ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Οι υψηλές ταμειακές ροές και οι επενδύσεις - Τι περιμένει από παραχωρήσεις, καζίνο, αεροδρόμιο

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Οι υψηλές ταμειακές ροές και οι επενδύσεις - Τι περιμένει από παραχωρήσεις, καζίνο, αεροδρόμιο
Από τις δραστηριότητες του ομίλου θα παράγονται από το 2025 και μετά ελεύθερες ταμειακές ροές ύψους 300 εκατ. ευρώ ετησίως.

Η διοίκηση του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ παρουσίασε νωρίτερα το απόγευμα τη στρατηγική και τις προοπτικές του ομίλου σε όλους τους τομείς δραστηριότητας. Οι σημαντικές θετικές εξελίξεις που έχουν προκύψει τους τελευταίους μήνες με τον εμπλουτισμό του χαρτοφυλακίου επενδύσεων, παραχωρήσεων, συμμετοχών και νέων έργων του Ομίλου σε όλους τους κλάδους θα οδηγήσουν σε σημαντική βελτίωση των οικονομικών του μεγεθών τα επόμενα χρόνια. Υπολογίζεται ότι από τις δραστηριότητες του Ομίλου θα παράγονται από το 2025 και μετά ελεύθερες ταμειακές ροές ύψους 300 εκατ. ευρώ ετησίως, εκ των οποίων 95-115 εκατ. ευρώ συνδέονται με υφιστάμενες συμμετοχές σε παραχωρήσεις αλλά και τις μελλοντικές (Εγνατία, Καζίνο, Καστέλι).

Οι ανωτέρω ροές θα χρηματοδοτούν τα ίδια κεφάλαια στις νέες επενδύσεις, την αποπληρωμή του εταιρικού δανεισμού και την ανταμοιβή προς τους μετόχους. Ο Όμιλος προωθεί ή συμμετέχει σε επενδύσεις συνολικού ύψους άνω των 6,5 δις ευρώ. Σε ό,τι αφορά τον τομέα των παραχωρήσεων, διαμορφώνεται ένα ιδιαιτέρως αξιόλογο - ακόμα και για τα ευρωπαϊκά δεδομένα - χαρτοφυλάκιο (Εγνατία Οδός, IRC - Ελληνικό, Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου Κρήτης, Νέα Οδός, Κεντρική Οδός, Ολυμπία Οδός κλπ.). Η ανάληψη της Εγνατίας Οδού αποτελεί ορόσημο για τον Όμιλο με πολλαπλά οφέλη. Να θυμίσουμε ότι ο τομέας παραχωρήσεων εισέφερε στο 6μηνο 2021 κύκλο εργασιών 69,9 εκατ. ευρώ και λειτουργική κερδοφορία (προσαρμοσμένο EBITDA) 46,2 εκατ. ευρώ. Το IRC στο Ελληνικό προχωρά οριστικά κι αμετάκλητα και μάλιστα με ευνοϊκότερους για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ όρους. Τις επόμενες εβδομάδες θα υπάρξουν επίσημες ανακοινώσεις.

Να σημειωθεί ότι από το συνολικό χρέος των 2,3 δις ευρώ, περίπου το 32% αφορά σε παραχωρήσεις και 36% στον τομέα ενέργειας. Οι προσεχείς δεσμεύσεις κεφαλαίων για έργα ανέρχονται σε 80 εκατ. ευρώ το 2021, στα 200 εκατ. ευρώ το 2022 και 300 εκατ. ευρώ το 2023 (για ενέργεια, Καστέλι, Ελληνικό, Εγνατία κ.α.), με τον όμιλο να έχει ρευστότητα άνω των 750 εκατ. ευρώ, ενώ έως το 2025 δεν υπάρχουν εταιρικές δανειακές λήξεις.

Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης, θα έχει διάδρομο 3.200 μέτρων και 71.620 τ.μ. τερματικό, το οποίο αναμένεται να εξυπηρετεί 15 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως. Η διάρκεια της παραχώρησης να είναι 35 έτη, εκ των οποίων τα 5 χρόνια είναι η διάρκεια κατασκευής, και το μερίδιο του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στο 32,5% μερίδιο, το δημόσιο 45,9% και το ινδικό γκρουπ GMR 21,6%. Το αεροδρόμιο Καστέλι προβλέπεται να αντικαταστήσει το υπάρχον διεθνές αεροδρόμιο Ηρακλείου «Ν. Καζαντζάκης» που είναι το 2ο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο στην Ελλάδα.

