Με ακριβότερη τιμή τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αλλά συνεχίζουν να γεμίζουν το καλάθι της νοικοκυράς

Newsroom
Μοιράσου το
Με ακριβότερη τιμή τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αλλά συνεχίζουν να γεμίζουν το καλάθι της νοικοκυράς
Οι καταναλωτές στρέφονται σε φθηνότερες επιλογές προϊόντων.

Διευρύνουν όλο και πιο πολύ την παρουσία τους στο καλάθι της νοικοκυράς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (Private Label - PL) παρά το γεγονός ότι ακριβαίνουν περισσότερο από τα επώνυμα, παραμένοντας ωστόσο φθηνότερα. Με το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών να πιέζεται, λόγω της αύξησης του ενεργειακού κόστους και των πληθωριστικών πιέσεων, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αποτελούν πιο δελεαστικές επιλογές για τους καταναλωτές στην προσπάθειά τους να εξοικονομήσουν χρήματα. Στο πλαίσιο αυτό, στρέφονται σε φθηνότερες επιλογές προϊόντων, οι οποίες μαζί με τις προσφορές και τις εκπτώσεις μπορούν να τους βοηθήσουν να διατηρήσουν σταθερό το επίπεδο «όγκου» αγορών με σταθερή δαπάνη.

Όπως αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Βαγγέλης Φώσκολος Senior Consultant της εταιρείας IRI Hellas από την αρχή του έτους μέχρι και τον Μάιο, τα PL προϊόντα «τρέχουν» με ρυθμό ανάπτυξης 9,1% και το μερίδιό τους σε αξία αγγίζει το 16% όταν η συνολικά αγορά FMCG παρουσιάζει οριακά μειωμένες πωλήσεις σε αξία 0,1%. Σύμφωνα με τον ίδιο η δυναμική που παρουσιάζουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι πολύ μεγάλη το 2022, σε αντίθεση με την πτώση των τελευταίων ετών, συγκεντρώνοντας το ενδιαφέρον της ζήτησης από την πλευρά των καταναλωτών. Ωστόσο το μερίδιό τους παραμένει συγκριτικά αρκετά χαμηλότερο από τις αγορές του εξωτερικού όπου είναι πολύ πιο ώριμη η αγορά των PL. Οι κύριες κατηγορίες με αύξηση των πωλήσεων ιδιωτικής ετικέτας εξακολουθούν να είναι τρόφιμα (όσπρια, ζυμαρικά κ.ά) αλλά και τα προϊόντα οικιακής φροντίδας (χαρτί κουζίνας, καθαριστικά κ.α.). Στα απορρυπαντικά πλυντηρίου είναι πολύ δυνατά τα brands.

Την ίδια στιγμή οι μέσες ανατιμήσεις στο πεντάμηνο, στα μεν επώνυμα προϊόντα ξεπερνούν το 3% στα δε PL ξεπερνούν το 4%. Αυτό, σύμφωνα με τον κ. Φώσκολο απεικονίζει πως έχει αλλάξει το μείγμα πωλήσεων. «Αν συγκρίναμε τα ίδια προϊόντα που αγόραζε πριν τρεις μήνες ο καταναλωτής με τις τιμές που έχουν σήμερα, θα είχαμε σημαντικά μεγαλύτερες ανατιμήσεις στις προϊοντικές κατηγορίες. Ωστόσο, καθώς έχει αλλάξει το μείγμα πωλήσεων, ο καταναλωτής έχει στραφεί στα PL και σε φθηνότερα προϊόντα οπότε φαίνεται μια μικρότερη ανατίμηση στο σύνολο FMCG» σημειώνει και προσθέτει: «Βλέπουμε μεγαλύτερες ανατιμήσεις στα PL προϊόντα για να διατηρηθούν τα περιθώρια κέρδους, αλλά είναι σε μικρότερη βάση. Όταν το επώνυμο προϊόν κάνει για παράδειγμα 2.00 ευρώ με μια ανατίμηση 10% φτάνει στα 2,20 ευρώ. Αντίστοιχα η τιμή ενός PL προϊόντος από 1,00 ευρώ θα πάει στο 1,10 ευρώ, άρα παραμένει πολύ πιο φθηνό. Αυτό σημαίνει ότι παρατηρούνται αυξήσεις, σε μικρότερη όμως βάση, γεγονός που κάνει τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας να παραμένουν πολύ πιο συμφέροντα».

Ο ίδιος μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ διευκρινίζει ότι παρά το γεγονός ότι τα PL προϊόντα αυξάνουν την τιμή τους δεν χάνουν την ανταγωνιστικότητά τους σε σχέση με τα επώνυμα, καθώς συνεχίζουν να παραμένουν φθηνότερα στο ράφι του σούπερ μάρκετ. «Στο καλάθι του καταναλωτή τα PL μεγαλώνουν την παρουσία τους, με αποτέλεσμα η αξία του να συγκρατείται σε χαμηλότερα επίπεδα και να είναι πιο οικονομικό. Παράλληλα ακριβαίνουν, σε σχέση με τα επώνυμα, προκειμένου να διατηρηθούν τα περιθώρια κέρδους προμηθευτών και λιανεμπόρων, παραμένοντας όμως φθηνότερα και ελκυστικότερα για τους καταναλωτές».

Πόλος έλξης τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Ποιοι είναι όμως οι λόγοι που τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον της ζήτησης; Όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Δρ. Λευτέρης Κιοσές, γενικός διευθυντής ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) «είναι αρκετοί οι λόγοι. Σίγουρα οι ανατιμήσεις και το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών λόγω των διάφορων αυξήσεων σε ενέργεια και καύσιμα παίζουν σημαντικό ρόλο, αλλά και πιο ουσιαστικοί παράγοντες όπως η αυξανόμενη εμπιστοσύνη των καταναλωτών στις επωνυμίες των αλυσίδων σουπερμάρκετ έχουν δημιουργήσει το υπόβαθρο γι' αυτή την εξέλιξη».

Η τάση ανόδου της ζήτησης προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, σύμφωνα με τον κ. Κιοσέ, αναμένεται να συνεχιστεί όσο οι οικονομικοί παράγοντες μένουν αμετάβλητοι. «'Αλλωστε πρόκειται σε ένα βαθμό για ‘διόρθωση' της ελληνικής αγοράς, καθώς τα μερίδια των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας παραμένουν ακόμα μακριά και χαμηλότερα από τους μέσους όρους της δυτικής Ευρώπης» επισημαίνει ο κ. Κιοσές.

Εστιάζοντας στα αποτελέσματα έρευνας του ΙΕΛΚΑ με δείγμα 2.000 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα σημειώνει ότι, συγκριτικά με το 2020, το 2021/22 πολλοί περισσότεροι καταναλωτές θεωρούν ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας παρέχουν καλύτερη σχέση ποιότητας τιμής, σε ποσοστό 50% έναντι 38% το προηγούμενο έτος. Η διαφορά αυτή αποδίδεται στις εξελίξεις που συντελούνται στο καταναλωτικό κοινό, το διαθέσιμο εισόδημα του λόγω της αύξησης του κόστους ενέργειας-μεταφορών και τις ανατιμήσεις των προϊόντων.

Με δεδομένες τις αυξήσεις τιμών αρκετών προϊόντων λόγω των διεθνών εξελίξεων (πανδημία, πόλεμος στην Ουκρανία κλπ) η χαμηλότερη τιμή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας γίνεται πιο «δελεαστική» για τους αγοραστές. Άλλωστε, το ποσοστό των καταναλωτών που θεωρεί τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας φθηνότερα από τα επώνυμα παραμένει αμετάβλητο το 2021 σε σχέση με το 2020 σε ποσοστό 65%, κάτι που δείχνει ότι πρακτικά δεν άλλαξε η εικόνα που έχει το αγοραστικό κοινό για την συγκριτική τιμή των προϊόντων αυτών, αλλά με βάση την χρονική εξέλιξη των τιμών, πλέον τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ανταποκρίνονται ως σχέση ποιότητας τιμής καλύτερα σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Ίδια είναι και η εικόνα σε σχέση με την ελληνικότητα των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας με το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνουν ότι αυτά τα προϊόντα είναι πιο «ελληνικά» να αυξάνεται λίγο από 47% σε 49%.

Σημειώνεται ότι το 2019-2020 αποτελούσε μια περίοδο κατά την οποία τα ποιοτικά κριτήρια κυριαρχούσαν στο σκεπτικό του κοινού. Συγκεκριμένα, το 2019 το 37% των αγοραστών δήλωναν ότι αγόραζαν με βασικό κριτήριο την ποιότητα έναντι 31% με βάση τη χρηματική δαπάνη. Δύο χρόνια μετά η εικόνα έχει αναστραφεί με το 39% να δηλώνει ότι αγοράζει με βάση τη χρηματική δαπάνη και το 29% με βάση τα ποιοτικά κριτήρια.

Πλέον, η στροφή του καταναλωτικού κοινού φαίνεται και στα στοιχεία των πωλήσεων. Σημειώνεται ότι παραδοσιακά το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας επί των πωλήσεων παραμένει συγκριτικά αρκετά χαμηλότερα από τις αγορές της Δυτικής Ευρώπης, με τα ποσοστά να κινούνται την τελευταία δεκαετία στην περιοχή του 25%-30% στην Ελλάδα έναντι 40-45% στη Δυτική Ευρώπη.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

«Εγκλωβισμένοι» στο πληθωριστικό σπιράλ αγρότες, καταναλωτές κι επιχειρήσεις

ΚΕΠΕ: Ακόμη και αν μετριαστεί ο πληθωρισμός το 2023, η ακρίβεια θα παραμείνει

Όλες οι ειδήσεις

19:05

Ευρωαγορές: Ήπια κέρδη ο Stoxx μετά το χθεσινό ράλι

19:00

Τι δείχνει η «ψηφιακή ακτινογραφία» των Ελλήνων 

18:49

BriQ Properties: Πώληση εμπορικού καταστήματος στο Ρέθυμνο έναντι 1,35 εκατ. ευρώ

18:36

Ουκρανία: Καμία διαρροή ραδιενέργειας ύστερα από τους νέους βομβαρδισμούς στη Ζαπορίζια

18:25

Ρόδος: Άκαρπες οι έρευνες για τον εντοπισμό αγνοούμενων μεταναστών - Εκτιμάται ότι εγκλωβίστηκαν στο σκάφος

18:13

DW: Tι λέει το Βερολίνο για το τουρκικό γεωτρύπανο

18:04

Ουκρανία: Διπλασιάστηκαν οι ρωσικές αεροπορικές επιθέσεις κατά ουκρανικών θέσεων

18:01

Τράπεζα Πειραιώς: Στο 9,377% τα δικαιώματα ψήφου της Helikon Investments Limited

17:37

Ερντογάν: «Aνήσυχη» η Ελλάδα με το τουρκικό γεωτρύπανο στην Αν. Μεσόγειο - Τώρα η Τουρκία είναι δυνατή

17:34

Χρηματιστήριο: Οι μετοχές που επανέφεραν την αγορά πάνω από τις 880 μονάδες

17:34

Αρειος Πάγος: Στον εισαγγελέα Ντογιάκο ο δημ/φος Τ. Τέλλογλου επί 3,5 ώρες για τις υποκλοπές

17:15

Μπλε Κέδρος: Απέκτησε ακίνητο στη Μεταμόρφωση έναντι 2,6 εκατ. ευρώ

17:07

Σουηδία: Εκδίδει στην Τουρκία Κούρδο καταζητούμενο μετά την συμφωνία Στοκχόλμης-Άγκυρας για ΝΑΤΟ

17:03

CPI: Στα 196.800 οι stock options επί των νέων μετοχών - Τιμή άσκησης στα 0,30 ευρώ ανά μετοχή

16:55

Ευλογιά πιθήκων: Συνολικά 48 κρούσματα στην Ελλάδα - 17.897 στην Ευρώπη

16:47

Wall Street: «Πλώρη» για νέα κέρδη με τα θετικά στοιχεία για πληθωρισμό να συνεχίζονται

16:32

Κομισιόν: Ενέκρινε τις τροποποιήσεις της Ελλάδας στην Επιστρεπτέα Προκαταβολή

16:18

Ethereum: Πέρασε το τελευταίο τεστ και είναι έτοιμο να υιοθετήσει το μοντέλο «proof to stake»

16:12

ΓΓΠΠ: Συστάσεις προς τους πολίτες με αφορμή το έκτακτο δελτίο επιδείνωσης του καιρού

16:09

ΗΠΑ: Αυξήθηκαν οι νέες αιτήσεις για επιδόματα ανεργίας την τελευταία εβδομάδα

16:05

ΗΠΑ: Στο 0,5% οι τιμές παραγωγού τον Ιούνιο - Πρώτη μείωση σε δύο χρόνια

16:01

«Γάμος» Cepal Hellas και Resolute Asset Management για τη διαχείριση ακινήτων

15:56

Λ. Παπαδήμος: Αναγκαία η άμεση ολοκλήρωση της Τραπεζικής Ένωσης και η ενοποίηση των κεφαλαιαγορών

15:45

Gazprom: Αποστολή 41,6 εκατ. κ.μ. αερίου στην Ευρώπη την Πέμπτη - Αδυναμία πληρωμής δηλώνει η Μολδαβία

15:35

Lamda Development: Κατέβαλε 40 εκατ. ευρώ για το McArthurGlen Designer Outlet Athens

15:23

Τέσσερα αεροπλάνα του στόλου της ΕΕ στάλθηκαν στη Γαλλία από την Ελλάδα και τη Σουηδία

15:16

ΕΠΑΣ: Ανάρτηση οριστικών πινάκων κατάταξης για την πρόσληψη έκτακτου εκπαιδευτικού προσωπικού

15:08

Γκουτέρες (ΟΗΕ): Να παύσει άμεσα κάθε στρατιωτική δραστηριότητα κοντά στον πυρηνικό σταθμό της Ζαπορίζια

15:01

Ιταλία: Εκλογική συμφωνία για την δημιουργία «κεντρώου πόλου» ενόψει των βουλευτικών εκλογών

14:49

Κίνα: Ταυτοποιήθηκε νέος ιός ονόματι Langya - Δεκάδες τα κρούσματα