Ένας αιώνας ζωής και τζίρος 100 εκατ. για την Αφοί Χαΐτογλου – Ποιο προϊόν ξεπέρασε τις επιδόσεις του μακεδονικού χαλβά

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Ένας αιώνας ζωής και τζίρος 100 εκατ. για την Αφοί Χαΐτογλου – Ποιο προϊόν ξεπέρασε τις επιδόσεις του μακεδονικού χαλβά
Χρονιά ορόσημο για την ιστορική χαλβαδοποιία το 2024 καθώς συμπληρώνει έναν αιώνα διαδρομής. Βασικός πυλώνας ανάπτυξης οι εξαγωγές που πλέον ξεπερνούν το 50% του τζίρου. Οι αγορές - κλειδιά και τα νέα προϊόντα.

Χρονιά ορόσημο αποδεικνύεται το 2024 για την Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ, μια από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες τροφίμων στην Ελλάδα και τη μεγαλύτερη βιομηχανία επεξεργασίας σουσαμιού στην Ευρώπη, γνωστή σε όλα τα νοικοκυριά για τον μακεδονικό χαλβά και το μακεδονικό ταχίνι.

Φέτος η εταιρεία συμπληρώνει έναν αιώνα επιχειρηματικής διαδρομής, κατορθώνοντας να καταγράψει ιστορικά ρεκόρ τόσο σε επίπεδο κύκλου εργασιών, όσο και εξαγωγικής δραστηριότητας.

Όπως αποκάλυψε στους δημοσιογράφους ο marketing director της εταιρείας, Λευτέρης Χαΐτογλου, η Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ έκλεισε το 2023 με πωλήσεις άνω των 99 εκατ. ευρώ, μια «ανάσα» από τα 100 εκατ. ευρώ, έναντι πωλήσεων 93 εκατ. ευρώ το 2022. Αξιοσημείωτο είναι δε το γεγονός ότι μόνο την τελευταία τετραετία, η εταιρεία μετρά αύξηση των πωλήσεών της κατά 50%.

Ωστόσο, σύμφωνα πάντα με τον κ. Χαΐτογλου, η λειτουργική κερδοφορία της εταιρείας δεν είναι ιδιαίτερα υψηλή, καθώς τα κόστη παρέμειναν σε υψηλά επίπεδα και το 2023 προτού ξεκινήσουν να αποκλιμακώνονται. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, συνεχίζονται οι δυσκολίες αναφορικά με την προμήθεια του σουσαμιού – βασική πρώτη ύλη για την εταιρεία – το οποίο έρχεται από την Αιθιοπία, με το μεταφορικό κόστος να είναι υψηλό, ενώ μεγάλο στοίχημα είναι και η ποιότητα, η οποία πρέπει να θωρακιστεί παρά τις δύσκολες καιρικές συνθήκες, οι οποίες μπορεί να πλήξουν την παραγωγή.

«Δεσμεύουμε το καλύτερο σουσάμι που μπορούμε», σημείωσε, προσθέτοντας πως η εταιρεία διατηρεί συμβόλαια με αξιόπιστους προμηθευτές.

Πάνω από το 50% του κύκλου εργασιών οι εξαγωγές

Οι εξαγωγές αποτελούν έναν από τους βασικότερους πυλώνες ανάπτυξης της ιστορικής χαλβαδοποιίας, ενώ η ακόμη μεγαλύτερη επέκταση του εξαγωγικού της αποτυπώματος και δη η ενίσχυση της παρουσίας της στις χώρες του εξωτερικού που δραστηριοποιείται ήδη, αποτελούν στρατηγική επιλογή.

Σήμερα η Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ εξάγει πάνω από το 50% των προϊόντων που παράγει σε περισσότερες από 50 χώρες του κόσμου. Αγορές – κλειδιά θεωρούνται οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Μεγάλη Βρετανία, καθώς και πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ τα προϊόντα που εξάγει είναι και επώνυμα, αλλά και ιδιωτικής ετικέτας.