Είναι μία από τις σημαντικότερες επενδύσεις που θα έχουν πραγματοποιηθεί στο νησί της Κρήτης και ένα από τα κορυφαία έργα υποδομής της χώρας. Την κατασκευή αναλαμβάνει ο κατασκευαστικός βραχίονας της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ βάσει συμβολαίου «με το κλειδί στο χέρι». Το 60% των μέσων ετήσιων εσόδων προέρχεται από ρυθμιζόμενες αεροπορικές δραστηριότητες. Να σημειωθεί ότι δεν έχει ληφθεί υπόψη η εμπορική εκμετάλλευση έκτασης 400 στρεμμάτων. Για την περίοδο 2025-2054 αναμένονται σωρευτικά έσοδα περίπου 6,6 δις. ευρώ, σωρευτικό EBITDA περίπου 4,3 δισ. ευρώ, μέσο περιθώριο EBITDA 64.1% και αθροιστικές διανομές περίπου 1,1 δισ. ευρώ.

Οσον αφορά στο project του ολοκληρωμένου τουριστικού συγκροτήματος με Καζίνο στο Ελληνικό, η άδεια λειτουργίας του Integrated Casino Resort («IRC») είναι για περίοδο (παραχώρηση) 30 ετών, με τον προϋπολογισμό του έργου να ξεπερνά το 1 δις ευρώ και το στοχευμένο IRR (απόδοση επενδεδυμένων κεφαλαίων) να «δείχνει» στο 15%.

Από τις 23 Σεπτεμβρίου, ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατέχει το 100% του έργου. Αναλυτικότερα, ανακοινώθηκαν οι παρακάτω αλλαγές: η εξαγορά όλων των μετοχών της MGE HELLINIKON BV από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η είσοδος της MGGR LLC (100% ιδιοκτησίας της GEK TERNA), η οποία είναι διάδοχος και αντικαθιστά όλες τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα της MOHEGAN GAMING ADVISORS LLC. Οι παραπάνω αλλαγές έχουν ως άξονα την περαιτέρω ενίσχυση του γκρουπ της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Το project περιλαμβάνει ξενοδοχείο πεντάστερο (5*) χωρητικότητας 3.440 κλινών με Συνολικό καθαρό εμβαδόν δωματίων γ. 120.000 τ.μ., Καζίνο με χώρο 15.000 τ.μ., με 200 τραπέζια και 2.000 slot machines. Επίσης, προβλέπεται η λειτουργία Συνεδριακού και Εκθεσιακού Κέντρου, συνολικής έκτασης 23.700 τ.μ., αλλά και χώρος για αθλητικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις (10.500 θέσεις).

Ως γνωστόν, η τοποθεσία βρίσκεται στη νότια ακτογραμμή της ευρύτερης περιοχής της Αθήνας στο πλαίσιο του συνολικού έργου του Ελληνικού (η μεγαλύτερη παραθαλάσσια ανάπτυξη στην ιστορία της Ευρώπης) και κοντά στο κέντρο της Αθήνας και σε μεγάλους κόμβους συγκοινωνιών. Επίσης, ο τουρισμός αναμένεται να ανακάμψει γρήγορα όσο ο εμβολιασμός προχωρά, ενώ η αγορά IRC στην Ευρώπη είναι υποανάπτυκτη με μικρότερου μεγέθους projects, με το IRC του Ελληνικού να «καλύπτει» αρκετές μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις σε ακτίνα πτήσης 2 ωρών.

Από την Ιόνια και την Κεντρική Οδό έως το 2037 αναμένονται σωρευτικά έσοδα περίπου 4,9 δις. ευρώ, σωρευτικό EBITDA περίπου 2,7 δισ. ευρώ, μέσο περιθώριο EBITDA 54,9% και αθροιστικές διανομές περίπου 1,05 δισ. ευρώ.

Από την Εγνατία Οδό αναμένονται σωρευτικά έσοδα περίπου 11,4 δις. ευρώ στη διάρκεια της παραχώρησης (2027-2056), σωρευτικό EBITDA περίπου 6,9 δισ. ευρώ, μέσο περιθώριο EBITDA 60,9% και αθροιστικές διανομές περίπου 3,1 δισ. ευρώ. Για το καθαρό χρέος υπάρχει αναφορά (2027E) για 1,2 δις ευρώ.

