Μελλοντικές ροές ύψους 1,2 δισ. ευρώ σε βάθος σχεδόν δεκαετίας (κατά μέσο όρο, από τις συμβάσεις της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις όταν λήξουν ή τις νέες που έρχονται, συν τις υφιστάμενες παραχωρήσεις και ΣΔΙΤ του ίδιου του γκρουπ) εκτιμά ότι θα έχει ο όμιλος AKTOR από το σύνολο του χαρτοφυλακίου των παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ που διαμορφώνει, έπειτα από την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις από την Ελλάκτωρ, βάσει ενημέρωσης που έκανε χτες ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου, Αλέξανδρος Εξάρχου, αμέσως μετά την ανακοίνωση του deal από του εμπλεκόμενους.
Έτσι, ολοκληρώθηκε ένα ακόμα mega deal στον τομέα των υποδομών (που πάντως «ψηνόταν», με διακυμάνσεις, πάνω από 1 χρόνο), ειδικότερα στις παραχωρήσεις, επιβεβαιώνοντας όσα προ μηνών είχε αποκαλύψει το insider.gr. Με αυτή την συναλλαγή, η AKTOR εκτιμά ότι διασφαλίζει ροές και μερίσματα για δεκαετίες, όσο κρατάει ο κύκλος ζωής ώριμων και νέων συμβάσεων, δημιουργώντας το δεύτερο μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο έργων ΣΔΙΤ και Παραχώρησης στην Ελλάδα, όπως ανέφερε, εμφανώς χαρούμενος και ικανοποιημένος, ο επικεφαλής της εισηγμένης. Που επίσης, ανέφερε ότι μέσα στον μήνα ή έστω αρχές Ιουνίου κλείνει και το deal με την Prodea για τα ακίνητα.
Έρχονται νέα deals στις παραχωρήσεις
Πάντως, ο κ. Εξάρχου προανήγγειλε και νέες κινήσεις, κάνοντας λόγο για 2 περιπτώσεις εξαγορών. Η μία μάλιστα, η μεγαλύτερη, αναμένεται ακόμη και εντός Μαΐου, ενώ η άλλη (μειοψηφικό ποσοστό) προσεχώς. Ο ίδιος πάντως δεν θέλησε να «φωτογραφίσει» τις συμβάσεις, αν δηλαδή π.χ. αφορούν στην περίπτωση του ΒΟΑΚ (τα γνωστά παλιά σενάρια για είσοδο και άλλων επενδυτών, όπως οι AKTOR - ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΜΕΤΚΑ στην κατασκευή/παραχώρηση, αφού πρώτα πέσουν εντός του μήνα οι υπογραφές με ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), την Εγνατία Οδό, την Αττική Οδό ή άλλα projects. Στην αγορά εκτιμάται ότι ίσως γίνεται λόγος για συμβάσεις που έχουν και κατασκευή, πέραν εκμετάλλευσης, ωστόσο, πρόκειται περί σεναρίων.
Η συναλλαγή, το τίμημα και η χρηματοδότηση
Η συναλλαγή έγινε με enterprise value 367 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα, όπως αναφέρθηκε, ο AKTOR αναλαμβάνει να αποπληρώσει δάνειο ύψους 187 εκατ. ευρώ, τμήμα αυτού που έχει συνάψει η Ελλάκτωρ με την Πειραιώς (275 εκατ.. ευρώ συνολικά, έχει πληρωθεί μέρος του) με «εγγύηση» τις ταμειακές ροές της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις. Επί της ουσίας, το τίμημα της συναλλαγής ανέρχεται σε περίπου 180 εκατ. ευρώ, ενώ και τέλει, αφού αφαιρεθεί το ταμείο της εξαγορασθείσας εταιρίας (57 εκατ.) τα μετρητά που θα καταβάλει στην Ελλάκτωρ ο AKTOR είναι ύψους 123 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι το insider.gr σε σχετικό του θέμα είχε αναφερθεί στις εκτιμήσεις της αγοράς για πιθανή… αποτίμηση των παραχωρήσεων και της συναλλαγής σε επίπεδα 180 εκατ. ευρώ, δίχως βέβαια να είναι τότε γνωστό το ταμείο της θυγατρικής της Ελλάκτωρ.
