Ανατροπές στον «χάρτη» των σούπερ μάρκετ αναμένεται να φέρει η επικείμενη «άφιξη» της μεγαλύτερης εκπτωτικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ της Ρωσίας στην Ελλάδα.

Η αλυσίδα SVETOFOR, γνωστή στην ΕΕ ως ΜERE, προαναγγέλλει την είσοδό της στην ελληνική αγορά με το μήνυμα «σε λίγο καιρό μαζί σας» που βρίσκεται στην ιστοσελίδα της εταιρείας στο διαδίκτυο.

Σημειώνεται πως η MERE δραστηριοποιείται στον χώρο του hard discount και σχεδόν στο σύνολό της με προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ενώ ως νέος «παίκτης» αναμένεται να αλλάξει τους συσχετισμούς και τις ισορροπίες σε έναν κλάδο στον οποίο γίνονται συνεχείς ανακατατάξεις τα τελευταία χρόνια.

Με τη ρωσική εταιρεία να υποστηρίζει πως προσφέρει σε όλα τα είδη, τρόφιμα και μη, σε τιμές 30 έως και 80% χαμηλότερες από τις τιμές της αγοράς, η «μάχη» μεταξύ των αλυσίδων φαίνεται πως θα έχει επίκεντρο και τις τιμές.

Στελέχη της αγοράς επισημαίνουν πάντως την ιδιαιτερότητα που παρουσιάζει ο εγχώριος κλάδος και την προηγούμενη εμπειρία από άλλες μεγάλες ξένες αλυσίδες της κατηγορίας των Discount σούπερ μάρκετ που ήρθαν στην χώρα μας και με εξαίρεση τα Lidl, δεν κατάφεραν να εδραιωθούν.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η τελευταία άφιξη ξένης αλυσίδας σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα ήταν το 2008 και συγκεκριμένα της γερμανικής Aldi η οποία δραστηριοποιείται στην ίδια αγορά του hard discount. Δύο χρόνια αργότερα η γερμανική αλυσίδα έκλεισε τα 38 καταστήματα της αποχωρώντας από την ελληνική αγορά. Ανάλογη ήταν και η πορεία της επίσης εκπτωτικής ισπανικής DIA.

Το σημερινό τοπίο

Σε έναν κλάδο ο οποίος την περίοδο της πανδημίας και του lockdown αναδείχθηκε σε μεγάλο κερδισμένο από πλευράς τζίρου, ξεπερνώντας το 1,8 δισ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του έτους, οι αλυσίδες Σκλαβενίτης και ΑΒ Βασιλόπουλος ελέγχουν σχεδόν το 50% του συνολικού τζίρου, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία.

Αλυσίδες όπως Μy Market, Μασούτης, Γαλαξίας, Κρητικός διεκδικούν κομμάτια από τη συνολική «πίτα» ενώ σημαντικό μερίδιο στην εγχώρια αγορά κατέχει και η  Lidl, η οποία κυριαρχεί στην κατηγορία των Discount σούπερ μάρκετ.  

Η κρίση του κορονοϊού ήδη φαίνεται ότι αλλάζει το σκηνικό στον κλάδο παρά το γεγονός ότι οι πωλήσεις μετά την άρση του lockdown φαίνονται να σταθεροποιούνται στα προ πανδημίας επίπεδα.

Τα μεγάλα σούπερ μάρκετ, όπως έχουν προαναγγείλει τα στελέχη τους, αναμένεται να προχωρήσουν το επόμενο διάστημα σε νέες επενδύσεις με επίκεντρο τα ηλεκτρονικά τους καταστήματα. Άλλωστε οι online πωλήσεις των σούπερ μάρκετ συνέχισαν να αναπτύσσονται με υψηλό ρυθμό ακόμη και μετά την καραντίνα, επιβεβαιώνοντας τις εκτιμήσεις ότι πρόκειται μια καταναλωτική συνήθεια που σιγά σιγά καθιερώνεται στους Έλληνες. Σημειώνεται ότι το πρώτο εξάμηνο του 2020, οι online πωλήσεις του κλάδου ήταν κατά 21% υψηλότερες από το σύνολο των πωλήσεων ολόκληρου του 2019.

Κινητικότητα ωστόσο, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, παρατηρείται και στα σούπερ μάρκετ της περιφέρειες με αρκετές μεγάλες αλυσίδες να προχωρούν σε συνεχείς διερευνητικές κινήσεις για το ενδεχόμενο εξαγοράς τους, στοχεύοντας με αυτό τον τρόπο στην ενίσχυση των δικτύων τους.

Η πορεία της πανδημίας τους επόμενους μήνες προφανώς και θα επηρεάσουν τις εξελίξεις των επόμενων μηνών σε διάφορα επίπεδα αν και έχοντας πλέον την εμπειρία του πρώτου εξαμήνου του έτους τόσο οι καταναλωτές όσο και η αγορά φαίνονται καλύτερα προετοιμασμένοι.

Η «μάχη» των τιμών και των προσφορών αναμένεται και το επόμενο διάστημα να είναι μεγάλη, ωστόσο για τους καταναλωτές ψηλά στα κριτήρια τους μπαίνει και η σχέση ποιότητας- τιμής καθώς ο παράγοντας «υγιεινή- ασφάλεια».

Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΕΛΚΑ σχετικά με τα κριτήρια επιλογής τροφίμων στη μέτρηση του Δεκεμβρίου τα βασικά κριτήρια επιλογής τροφίμων ήταν η ποιότητα πρώτα (37%) και τα χρήματα μετά (31%). Τον Απρίλιο εν μέσω πανδημίας η εικόνα άλλαξε και τα βασικά κριτήρια ήταν η Υγιεινή και Ασφάλεια με 31% και ο χρόνος-άνεση-ευκολία με 23%.

Τον Αύγουστο του 2020 τα χρήματα ήταν το πρώτο κριτήριο παράγοντας με 28% και η ποιότητα ακολουθεί με 25%. Παράλληλα οι δύο παράγοντες «υγιεινής-ασφάλειας» και «άνεσης-ευκολία» που αναδείχθηκαν λόγω της πανδημίας παραμένουν υψηλότερα συγκριτικά με το παρελθόν.

Διαβάστε επίσης:

Οι νέες προκλήσεις για τα σούπερ μάρκετ ενόψει φθινοπώρου