ΑΒΑΞ: Οι 3 πυλώνες στήριξης – Βελτίωση μικτού κέρδους, ανεκτέλεστο, δανεισμός

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΑΒΑΞ: Οι 3 πυλώνες στήριξης – Βελτίωση μικτού κέρδους, ανεκτέλεστο, δανεισμός
Η καλή επίδοση σε επίπεδο γ’ τριμήνου με τη βελτίωση του μεικτού αποτελέσματος, η τάση αποκλιμάκωσης δανεισμού και το σταθερά υψηλό ανεκτέλεστο αποτελούν «στηρίγματα» για τον όμιλο ΑΒΑΞ.

Η καλή επίδοση σε επίπεδο γ’ τριμήνου με τη βελτίωση του μεικτού αποτελέσματος έργων σε σχέση με τα αμέσως προηγούμενα τρίμηνα, η τάση αποκλιμάκωσης του δανεισμού και το σταθερά υψηλό ανεκτέλεστο έργων το οποίο εμπλουτίστηκε με νέες συμβάσεις σχεδόν 500 εκατ. ευρώ, αποτελούν στην παρούσα φάση «πυλώνες» πάνω στους οποίους στηρίζεται ο κατασκευαστικός όμιλος ΑΒΑΞ.

Το θετικό γ’ τρίμηνο

Χτες, η εισηγμένη σημείωνε ότι ήδη στο γ’ τρίμηνο του 2022 το μεικτό κέρδος του ομίλου ανήλθε σε €12,2 εκατομμύρια, έναντι ζημιάς €3,3 εκατομμυρίων στο α’ εξάμηνο του 2022 και κέρδους €9,4 εκατομμυρίων στο αντίστοιχο τρίμηνο του 2021, με την τάση αυτή της ανάκαμψης να συνεχίζεται στο δ’ τρίμηνο του 2022. Κατά την ΑΒΑΞ μάλιστα, προβλέπεται να ενισχυθεί σημαντικά το 2023. Γενικότερα, η υστέρηση του κύκλου εργασιών του κατασκευαστικού κλάδου εντός του τρέχοντος έτους οφείλεται στην καθυστέρηση έναρξης έργων που έχει αναλάβει ο όμιλος, ενώ τα νέα έργα παρουσιάζουν καλύτερους όρους κερδοφορίας.

Το ανεκτέλεστο

Έχοντας ήδη υπογράψει νέες συμβάσεις συνολικής αξίας €505 εκατομμυρίων στο πρώτο εννεάμηνο του έτους, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των υπογεγραμμένων συμβάσεων κατασκευαστικών έργων του Ομίλου, σύμφωνα με τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα, ανήλθε σε €1,7 δισ. περίπου την 30.09.2022 έναντι €2,0 δισ. στα μέσα του τρέχοντος έτους και €1,4 δισ. στο τέλος του 2021. Επισημαίνεται ότι από το σύνολο του ανεκτέλεστου υπολοίπου των έργων της 30.09.2022 έχει αφαιρεθεί ποσό €308 εκατομμυρίων σχετιζόμενο με έργο στον Λίβανο, για το οποίο η διεθνής διαιτησία επί του αιτήματος αποζημίωσης της Εταιρείας βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο.

Στα ανωτέρω στοιχεία για το ανεκτέλεστο υπόλοιπο δεν περιλαμβάνονται συμβάσεις εκτός του κατασκευαστικού τομέα, όπως πχ το real estate και άλλες υπηρεσίες. Στη διάρκεια του δ’ τριμήνου του έτους, ο Όμιλος ΑΒΑΞ έχει υπογράψει συμβάσεις συνολικής αξίας €150 εκατομμυρίων, ενώ την τρέχουσα περίοδο υπάρχουν και συμβάσεις αξίας €445 εκατομμυρίων προς υπογραφή στο αμέσως επόμενο διάστημα, έχοντας ήδη μειοδοτήσει στους σχετικούς διαγωνισμούς. Συνυπολογίζοντας όλα τα παραπάνω έργα, και μη λαμβάνοντας υπόψη την εκτέλεση έργων μετά την 30.09.2022 η οποία δεν έχει ακόμη καταγραφεί, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του Ομίλου την τρέχουσα περίοδο προσεγγίζει τα €2,3 δισ.

Αποκλιμάκωση δανεισμού

Την ίδια περίοδο, ο συνολικός δανεισμός του ομίλου ΑΒΑΞ μειώθηκε κατά €33,3 εκατομμύρια στο γ’ τρίμηνο του έτους και €74,1 εκατομμύρια στο εννεάμηνο του 2022, φτάνοντας τα €368,3 εκατομμύρια την 30.09.2022. Το υπόλοιπο των ομολογιακών δανείων μειώθηκε κατά €29,1 εκατομμύρια στο γ΄ τρίμηνο και €59,7 εκατομμύρια στο εννεάμηνο, και διαμορφώθηκε σε €325,2 εκατομμύρια την 30.09.2022. Μετά την πώληση της συμμετοχής στην παραχώρηση της Γέφυρας, ο υφιστάμενος δανεισμός θα μειωθεί περαιτέρω μέχρι το τέλος του 2022, με το υπόλοιπο των ομολογιακών δανείων να αναμένεται να διαμορφωθεί σε €270 εκατομμύρια.

Οι Παραχωρήσεις

Ο τομέας των παραχωρήσεων σημείωσε άνοδο στο εννεάμηνο του 2022 σε σχέση με το προηγούμενο έτος, καθώς η κυκλοφορία οχημάτων συνεχίζει να ανακάμπτει μετά την άρση των μέτρων κατά των μετακινήσεων των πολιτών για την αντιμετώπιση της πανδημίας του covid-19. Τα κυκλοφοριακά στοιχεία για τις διελεύσεις οχημάτων στις οδικές παραχωρήσεις στις οποίες συμμετέχει ο Όμιλος δείχνουν ότι εντός του 2022 έχουν προσεγγισθεί τα δεδομένα του 2019.

Ειδικά στην Αττική Οδό, η κίνηση οχημάτων στο εννεάμηνο του 2022, έχει επανέλθει στα επίπεδα κυκλοφορίας προ πανδημίας covid-19 για τις αντίστοιχες χρονικές περιόδους, φτάνοντας περίπου τις 234χιλ διελεύσεις σε μέση ημερήσια βάση, παρά την αρνητική επίδραση της κακοκαιρίας που έπληξε την Αττική τον Ιανουάριο 2022. Στο αμέσως επόμενο δίμηνο Οκτωβρίου-Νοεμβρίου 2022 οι ημερήσιες διελεύσεις οχημάτων ήταν ακόμη υψηλότερες, φτάνοντας κατά μέσο όρο τις 248χιλ, υπερβαίνοντας τα δεδομένα της αντίστοιχης περιόδου του 2019.

Η επίδραση της γενικευμένης ανάκαμψης της οικονομικής δραστηριότητας στην εγχώρια αγορά αποτυπώνεται στις μετακινήσεις & μεταφορές μέσα από τα αυξημένα έσοδα από τις συμμετοχές του Ομίλου σε παραχωρήσεις οδικών υποδομών, τα οποία ανήλθαν σε €25,3 εκατομμύρια στο εννεάμηνο του 2022 έναντι €22,6 εκατομμυρίων στην αντίστοιχη περίοδο του 2021.