Τα 20 εκατ. δόθηκαν χτες με την υπογραφή της συμφωνίας, ενώ το υπόλοιπο ποσό θα πληρωθεί με την ολοκλήρωσή της αφού λάβει το πράσινο φως από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, κάτι που ο κ. Εξάρχου εκτίμησε ότι θα συμβεί σε 2-3 μήνες από τώρα, καθώς δεν υπάρχει προβληματισμός. Από το deal έχουν εξαιρεθεί τα μετρητά (επιστροφή κεφαλαίου, μερίσματα) που θα λάβει η ΕΛΛΑΚΤΩΡ από την Αττική Οδό στην προσεχή διετία (υπολογίζονται σε 110-120 εκατ.) αλλά και το asset της Μαρίνας Αλίμου (έχει περάσει στη REDS).
Βάσει παρουσίασης που έκανε ο κ. Εξάρχου, οι εκτιμώμενες μελλοντικές ροές από το χαρτοφυλάκιο που εξαγοράζεται υπολογίζονται σε 882 εκατ. ευρώ για τα προσεχή 10-12 έτη. ΟΙ μελλοντικές ταμειακές ροές που αντιστοιχούν στην περίμετρο της συναλλαγής και μετά την εξυπηρέτηση του δανεισμού της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, εκτιμώνται ότι θα ανέλθουν στο ποσό των 500 εκατ. περίπου. Σε αυτές θα προστεθούν 600 εκατ. ροές από μελλοντικές ροές υφιστάμενου χαρτοφυλακίου Ομίλου AKTOR, συν προβλέψεις για επιπλέον 120 εκατ. από κατασκευαστικό περιθώριο έργων σε εξέλιξη & λοιπές συνέργειες. Το άθροισμα αυτών, βγάζει τις προσδοκίες για συνολικές ροές 1,2 δισ. ευρώ.
Το μείγμα της χρηματοδότησης για την εξόφληση της συναλλαγής θα προέλθει από ίδια κεφάλαια (μέσω μέρους κεφαλαίων, πέριξ των 38 εκατ. ευρώ, από αλλαγή της χρήσης της πρόσφατης ΑΜΚ που θα καλύψει μέρος του equity) και τραπεζικό δανεισμό (nonrecourse debt). Ο κ. Εξάρχου, επίσης, έκανε λόγο για εκτιμώμενη απόδοση RoE της τάξεως του 10% με 14%, στη βάση του ποσού που αφορούσε τα μετρητά του deal.
Σημαντικές, σταθερές και προβλέψιμες χρηματοροές
Η προσθήκη της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις στον Όμιλο AKTOR θα προσφέρει σημαντικές, σταθερές και προβλέψιμες χρηματοροές σε ετήσια βάση και σε βάθος χρόνου, τουλάχιστον έως το τέλος της επόμενης δεκαετίας, που δεν θα επηρεάζονται από την πορεία του αμιγώς κατασκευαστικού κλάδου. Με την ένταξη των επιχειρηματικών συμμετοχών της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις σε έργα ΣΔΙΤ και Παραχώρησης, ο Όμιλος αποκτά ένα έτοιμο και ολοκληρωμένο χαρτοφυλάκιο που θα προστεθεί στο δικό του, το οποίο είναι εν μέρει υπό ανάπτυξη, και θα τον καταστήσει κορυφαίο παίκτη στον κλάδο των υποδομών στην Ελλάδα.
