Σούπερ μάρκετ: Οι ανατιμήσεις βαίνουν μειούμενες αλλά οι τιμές δεν θα πέσουν

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Σούπερ μάρκετ: Οι ανατιμήσεις βαίνουν μειούμενες αλλά οι τιμές δεν θα πέσουν
Οι ανατιμήσεις δεν θα μηδενιστούν αλλά η αγορά βαίνει προς ομαλοποίηση, εκτιμούν τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος. Λένε ναι στην εκλογίκευση του πλαισίου που διέπει τις προσφορές αλλά όχι στην κατάργησή τους. Μεγάλο αγκάθι η έλλειψη προσωπικού. 

Ομαλοποίηση της κατάστασης στην αγορά, στο μέτωπο των ανατιμήσεων στα βασικά αγαθά για κάθε ελληνικό νοικοκυριό, διαβλέπει ο κλάδος της οργανωμένης λιανικής. Ειδικότερα, ενόψει του 2024 αναμένονται μεν νέες ανατιμήσεις, μικρότερης δε δυναμικής.

«Στον πληθωρισμό των τροφίμων τα πράγματα πάνε καλύτερα. Εδώ και δύο μήνες έρχονται μικρότερες ανατιμήσεις. Η κατάσταση ομαλοποιείται», δήλωσε ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ), Αριστοτέλης Παντελιάδης, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου.

«Υπάρχουν ανατιμήσεις και υποτιμήσεις, αλλά οι ανατιμήσεις βαίνουν μειούμενες. Οι ανατιμήσεις δεν θα μηδενιστούν αλλά επιτέλους βαίνουμε προς ομαλοποίηση», εξήγησε επίσης, κάνοντας λόγο για καλές προοπτικές τους επόμενους μήνες. «Να είμαστε ξεκάθαροι. Οι τιμές δεν θα επιστρέψουν στα επίπεδα που ήταν πριν από δύο χρόνια. Ο πληθωρισμός εκλογικεύεται, αλλά οι τιμές δεν πέφτουν. Πιο συγκεκριμένα, οι τιμές θα σταματήσουν να ανεβαίνουν αλλά δεν θα πέσουν», έσπευσε να ξεκαθαρίσει.

«Τα τρόφιμα επηρεάζονται πάρα πολύ από την κλιματική αλλαγή και αυτός είναι ένας λόγος που ο πληθωρισμός στα τρόφιμα είναι πιο υψηλός από τον γενικό πληθωρισμό», ανέφερε από την πλευρά του ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Απόστολος Πεταλάς, εξηγώντας πως τόσο το κόστος ενέργειας όσο και τα μεταφορικά κόστη έχουν εισέλθει σε τροχιά ομαλοποίησης.

«Αν χαθούν οι προσφορές, θα χαθούν και οι καταναλωτές»

Σε ό,τι αφορά τη νομοθετική ρύθμιση που εξετάζει το υπουργείο Ανάπτυξης με στόχο τον περιορισμό των προωθητικών ενεργειών και προσφορών, ώστε να διασφαλίζονται «καθαρές» μειωμένες τιμές στο ράφι, η θέση των εκπροσώπων των σούπερ μάρκετ είναι σαφής. «Χρειάζεται μια εκλογίκευση των προσφορών. Υπάρχουν κάποιες κατηγορίες προϊόντων στις οποίες έχει παραγίνει το θέμα των προσφορών, αφού κάθε μήνα έχουμε κι άλλη προσφορά. Αυτό δεν είναι πολύ λογικό. Και μάλιστα είναι ελληνικό φαινόμενο», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Παντελιάδης.

«Χρειάζεται πράγματι μια εκλογίκευση των προσφορών στις κατηγορίες των προϊόντων όπου η κατάσταση ξεφεύγει. Αλλά όχι κατάργησή τους. Ούτως ή άλλως ούτε το υπουργείο Ανάπτυξης μιλά για κατάργηση των προσφορών. Εάν το μέτρο εφαρμοστεί με λογική και σύνεση, μπορεί να κάνει καλό. Αρκεί να σχεδιαστεί σωστά, γιατί αλλιώς κινδυνεύουμε να μειωθούν οι προσφορές και να ανεβεί η τιμή στο ράφι», τόνισε.

