Ανεκτέλεστο ρεκόρ 15-16 δισ. ευρώ για τους μεγάλους των κατασκευών, υποδομών – Ευκαιρίες και προκλήσεις

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Ανεκτέλεστο ρεκόρ 15-16 δισ. ευρώ για τους μεγάλους των κατασκευών, υποδομών – Ευκαιρίες και προκλήσεις
Σε ολοένα και υψηλότερα επίπεδα διαμορφώνεται το ανεκτέλεστο υπόλοιπο συμβάσεων που έχουν αθροιστικά οι ισχυροί όμιλοι του τομέα υποδομών – κατασκευών με το συνολικό portfolio των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (ΤΕΡΝΑ), ΑΒΑΞ, ΕΛΛΑΚΤΩΡ (ΑΚΤΩΡ, προ του deal της πώλησης), INTRAKAT, MYTILINEOS. Τα «ατού» και οι προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπίσουν οι ισχυροί.

Σε ολοένα και υψηλότερα επίπεδα διαμορφώνεται το ανεκτέλεστο υπόλοιπο συμβάσεων που έχουν αθροιστικά οι ισχυροί όμιλοι του τομέα υποδομών – κατασκευών με το συνολικό portfolio των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (ΤΕΡΝΑ), ΑΒΑΞ, ΕΛΛΑΚΤΩΡ (ΑΚΤΩΡ, προ του deal της πώλησης), INTRAKAT, MYTILINEOS να ανέρχεται πλέον στα επίπεδα των 15-16 δισ. ευρώ, καθώς ο κάθε όμιλος «πρόσθεσε» στο «καλάθι» του έργα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ στους πρώτους μήνες του 2023. Όπως τουλάχιστον προκύπτει από τις ανακοινώσεις μεγεθών 6μήνου 2023 αλλά και τις ενδιάμεσες οικονομικές καταστάσεις όπου συμπεριλαμβάνονται κάποια έργα επιπλέον (μεταγενέστερα του 6μήνου). Όλοι οι όμιλοι αναφέρονται στη μεγάλη ευκαιρία που διαγράφεται για τον κλάδο με τα δεκάδες έργα που θα έρθουν να προστεθούν προσεχώς, τα κονδύλια άνω των 30 δισ. ευρώ (Ταμείο Ανάκαμψης, ΕΣΠΑ, ιδιωτικές επενδύσεις κ.α.), τις μεγάλες συμβάσεις παραχώρησης (ΣΔΙΤ) και τα υπόλοιπα projects που μπορούν να «εγγυηθούν» μια περίοδο κερδοφορίας για τις εισηγμένες (άρα και την αυξημένη πιθανότητα παροχής διανομών προς μετόχους).

Ωστόσο, τα απρόοπτα και τα προβλήματα δεν λείπουν (κόστη, χρηματοδοτικές ανάγκες, έλλειψη προσωπικού κ.α.), ενώ αποτελεί πρόκληση τόσο η έγκαιρη ολοκλήρωση των έργων και η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων, όσο και η επίτευξη αποδοτικότητας, δηλαδή να επιτευχθεί καλύτερη απόδοσης στα νέα έργα τα οποία περνούν στην φάση υλοποίησης, θετικό μικτό αποτέλεσμα, ιδίως όσο ωριμάζουν τα projects που έχουν χαμηλότερες εκπτώσεις και καλύτερες προσφορές. Αυτό, λοιπόν, που αποτελεί πρόκληση για τον κατασκευαστικό κλάδο είναι πώς το τεράστιο ανεκτέλεστο θα... υλοποιηθεί και μάλιστα με όρους που θα αφήσουν κερδοφορία στα κορυφαία γκρουπ που κατά βάση έρχονται, κάποια εξ αυτών, από ζημιογόνες χρήσεις πριν αρχίσουν σταδιακά να «γυρίζουν το παιχνίδι» ή να μειώνουν τη χασούρα της κατασκευής, όπως ήδη εμφατικά έχει διαφανεί.