«Βασική μας στόχευση για την πραγματοποίηση εξαγωγών είναι οι αναπτυγμένες χώρες. Είμαστε πολύ ικανοποιημένοι με τις επιδόσεις μας στις ΗΠΑ, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι κατακτήσαμε την αγορά. Στον Καναδά πηγαίνουμε κάθε χρόνο και καλύτερα, ενώ και στη Μεγάλη Βρετανία τα προϊόντα μας έχουν μεγάλη απήχηση», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Χαΐτογλου.

Πρώτο σε πωλήσεις το ταχίνι

Όπως δε αποκάλυψε, το ταχίνι είναι αυτή τη στιγμή το πρώτο σε πωλήσεις προϊόν της εταιρείας, ξεπερνώντας τις επιδόσεις του χαλβά.

«Ο κόσμος έχει στραφεί στο ταχίνι, καθώς είναι μια εξαιρετική υπερτροφή. Μεγάλη απήχηση συγκεντρώνει και το φιστικοβούτυρο, ξεπερνώντας τις προσδοκίες μας», σημείωσε, εξηγώντας πως ο νέος τρόπος ζωής που ευνοεί τα πιο υγιεινά είδη διατροφής έχει ευνοήσει τέτοιου είδους κατηγορίες, έναντι πχ της μαρμελάδας που δεν ακολουθεί τις ίδιες ισχυρές επιδόσεις.

Ταυτόχρονα, βασικός στόχος της εταιρείας παραμένει η ενίσχυση της κατανάλωσης των προϊόντων της και εκτός της περιόδου της Σαρακοστής, περίοδος με την οποία έχει ταυτιστεί η κατανάλωση πολλών από τα προϊόντα της. Όπως όλα δείχνουν, το στοίχημα φαίνεται πως το κερδίζουν οι μπάρες χαλβά της εταιρείας, οι οποίες τείνουν να καταγράφουν ανοδικές επιδόσεις και εκτός Σαρακοστής.

Τα νέα προϊόντα

Προς αυτή την κατεύθυνση, η αναπτυξιακή στρατηγική της εταιρείας για το 2024, καθώς και για τα επόμενα χρόνια επικεντρώνεται στην ακόμη μεγαλύτερη ενίσχυση του χαρτοφυλακίου της, μέσω της παραγωγής νέων προϊόντων και της προσθήκης συνεχώς νέων γεύσεων.

Ήδη το ταχίνι ενισχύεται με νέους κωδικούς (γεύσεις λεμόνι, κράνμπερι κλπ), ενώ με νέες γεύσεις εμπλουτίζεται και η κατηγορία του χαλβά (αλμυρή καραμέλα, φράουλα με σοκολάτα κλπ).

Στο μέτωπο των επενδύσεων η εταιρεία ολοκληρώνει την εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος (Net-metering) στο εργοστάσιό της στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης και της βιώσιμης επιχειρηματικότητας.

«Ευπρόσδεκτο κάθε μέτρο που επιφέρει μεγαλύτερη διαφάνεια στην αγορά»

Ερωτηθείς για τα νέα μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση για την ανάσχεση της ακρίβειας, τα οποία τέθηκαν σε ισχύ πριν από μερικά 24ωρα, ο κ. Χαΐτογλου χαρακτήρισε ευπρόσδεκτο κάθε μέτρο που επιφέρει μεγαλύτερη διαφάνεια στην αγορά. «Οι τιμές πρέπει να είναι καθαρές», σημείωσε δε, επισημαίνοντας πως αναπόφευκτα «η ακρίβεια επηρεάζει τους πάντες και φυσικά και τις επιχειρήσεις».

Αναφερόμενος, στη συνέχεια, στην πολιτική της εταιρείας εξήγησε πως «έχουμε καταβάλει κάθε προσπάθεια να απορροφήσουμε τα κόστη, ώστε να μην περάσουν στον καταναλωτή».

Συμπληρώνεται ένας αιώνας επιχειρηματικής διαδρομής

Η βιομηχανία τροφίμων Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ ιδρύθηκε το 1924 στη Θεσσαλονίκη, από την ομώνυμη προσφυγική οικογένεια και αρχικά είχε τη μορφή οικοτεχνίας στο κέντρο της πόλης.