«Για το θέμα των προσφορών εμείς θα συνεχίσουμε τις επαφές με το υπουργείο Ανάπτυξης. Οι προσφορές είναι σημαντικό στοιχείο του λιανεμπορίου, είναι απαραίτητες. Εγώ προσωπικά θεωρώ ότι είναι μεγάλο πλεονέκτημα της ελληνικής αγοράς οι προσφορές. Αν χαθούν, θα χάσουμε και τους καταναλωτές», σημείωσε από την πλευρά του ο κ. Πεταλάς, αναγνωρίζοντας δε ότι πλαίσιο που να διέπει την πολιτική των προσφορών δεν υπάρχει.

«Παρεμβατισμός το πλαφόν στο περιθώριο μικτού κέρδους»

Σε ό,τι αφορά το μέτρο του υπουργείου Ανάπτυξης για την επιβολή πλαφόν στο περιθώριο του μικτού κέρδους των επιχειρήσεων, ο κ. Πέταλας ήταν κατηγορηματικός. «Είναι παρεμβατισμός. Εάν κάποια επιχείρηση είχε κέρδος το 2021, δεν μπορεί το 2023 να έχει μεγαλύτερο κέρδος. Κάθε παρεμβατισμός έχει δυσλειτουργίες αλλά εμείς ακολουθούμε το μέτρο με θρησκευτική ευλάβεια».

«Η επιβολή πλαφόν στο περιθώριο κέρδους ήταν ένα έκτακτο μέτρο. Εγώ διαφωνώ με τα έκτακτα μέτρα που μονιμοποιούνται. Δεν ωφελεί ούτε τον καταναλωτή πλέον ο περιορισμός του περιθωρίου κέρδους», ανέφερε με τη σειρά του ο κ. Παντελιάδης.

Υπενθυμίζεται εδώ ότι στις αρχές Δεκεμβρίου, το μέτρο περί περιστολής φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας πήρε παράταση έως τα τέλη Ιουνίου 2024.

«Το καλάθι του νοικοκυριού δεν δουλεύει τώρα»

Σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα μέτρα που έχει λάβει η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης στη μάχη κατά της ακρίβειας, ο κ. Παντελιάδης τόνισε πως «το καλάθι του νοικοκυριού ήταν μια πρωτοβουλία που στην αρχή δούλεψε. Τώρα δεν δουλεύει και δεν έχει καμία απολύτως επίπτωση στον πληθωρισμό».

Να σημειωθεί πως το καλάθι του νοικοκυριού τέθηκε σε ισχύ τον Νοέμβριο του 2022 με στόχο τη συγκράτηση των ανατιμήσεων, ενώ τις προηγούμενες ημέρες έλαβε παράταση επίσης έως τα τέλη Ιουνίου 2024.

«Η μόνιμη μείωση τιμής είναι νέο μέτρο και δείχνει ότι θα πάει καλά. Θα δουλέψει για έξι μήνες. Αν όμως το παρατείνουν και πέραν του εξαμήνου, δεν θα έχει ούτε εκείνο καμία επίδραση», έσπευσε να τονίσει ο κ. Παντελιάδης, σχολιάζοντας χαρακτηριστικά πως μόνο η ελεύθερη αγορά έχει νόημα.

«Εμείς… δεν παίζουμε μουσική, εμείς χορεύουμε. Η πολιτεία πρέπει να αποφασίσει που θέλει να πάει την αγορά. Εμείς θα προσαρμοστούμε σε ό,τι πει η πολιτεία αρκεί να είναι ξεκάθαρο», τόνισε επίσης.