Τα οικονομικά μεγέθη

Λαμβάνοντας υπόψη μόνο τις συνεχιζόμενες δραστηριότητες (εξαιρώντας πλήρως τη Volterra λόγω της πώλησης των έργων ΑΠΕ), ο κύκλος εργασιών της ΑΒΞ στο εννεάμηνο του 2022 ανήλθε σε €295,1 εκατομμύρια καταγράφοντας μείωση 27,2% σε σχέση με €405,5 εκατομμύρια στην αντίστοιχη περίοδο του 2021, ενώ στο γ’ τρίμηνο του 2022 ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών από συνεχιζόμενες δραστηριότητες ανήλθε σε €100,8 εκατομμύρια, σημειώνοντας μείωση 29,9% έναντι €143,8 εκατομμυρίων στο συγκρίσιμο τρίμηνο του 2021.

Η μείωση αυτή οφείλεται στην σημαντική καθυστέρηση έναρξης των νέων έργων, ενώ ταυτόχρονα ολοκληρώθηκαν ορισμένα μεγάλα έργα κυρίως στο εξωτερικό. Οι σημαντικές καθυστερήσεις οφείλονται και στις μεγάλες αυξήσεις τιμών στα κατασκευαστικά υλικά, τα μεταφορικά έξοδα και τα καύσιμα, καθώς πολλοί φορείς υλοποίησης έργων αναγκάστηκαν να αναθεωρήσουν τους προϋπολογισμούς των προγραμματισμένων έργων και να αναβάλλουν τις διαδικασίες ανάθεσής τους για αρκετούς μήνες, οδηγώντας σε μειωμένη δραστηριότητα στο εννεάμηνο του 2022.

Τα υψηλότερα τιμολόγια προμήθειας και μεταφοράς δομικών υλικών, και οι αυξημένες δαπάνες ενέργειας, συμπίεσαν την μικτή κερδοφορία του Ομίλου από συνεχιζόμενες δραστηριότητες, ανερχόμενη σε €9,0 εκατομμύρια στο εννεάμηνο του 2022 έναντι €35,8 εκατομμυρίων στην συγκρίσιμη περίοδο του 2021. Στο γ’ τρίμηνο όμως έχει ξεκινήσει να καταγράφεται σημαντική ανάκαμψη του μεικτού αποτελέσματος από συνεχιζόμενες δραστηριότητες.

Tο λειτουργικό κέρδος προ φόρων και χρηματοοικονομικών εξόδων του Ομίλου από συνεχιζόμενες δραστηριότητες στο εννεάμηνο του 2022 μειώθηκε στα €9,0 εκατομμύρια έναντι €32,2 εκατομμυρίων στην αντίστοιχη περίοδο του 2021. Στο γ’ τρίμηνο του 2022, το λειτουργικό κέρδος προ φόρων και χρηματοοικονομικών εξόδων του Ομίλου από συνεχιζόμενες δραστηριότητες ανήλθε σε €18,3 εκατομμύρια, έναντι ζημιάς €9,4 εκατομμυρίων στο α’ εξάμηνο του έτους, και κέρδους €8,6 εκατομμυρίων στο αντίστοιχο τρίμηνο του 2021.

Το αποτέλεσμα προ φόρων του Ομίλου στο εννεάμηνο του 2022 από συνεχιζόμενες δραστηριότητες ήταν ζημιογόνο κατά €4,2 εκατομμύρια έναντι κέρδους €15,2 εκατομμυρίων στην αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους, ενώ στο γ’ τρίμηνο του 2022 καταγράφηκε κέρδος προ φόρων από συνεχιζόμενες δραστηριότητες ύψους €14,3 εκατομμυρίων, έναντι ζημιάς €18,5 εκατομμυρίων στο εξάμηνο του 2022 και κέρδους €3,4 εκατομμυρίων στο συγκρίσιμο τρίμηνο του 2021.

Το κέρδος προ φόρων, χρηματοοικονομικών εξόδων και αποσβέσεων (EBITDA) του εννεαμήνου του 2022 για τον Όμιλο από συνεχιζόμενες δραστηριότητες, προσαρμοσμένο ως προς το κέρδος από την πώληση του χαρτοφυλακίου έργων ΑΠΕ της θυγατρικής Volterra τον Ιούνιο του 2022, ανήλθε σε €57,4 εκατομμύρια έναντι €44,2 εκατομμυρίων στη συγκρίσιμη περίοδο του 2021, ενώ στο γ΄ τρίμηνο του 2022 το EBITDA ανήλθε σε €17,5 εκατομμύρια για τον Όμιλο έναντι €10,8 εκατομμυρίων στο περυσινό τρίμηνο.

