% των μικρομεσαίων εκτιμούν πως δεν έχουν επιστρέψει στα προ κρίσης επίπεδα.

Στα θετικά στοιχεία συμπεριλαμβάνεται η παραδοχή της πλειοψηφίας των επιχειρήσεων (2 στις 3) πως αξιοποίησαν τις ψηφιακές τεχνολογίες για να ξεπεράσουν τις δυσκολίες που προκάλεσε η πανδημία, ενώ 7 στις 10 δηλώνουν πως θα συνεχίσουν τη χρήση τους στο μέλλον. Συγκεκριμένα, το 75% των επιχειρήσεων παρατήρησαν αύξηση στην κίνηση του ηλεκτρονικού τους καταστήματος, ενώ αυξημένα είναι επίσης τα ποσοστά στις τηλεφωνικές πωλήσεις (53%), στις ψηφιακές προωθητικές ενέργειες (66%), την τηλεργασία (52%) και τις τηλεδιασκέψεις (88%).

Σύμφωνα με την έρευνα, οι ψηφιακά πιο ώριμες εταιρείες ήταν σε ευνοϊκότερη θέση για να ξεπεράσουν τα προβλήματα που προκάλεσε ο κορονοϊός, καθώς χρησιμοποίησαν περισσότερο -και συνδυαστικά- τις διαθέσιμες τεχνολογίες. Έτσι, επανήλθαν πιο εύκολα στην προγενέστερη κατάσταση και επηρεάστηκαν λιγότερο αρνητικά.

Τα οφέλη της χρήσης ψηφιακών τεχνολογιών

Την ίδια στιγμή, ποσοτικά οφέλη και μάλιστα σε σημαντικά ποσοστά κατέγραψαν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις από την αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών, με τουλάχιστον 1 στις 2 επιχειρήσεις να διαπιστώνουν αύξηση πωλήσεων (64%) και μείωση κόστους (59%).

Επιπλέον, από το 64% των επιχειρήσεων που δήλωσαν ικανοποιητική αύξηση πωλήσεων, το 29% διαπίστωσαν αυξήσεις ακόμα και πάνω από 20%. Αντίστοιχα από το 59% των μικρομεσαίων που δήλωσαν ικανοποιητική μείωση κόστους από τη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών, το 16% διαπίστωσαν μειώσεις ακόμα και πάνω από 20%.

Τα εμπόδια στη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών

Σύμφωνα με την έρευνα, τα βασικά εμπόδια ως προς την αξιοποίηση και χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών είναι η έλλειψη ενημέρωσης (47%), χρηματοοικονομικών πόρων (45%), υποστήριξης από τους προμηθευτές τεχνολογίας (41%) και τεχνικών γνώσεων (39%).

Σε ό,τι αφορά τις ψηφιακές δεξιότητες, ενώ το 50% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων δηλώνουν ότι οι υπάλληλοι και ιδιοκτήτες δεν διαθέτουν τις απαραίτητες γνώσεις για τη σωστή αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών, μόνο το 30% δηλώνουν ότι παρακολουθούν σχετικά εκπαιδευτικά προγράμματα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider