«Αγώνας δρόμου» πρέπει να γίνει τους επόμενους μήνες από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, την Ελληνικό Μετρό και όλους τους εμπλεκόμενους ώστε να μην εκτροχιαστεί το χρονοδιάγραμμα παράδοσης και έναρξης λειτουργίας της επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά, με στόχο να δοθεί στην κυκλοφορία τον Φεβρουάριο του 2026, μετά και την 3μηνη παράταση που επισήμως έχει ανακοινωθεί. «Κλειδί» αλλά και πρόκληση – πρόβλημα αποτελεί η ενοποίηση και ο συγκερασμός των διαφορετικών συμβάσεων προς την Καλαμαριά, με τον όμιλο AKTOR να παίζει, ατύπως, ρόλο συντονιστή. Υπενθυμίζεται ότι, αντιθέτως, στη βασική γραμμή του Μετρό η σύμβαση ήταν ενιαία, «με το κλειδί στο χέρι» με την AKTOR να καταφέρνει να φέρει εις πέρας ένα έργο που έμοιαζε δύσκολο να ολοκληρωθεί, με τα όποια προβλήματα υπάρχουν στους πρώτους μήνες λειτουργίας του (από ιδιώτη φορέα).
Προ ημερών μόλις, όπως ανέφερε το insider.gr, ο ισχυρός άνδρας του ομίλου AKTOR, Αλέξανδρος Εξάρχου, σε σχέση με την επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά, διαβεβαίωσε ότι ο AKTOR θα έχει ολοκληρώσει τη δική του δουλειά τον Σεπτέμβριο και βρίσκεται εντός χρονοδιαγράμματος. Όμως, ο κ. Εξάρχου σημείωσε ότι «τρέχουν» παράλληλα κι άλλες 5 συβάσεις, με διαφορετικούς αναδόχους, που πρέπει να συντονιστούν, κάτι που ατύπως έχει αναλάβει ο όμιλος. Εκτιμά, όμως, ότι θα επιτευχθεί το ορόσημο που έχει βάλει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών (Φεβρουάριος 2026) για την ολοκλήρωση του έργου. «Ο συντονισμός των συμβάσεων αυτών είναι μέχρι στιγμής η μεγαλύτερη πρόκληση», σημείωσε στο περιθώριο της ετήσιας τακτικής γενικής συνέλευσης, που πραγματοποιήθηκε μέσα στην εβδομάδα, μιλώντας σε δημοσιογράφους.
Οι άλλες συμβάσεις και ο συντονισμός
Πέραν της κατασκευής που υλοποιείται από τον όμιλο AKTOR, όπως και τα συστήματα χαμηλής τάσης, υπάρχουν και άλλες συμβάσεις, όπως για παράδειγμα για την εγκατάσταση ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων (σηματοδότησης και ελέγχου συρμών, συστημάτων τηλεπικοινωνιών κ.α.), ηλεκτρονικού εισιτηρίου (προμήθειά και εγκατάσταση Αυτομάτου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου), για την προμήθεια συρμών (προμήθειά Τροχαίου Υλικού για τη βασική γραμμή και την επέκταση) κ.α..
Μάλιστα, μόλις προ ολίγων εβδομάδων, προκειμένου να γίνει αυτός ο συντονισμός και να «κουμπώσουν» τα συστήματα, εγκρίθηκε η υπογραφή συμπληρωματικής – τροποποιητικής σύμβασης (υπό την προϋπόθεσή ότι αυτή θα εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο), με τον ανάδοχο (βασικό) AKTOR, αξίας 4,6 εκατομμυρίων ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).
Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να γίνει πολλή και σημαντική δουλειά για να ολοκληρωθούν όλες οι συμβάσεις στην ώρα τους και να επιτευχθεί το χρονοδιάγραμμα του Φεβρουαρίου 2026, κι ενώ θυμίζουμε ότι, όπως έχει ήδη προκύψει από το υπουργείο, το Μετρό Θεσσαλονίκης αναμένεται να διακόψει τη λειτουργία του από το φθινόπωρο για διάρκεια περίπου ενός μήνα ώστε να πραγματοποιηθούν όλες οι απαραίτητες δοκιμές.
Το έργο
Το έργο της Επέκτασης προς Καλαμαριά, το οποίο ήδη βρίσκεται σε προχωρημένη φάση κατασκευής, περιλαμβάνει 5 νέους Σταθμούς (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα) με μήκος υπόγειας γραμμής 4,78 χλμ. Με την ολοκλήρωση της Επέκτασης προς Καλαμαριά, αναμένεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 70.000 επιβάτες, να κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 12.000 ΙΧ οχήματα λιγότερα, επιφέροντας αντίστοιχα μείωση των ρύπων CO2 κατά 43 τόνους ημερησίως, ενώ η απόσταση από το Σταθμό της Μίκρας μέχρι το κέντρο της Θεσσαλονίκης αναμένεται να καλύπτεται σε μόλις 15 λεπτά. Το έργο αυτό πρόκειται να αναβαθμίσει συγκοινωνιακά και περιβαλλοντικά το Δήμο Καλαμαριάς, βελτιώνοντας αισθητά την καθημερινότητα των πολιτών.