Εξελίξεις ως προς τις διαγωνιστικές φάσεις – διαδικασίες σε 4 μεγάλους διαγωνισμούς για την προώθηση σημαντικών κτηριακών έργων, αναπλάσεων αλλά και δημιουργίας εμπορευματικών – επιχειρηματικών πάρκων, που προωθούνται από Υπερταμείο – PPF, αναμένονται στο αμέσως προσεχές χρονικό διάστημα. Πρόκειται για projects που προχωρούν μέσω μοντέλων ΣΔΙΤ ή συμβάσεων παραχώρησης, συνολικής αξίας σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ.
Οι διαδικασίες στο «καρέ» των projects
Ειδικότερα, για το έργο ανέγερσης και λειτουργία ενός σύγχρονου σωφρονιστικού καταστήματος στον Ασπρόπυργο, μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), ήδη έχει σταλεί πρόσκληση στους ενδιαφερόμενους για συμμετοχή στον επόμενο κύκλο, το project ωριμάζει με γοργούς ρυθμούς ξεπερνώντας, με τα μέχρι τώρα δεδομένα τους νομικούς σκοπέλους (αντιδράσεις και προσφυγές, π.χ. από την τοπική Δημοτική Αρχή που όμως έχουν ξεπεραστεί, όπως αναφέρουν πηγές του Υπερταμείου), έχουν γίνει κινήσεις και ενέργειες με τροποποιήσεις στις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις και με κάποιες δασοτεχνικού χαρακτήρα εκκρεμότητες κ.α..
Κατά πληροφορίες, στο πλαίσιο του 2ου κύκλου διαλόγου θα συμπληρωθούν τα τεύχη, επικαιροποιημένα με τις επισημάνσεις του ΚΕΜΕΑ (Κέντρο Μελετών Ασφαλείας), διαδικασία που αναμένεται, ενώ εκτιμάται ότι θα υποβληθεί επικαιροποίημενη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων τον Σεπτέμβριο (με βάση την απόφαση για την γύρω περιοχή που πήρε το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και η διεύθυνση δασών και σύμφωνα με τα λοιπά σχόλια του ΥΠΕΝ). Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, προσφορές υπολογίζεται να δοθούν έως τον Απρίλιο του 2026, ώστε να έχουμε ανάδοχο εντός του έτους, να περάσει η σύμβαση από το Ελεγκτικό συνέδριο, και «να μπούνε μπουλντόζες» το 2027. Η μεταφορά φυλακών από τον Κορυδαλλό θα απελευθερώσει μια σημαντική έκταση στην «καρδιά» της περιοχής, με το PPF να αναμένεται να εκπονήσει business plan για την αξιοποίησή της (με περιβαλλοντικό και κοινωνικό πρόσημο), σε μια περιοχή όπου, για παράδειγμα, υπάρχουν σχολές και φοιτητές αλλά λείπουν κατοικίες.
Σχετικά με τη δημιουργία του Κυβερνητικού Πάρκου «Ανδρεας Λεντάκης» στην πρώην ΠΥΡΚΑΛ, είμαστε στην ΦΑΣΗ Β.Ι, στον 2ο κύκλο διαλόγου (κοινοποίηση των τευχών της Σύμβασης Σύμπραξης για γραπτά σχόλια Υποψηφίων), διενεργείται η επεξεργασία των Τευχών της Πρόσκλησης για την Β.ΙΙ Φάση - Υποβολή των Δεσμευτικών Προσφορών (Σχέδια Σύμβασης), ενώ εκπονούνται οι μελέτες ωρίμασης για τις επιμέρους τεχνικές προδιαγραφές του έργου και την περιβαλλοντική αδειόδότηση αυτού. Αναμένεται η ολοκλήρωση της διαδικασίας έγκρισης του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου και σε συνέχεια εκτιμάται ότι η Δημοσιοποίηση της Πρόσκλησης Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών προς τους επιτυχόντες υποψηφίους θα έχει δημοσιευτεί έως το τέλος του 2025.
Πάντως, υπάρχουν νομικές εκκρεμότητες (πολεοδομικά, συγκοινωνιακά κ.α. θέματα), κάποιες υποθέσεις έχουν εκδικαστεί στο ΣτΕ με θετική για το project κατάληξη αλλά υπάρχει «ουρά» εκδικάσεων από Σεπτέμβριο, για τις οποίες από το Υπερταμείο δηλώνουν αισιοδοξία, δίχως όμως να παραγνωρίζουν την κρισιμότητά τους για την τύχη του έργου, που ωριμάζει από ΥΠΟΙΚ – EBRD με το PPF να κάνει τον διαγωνισμό. Προφανώς απαιτούνται κινήσεις για άδειες, πολεοδομικά κ.α.. Οι νέες υποδομές θα γίνουν σε υφιστάμενα κτήρια, συν επεκτάσεις.
Σε σχέση με τη δημιουργία Επιχειρηματικού Πάρκου στη θέση «Σπηλιές» του Δήμου Φυλής, πληροφορίες αναφέρουν ότι σύντομα, ίσως και εντός των επόμενων ημερών, αναμένεται να αποσταλεί στους ενδιαφερόμενους πρόσκληση για τη συμμετοχή τους στην επόμενη φάση του διαγωνισμού, δηλαδή στον ανταγωνιστικό διάλογο.
Τέλος, αναφορικά με το project για την ανάθεση της σύμβασης παραχώρησης του έργου «Ανάπτυξη, Αδειοδότηση, Κατασκευή, Λειτουργία, Εκμετάλλευση και Συντήρηση Επιχειρηματικού Πάρκου στο ακίνητο του πρώην στρατοπέδου Γκόνου της ΓΑΙΑΟΣΕ ΑΕ», προ ημερών μόλις αναφέραμε ότι ο διαγωνισμός περνάει σε επόμενο στάδιο καθώς οι δύο διεκδικητές εκλήθησαν να υποβάλουν φάκελο συμμετοχής σε ανταγωνιστικό διάλογο έως τις 5 Αυγούστου 2025. Κατά συνέπεια, ο διαγωνισμός περάνει σε επόμενη φάση.
Το ΣΔΙΤ των νέων Φυλακών Ασπροπύργου
Το έργο αφορά στη μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, προμήθεια εξοπλισμού, συντήρηση και τεχνική διαχείριση των υποδομών που θα στεγάσουν το νέο πρότυπο Δικαστικό Σωφρονιστικό Κατάστημα Αθηνών (ΔΣΣΑ) και τη Διεύθυνση Μεταγωγών Δικαστηρίων Αττικής (ΔΜΔΑ), σε ακίνητο έκτασης περίπου 100 στρεμμάτων, στη θέση του παλαιού Στρατοπέδου «Αμερικάνικης Ευκολίας» στον Ασπρόπυργο Αττικής. Αναθέτουσα Αρχή το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Θα γίνει με ΣΔΙΤ και έχει προϋπολογισμό 617,18 εκατ. ευρώ (άρα κοντά στα 765 εκατ. με ΦΠΑ), ενώ η συνολική διάρκεια της Σύμβασης Σύμπραξης εκτιμάται ότι θα ανέλθει κατά μέγιστο σε 30 έτη.
Για το έργο είχαν δείξει ενδιαφέρον οι ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Μυτιληναίος (πλέον Metlen). Βάσει του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΕΠΣ), που συνέταξε το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το νέο Δικαστικό Σωφρονιστικό Συγκρότημα Αθηνών (ΔΣΣΑ) στον Ασπρόπυργο αναπτύσσεται σε ακίνητο του δημοσίου, έκτασης 103.022,28 τ.μ., σε δύο ζώνες, μία για τις εγκαταστάσεις κράτησης και μία για τις υπηρεσίες μεταγωγών. Τα νέα κτήρια περιλαμβάνουν το κεντρικό συγκρότημα των Πτερύγων Κράτησης, καθώς και περιφερειακά κτήρια ειδικών χρήσεων που εξυπηρετούν τις ανάγκες του ΔΣΣΑ. Η συνολική επιφάνεια κάλυψης είναι περίπου 32.000 τ.μ., με συνολική επιφάνεια ανωδομής περίπου 57.700 τ.μ. και υπόγεια δόμηση περίπου 30.000 τ.μ..
Το έργο θα περιλαμβάνει, εκτός από σωφρονιστικές εγκαταστάσεις, χώρους εκπαίδευσης, υγειονομικές δομές, θρησκευτικούς χώρους, αθλητικές εγκαταστάσεις και περιοχές στάθμευσης. Επιπρόσθετα προβλέπεται να ληφθούν μέτρα για την εξασφάλιση και προώθηση της χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς για την μετακίνηση προς και από το ΔΣΣΑ, η χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας για τον περιορισμό του ενεργειακού αποτυπώματος, η υιοθέτηση καλών πρακτικών στη διαχείριση αποβλήτων και η προστασία των δασικών εκτάσεων της περιοχής, η αποκατάσταση του φυσικού τοπίου και η ορθολογική διαχείριση των υδάτινων πόρων.
Η ανάπλαση της πρώην ΠΥΡΚΑΛ
Το έργο αφορά στην δημιουργία ενός διοικητικού κέντρου, σε έκταση συνολικής επιφάνειας 155 περίπου στρεμμάτων, στο πρώην ακίνητο της ΠΥΡΚΑΛ στον Υμηττό, με επανάχρηση υφιστάμενων διατηρητέων κτιρίων ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής , ανέγερση νέων κτιρίων γραφείων προδιαγραφών και περιβαλλοντικού προτύπου και δημιουργία ανοιχτών δημόσιων χώρων για το κοινό, όπου θα εγκατασταθούν 10 υπουργεία και φορείς του Δημοσίου, υπηρεσίες που σήμερα στεγάζονται διάσπαρτα σε διάφορα κτίρια της Αθήνας. Ειδικότερα, προβλέπεται: κατεδάφιση 66 υφιστάμενων βιομηχανικών κτιρίων, συνολικής κάλυψης περίπου 44.500 τ.μ. και συνολικής δόμησης περίπου 68.500 τ.μ., ανακαίνιση και αλλαγή χρήσης των 24 υπόλοιπων υφιστάμενων κτιρίων τα οποία έχουν χαρακτηριστεί διατηρητέα, επιφάνειας περίπου 44.000 τ.μ., κατασκευή 4 νέων κτιρίων με 99.000 τ.μ. επιφάνειες κυρίων χώρων και 18.000 μ2 υπόγεια βοηθητικών χώρων, κατασκευή 2 υπόγειων χώροι στάθμευσης στα νέα κτίρια, συνολικής δυναμικότητας 2000 θέσεων και επιφάνειας περίπου 58.000 τ.μ., την κατασκευή μιας υπόγειας διάβαση πεζών που θα ενώνει το Μετρό ΔΑΦΝΗΣ με το ακίνητο , μήκους περίπου 400μ., Αστική Ανάπλαση του ακινήτου συνολικά και Δημιουργία Δημόσιου Αστικού Πάρκου περίπου 30 στρεμμάτων.
Το έργο θα αναπτυχθεί μέσω Σύμπραξης Δημοσίου – Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) ύψους 421 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και ο προτιμητέος επενδυτής θα αναλάβει την κατασκευή, χρηματοδότηση, συντήρηση και λειτουργία για 30 χρόνια του νέου διοικητικού συγκροτήματος κτιρίων και του αστικού πάρκου, καθώς επίσης και της υπόγειας σύνδεσης πεζών με το σταθμό μετρό Δάφνης για την διασύνδεσή του χώρου. Για το έργο είχαν δείξει ενδιαφέρον οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και METLEN – AKTOR. Βέβαια, εφόσον «κλείσει» το deal εξαγοράς της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις από την AKTOR θα υπάρχει «διπλή» παρουσία του ομίλου.
Το Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής και οι μεταφορείς
Όπως και πρόσφατα είχαμε αναφέρει, ο προτιμητέος επενδυτής θα αναλάβει για τουλάχιστον 35 έτη τη χρηματοδότηση, τον σχεδιασμό, την αδειοδότηση, την ανάπτυξη, την κατασκευή, τη λειτουργία, τη συντήρηση και τη μακροχρόνια εκμετάλλευση του Επιχειρηματικού Πάρκου του Δήμου Φυλής. Το Επιχειρηματικό Πάρκο, συνολικής επιφάνειας περίπου 437 στρεμμάτων, θα αποτελέσει ένα σύγχρονο, πράσινο και καινοτόμο εθνικό κέντρο μεταφορών και logistics. Ο διαγωνισμός θα αφορά στη σύναψη σύμβασης παραχώρησης, ύψους έως 250 εκατ. ευρώ, με ιδιώτη επενδυτή που θα αναλάβει τη δημιουργία και λειτουργία του κέντρου. Προβλέπεται ακόμη και η δημιουργία ξενοδοχειακών καταλυμάτων για την εξυπηρέτηση των οδηγών και των εργαζομένων. Σημειώνεται ότι για τη μετεγκατάσταση έχουν εξασφαλιστεί πόροι συνολικού ύψους 21 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, ως κίνητρο προς τις εγκαταστημένες στην περιοχή του Ελαιώνα μεταφορικές επιχειρήσεις, ώστε να μετεγκατασταθούν στο νέο Πάρκο της Φυλής. Ο προϋπολογισμός της αρχικής επένδυσης εκτιμάται σε 32 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των συνοδών έργων, χωρίς βεβαίως να υπολογίζεται το ύψος της τελικής σύμβασης Παραχώρησης, αλλά και της επενδυτικής μόχλευσης που μπορεί να σηκώσει το Project, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο ακόμη και για 1 δισ. ευρώ από την υλοποίηση του έργου.
Αρχικά, στον διαγωνισμό είχαν δώσει το παρών οι όμιλοι Αιγαίον Όϊλ - Μελισσανίδης, Goldair, Ειδησεοφωνική Ελλάς - Call Center Ελλάς - Λεβάντε Εξπρές κ.α., Ορφεύς Βεϊνόγλου - HIG, FINCOP – Κοπελούζος. Ωστόσο, σενάρια της αγοράς ήθελαν να έχουμε αποχωρήσεις (π.χ. Βεϊνόγλου), εισόδους και νέες συμμαχίες, που καταγράφονται πλέον ως εξής: Αegean Oil (συμφερόντων Δ. Μελισσανίδη)-Goldair Cargo-Aktor, FINCOP Infrastructure Ltd (συμφερόντων Δ. Κοπελούζου) αλλά και Ειδησεοφωνική-Call Center Ελλάδας-Αθηναϊκό Κέντρο Επικοινωνιών και Πληροφορικής-Levante Express-Planning Σύμβουλοι-Π.Βαρβαρίγος.
Το στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη
Όπως και πρόσφατα μόλις αναφέραμε, το project διεκδικούν οι «ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (ΟΛΘ)» και η «Ένωση Goldair Cargo - Aktor Όμιλος Εταιρειών», στην οποία έχει εισέλθει και η Trade Estates. Ο προτιμητέος επενδυτής θα αναλάβει για τουλάχιστον 30 έτη τη χρηματοδότηση, τον σχεδιασμό, την αδειοδότηση, ανάπτυξη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Επιχειρηματικού Πάρκου στο πρώην Στρατόπεδο Γκόνου, συνολικής έκτασης 672.000 τ.μ.. Ο προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε περίπου 260 εκατ. ευρώ. Η ακριβής διάρκεια της παραχώρησης, καθώς και τυχόν παράτασης που δύναται να δοθεί, θα καθοριστούν με την ολοκλήρωση της διαδικασίας του ανταγωνιστικού διαλόγου.Με την αξιοποίηση του ακινήτου στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, η Βόρεια Ελλάδα θα αποκτήσει ένα σύγχρονο επιχειρηματικό πάρκο που θα αναβαθμίσει τον κλάδο των συνδυασμένων μεταφορών, με ουσιαστικά οφέλη για την τοπική κοινωνία και την εθνική οικονομία.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, πρόκειται για επένδυση (μέσω σύμβασης παραχώρησης) αξίας έως 260 εκατ. ευρώ, ανάλογα με την αναπτυξιακή στρατηγική, δηλαδή ανάλογα με το μείγμα χρήσεων logistics και μεταποίησης που θα επιλεγεί. Το ακίνητο διαθέτει σιδηροδρομική σύνδεση με τον Εμπορικό Σταθμό του ΟΣΕ και τον ΟΛΘ, η οποία όμως έχει εγκαταλειφθεί και απαιτείται η αναβάθμιση της. Η θέση του ακινήτου, η μεγάλη του έκτασή και η σιδηροδρομική σύνδεση το καθιστούν ιδιαίτερα ελκυστικό για την ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου συνδυασμένων μεταφορών υπερτοπικής σημασίας. Το project θα διασυνδέει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με τα Βαλκάνια και την ανατολική Ευρώπη μέσω συνδυασμένων μεταφορών οδικών και σιδηροδρομικών δικτύων.