Το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και το νέο περιβάλλον λόγω Ουκρανίας – Το «side effect» στο λιμάνι της Καβάλας

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και το νέο περιβάλλον λόγω Ουκρανίας – Το «side effect» στο λιμάνι της Καβάλας
Με προσοχή παρακολουθούν τις εξελίξεις στο ΤΑΙΠΕΔ λόγω της «καταιγίδας» που έχει ξεσπάσει στο πολεμικό και οικονομικό μέτωπο. Στόχος η προώθηση ή/και ολοκλήρωση σημαντικών ιδιωτικοποιήσεων. «Υπό εξέταση» οι επιπτώσεις λόγω Ουκρανίας.

Με ιδιαίτερη προσοχή και με την προσδοκία ότι δεν θα… επιδεινωθεί η γεωπολιτική και οικονομική κατάσταση από την «καταιγίδα» που έχει ξεσπάσει στο πολεμικό μέτωπο της Ουκρανίας κινείται το ΤΑΙΠΕΔ.

Για την ώρα, και εφόσον δεν προκύψει κάποια περαιτέρω δυσμενής εξέλιξη, στο Ταμείο φέρονται να επιθυμούν και να ευελπιστούν ότι θα κινηθεί σε… κανονικούς ρυθμούς το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, δηλαδή θα συνεχίσει «on track». Δίχως όμως, να παραγνωρίζουν την επιβάρυνση του κλίματος σε οικονομικό και επιχειρηματικό επίπεδο, με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για τις διαθέσεις των ξένων επενδυτών, τη συμμετοχή τους σε διαγωνιστικές διαδικασίες, την αποτίμηση των assets λόγω του περιβάλλοντος που διαμορφώνεται και βέβαια, το «πόσα θα δώσουν» οι υποψήφιοι για ένα περιουσιακό στοιχείο.

Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ βέβαια, όπως αναφέρουν και στελέχη του χώρου που έρχονται σε επαφή με το Ταμείο λόγω διαγωνιστικών διαδικασιών που «τρέχουν», παρακολουθεί στενά και με προσοχή της εξελίξεις καθώς μέσα στο προσεχές διάστημα συνεχίζεται το πρόγραμμα σε διάφορα μέτωπο, από λιμάνια και ενέργεια έως μαρίνες, ακίνητα και βέβαια το «πετράδι του στέμματος», που δεν είναι άλλο από την παραχώρηση της Αττικής Οδού (η νέα σύμβαση).

Αν και μέχρι πρότινος δεν φαίνονταν να προκύπτει κάποιο σοβαρό πρόβλημα ή δεν διαφαίνονταν το ενδεχόμενο αναβολής και καθυστέρησης σε σημαντικούς διαγωνισμούς, εντούτοις προφανώς και στο ΤΑΙΠΕΔ δείχνουν έτοιμοι δια παν ενδεχόμενο επιχειρώντας να «μετρήσουν» τη συμπεριφορά των υποψήφιων «μνηστήρων». Άλλωστε, δεδομένου ότι μπροστά υπάρχουν εμβληματικές ιδιωτικοποιήσεις, όπως της παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου της Αττικής Οδού, της ΔΕΠΑ Εμπορίου (που μάλλον έτσι κι αλλιώς είχε δείξει να «παγώνει» προ των πολεμικών εξελίξεων) και άλλων, αλλά και μικρότερες σε μέγεθος, εύλογο είναι τα αντανακλαστικά να είναι σε ετοιμότητα τόσο για το χρονοδιάγραμμα, όσο και για την εμφάνιση «μνηστήρων» που ίσως θελήσουν να κερδίσουν χρόνο ή και να κρατήσουν ρευστότητα.

Κάτι άλλωστε που φάνηκε και στην περίπτωση της υποβολής δεσμευτικής προφοράς μόνο από ένα σχήμα για τον λιμένα Καβάλας αν και μάλλον στο Ταμείο περίμεναν και άλλους υποψήφιους. Υπενθυμίζεται ότι ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου, εταιρεία μέλος του Υπερταμείου (ΕΕΣΥΠ), παρέλαβε μία δεσμευτική προσφορά από την κοινοπραξία INTERNATIONAL PORT INVESTMENTS KAVALA, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP - EFA GROUP - ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για την υπο-παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων σε τμήμα του λιμένα Φίλιππος Β΄ του «Οργανισμού Λιμένος Καβάλας Α.Ε.» (ΟΛΚ Α.Ε.). Η διάρκεια της υπο-παραχώρησης θα είναι για 40 έτη. Το κατά πόσο ονόματα σαν τις Quintana Infrastructure & Development, Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης, Ένωση Εταιρειών Imerys GREECE SA - Goldair Cargo A.E. & Βιομηχανικά Ορυκτά Ελλάδος ABEE απέφυγαν να εισέλθουν στον τελικό ανταγωνισμό για ειδικούς ή για ευρύτερους λόγους, δηλαδή και λόγω του νέου περιβάλλοντος που έχει διαμορφωθεί, ίσως φανεί προσεχώς.

Δηλαδή, στην φάση της υποβολής δεσμευτικών προσφορών για τον λιμένα Αλεξανδρούπολης και Ηγουμενίτσας, που έχει οριστεί για τις αρχές Μάιου και τέλη Ιουνίου αντίστοιχα (κατ’ εκτίμηση και εάν δεν έχουμε αλλαγές).