Το υπόλοιπο των απαιτήσεων του Ομίλου από πελάτες, κατασκευαστικά συμβόλαια και λοιπές απαιτήσεις στη διάρκεια του γ’ τριμήνου του 2022 μειώθηκε κατά €7,2 εκατομμύρια φτάνοντας τα €371,5 εκατομμύρια, ενώ έναντι της 31.12.2021 είναι μειώμένο κατά €8,1 εκατομμύρια.

Τα ταμειακά διαθέσιμα και δεσμευμένες καταθέσεις του Ομίλου μειώθηκαν στη διάρκεια του γ’ τριμήνου του 2022 κατά €22,4 εκατομμύρια, κυρίως λόγω της συνεχιζόμενης αποπληρωμής βραχυπρόθεσμoυ δανεισμού και και λοιπών υποχρεώσεων. Η αντίστοιχη μείωση των ταμειακών διαθεσίμων της Εταιρείας έφτασε τα €22,9 εκατομμύρια, επίσης λόγω μείωσης του βραχυπρόθεσμου τραπεζικού δανεισμού.

Προοπτικές – προκλήσεις

Προκειμένου να ενισχύσει την ταμειακή του ρευστότητα σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα και να αντιμετωπίσει τις ανάγκες χρηματοδότησης νέων επενδύσεων, ο Όμιλος προχώρησε στην απο-επένδυση από ορισμένες ώριμες συμβάσεις παραχώρησης / ΣΔΙΤ και μη-βασικές δραστηριότητες και λοιπά περιουσιακά στοιχεία. Η πλέον πρόσφατη αποεπένδυση είναι η πώληση της συμμετοχής του Ομίλου στην παραχώρησης της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου, για την οποία εισπράχθηκε τίμημα περίπου €60 εκατομμυρίων, ενώ τον Ιούνιο 2022 είχε προηγηθεί η πώληση χαρτοφυλακίου έργων ΑΠΕ της θυγατρικής Volterra με αντίστοιχο τίμημα, και το 2020 η πώληση των κτηρίων των κεντρικών γραφείων του Ομίλου στο Μαρούσι έναντι ποσού €34 εκατομμυρίων. Από τις τρείς αυτές από-επενδύσεις καταγράφεται συνολικό κεφαλαιακό κέρδος άνω των €90 εκατομμυρίων.

Παράλληλα, ο Όμιλος κινείται μεθοδικά και επιλεκτικά σε συνεργασία με διεθνείς ομίλους για την διεκδίκηση νέων έργων ΣΔΙΤ και παραχωρήσεων, ενώ παράλληλα προχωρά σε εσωτερική μετακίνηση των συμμετοχών του σε παραχωρήσεις σε εξειδικευμένη θυγατρική εταιρεία. Ηδη πραγματοποιήθηκε η μετακίνηση της συμμετοχής στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου και σύντομα αναμένεται να ολοκληρωθεί η αντίστοιχη μεταφορά της συμμετοχής στην Ολυμπία Οδό.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ποιες είναι οι επενδύσεις – «σηματωροί» 14,5 δισ. ευρώ σε ενέργεια – «πράσινη» μετάβαση και διαχείριση αποβλήτων

Πώς θα γίνουν «έξυπνα» 120.000 ιδιωτικά κτήρια μέσω υποδομών σύνδεσης σε δίκτυα κοινής ωφέλειας

Από ΤΕΡΝΑ προσφορά για το ακίνητο του ΤΕΕ στο Μαρούσι

gazzetta
gazzetta reader insider insider