Το 1932 δημιουργείται μια σημαντική, για τα δεδομένα της εποχής, βιομηχανική εγκατάσταση στη οδό Δάμωνος, μεταξύ του παλαιού και του νέου σιδηροδρομικού σταθμού της πόλης, ενώ το 1962, με αξιοσημείωτη διορατικότητα, επιλέγεται η περιοχή Καλοχωρίου Θεσσαλονίκης ως τόπος μετεγκατάστασης της εταιρείας.

Το 1974, η εταιρεία αποκτά εξαγωγικό προσανατολισμό, με αιχμή του δόρατος τον Μακεδονικό Χαλβά, ο οποίος κάνει την εμφάνισή του για πρώτη φορά στις αγορές του εξωτερικού, ενώ το 1985 η επιχείρηση μετατρέπεται στη σημερινή ανώνυμη βιομηχανική και εμπορική εταιρεία με την επωνυμία Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ που αποτελεί τη συνέχεια της Αφοί Χαΐτογλου Ο.Ε.

Το 1994 κι ενώ συμπληρώνονται 70 χρόνια από την ίδρυσή της, η εταιρεία θέτει σε λειτουργία την καινούργια υπερσύγχρονη μονάδα παραγωγής χαλβά, η οποία καλύπτει 12.000 τ.μ. ενώ το 1997, προωθεί στην αγορά ένα νέο προϊόν, τον χαλβά με επικάλυψη σοκολάτας.

Το 2002 τίθεται σε λειτουργία η μονάδα παραγωγής γκοφρέτας πουράκι κι ένα καινούργιο προϊόν ξεκινά την εξαγωγική αρχικά πορεία του με την επωνυμία TWISTIES, σε μεγάλη ποικιλία γεύσεων, ενώ το 2004 ξεκινά η λειτουργία της νέας μονάδας επεξεργασίας σησαμιού και η παραγωγή παρθένου σησαμελαίου, για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

Το 2007 ολοκληρώνεται η παραγωγική εγκατάσταση της νέας μονάδας επεξεργασίας σησαμιού και συσκευασίας ταχινιού.

Σήμερα κι ενώ συμπληρώνει 100 χρόνια ζωής, η Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ παραμένει μια αμιγώς ελληνική, οικογενειακή επιχείρηση. Διατηρεί ακόμη ως έδρα της την περιοχή του Καλοχωρίου στη Θεσσαλονίκη, καταλαμβάνει έκταση 170.000 τετραγωνικών μέτρων - εκ των οποίων 67.000 τετραγωνικά μέτρα είναι οι στεγασμένοι της χώροι - και παράγει παραδοσιακά ελληνικά προϊόντα απόλυτα ενταγμένα στη μεσογειακή διατροφή.

Στις δύο υπερσύγχρονες μονάδες, της επεξεργασίας του σησαμιού και της παραγωγής χαλβά, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη χρήση σύγχρονης τεχνολογίας, για την επίτευξη σταθερής ποιότητας τελικού προϊόντος. Παράλληλα οι παραδοσιακοί μέθοδοι παραγωγής παραμένουν ενεργοί, όπου αυτό κρίνεται απαραίτητο για την διατήρηση του αυθεντικού χαρακτήρα των προϊόντων. Τέλος, τα πλήρως εξοπλισμένα εργαστήρια ποιοτικού ελέγχου παρέχουν την δυνατότητα συνεχούς ελέγχου, τόσο των πρώτων υλών, όσο και των τελικών προϊόντων.

Εκτός από τα προϊόντα σησαμιού, η εταιρεία δραστηριοποιείται παράγοντας μια μεγάλη γκάμα προϊόντων. Μαρμελάδες, πραλινάτες, λουκούμια, γκοφρέτες-πουράκια, συμπληρώνουν έναν μακρύ κατάλογο ειδών διατροφής για το ευρύ καταναλωτικό κοινό.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Γαλακτοκομικά προϊόντα: Όχημα ανάπτυξης οι εξαγωγές - Οι προοπτικές του κλάδου και το παράδειγμα της Αμερικής

gazzetta
gazzetta reader insider insider