Ελλάδα
20-09-2021 | 12:20

Αθλητικός τουρισμός στην Ελλάδα: Πώς απέκτησε ηγετικό ρόλο το γκολφ – Η περίπτωση της Μεσσηνίας

Χρυσάνθη Στέτου
Μοιράσου το
Αθλητικός τουρισμός στην Ελλάδα: Πώς απέκτησε ηγετικό ρόλο το γκολφ – Η περίπτωση της Μεσσηνίας
live updates: Ανανεώθηκε πριν

Το πρώτο Σαββατοκύριακο του Σεπτεμβρίου, λίγο μετά το κλείσιμο της -πάντα δημοφιλούς για διακοπές- καλοκαιρινής τουριστικής περιόδου, η περιοχή της Μεσσηνίας, μέσα και έξω από την Costa Navarino, γέμισε με ναυτιλιακά στελέχη που αγαπούν το γκολφ, κάνοντας το πολυτελές ξενοδοχείο και την ευρύτερη περιοχή, το ιδανικό… case study διοργάνωσης θεματικού τουρισμού.

Το Greek Maritime Golf Event αποτέλεσε την ιδανική αφορμή για το insider.gr να δει από κοντά πως ένα αθλητικό event, σε έναν διεθνή, τουριστικό προορισμό υψηλών προδιαγραφών, αποτελεί ζωντανή διαφήμιση για την προώθηση του αθλητικού τουρισμού σε μια χώρα όπως η Ελλάδα. Αλλά και την επίδραση που έχει στην τοπική οικονομία και κοινωνία.

Εκεί, το insider.gr είχε την ευκαιρία να μιλήσει με τον Άκη Τσόλη, διευθύνοντα σύμβουλο της ActiveMedia Group και υπεύθυνου Golf Production του τουρνουά, ενώ στη συζήτηση συμμετείχε και ο Πρόεδρος του Συνδέσμου των Τουριστικών Επιχειρήσεων της Πύλου & ιδιοκτήτης τοπικής επιχείρησης (εστιατόριο Ποσειδωνία), ο κ. Βασίλης Βρεττάκος.

Όπως ήταν φυσικό, η συζήτηση επικεντρώθηκε στον αθλητικό τουρισμό, αλλά και τις επιχειρηματικές κινήσεις που έκαναν το γκολφ ένα από τα ηγετικά σπορ στον κλάδο.

Ο τρόπος που συνδέεται η ναυτιλία με το γκολφ, οι προοπτικές του αθλητικού τουρισμού στη χώρα, το επιχειρηματικό ενδιαφέρον πίσω από τις οργανωμένες αθλητικές εκδηλώσεις και το πώς επηρεάζουν την τοπική οικονομία, ήταν μερικά από τα ερωτήματα που έψαχναν απάντηση.

 «Το τουρνουά του Greek Maritime Golf Event είναι μία ευκαιρία για να βρεθούν άνθρωποι από τον χώρο της ναυτιλίας που αγαπούν ταυτόχρονα και το γκολφ, να παίξουν και να διασκεδάσουν. Όταν αυτό δε αυτό μπορεί να ωφελήσει και τον προορισμό που τους φιλοξενεί, νομίζω είναι κέρδος για όλους», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Άκης Τσόλης, μιλώντας μας για τη διοργάνωση.

Γιατί υπάρχει αυτή η σύνδεση συγκεκριμένα με το ναυτιλιακό κλάδο;

Άκης Τσόλης: «Νομίζω ότι έχει σχέση με τη θάλασσα, νομίζω ότι όσοι ασχολούνται με τη θάλασσα και με τη ναυτιλία, γενικότερα, είναι λίγο πιο ελεύθερα πνεύματα. Οπότε το γκολφ που είναι ένα σπορ στην ύπαιθρο, μέσα στο πράσινο, κάτω από τον ήλιο, τους ταιριάζει ίσως περισσότερο από άλλα αθλήματα».

Εικόνα

Θεωρείτε ότι το γκολφ είναι ένα ελίτ άθλημα ή απευθύνεται σε όλους;

Άκης Τσόλης: «Το μόνο που δεν είναι, είναι σίγουρα ελίτ. Πολλές φορές μπορεί να κοστίζει περισσότερο να παίζει κανείς τένις όταν χρειάζεται να κλείνει γήπεδα, με προπονητές / δασκάλους. Ο αρχικός εξοπλισμός του γκολφ είναι πάντα ένα σημαντικό κομμάτι στο οποίο επενδύει ο αθλητής, αλλά φανταστείτε πως για να κλείσει κάποιος ένα γήπεδο γκολφ, στο οποίο θα παίξουν 4 άτομα είναι κοντά στα 120 ευρώ για ένα 4ωρο. Οπότε ίσως είναι και φθηνότερο από άλλα αθλήματα, αναλογικά».