Leader η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε υποδομές – κατασκευές

Στην Κατασκευή, ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι ο μεγαλύτερος και πλέον κερδοφόρος όμιλος, με το υψηλότερο ανεκτέλεστο ύψους 5,7 δισ. ευρώ. Επιπλέον, η ΤΕΡΝΑ διατηρεί ένα υγιές περιθώριο κερδοφορίας 7%, ενώ από το ανεκτέλεστό της ποσοστό μόλις 28% αφορά σε αμιγώς δημόσια έργα, ενώ ποσοστό μεγαλύτερο του 55% αφορά σε έργα στα οποία ο όμιλος συμμετέχει ή εκτελεί εξ ολοκλήρου ως επενδυτής, διαθέτοντας άρα καλύτερη ορατότητα και επωφελούμενος από τις συνέργειες. Προωθεί πλήθος επενδύσεων (πολλών δισ. ευρώ σε αξία συνολικά, π.χ. οδικές παραχωρήσεις σαν την Εγνατία Οδό, αεροδρόμιο Καστέλι, IRC Ελληνικό, ενεργειακά κ.α.) που σημαίνει ότι οι συμβάσεις είναι εγγυημένες. Σύμφωνα με σχετικό IR report του ομίλου, πάνω από το 55% του κατασκευαστικού ανεκτέλεστου αφορά σε έργα στα οποία συμμετέχει ο όμιλος ως επενδυτής. Αναφορικά με την αμιγώς κατασκευαστική ΤΕΡΝΑ, θυγατρική κατά 100% του γκρουπ, στο Α΄ εξάμηνο του 2023 υπέγραψε νέες συμβάσεις μικρής αξίας, καθώς και επεκτάσεις υφιστάμενων συμβάσεων εκτέλεσης έργων, συνολικού ύψους 48,3 εκατ. ευρώ, όπως αναφέρεται και στην οικονομική έκθεση 6μήνου.

Όπως σημειώνοντας, ως γενική εικόνα, στην οικονομική έκθεση 6μήνου, «τα έσοδα από τις κατασκευαστικές δραστηριότητες παραμένουν σημαντικά, ενώ το ανεκτέλεστο υπόλοιπο κατασκευαστικών εργασιών διατηρείται σε υψηλά επίπεδα, ανερχόμενο την 30.06.2023 σε 2,7 δισ. ευρώ και με τις νέες υπογραφείσες συμβάσεις ποσού 0,3 δισ. ευρώ έως και την ημερομηνία δημοσίευσης των ενδιάμεσων οικονομικών καταστάσεων, ξεπερνάει τα 3 δισ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι στο ανεκτέλεστο υπόλοιπο της 30.06.2023 προς τρίτους, δεν συμπεριλαμβάνεται το διατομεακό ανεκτέλεστο αντικείμενο 0,6 δισ. ευρώ, που αφορά κατασκευαστικές εργασίες για την υλοποίηση του έργου της Αντλησιοταμίευσης Αμφιλοχίας. Περαιτέρω ο Όμιλος αναμένει προς υπογραφή συμβάσεις νέων έργων για τα οποία έχει προκριθεί, ύψους 2,0 δισ. ευρώ, από τις οποίες 0,2 δισ. ευρώ αφορούν εκτελέσεις δημοσίων έργων και 1,8 δισ. ευρώ έργα τα οποία αφορούν επενδύσεις του Ομίλου (Εγνατία, Καζίνο, κ.λπ.)». Ο Κύκλος Εργασιών του Τομέα των Κατασκευών κατά την περίοδο του Α΄ εξαμήνου του 2023 διαμορφώθηκε σε 636,3 εκατ. ευρώ έναντι 420,4 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2022 και είναι αυξημένος κατά 51,4%. Το Προσαρμοσμένο EBITDA (EBITDA πλέον των συμπεριλαμβανομένων σε αυτό μη ταμειακών αποτελεσμάτων), διαμορφώθηκε σε 52,6 εκατ. ευρώ έναντι 40,7 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2022 και είναι αυξημένο κατά 29,2%, λόγω της αύξησης των εσόδων κατασκευής και της διατήρησης σε ικανοποιητικό επίπεδο του περιθωρίου κέρδους των εν εξελίξει έργων. Τα κέρδη μετά από φόρους διαμορφώθηκαν σε 29,8 εκατ. ευρώ έναντι 28,0 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2022.