Σε εκείνο το χρονικό διάστημα, όπου βέβαια θα υπάρχει μια καλύτερη εικόνα για το πολεμικό μέτωπο και το ευρύτερο γεωπολιτικό και οικονομικό περιβάλλον, θα φανεί αν η γενικότερη κατάσταση θα έχει επηρεάσει το πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ σε επίπεδο προσέλκυσης επενδυτών, όσον αφορά στα λιμάνια. Εφόσον αποκλιμακωθούν οι πολεμικές επιχειρήσεις και η άνοδος στα κόστη (υλικά, ενέργεια) και πληθωρισμό και ομαλοποιηθεί η κατάσταση, τότε ενδεχομένως τα απόνερα να μην πλήξουν τα projects του ΤΑΙΠΕΔ. Ωστόσο, έτσι και αλλιώς, για την ώρα δεν έχει προκύψει έντονη ανησυχία, καθώς η περίπτωση του λιμένα Καβάλας είναι, προς το παρόν, μια «ένδειξη», ένα «σημάδι» ότι σε επιχειρήσεις και funds επικρατεί σχετικός όσο και εύλογος προβληματισμός για όσα συμβαίνουν. Άλλωστε, οι διαγωνισμοί για τα δύο άλλα λιμάνια θα αποτελέσουν ένα άτυπο crash test καθώς προ της τελικής ευθείας είχαν βρεθεί σχήματα όπως η Quintana Infrastructure & Development, η κοινοπραξία Cameron SA-Goldair Cargo AE-Bollore Africa Logistics, η κοινοπραξία International Port Investments Alexandroupolis, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες Black Summit Financial Group - Euroports - EFA Group και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε. για την Αλεξανδρούπολη (για τον διαγωνισμό αυτόν υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από αμερικανικές εταιρείες, που μένει να επιβεβαιωθεί και στην πράξη, ενώ έχουν αναπτυχθεί διάφορα σενάρια… γεωπολιτικού χαρακτήρα ), και η ATTICA A.E. Συμμετοχών, η Portek International Private LTD, η Quintana Infrastructure & Development, η ΑΙΓΑΙΟΝ ΟΙΛ Α.Ε., η κοινοπραξία Archirodon Group N.V.- ANEK & όμιλος Trident Hellas, η κοινοπραξία Grimaldi Euromed - Μινωικές Γραμμές Α.Ν.Ε. και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε. για την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών (τουλάχιστον 67%) του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας.

Σε κάθε περίπτωση πάντως, στην αγορά ήδη κάνουν λόγο για την πρώτη παρενέργεια, αναφερόμενοι στο «side effect» της Καβάλας, εννοώντας βέβαια ότι το timing των δεσμευτικών προσφορών έπεσε πάνω ακριβώς στο ξέσπασμα της κρίσης.

Επίσης, και αφήνοντας στην άκρη την ΛΑΡΚΟ που είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση, η εμφάνιση ενός μόνο διεκδικητή για την μαρίνα Ιτέας, της «DIVING STATUS – Fokis Development», δεν μπορεί να θεωρηθεί ως αποτέλεσμα της… γεωπολιτικής κατάστασης. Αφενός το μέγεθος του εν λόγω, σημαντικού για την τοπική κοινωνία και οικονομία asset, δεν είναι μεγάλο, αφετέρου, παλιότερα σε αντίστοιχο διαγωνισμό είχε συμμετάσχει η Κυριακούλης η οποία μάλιστα, αν και αρχικά είχε κερδίσει, εν τέλει αποσύρθηκε με αποτέλεσμα να κηρυχθεί άγονος. Ως εκ τούτου, στο ΤΑΙΠΕΔ μάλλον δεν ήθελαν να «μπλέξουν» εκ νέου με ανάλογες διαδικασίες και προτίμησαν να ολοκληρώσουν τον διαγωνισμό με έναν επενδυτή αλλά… σίγουρο.

Επιπρόσθετα, κάποιες πιθανές αναβολές σε χρονοδιαγράμματα που έχουν παρουσιαστεί ή ενδέχεται να εμφανιστούν σε κάποιους διαγωνισμούς (π.χ. ακίνητο ΕΟΜΜΕΧ στον Ταύρο ή μαρίνα Αρετσού –Καλαμαριά) κατά βάση έχουν σχέση με αιτήματα επενδυτών ή και με αντιδράσεις από τοπικούς φορείς (Δήμους κ.α.), τους οποίους όμως πάντα «ακούει» και λαμβάνει υπόψη του το ΤΑΙΠΕΔ.

Πάντως, όσον αφορά στα «βαριά χαρτιά», βασικός στόχος του ΤΑΙΠΕΔ παραμένει η ολοκλήρωση αποκρατικοποιήσεων που κρίνονται ως εμβληματικές, όπως της ΔΕΠΑ Υποδομών ή της Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου (ΥΑΦΑ) της Ν. Καβάλας, η ολοκλήρωση της συναλλαγής για την Εγνατία Οδό εντός του 2022 και μάλλον προς τα τέλη του έτους, η προώθηση της διαδικασίας για την Αττική Οδό για την οποία το ενδιαφέρον «χτυπάει κόκκινο», όπως βέβαια και για τις άλλες μαρίνες (Πύλου, Κέρκυρας) ή ακίνητα. Ωστόσο, όλα αυτά θα επιβεβαιωθούν ή όχι στη συνέχεια.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ακίνητα: «Βαρύ» το κόστος μίσθωσης στην Αθήνα σε σύγκριση με Θεσσαλονίκη, Πάτρα – Που κυμαίνονται οι τιμές

Geoaxis: Μεγάλος ωφελημένος της πανδημίας ο τομέας logistics – Τιμές, αποδόσεις και hotspots

Πλαφόν σε ηλιέλαια και άλευρα βάζει το sklavenitis.gr για να μην υπάρξουν ελλείψεις

gazzetta
gazzetta reader insider insider