«Ζωντανό» παραμένει το ενδιαφέρον της Metlen για τη δραστηριοποίηση ως καθετοποιημένος πάροχος στη λιανική αγορά ηλεκτρισμού της Ιταλίας, με την εξαγορά ενός τοπικού προμηθευτή. Σε αυτό το πλαίσιο, η εταιρεία έχει βάλει στο «κάδρο» μία σειρά από μικρομεσαίες εταιρείες, οι οποίες διαθέτουν το απαραίτητο μέγεθος και τεχνογνωσία για «είσοδο» της Metlen στην ιταλική αγορά, αλλά και προφίλ το οποίο ταιριάζει σε αυτό της Protergia.
Από την άλλη πλευρά, από ένα ενδεχόμενο deal αποκλείονται οι 3 – 4 μεγαλύτεροι προμηθευτές στη γειτονική χώρα, όπως επίσης και οι πάρα πολλές εταιρείες που έχουν μικρά πελατολόγια. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, αυτή τη στιγμή δεν δρομολογείται κάποιο deal – το οποίο άλλωστε για να «κλειδώσει», απαραίτητη προϋπόθεση είναι να προβλέπει μια αποτίμηση σε ρεαλιστικά επίπεδα για την εξαγορά.
Η εξαγορά προμηθευτή στην Ιταλία αποτελεί μία προοπτική που έχουν «φωτογραφίσει» αρκετές φορές με δηλώσεις τους στελέχη της Protergia. Κάτι τέτοιο συνέβη, για παράδειγμα, κατά τα πρόσφατα εγκαίνια των γραφείων της Metlen στο Μιλάνο. Επίσης, στο workshop που είχε διοργανώσει η εταιρεία τον περασμένο Ιούλιο, ο Έλενος Καραΐνδρος, Chief Strategy and M&A Officer, είχε επισημάνει πως η Ιταλία αποτελεί υποψήφια δεύτερη «βάση» για τη δραστηριοποίηση στην ευρύτερη περιοχή (μετά την Ελλάδα), με το μοντέλο του integrated utility.
Επέκταση στο εξωτερικό
Στο ίδιο workshop, o Γιάννης Καλαφατάς, Chief Executive Director του Κλάδου Ενέργειας, είχε αναφέρει πως η περίπτωση της Ιταλίας παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, κατ΄ αρχάς γιατί η χώρα είναι διασυνδεδεμένη με την Ελλάδα, ενώ η αγορά της έχει πολύ μεγαλύτερο μέγεθος. Είναι ενδεικτικό ότι η ετήσια κατανάλωσή της αγγίζει τις 250-300 TWh (Τεραβατώρες), όταν η ελληνική αγγίζει τις 48-49 TWh.
Ανεξάρτητα πάντως από το σχέδιο για την εξαγορά προμηθευτή, η Ιταλία περιλαμβάνεται σε μία σειρά από ευρωπαϊκές χώρες όπου έτσι κι αλλιώς έχει επεκταθεί η Metlen στην προμήθεια ρεύματος, προσελκύοντας για πελάτες ενεργοβόρες επιχειρήσεις στη μέση τάση. Οι υπόλοιπες χώρες είναι η Ουγγαρία, η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Κροατία, η Σερβία, η Σλοβενία, με τη Metlen να ακολουθεί σε αυτές την πετυχημένη «συνταγή» των καινοτόμων προϊόντων προμήθειας ρεύματος, που διαθέτει ήδη σε επιχειρήσεις μέσης τάσης στη χώρα μας και τα οποία χαρακτηρίζονται από ανταγωνιστικές τιμές αλλά και ευέλικτους όρους, που μπορούν να προσαρμοστούν απόλυτα στις ανάγκες κάθε καταναλωτή.
Τα προϊόντα VBL (Virtual Baseload) -όπως τα ονομάζει η Metlen- έχουν μεγάλη απήχηση στην Ελλάδα, έχοντας προσελκύσει σημαντικό αριθμό επιχειρήσεων. Μάλιστα, αυτή τη στιγμή μέσω των VBL η εταιρεία εξυπηρετεί ένα συνολικό φορτίο 300 MW, εντός και εκτός συνόρων.
Το ενδεχόμενο νέας εξαγοράς στην Ελλάδα
Όσον αφορά τη χώρα μας, όπως είναι γνωστό ο στόχος της Metlen είναι το μερίδιο της Protergia να αυξηθεί στο 30%, από τα επίπεδα του 20% στο οποίο κινείται σήμερα. Ο στόχος αυτός επανεπιβεβαιώθηκε από τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της επιχείρησης, Ευάγγελο Μυτιληναίο, στο πρόσφατο Capital Markets Day στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο είναι το ποσοστό αυτό να επιτευχθεί μέσω οργανικής ανάπτυξης. Ωστόσο, δεν αποκλείεται η εταιρεία να προχωρήσει και σε κάποια νέα εξαγορά στη χώρα μας, στην περίπτωση που υπάρξει αποτίμησή της σε ρεαλιστικά επίπεδα. Αν αυτό το σενάριο γίνει πραγματικότητα, τότε η Protergia θα βάλει πλώρη για μερίδιο πάνω από 30%.
Υπενθυμίζεται ότι στο Capital Markets Day ο κ. Καλαφατάς είχε αναφερθεί στην επέκταση του ρόλου της Metlen σε ολοκληρωμένο utility. Τα τελευταία τρία χρόνια η Metlen δεν προσηλώθηκε μόνο στην ανθεκτικότητα αλλά και στην επέκταση στην παραγωγή και προμήθεια ρεύματος. Ως συνέπεια επέκτεινε με ταχείς ρυθμούς το «αποτύπωμά» της στην προμήθεια, με αύξηση του μεριδίου από 8%, κοντά σε 20% σήμερα (9 Twh).
Όσον αφορά την περαιτέρω αύξησή του στο 30%, υπογράμμισε πως αυτό θα επιτευχθεί κατ΄ αρχάς με μία δυναμική εμπορική στρατηγική, με καινοτόμα, ασφαλή και διαφανή προϊόντα, τα οποία θα επιτρέψουν τη διείσδυση αγορά B2B. Η βασική δραστηριότητα της εταιρείας είναι να προσφέρει τα προϊόντα της με τον πιο ανταγωνιστικό και οικονομικό τρόπο στους πελάτες της.