Ανεκτέλεστο ρεκόρ για την ΑΒΑΞ, θετικό «γύρισμα» στην κατασκευή

Όπως ανακοίνωσε η ΑΒΑΞ, στο τέλος του Α’ εξαμήνου του 2023, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των υπογεγραμμένων έργων του ομίλου ανήλθε σε 2,7 δισ. ευρώ, έναντι 1,86 δισ. στο τέλος του 2022. Μετά την 30.06.2023, ο όμιλος έχει αναλάβει νέες συμβάσεις συνολικής αξίας 478 εκατομμυρίων, διαμορφώνοντας το ανεκτέλεστο υπόλοιπο σε 3,2 δισ. ευρώ, που είναι στο σύνολό του υπογεγραμμένο, δηλαδή δίχως προς υπογραφή έργα – συμβάσεις. Υπενθυμίζεται ότι στο γ’ τρίμηνο υπεγράφη τελικά και η σύμβαση για την κατασκευή του Νέου Πανεπιστημιακού Παιδιατρικού Νοσοκομείου της Θεσσαλονίκης και των Νέων Γενικών Νοσοκομείων της Κομοτηνής και της Σπάρτης, με χρηματοδότηση από τη «Διεθνή Πρωτοβουλία για την Υγεία» του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, αξίας 443 εκατομμυρίων ευρώ, όπως έχει αποκαλύψει το insider.gr. Ο όμιλος επίσης αναμένει προσεχώς να υπογράψει δύο ακόμη συμβάσεις συνολικής αξίας 15 εκατομμυρίων ευρώ. Το μεικτό αποτέλεσμα ανήλθε σε 9,8 εκατ. έναντι ζημίας 3,3 εκατ. στην συγκρίσιμη περίοδο του 2022, λόγω της καλύτερης απόδοσης στα νέα έργα τα οποία περνούν στην φάση υλοποίησης.

Αναμένεται ότι με την μετάβαση πλέον των νέων έργων σε φάση πλήρους ανάπτυξης, το μεικτό αποτέλεσμα θα βελτιωθεί περαιτέρω, δεδομένου ότι στα νέα έργα ενσωματώνονται κατά το δυνατόν οι αυξήσεις τιμών των υλικών, των μεταφορών και των καυσίμων. Ιδίως για τον κατασκευαστικό τομέα, που αποτελεί τον βασικό κορμό δραστηριοτήτων, το μικτό κέρδος ανήλθε σε 5,72 εκατ. ευρώ (margin 3,2%) έναντι ζημίας 5,7 εκατ. το α’ εξάμηνο 2022, με τον ίδιο σχεδόν μάλιστα τζίρο. Ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών του ομίλου από συνεχιζόμενες δραστηριότητες ανήλθε σε 192,2 εκατ. στο πρώτο εξάμηνο του 2023 έναντι 194,3 εκατ. κατά την συγκρίσιμη περίοδο του 2022. Τα EBITDA ανήλθαν σε 27,4 εκατ. ευρώ στο α’ εξάμηνο του 2023, έναντι 0,8 εκατ. στο αντίστοιχο εξάμηνο του 2022. Ο κατασκευαστικός κλάδος εισέφερε πωλήσεις 179,6 εκατ. ευρώ, EBITDA ύψους 12,2 εκατ. ευρώ (6,8% margin) από -16,8 εκατ. το 2022 (6μηνο).

Θετικά Ebitda στην κατασκευή για Intrakat, gross margin στο 10%

Για το πρώτο εξάμηνο του 2023 ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών του Ομίλου Intrakat διαμορφώθηκε στα 149 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 45% (έναντι 103 εκατ. ευρώ πέρυσι). Ενώ το ανεκτέλεστο (των υπογεγραμμένων και των προς συμβασιοποίηση έργων) διαμορφώθηκε σε 2,1 δισ. ευρώ έναντι 1,3 δισ. ευρώ στις 30/06/22, αυξημένο κατά 71%.Το πρώτο εξάμηνο του 2023 βρήκε την Intrakat σε ενισχυμένη οικονομική θέση. Όπως σημείωσε ο κ. Εξάρχου, ο κατασκευαστικός τομέας γύρισε σε λειτουργική κερδοφορία μετά από χρόνια και μαζί με την ΑΚΤΩΡ θα δημιουργηθεί ένα από τα μεγαλύτερα σχήματα υποδομών στην χώρα, με συνολικό ανεκτέλεστο άνω των 5 δισ. ευρώ, στρατηγική στόχευση στις αγορές της Ελλάδας και των Βαλκανίων και ειδικότερα της Ρουμανίας. Το μικτό περιθώριο στην κατασκευή ανήλθε στο 6μηνο 2023 σε περίπου 12%, με τη διοίκηση της εισηγμένης να εκτιμά ότι είναι εφικτή η διατήρηση gross margin 10% - 12% προσεχώς και με την απόκτηση της ΑΚΤΩΡ.

Ο κ. Εξάρχου εξήγησε, μιλώντας σε αναλυτές, ότι «όσο τελειώνουν τα παλιά έργα η κερδοφορία θα αυξάνεται, δίναμε παλιά χαμηλές εκπτώσεις, αυτά τα έργα τελειώνουν σχεδόν στο 100%, μπήκαμε σε νέα έργα υγιή, με μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους, άρα είμαστε αισιόδοξοι ότι θα διατηρηθεί θετικό περιθώριο κέρδους». Κάτι αντίστοιχο εκτιμά και για το ανεκτέλεστο της ΑΚΤΩΡ. Αναφορικά με τυχόν επέκταση σε άλλες αγορές, σημείωσε ότι «εστιάζουμε σε Ελλάδα και Ρουμανία. Τα καθαρά κέρδη ανήλθαν σε 17,7 εκατ. ευρώ από ζημίες 18,4 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2022. Τα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων κέρδη (EBITDA) έφτασαν τα 9 εκατ. ευρώ από ζημίες 7 εκατ. ευρώ την περυσινή αντίστοιχη περίοδο. Στις Κατασκευές καταγράφηκε ενίσχυση τζίρου (136 εκατ., +45%) και ebitda (στα 7 εκατ. αντί ζημίων 6 εκατ. ευρώ στο α’ εξάμηνο 2023), άρα περιθώριο προσαρμοσμένου EBITDA στο 5%. Εντός του 1ου εξαμήνου του 2023 υπεγράφησαν νέες συμβάσεις έργων ύψους 914,5 εκατ. ευρώ.

ΑΚΤΩΡ: Ανεκτέλεστο στα 2,6 δισ. ευρώ

Η ΑΚΤΩΡ, κατασκευαστική θυγατρική του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ, είχε ανεκτέλεστο 2,2 δισ. ευρώ στο 6μηνο, ενώ η ίδια η ΑΚΤΩΡ και οι θυγατρικές της υπέγραψαν κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023 νέες συμβάσεις ποσού 263 εκατ. στην Ελλάδα και στο εξωτερικό ενώ επιπλέον συμβάσεις ποσού 20 εκατ. έχουν υπογραφεί μετά την 30.06.2023. Επίσης έχουν εξασφαλισθεί νέα έργα ύψους 415 εκατ., οι συμβάσεις των οποίων αναμένεται να υπογραφούν, ανεβάζοντας το συνολικό ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων της ΑΚΤΩΡ και των θυγατρικών της στα 2,6 δισ. Πάντως, στο 6μηνο είχε αρνητικά EBITDA (ζημία 9,6 εκατ. ευρώ).

Ο κλάδος της Κατασκευής παρουσίασε κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους έσοδα €255,0 εκατ. έναντι εσόδων €239,3 εκατ. στο αντίστοιχο εξάμηνο του 2022, σημειώνοντας αύξηση της τάξης του 6,6%, η οποία προέρχεται κυρίως από την συμβολή των νέων έργων στην Ελλάδα, όπως του Αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος, του ΒΟΑΚ και της Επαρχιακής Οδού Καστοριάς-Πτολεμαΐδας καθώς και του έργου CENTURA στην Ρουμανία το οποίο βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Από τον κύκλο εργασιών, 68% προήλθε από τα έργα στο εσωτερικό και 32% από το εξωτερικό. Το EBITDA του κλάδου Κατασκευής για το πρώτο εξάμηνο του 2023 διαμορφώθηκε σε ζημιά €9,6 εκατ. έναντι μηδενικού αποτελέσματος (€0,1 εκατ.) κατά το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Τα αποτελέσματα εκμετάλλευσης (ΕΒΙΤ) της Κατασκευής διαμορφώθηκαν σε ζημιές €10,8 εκατ. έναντι ζημιών €3,4 εκατ. κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022. Σε επίπεδο αποτελεσμάτων προ φόρων στο πρώτο εξάμηνο 2023, προέκυψαν ζημιές €16,5 εκατ. έναντι ζημιών €5,9 εκατ. το πρώτο εξάμηνο του 2022, ενώ μετά από φόρους ο κλάδος Κατασκευής είχε ζημιές €19,2 εκατ. έναντι ζημιών €7,2 εκατ. το πρώτο εξάμηνο του 2022.