«Αυτό που γίνεται είναι ότι όταν κάτι δεν το έχουμε σε αφθονία νομίζουμε ότι είναι για λίγους, δεν είναι έτσι, απλά τυχαίνει. «Τυχαίνει» εντός εισαγωγικών γιατί τίποτα δεν είναι τυχαίο σε αυτό που έγινε στη Μεσσηνία (σ.σ. με την Costa Navarino), όταν εδώ υπάρχουν δύο γήπεδα και σε ένα μήνα ανοίγει και άλλο. Κάτι που δεν υπάρχει σε κανένα άλλο νομό της Ελλάδος».

«Μάλιστα, τα τελευταία χρόνια η ακαδημία γκολφ της Costa Navarino έχει βγάλει αθλητές και τους δίνει τη δυνατότητα να σπουδάσουν, όπως γίνεται με το μπάσκετ, με το ποδόσφαιρο και με άλλα αθλήματα, αυτό δείχνει ότι δεν είναι ένα ελίτ άθλημα. Απλά τα γήπεδα γκολφ που έγιναν στη χώρα πριν κάποιες δεκαετίες - και έγιναν πολύ ωραία γήπεδα - δεν συντηρήθηκαν και δεν αξιοποιήθηκαν όπως έπρεπε στα χρόνια που μεσολάβησαν».

Ποιες πιστεύετε ότι είναι οι προοπτικές του γκολφ, ως θεματικού τουρισμού στην Ελλάδα;

Άκης Τσόλης: «Για μια χώρα που έχει 12 μήνες ήλιο, είναι οι καλύτερες. Γιατί το γκολφ αυτό θέλει. Πολλές χώρες έχουν χιόνια, βροχές και δεν μπορούν να παίξουν γκολφ {για μήνες}. Το να μπορούν οι γκόλφερς να έρθουν τον Μάρτιο και τον Μάιο, κάποιες φορές ακόμα και τον Φεβρουάριο, στην Ελλάδα και να μπορούν να παίξουν γκολφ, νομίζω ότι είναι οι ιδανικές συνθήκες».

Γίνονται κινήσεις προς αυτή την κατεύθυνση, την επέκταση της τουριστικής περιόδου για τον αθλητικό τουρισμό;

Άκης Τσόλης: «Το 2017 που ξεκίνησε το Messinia ProAm, η διοργάνωση έγινε την τελευταία εβδομάδα του Φεβρουαρίου (σ.σ. στην Costa Navarino) και ήταν το μεγάλο τουρνουά γκολφ που άνοιγε τη σεζόν. Και φέτος θα είναι για πρώτη φορά τέλη Νοεμβρίου, που θα κλείνει στην ουσία τη σεζόν. Επομένως ‘εκατό τα εκατό’ μιλάμε για αθλητικό τουρισμό, για επιμήκυνση της σεζόν και σαφέστατα μιλάμε για τα τουρνουά τα οποία είναι events και βοηθούν στην προώθηση των γηπέδων και της περιοχής, για να έρθει ο κόσμος, λόγω της δημοσιότητας που θα αποκτήσει».

«Είναι σημαντικό γιατί αυτά τα events αν και δεν αποσκοπούν στη δημοσιότητα, προσελκύουν δημοσιότητα στο μέρος. Η περιοχή αυτή ή οποιαδήποτε άλλη, είναι αυτή που ακούγεται και ‘κερδίζει’ στο τέλος».

«Και μπορεί να μην έρθει κάποιος να παίξει γκολφ, αλλά αν είναι κάποιος που θα το ακούσει, θα πει, να πάω να κάνω διακοπές εκεί».

«Τέλος, ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα επιτυχημένου case study αθλητικού τουρισμού στην Costa Navarino είναι το Navarino Challenge το οποίο ξεκίνησε το 2013 και συνεχίζει και φέτος για 9η χρονιά και γίνεται τον Οκτώβριο».