Τα επόμενα χρόνια αναμένεται σημαντικά ενδυναμωμένος ο κατασκευαστικός τομέας, καθώς το ανεκτέλεστο με τις προς υπογραφή συμβάσεις θα ανέλθει στα επίπεδα των 4,5 δις. ευρώ (το 93% προέρχεται από την Ελλάδα). Πρόκειται για ένα υψηλό αλλά και ποιοτικό ανεκτέλεστο με ικανοποιητικά περιθώρια κέρδους για την ΤΕΡΝΑ. Παράλληλα, η θέση που κατέχει πλέον ο Όμιλος στον κατασκευαστικό κλάδο, δίνει τη δυνατότητα να διεκδικήσει με αξιώσεις και τα νέα έργα υποδομής που θα υλοποιηθούν τα επόμενα χρόνια στη χώρα μας, καθώς ο κλάδος των υποδομών στην Ελλάδα αναμένεται να πρωταγωνιστήσει σαν μοχλός ανάπτυξης. Στις κατασκευές ο όμιλος εστιάζει στα νέα συμβόλαιο, όπως αυτό της επέκτασης του Ε 65 προς Βορρά (450 εκατ. Ευρώ),στο καζίνο του Ελληνικού (περίπου 800 εκατ. σύμβαση) και το αεροδρόμιο Καστέλι (περίπου € 500 εκατ. σύμβαση).

Το επενδυτικό πρόγραμμα στην ενέργεια συνεχίζεται εντατικά και παραμένει ο στόχος για εγκατεστημένη ισχύ 3.000 MW την προσεχή πενταετία. Ήδη, όμως, δρομολογούνται οι νέες επενδύσεις που θα αυξήσουν έτι περαιτέρω την εγκατεστημένη ισχύ στο μέλλον, με νέα αιολικά έργα, φωτοβολταϊκά πάρκα, μονάδες αποθήκευσης και πλωτά θαλάσσια αιολικά πάρκα. Η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ πρωταγωνιστεί και στον τομέα της ολοκληρωμένης διαχείρισης απορριμμάτων έχοντας αναλάβει ήδη σημαντικά έργα (ΣΔΙΤ Ηπείρου και Πελοποννήσου) κι έχοντας διαμορφώσει μία ισχυρή στρατηγική συμμαχία με τον όμιλο ΤΙΤΑΝ για τα έργα ΣΔΙΤ Αττικής και Θεσσαλονίκης.

Η απόκτηση του 100% του Ομίλου ΗΡΩΝ καθιστά τον Όμιλο πρωταγωνιστή και στον τομέα της θερμικής ενέργειας. Ο Όμιλος προωθεί σημαντικές επενδύσεις, όπως η ανάπτυξη σε συνεργασία με την Motor Oil της νέας μονάδας φυσικού αερίου στην Κομοτηνή, που θα είναι η πλέον αποδοτική στο ελληνικό σύστημα.

Η στρατηγική του ομίλου όπως είπε η διοίκηση επικεντρώνεται σε τέσσερις άξονες. Ο πρώτος είναι η ενίσχυση της ηγετικής παρουσίας που ήδη διαθέτει στις κύριες δραστηριότητες με σταθεροποίηση στην πρώτη θέση της αγοράς κατασκευών, διεύρυνση του χαρτοφυλακίου παραχωρήσεων και διπλασιασμό της εγκατεστημένης ισχύος στις ΑΠΕ εντός πενταετίας. Ο δεύτερος συνδέεται με την επιλεκτική επέκταση σε νέους τομείς που λειτουργούν συμπληρωματικά με τις υφιστάμενες δραστηριότητες, ο τρίτος στόχος είναι η συνεχής επέκταση και η δημιουργία ελεύθερων ταμειακών ροών μέσω επενδύσεων σε έργα υψηλής προστιθέμενης αξίας, ενώ ο τέταρτος αφορά τη συνεχή δέσμευση για προστασία του περιβάλλοντος, δημιουργία αξίας για προσωπικό, συνεργάτες, πελάτες και μετόχους και στήριξη της κοινωνίας.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider