Έρχεται η «νέα γενιά» επενδύσεων στα αεροδρόμια της χώρας

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Έρχεται η «νέα γενιά» επενδύσεων στα αεροδρόμια της χώρας
Μετά το project της Fraport Greece, έπονται η Καλαμάτα, η επέκταση του «Ελ. Βενιζέλος», η Πάρος και 22 περιφερειακά.

Για σήμερα, Τετάρτη 19 Μαΐου, έχουν προγραμματιστεί, παρουσία του πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη, τα εγκαίνια της αναβάθμισης του αεροδρομίου «Μακεδονία» στη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για ένα μόνο από τα περίφημα 14 αεροδρόμια που αναβάθμισε η Fraport Greece, στην οποία συμμετέχουν ο γερμανικός διαχειριστής αεροδρομίων Fraport ΑG και ο ελληνικός όμιλος Κοπελούζου, με την «κατασκευαστική σφραγίδα» του ομίλου Intrakat αλλά σίγουρα για το μεγαλύτερο project του «πακέτου», καθώς στο αεροδρόμιο της συμπρωτεύουσας επενδύθηκαν 100 εκατ. ευρώ, επί συνόλου 440 εκατ. ευρώ, για τη μεταμόρφωσή του σε μια σύγχρονη υποδομή.

Ωστόσο, η ολοκλήρωση των εργασιών αναβάθμισης των 14 αεροδρομίων από την Fraport Greece (σε Θεσσαλονίκη, Μύκονο, Ζάκυνθο, Χανιά, Καβάλα, Σάμο, Σκιάθο, Κεφαλονιά, Άκτιο, Ρόδο, Κέρκυρα, Κω, Σαντορίνη, Μυτιλήνη) δεν σημαίνει και ολοκλήρωση της αναβάθμισης των αερολιμένων της χώρας. Αντιθέτως, αν και η πανδημία και η οικονομική κρίση έχουν επιφέρει αναβολές ή καθυστερήσεις, ήδη στην αγορά, επιχειρηματική, αεροπορική, κατασκευαστική και όχι μόνο, περιμένουν τη «νέα γενιά αεροδρόμιων».

Η οποία σχετίζεται αφενός με την προώθηση των διαδικασιών για την αξιοποίηση ακόμα 23 περιφερειακών αεροδρομίων που προωθεί η ΕΕΣΥΠ, με την περίπτωση του αεροδρομίου της Καλαμάτας να δεσπόζει, αφετέρου με το «ξεπάγωμα» της επέκτασης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών Ελευθέριος Βενιζέλος, μιας επένδυσης ύψους περίπου 500 εκατ. ευρώ που είχε «μπει στο συρτάρι» λόγω της πανδημίας. Αν σε αυτά προσθέσουμε και τον νέο διαγωνισμό για το αεροδρόμιο Πάρου, μαζί με το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, γίνεται αντιληπτό ότι δημιουργείται μια κρίσιμη μάζα, μια νέα γενιά υποδομών.

Το τελευταίο χρονικό διάστημα πυκνώνουν τα σενάρια και οι αναφορές στην επέκταση του «Ελ. Βενιζέλος». Πρόκειται για μία επένδυση η οποία αγγίζει τα 500 εκατ. ευρώ και θα μεγαλώσει την δυνατότητα διακίνησης επιβατών από 25-27 εκατ. επιβάτες που είναι σήμερα σε περίπου 33-35 εκατ. επιβάτες. Το έργο πάγωσε λόγω πανδημίας που οδήγησε σε κατάρρευση του πτητικού έργου του αεροδρομίου. Το 2019 το αεροδρόμιο της Αθήνας υποδέχθηκε 25,5 εκατ. επιβάτες.

Από την Καλαμάτα ξεκινάει το εγχείρημα της αξιοποίησης των 23 περιφερειακών αεροδρομίων το Υπερταμείο (ΕΕΣΥΠ) καθώς βγαίνει στον αέρα ο διαγωνισμός για την πρόσληψη τεχνικού συμβούλου, ο οποίος και θα επιλέξει το κατάλληλο μοντέλο αξιοποίησης για το αεροδρόμιο «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος». Μάλιστα υπάρχουν εκτιμήσεις και σενάρια για επενδυτικό ενδιαφέρον από τους επιχειρηματίες Αχ. Κωνσταντακόπουλο (Costa Navarino) και Ε. Βασιλάκη (Aegean), ενώ δεν αποκλείεται ενδιαφέρον να εκδηλώσει και η Fraport Greece, αν και αυτό θα κριθεί από τις προθέσεις όλων των μετόχων.

Το 2019 η επιβατική κίνηση στην Καλαμάτα διαμορφώθηκε σε 336.000 ταξιδιώτες από 280.900 το 2018, παρουσιάζοντας αύξηση 20%. Περίπου 310.000 ήταν οι αφίξεις από το εξωτερικό. Ο διεθνής διαγωνισμός για την παραχώρηση του αεροδρομίου Καλαμάτας, αναμένεται να βγει στον αέρα σε έναν με ενάμισι χρόνο, ενώ το εγχείρημα συνδέεται και με το γνωστό τουριστικό θέρετρο στη νοτιοδυτική Πελοπόννησο, το Costa Navarino.

Το επόμενο διάστημα δρομολογούνται και οι διαδικασίες και για άλλα από τα 22 αεροδρόμια: Αλεξανδρούπολης, Ιωαννίνων, Κοζάνης, Καστοριάς, Ν. Αγχιάλου, , Άραξου, Λήμνου, Χίου, Ικαρίας, Σκύρου, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Σύρου, Καλύμνου, Αστυπάλαιας, Σητείας, Λέρου, Κάσου, Καρπάθου, Κυθήρων και Καστελόριζου. Ωστόσο, δεν είναι σαφές αν όλα τα αεροδρόμια προσελκύσουν αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον.

Όπως σημειώνεται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, συζητείται και η δυνατότητα δημιουργίας clusters, καθώς και άλλα εναλλακτικά σενάρια και δομές παραχώρησης, όπως η σύμβαση παραχώρησης, κατά τα πρότυπα του Ελευθέριος Βενιζέλος στην Αθήνα, των 14 περιφερειακών αεροδρομίων και του νέου αεροδρομίου Ηρακλείου Κρήτης. Στο «τραπέζι» είναι και συμβάσεις τύπου ΣΔΙΤ ή και η σύμβαση διαχείρισης, το λεγόμενο «management contract», που αποτελεί τη συγκριτικά απλούστερη μορφή παραχώρησης, στην οποία ένας ιδιωτικός φορέας αναλαμβάνει να παρέχει υπηρεσίες διαχείρισης και λειτουργίας των περιφερειακών αεροδρομίων ως έχουν, έναντι αμοιβής.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ενισχύονται τα διεθνή αεροδρόμια Νοτίου Αιγαίου - Τι προβλέπεται για Μύκονο, Σαντορίνη και Πάρο

YΠΑ: Ανοδική τάση στη διακίνηση επιβατών μετά από 14 μήνες τον Απρίλιο

Αναβάθμιση των συστημάτων πλοήγησης στα ελληνικά αεροδρόμια - Στα 16,3 εκατ. ευρώ το κόστος

gazzetta
gazzetta reader insider insider