Επίσης, με την εξαγορά, ο Όμιλος AKTOR επιταχύνει νωρίτερα, φέτος αντί για το 2030, την υλοποίηση του στόχου του για EBITDA ύψους 40 εκατ. από έργα ΣΔΙΤ και παραχώρησης και θα τον υλοποιήσει ήδη από φέτος, ξεπερνώντας, μάλιστα, τις προσδοκίες του αρχικού επιχειρηματικού του σχεδιασμού για τον κλάδο των επιχειρηματικών συμμετοχών. Παράλληλα, με την ένταξη της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις στο χαρτοφυλάκιο του Ομίλου, διευρύνονται οι δυνατότητες για ενδοομιλικές συνέργειες από τους υπόλοιπους κλάδους δραστηριοτήτων της εταιρείας, όπως η κατασκευή, η διαχείριση εγκαταστάσεων, κτλ. Επιπλέον, αποκτά πρόσβαση σε τεράστια εμπειρία και τεχνογνωσία σε έργα παραχώρησης που ενισχύουν τις δυνατότητες του Ομίλου και θα του επιτρέψουν να αξιοποιήσει από ακόμα καλύτερη θέση τις ευκαιρίες της αγοράς. «Η συμφωνία φέρνει ασφάλεια. Αρχικά λέγαμε για EBITDA και ροές από ΑΠΕ και ακίνητα στην πρώτη 5ετία, με τις ροές από τις παραχωρήσεις πλέον να έρχονται να φέρουν περαιτέρω ορατότητα και επιπλέον ροές προσεχώς», σημείωσε ο επικεφαλής του ομίλου. Ο οποίος προέβλεψε ότι σε λίγα χρόνια, σε 2-3, θα σταματήσει αυτό το υψηλό ανεκτέλεστο των 4 ισχυρών (σχεδόν 17 δισ. ευρώ), και σε βάθος 10ετίας θα έχει μειωθεί αρκετά. «Οπότε, εξασφαλίζουμε ροές για τη συνέχεια από άλλες πηγές, δίχως να κυνηγάμε έργα με ζημίες, ρίχνοντας τα περιθώρια κέρδους», σημείωσε.
Το χαρτοφυλάκιο Παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ
Ειδικότερα, μέσω της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ο Όμιλος AKTOR θα αποκτήσει συμμετοχές στις μεγαλύτερες εταιρείες παραχώρησης της χώρας, όπως ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (22,2%), η Γέφυρα ΑΕ (27,7%), η Ολυμπία Οδός (20,5%) και ο Μορέας (72% που θα συνδυαστεί με το 13% που ήδη διαθέτει ο Όμιλος AKTOR). Επίσης, θα ενισχύσει τη συμμετοχή του σε σημαντικά έργα ΣΔΙΤ, όπως η «Πασιφάη Οδός» που κατασκευάζει και θα λειτουργήσει το έργο ΣΔΙΤ του ΒΟΑΚ (με μερίδιο 20% που θα προστεθεί στο 25% που ήδη ελέγχει ο όμιλος AKTOR) και η «Πυλία Οδός» που κατασκευάζει το οδικό έργο ΣΔΙΤ Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, στο οποίο ο Όμιλος AKTOR θα ελέγχει πλέον το 100% του μετοχικού κεφαλαίου, έπειτα από την απόκτηση του 60% της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, το οποίο θα συμπληρώσει το 40% που ήδη διαθέτει. Παράλληλα, αποκτά μετοχική συμμετοχή στο πολύ σημαντικό έργο ΣΔΙΤ του δικτύου άρδευσης Ταυρωπού, ύψους σχεδόν 160 εκατ. όπου η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις συμμετέχει με 60% (μαζί με ΑΒΑΞ).
Επιπλέον, με την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ο Όμιλος AKTOR θα διευρύνει τις ευκαιρίες της αγοράς στα έργα ΣΔΙΤ και παραχώρησης, καθώς η πρώτη συμμετέχει σε πλήθος σχετικών διαγωνισμών και διαθέτει τεράστια εμπειρία στον τομέα αυτό, συμπληρώνοντας το υφιστάμενο σημαντικό χαρτοφυλάκιο που διαθέτει ο Όμιλος σε παρόμοια έργα. Επιπλέον, ο Όμιλος AKTOR αποκτά αξιοσημείωτες συμμετοχές σε εταιρείες διαχείρισης χώρων στάθμευσης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, όπως η γνωστή εταιρεία Polis Park στην οποία η νέα θυγατρική του Ομίλου συμμετέχει με 33%.
Αθροιστικά, μετά την εξαγορά, ο Όμιλος AKTOR θα διαθέτει συνολικά χαρτοφυλάκιο 14 έργων ΣΔΙΤ και Παραχώρησης, εκ των οποίων 7 εν λειτουργία, 2 σε φάση κατασκευής, 1 προς κατασκευή και 4 στα οποία είναι προτιμητέος ανάδοχος.
