Πού ριζώνει η ακρίβεια - Σε ποια προϊόντα & υπηρεσίες υπήρξαν ανατιμήσεις και πριν την κρίση

Δήμητρα Καδδά
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Πού ριζώνει η ακρίβεια - Σε ποια προϊόντα & υπηρεσίες υπήρξαν ανατιμήσεις και πριν την κρίση
Τι λένε τα αναλυτικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ ανά προϊόν και υπηρεσία. Οι πίνακες με τις μεταβολές που φτάνουν έως το 248,3% από το 2009 μέχρι σήμερα.

Η ενεργειακή κρίση έφερε στην επικαιρότητα το θέμα «ακρίβεια» μετά από πολλά χρόνια κατά τα οποία ήταν ξεχασμένο, αφού η δημοσιονομική κρίση και η ύφεση που προηγήθηκε συνοδεύτηκε από αποπληθωρισμό. Πλέον, η πορεία του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή είναι, και πάλι, στο επίκεντρο.

Η άνοδος του δείκτη κατά 4,8% το Νοέμβριο, με τις μεγαλύτερες ανατιμήσεις του τελευταίου έτους να εντοπίζονται στα καύσιμα, στις μεταφορές, στη στέγαση αλλά και στα είδη διατροφής επιβαρύνουν σημαντικά το λεγόμενο «καλάθι της νοικοκυράς», ειδικά στα φτωχότερα στρώματα της κοινωνίας, δρομολογώντας - για αυτό το λόγο - νέες παρεμβάσεις μέτρων στήριξης.

Μία αναλυτική ωστόσο ματιά στα στατιστικά στοιχεία που συλλέγει η ΕΛΣΤΑΤ, με βάση τους μηνιαίους υποδείκτες ομάδων και υποομάδων του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή δίνει μία πολύ πιο ευρύτερη εικόνα: Δείχνει αφενός πιο αναλυτικά τα προϊόντα και τις υπηρεσίες στα οποία καταγράφονται πιο μεγάλες ανατιμήσεις και αφετέρου φαίνεται ότι σε πολλά αγαθά και υπηρεσίες ανατιμήσεις προϋπήρχαν.

Από το 2009 μέχρι σήμερα, παρά τις πολλαπλές κρίσεις που υπέστη η οικονομία, ο Γενικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή έχει αυξηθεί σχεδόν κατά 10%. Κάποιες αυξήσεις συνδέονται βεβαίως με αυξημένη φορολογία (σ.σ. όπως στα αλκοολούχα ποτά και στον καπνό η τιμή των οποίων διπλασιάστηκε, αλλά και στα καύσιμα). Ωστόσο, και πάλι, τα στοιχεία δείχνουν ότι ο κλάδος στέγασης ακρίβυνε συνολικά κατά 35%, οι μεταφορές κατά 29% και τα είδη διατροφής κατά 10,7%.

Τα αναλυτικά στοιχεία ανά ομάδα δείχνουν πως ακόμη και πως σε κλάδους που γενικά καταγραφούν πτώση, υπάρχουν υπηρεσίες και προϊόντα με υψηλές ανατιμήσεις. Για παράδειγμα, στην υγεία οι υπηρεσίες περίθαλψης, ή στις επικοινωνίες η διακίνηση επιστολών.

Ανεξαρτήτως κλάδου, η πιο μεγάλη άνοδος από το 2009 μέχρι σήμερα είναι στην τιμή του φυσικού αερίου (αύξηση κατά180,9% σε ετήσια βάση το Νοέμβριο αλλά και κατά 248,3% από το 2009). Ακολουθούν οι πτήσεις εξωτερικού με άνοδο κατά 12% το τελευταίο χρόνο, αλλά και κατά162,5% συνολικά, καθώς και το πετρέλαιο θέρμανσης, οι πτήσεις εσωτερικού, ο ηλεκτρισμός και η βενζίνη.

Εκτός ενέργειας και μεταφορών, μεγάλη είναι η άνοδος τιμών τα τελευταία αυτά χρόνια και σε άλλες υπηρεσίες αλλά και σε πολλά βασικά είδη διατροφής: στα λαχανικά, στο ψάρι και στο κρέας, αλλά και σε έλαια και παιδικές τροφές. Αλλά και στα εστιατόρια και σε άλλες υπηρεσίες.

Προφανώς πολλά προϊόντα και υπηρεσίες έγιναν φθηνότερα. Από τα ενοίκια (πτώση 23,1% από το 2009), και πάρα πολλές ηλεκτρικές συσκευές (-24,4%), έως ιατρικές υπηρεσίες εξετάσεων (-27,6%), είδη εξοπλισμού τηλεφωνίας και άλλων εργασιών, έπιπλα, ρούχα, υποδήματα, βιβλία, και κάποια είδη διατροφής όπως το ψωμί, τα πουλερικά, τα νερά και οι χυμοί φρούτων.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider