Την τιμητική έχουν σήμερα οι ηλεκτρονικές αγορές, λόγω Cyber Monday.

Η Cyber Monday ξεκίνησε από τις ΗΠΑ το 2005 και πέφτει τη Δευτέρα μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών. Ακολουθεί τη Black Friday και η διαφορά της είναι ότι οι προσφορές γίνονται στα προϊόντα που αγοράζουν οι καταναλωτές online.

Στην Ελλάδα η συγκεκριμένη μέρα δεν τόσο γνωστή και δημοφιλής όσο η Black Friday ωστόσο τα τελευταία χρόνια και όσο οι καταναλωτές αυξάνουν τις αγορές τους μέσω Διαδικτύου, οι επιχειρήσεις και στη χώρα μας συμμετέχουν ολοένα και περισσότερο.

Φέτος, πολλές αλυσίδες που διαθέτουν online καταστήματα έχουν ουσιαστικά παρατείνει τις προσφορές των προηγούμενων ημερών μέχρι και τη Δευτέρα, ενώ κάποιες άλλες έχουν τροποποιήσει τις εκπτώσεις και τον κατάλογο των προϊόντων που διατίθενται σε χαμηλότερες τιμές.

Στις ΗΠΑ οι καταναλωτές περιμένουν τη Cyber Monday για να αγοράσουν σε καλύτερες τιμές, συγκεκριμένα προϊόντα, όπως γκάτζετ, παιχνίδια τεχνολογίας και ηλεκτρονικές συσκευές. Η Cyber Monday προσφέρεται επίσης για αγορές προϊόντων παλαιότερης τεχνολογίας ή ακόμη και μεταχειρισμένων.

Στις περισσότερες χώρες, η Cyber Monday αρχίζει συνήθως στις 12 τα ξημερώματα της Δευτέρας αν και κάποια online καταστήματα ξεκινούν τις προσφορές τους από το απόγευμα της Κυριακής. Τα τελευταία χρόνια ωστόσο οι προσφορές παρατείνονται έως και μια εβδομάδα «δημιουργώντας» ουσιαστικά τη Cyber Week.

Τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές

Να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί κυρίως ως προς τις διαδικτυακές τους συναλλαγές συμβουλεύει τους καταναλωτές η Γενική Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

Αναλυτικά, όπως επισημαίνει, μια αξιόπιστη εμπορική ιστοσελίδα θα πρέπει να παρέχει:

• Την ταυτότητα του προμηθευτή:

(πλήρης εταιρική επωνυμία, έδρα, τηλέφωνα επικοινωνίας, email, ταχυδρομική διεύθυνση, ΑΦΜ και αριθμό ΓΕΜΗ).

• Τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος και την συνολική τιμή του:

(συμπεριλαμβανομένων φόρων, επιβαρύνσεων, εξόδων αποστολής, τυχόν εξόδων σε περίπτωση επιστροφής κλπ).

• Τη διαθεσιμότητα, τον τρόπο πληρωμής και αποστολής του προϊόντος.

• Το δικαίωμα αναιτιολόγητης, αζήμιας υπαναχώρησης και επιστροφής του προϊόντος εντός 14 ημερών, καθώς και την πολιτική επιστροφής των προϊόντων της επιχείρησης σε περίπτωση άσκησης του δικαιώματος αυτού.

• Ηλεκτρονικό σύνδεσμο στην πανενωσιακή πλατφόρμα ηλεκτρονικής επίλυσης καταναλωτικών διαφορών (πλατφόρμα ΗΕΔ).

• Ασφαλή μέθοδο συναλλαγής:

(κατά την καταχώρηση των στοιχείων της συναλλαγής πρέπει να εμφανίζεται το εικονίδιο ασφάλειας-μια κλειδαριά πάνω αριστερά στο browser και η διεύθυνση που ξεκινά με https://).

Επίσης, συστήνεται στους καταναλωτές:

• Να προτιμούν να συναλλάσσονται με γνωστά σε αυτούς ηλεκτρονικά καταστήματα.

• Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί στην περίπτωση που ένα προϊόν πωλείται σε εξαιρετικά χαμηλή τιμή και να αποφεύγουν τις προσφορές που εμφανίζονται σε αναδυόμενα παράθυρα, αν προέρχονται από άγνωστους ιστοτόπους.

• Να αποφεύγουν να παρέχουν προσωπικά δεδομένα αν δεν είναι απολύτως βέβαιοι για την ασφάλεια της ιστοσελίδας.

• Να κρατούν αρχείο με τις συναλλαγές τους.

Για καταγγελίες σχετικά με φαινόμενα παράνομων και παραπλανητικών συμπεριφορών οι καταναλωτές μπορούν να απευθύνονται στην τηλεφωνική γραμμή Καταναλωτή 1520 της Γενικής Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή.

Επίσης, οι καταγγελίες μπορούν να υποβάλλονται μέσω της φόρμας καταγγελιών στο (www.mindev.gov.gr) ή με ηλεκτρονικό μήνυμα στη διεύθυνση 1520@efpolis.gr.