Με τη συναλλαγή η AKTOR θα αποκτήσει ώριμο χαρτοφυλάκιο με κερδοφορία που θα συμπληρώσει το υπό κατασκευή χαρτοφυλάκιο έργων ΣΔΙΤ του Ομίλου, συμμετοχές σε βασικούς αυτοκινητόδρομους της χώρας, μήκους 900 χλμ. που συνδέουν μεγάλες πόλεις και λιμάνια, συμμετοχή στη σημαντικότερη γέφυρα της Ελλάδας, η οποία συνδέει τη Πελοπόννησο με τη Στερεά.
Υπενθυμίζεται ότι ήδη η AKTOR έχει αναλάβει (ανάδοχος, αναμένει υπογραφή) ή υπογράψει έργα όπως οι φοιτητικές Εστίες Κρήτης (συμμετοχή 100%, capex 214 εκατ.), οι Εστίες Θεσσαλίας (100%, capex 95 εκατ.), κτήριο της ΓΓ Υποδομών (100%, αξίας 90 εκατ.) κ.α..
Κλείνει το real estate deal με Prodea
Όπως, επίσης, ανέφερε ο κ. Εξάρχου, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, μέχρι το τέλος Ιουνίου το αργότερο, αν όχι νωρίτερα, κλείνει και το deal με την Prodea για τα ακίνητα. Εχει συμφωνηθεί η περίμετρος, έχουν αφαιρεθεί ακίνητα (έγινε λόγος για κάποια μικρότερα, ενώ μπήκαν άλλα στη συναλλαγή που θεωρούνται από την AKTOR ποιοτικότερα), ο αριθμός τους μειώθηκε συνολικά αλλά το ύψος της συναλλαγής παρέμεινε στα επίπεδα των 580 εκατ. ευρώ. «Μένουν διαδικαστικά ζητήματα μόνο», σημείωσε.
Το Ελληνικό, οι εγγυητικές και οι εργαζόμενοι
Ο κ. Εξάρχου, ερωτώμενος σχετικά, αναφέρθηκε και σε άλλα ζητήματα του κλάδου των υποδομών. Για τον Πύργο Κατοικιών στο Ελληνικό, που κατασκευάζει η εταιρεία σε συνεργασία με τη γαλλική Bouygues, έκανε λόγο για τεχνικές αλλαγές που απαιτήθηκαν, και προφανώς έφεραν ανατροπή στο χρονοδιάγραμμα, κάνοντας λόγο π.χ. για ενίσχυση που χρειαζόταν στην ποσότητα σιδήρου. Μίλησε πάντως για συμφωνημένη διαδικασία με τον κύριο του έργου, τη Lamda Development.
Επίσης, αν και κατά καιρούς έχει θίξει έντονα το θέμα με τη δυστοκίας των κατασκευαστικών να εξασφαλίσουν εγγυητικές από τις τράπεζες, που παραμένει πρόβλημα, εντούτοις, αν και αναγνώρισε ότι παραμένει, αφενός έδειξε κατανόηση για τις τράπεζες που έχουν πλαφονάρει και δυσκολεύονται να εκδώσουν εγγυητικές (προχωρούν πολλά έργα), αφετέρου, σημείωσε ότι ο χρηματοπιστωτικός τομέας, ιδίως 3 εκ των 4 συστημικών, προσπαθούν να βοηθήσουν την κατάσταση. Ωστόσο, επανέλαβε ότι χρειάζεται νομοθετική παρέμβαση με συμμετοχή και του υπουργείου Οικονομικών, καθώς οι όμιλοι έχουν «εγκλωβισμένες» εγγυητικές εκατοντάδων εκατ. ευρώ ο κάθε ένας. Για τον μετασχηματισμό του ομίλου ανέφερε ότι αναμένονται 4 αποσχίσεις έως τον Σεπτέμβριο, ενώ σημείωσε ότι το πρόβλημα εξασφάλισης εργατών και μηχανικών παραμένει έντονο.