Mytilineos: Οι νέες οντότητες στις υποδομές και η «προίκα»

Αναφορικά με την δραστηριότητα των κατασκευών του ομίλου Mytilineos, τα Κέρδη προ Φόρων, Τόκων και Αποσβέσεων (EBITDA) του νεοσυσταθέντος, από απόσχιση κλάδου της Mytilineos ανήλθαν σε 7 εκατ. ευρώ έναντι 5 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους. Στο τέλος του Α’ εξαμήνου του 2023, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των εκτελούμενων έργων υποδομών, ξεπερνά τα 550 εκατ. ευρώ, ενώ συμπεριλαμβανομένων των έργων που βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο επικείμενης συμβασιοποίησης, ξεπερνά τα 900 εκατ. ευρώ. Οι προοπτικές του κατασκευαστικού κλάδου στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα θετικές, κυρίως για έργα παραχωρήσεων και Συμπράξεων Δημόσιου & Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), στα οποία ο Τομέας Υποδομών φιλοδοξεί εφεξής, να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο.

Υπενθυμίζεται ότι έχει ολοκληρωθεί, μεταξύ άλλων, η απόσχιση του Κλάδου Υποδομών και η εισφορά του στην κατά 100% θυγατρική «ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ», όπως και ότι έχει δημιουργηθεί ο διακριτός φορέας των Παραχωρήσεων, με το γκρουπ να έχει στοχεύσει στη διεκδίκηση μεγάλων έργων (δημόσια, ΣΔΙΤ, Παραχωρήσεις, Ταμείο Ανάκαμψης, ιδιωτικοποιήσεις, Πρότυπες Προτάσεις, έργα βιώσιμης ανάπτυξης κ.α.) από ένα «καλάθι» τουλάχιστον 20 δισ. ευρώ, τα οποία δύναται να δημοπρατηθούν είτε ως Δημόσια έργα, χρηματοδοτούμενα μέσω του Δημοσίου προγράμματος επενδύσεων ή/και του RRF, είτε μέσω σύμπραξης Δημόσιου – ιδιωτικού τομέα και (γ) μακροχρόνιων παραχωρήσεων. Οι ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ και Μ Παραχωρήσεων ξεκινούν την νέα πορεία τους με αρχική ρευστότητα 1 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 300 εκατ. ευρώ σε κατατεθειμένο μετοχικό κεφάλαιο και 700 εκατ. ευρώ σε εγγυητικές πάσης φύσεως. Στον ενεργειακό τομέα, στο τέλος του Α’ εξαμήνου του 2023, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των συμβασιοποιημένων έργων ανήλθε στα €1,1 δισ. ευρώ, ενώ συμπεριλαμβανομένων των έργων που βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο συμβασιοποίησης, το σύνολο ανέρχεται στα €1,9 δισ. ευρώ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

«Τίναξε την μπάνκα» το ΤΑΙΠΕΔ, προσφορές 4 δισ. ευρώ μέσα σε έναν χρόνο – Η Αττική Οδός, οι λιμένες, οι μαρίνες, τα ακίνητα

«Πάτρα – Πύργος»: Προχωρούν «χέρι – χέρι» εργασίες (στο 25%) και διαιτησία για τα κόστη του αυτοκινητόδρομου

Λιμάνια - ΤΑΙΠΕΔ: Πώς «βάζει στο ταμείο» πάνω από 250 εκατ. ευρώ από Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο, Βόλο, Καβάλα – Τα συμφέροντα και η γεωπολιτική διάσταση

gazzetta
gazzetta reader insider insider