«Λείπουν 8.000 εργαζόμενοι από το εγχώριο λιανεμπόριο»

Αναφερόμενοι στη συνέχεια οι κ. κ. Παντελιάδης και Πεταλάς στο «αγκάθι» της έλλειψης εργαζομένων από μια σειρά από νευραλγικούς κλάδους της οικονομίας, έκαναν λόγο για μεγάλο πρόβλημα στο λιανεμπόριο. «Υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις εργαζομένων σε όλη την Ευρώπη και φυσικά και στην Ελλάδα, όπου το παράδοξο είναι ότι υπάρχει ακόμη ανεργία», εξήγησε ο κ. Παντελιάδης, αναφέροντας πως, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, υπολογίζεται ότι περίπου 8.000 εργαζόμενοι λείπουν σήμερα από τα σούπερ μάρκετ.

Σε ό,τι αφορά τις σημαντικές αυξήσεις μισθών που καταγράφονται τα τελευταία χρόνια στον κλάδο, ο κ. Πεταλάς εξήγησε πως «όταν αυξάνεις τους μισθούς, είσαι σίγουρα πιο ελκυστικός εργοδότης. Οι αυξήσεις βοηθούν αλλά δεν είναι η λύση στο πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού».

«Οι αυξήσεις μισθών στον κλάδο των σούπερ μάρκετ θα συνεχιστούν και τα επόμενα χρόνια. Όμως αυτό δεν γίνεται για την εύρεση εργαζομένων, αλλά για να αντισταθμιστεί το πρόβλημα των αυξήσεων στις τιμές και να βελτιωθεί το επίπεδο διαβίωσης των εργαζομένων», πρόσθεσε ο κ. Παντελιάδης, για να συμπληρώσει πως «οι αυξήσεις μισθών θα είναι μεγαλύτερες από τον πληθωρισμό της επόμενης χρονιάς άρα οι εργαζόμενοι θα έχουν πραγματική αύξηση μισθών». Αμείβονται καλά οι εργαζόμενοι στο λιανεμπόριο, συνέχισε ο κ. Παντελιάδης, εξηγώντας επίσης πως μια ακόμη απάντηση στη δυσκολία εύρεσης προσωπικού συνιστά η τάση αύξησης των εργαζομένων πλήρους απασχόλησης.

«Δεν ευθύνονται τα σούπερ μάρκετ για την κερδοσκοπία»

Τέλος ο κ. Παντελιάδης επέμεινε στη θέση του πως «δεν ευθύνονται τα σούπερ μάρκετ για την κερδοσκοπία».

«Ο καταναλωτής ακούει διάφορα. Απευθύνω έκκληση στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης για να αντιστραφεί αυτό το αρνητικό κλίμα. Ακόμη κι αν υπάρχουν επιχειρήσεις που αισχροκερδούν, δεν πρέπει να στιγματίζονται ολόκληροι κλάδοι. Χρειάζεται αντικειμενική προσέγγιση της εικόνας», τόνισε χαρακτηριστικά.

Ο κλάδος σε αριθμούς

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία που παρουσίασαν τα μέλη της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, το αποτύπωμα του κλάδου στην ελληνική οικονομία είναι αρκετά σημαντικό αφού αντιστοιχεί στο 4% του ΑΕΠ και μεταφράζεται σε μισθούς και εισφορές σε ποσό άνω των 2 δισ. ευρώ.

Στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ απασχολούνται σήμερα 120.000 εργαζόμενοι, ενώ υπάρχουν συνολικά 3.700 καταστήματα λιανεμπορίου σε όλη τη χώρα.

Ωστόσο η κερδοφορία του κλάδου, σύμφωνα με τον κ. Πεταλά, κρίνεται χαμηλή με φθίνουσα πορεία, με το περιθώριο των προ φόρων κερδών να αντιστοιχεί στο 1,47% το 2022, ενώ για το 2023 δεν μπορεί να αποκλειστεί η υποχώρησή του ακόμη χαμηλότερα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας: Ο θεσμικός ρόλος της Ένωσης για το Μέλλον του Λιανεμπορίου Τροφίμων

Αντίστροφη μέτρηση για το «Καλάθι του Άη Βασίλη»

gazzetta
gazzetta reader insider insider