Σε έναν καλύτερο χειμώνα ελπίζει ο εμπορικός κόσμος – Οι προκλήσεις και τα αγκάθια για τις επιχειρήσεις

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Σε έναν καλύτερο χειμώνα ελπίζει ο εμπορικός κόσμος – Οι προκλήσεις και τα αγκάθια για τις επιχειρήσεις
Η πλειοψηφία των ελληνικών επιχειρήσεων κάνει λόγο για ελαφρώς βελτιωμένη εικόνα της αγοράς το καλοκαίρι που μας πέρασε, ωστόσο το κενό που πρέπει να καλυφθεί είναι μεγάλο.

Με αρκετές επιφυλάξεις υποδέχεται τον χειμώνα που έρχεται ο εμπορικός κόσμος της χώρας, με τις επιχειρήσεις να καλούνται να λύσουν μια σύνθετη εξίσωση με πολλές μεταβλητές.

«Μεγάλο ζητούμενο για τις επιχειρήσεις είναι πώς θα βγει ο χειμώνας» σχολιάζει παράγοντας της αγοράς, περιγράφοντας το εκρηκτικό κοκτέιλ που θα κρίνει εν πολλοίς την προοπτική βιωσιμότητας για μεγάλο αριθμό μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων ανά την επικράτεια.

Οι κίνδυνοι για την αγορά

Η πορεία της πανδημίας παραμένει ο «άγνωστος Χ» για την ελληνική επιχειρηματικότητα, καθώς η χώρα εισέρχεται στον τρίτο κατά σειρά χειμώνα αυξημένης αβεβαιότητας υπό το απειλητικό «πέπλο» του κορονοϊού, ενώ σημαντικούς κινδύνους γεννούν η κυοφορούμενη ενεργειακή κρίση και τα αυξημένα μεταφορικά κόστη. Οι πρώτες αναταράξεις έχουν ήδη κάνει την εμφάνισή τους στην εφοδιαστική αλυσίδα, ενώ προ των πυλών βρίσκεται ένα μαζικό κύμα ανατιμήσεων, το οποίο θα κληθεί να διαχειριστεί ο εμπορικός κόσμος. Το κύμα ακρίβειας που έρχεται, θα ροκανίσει το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, ωθώντας τους σε αγορές αγαθών που χαρακτηρίζονται πλήρως απαραίτητα, όπως τα είδη διατροφής.

Και μπορεί για την ώρα οι επιχειρήσεις να κινούνται σε ρυθμούς ηρεμίας, ωστόσο η αγωνία για το τι επιφυλάσσουν οι επόμενοι μήνες δεν είναι κάτι που μπορεί να αγνοηθεί. Οι επιχειρήσεις πρέπει πάση θυσία να διασφαλίσουν τη ρευστότητα που χρειάζονται, ενώ ταυτόχρονα θα πρέπει να αντιμετωπίσουν και το βουνό των χρεών που συνεχίζει να τους πνίγει. Όπως εξηγεί έτερος παράγοντας του εμπορικού κόσμου, οι οφειλές που γεννήθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας κρίνονται σε γενικές γραμμές διαχειρίσιμες, καθώς συνοδεύθηκαν από πακέτα στήριξης και μέτρα διευκόλυνσης από την κυβέρνηση. Ως μη διαχειρίσιμα κρίνονται ωστόσο τα προ πανδημίας χρέη, τα οποία διογκώθηκαν έτι περαιτέρω με το ξέσπασμα του κορονοϊού.

Μεγάλο στοίχημα για τους εμπόρους παραμένει η επιστροφή της κατάστασης στα προ κορονοϊού επίπεδα, ήτοι στις επιδόσεις της αγοράς το 2019, κάτι που για την ώρα μοιάζει εξαιρετικά δύσκολο.

Η εικόνα της αγοράς τους προηγούμενους μήνες

Η πλειοψηφία των ελληνικών επιχειρήσεων κάνει λόγο για ελαφρώς βελτιωμένη εικόνα της αγοράς το καλοκαίρι που μας πέρασε, ωστόσο το κενό που πρέπει να καλυφθεί είναι μεγάλο, αφού οι προηγούμενοι μήνες – πριν το καλοκαίρι του 2021 – ήταν πολύ κακοί, καθώς βρίσκονταν σε εφαρμογή τα περιοριστικά μέτρα για την αποφυγή μετάδοσης του κορονοϊού. «Από το ξέσπασμα του κορονοϊού μέχρι και πρότινος, χάθηκαν τρεις ‘εποχές’ με τα απανωτά lockdown και τη λογική ‘άνοιξε-κλείσε που επικράτησε για τα καταστήματα’. Δεν είναι λίγοι οι έμποροι της μόδας που έχουν αδιάθετα εμπορεύματα τριών εποχών. Εμπορεύματα που αν περάσει η σεζόν τους, απαξιώνονται πλήρως», σημειώνει παράγοντας της αγοράς.

Και μπορεί η αγορά να πήρε λίγο τα πάνω της το καλοκαίρι, ωστόσο οι καταναλωτές παρέμειναν επιφυλακτικοί, κάνοντας περιορισμένες αγορές, γεγονός που δεν μπόρεσε να δώσει ισχυρή ώθηση στους τζίρους των επιχειρήσεων.

Οι ενδιάμεσες εκπτώσεις

Ο Σεπτέμβριος, αντίστοιχα, κινήθηκε με σχετική ηρεμία, όπως και ο Οκτώβριος (μέχρι στιγμής), ενώ το ενδιαφέρον της αγοράς στρέφεται τώρα στις εκπτώσεις του Νοεμβρίου.

Οι ενδιάμεσες εκπτώσεις θα διαρκέσουν δύο εβδομάδες (1-15 Νοεμβρίου) και θα αποτελέσουν για τους επιχειρηματίες το πρώτο δείγμα γραφής για τον χειμώνα που έρχεται. Την πρώτη Κυριακή των ενδιάμεσων εκπτώσεων τα καταστήματα θα είναι ανοικτά, ήτοι αναμένεται να λειτουργήσουν στις 7 Νοεμβρίου. Υπενθυμίζεται ότι κατά τη διενέργεια των εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των προϊόντων που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.

Ο Νοέμβριος, άλλωστε, θα συνοδευθεί από περισσότερες προσφορές σε αρκετά καταναλωτικά αγαθά, αφού, πέραν των εκπτώσεων, στις 26 Νοεμβρίου έρχεται η Black Friday και εν συνεχεία, ακολουθεί η Cyber Monday. Βέβαια, δεν είναι λίγοι οι έμποροι που χαρακτηρίζουν «event για τους μεγάλους» και όχι για τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα τη Black Friday.

Όπως και να ‘χει, οι επόμενοι μήνες θα αποδειχθούν εξαιρετικά κρίσιμοι για τη «ραχοκοκαλιά» της ελληνικής οικονομίας, ήτοι τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΙΕΛΚΑ: Εκτιμήσεις για αυξημένες πωλήσεις κατά 0,7% το β' εξάμηνο και 0,8% το 2021 στο λιανεμπόριο

gazzetta
gazzetta reader insider insider