Εικόνα

Πιστεύετε πως γκολφικοί προορισμοί όπως αυτός, απευθύνεται περισσότερο σε Έλληνες ή ξένους;

Άκης Τσόλης: «Είναι περισσότερο θέμα αν είσαι γκολφέρ ή όχι, παρά Ελλήνων ή ξένων, υπάρχουν πάρα πολλά ξένα στελέχη τα οποία δουλεύουν και μένουν στην Ελλάδα, αλλά υπάρχουν και πάρα πολλοί Έλληνες που παίζουν γκολφ και ταυτόχρονα υπάρχουν και πάρα πολλοί ξένοι που θέλουν να έρθουν από το εξωτερικό να παίξουν μια εβδομάδα γκολφ στην Ελλάδα και να γυρίσουν σπίτι τους. Το ίδιο κάνουν π.χ. με το σκι. Μπορεί να πάω μια εβδομάδα στην Αυστρία ή να πάω μια εβδομάδα να κάνω σκι στην Βουλγαρία, δεν έχει διαφορά».

Όμως πόσο προσιτό είναι για τον μέσο Έλληνα, μια απόδραση σε γκολφικό προορισμό; Όσον αφορά το κόστος της διανυκτέρευσης και όχι μόνο το γήπεδο.

Άκης Τσόλης: «Δεν είναι ακριβό, τους μήνες που συζητάμε – εκτός σεζόν - δεν είναι, η high season ειδικά για μια χώρα σαν την Ελλάδα δεν είναι συγκρίσιμη. Αλλά δεν είναι μόνο στην Ελλάδα».

«Ο καθένας προσφέρει αυτό που μπορεί, η high season στην Ελλάδα είναι το καλοκαίρι, οπότε αν θες να έρθεις το καλοκαίρι να απολαύσεις κάτι, πρέπει να το πληρώσεις».

Εικόνα

Όσον αφορά στον αθλητικό τουρισμό, πόσο ψηλά βρίσκεται σε δημοφιλία το γκολφ;

Άκης Τσόλης: «Να ξεκαθαρίσουμε πως το γκολφ ήδη αποφέρει περισσότερα χρήματα από οποιαδήποτε άλλη μορφή αθλητικού τουρισμού, γενικότερα. Και τα όσα ξοδεύει ένας γκολφέρ, κατά μέσο όρο, σε μία εβδομάδα διαμονής είναι το διπλάσιο από τον οποιοδήποτε μέσο τουρίστα, ο οποίος πηγαίνει απλά να κάνει κάπου διακοπές. Αυτό τα λέει όλα. Και δεν είναι το κόστος του αθλήματος αστρονομικό, είναι απλά η φιλοσοφία του γκολφέρ, ο οποίος θα έρθει να παίξει γκολφ, θα καταναλώσει το πρωί το πρωινό του, το μεσημέρι να πιει τη μπύρα του και να φάει, το βράδυ να βγει έξω, οπότε είναι η φιλοσοφία της ζωής που έχει. Σαφέστατα, βοηθάει το γεγονός πως ο μέσος όρος ηλικίας είναι αρκετά μεγάλος, επομένως αυτό σημαίνει πως έχει μια καλύτερη οικονομική δύναμη. Δεν είναι 18χρονοι και 15χρονοι, δεν είναι ούτε και οι 25χρονοι».

Ποια είναι τα οφέλη του αθλητικού τουρισμού γενικότερα και του γκολφ ειδικότερα στην τοπική οικονομία;

Βασίλης Βρεττάκος: «Αυτός που αγαπάει το άθλημα θα πάει να παίξει, όμως θα κοιτάξει και την τσέπη του. Και εκεί ξεκινάει μια άλλη οικονομία. Αν θα επιλέξει να μείνει μέσα στην Costa Navarino, αν θα επιλέξει να μείνει στην πόλη της Πύλου, στη Γιάλοβα ή οπουδήποτε. Το σπουδαιότερο όλων είναι πως τόσα χρόνια, η Costa Navarino έφερε μια πελατεία που χαρακτηρίζουμε γκολφική, η οποία όμως είδε τις προοπτικές της περιοχής και επειδή οι άνθρωποι είχαν μία κάποια οικονομική ευρωστία επένδυσαν. Η επένδυση αυτή μπορεί να είναι ένα σπίτι, ένα οικόπεδο που θα χτιστεί. Θα το δώσουν σαν Airbnb, θα το δανείσουν σε κάποιο φίλο, θα μείνουν οι ίδιοι, οπότε αυτή η εναλλαγή προσώπων και γεγονότων στην περιοχή, δίνει μία διαφορετική ώθηση στην τοπική αγορά και κοινότητα».

«Παράλληλα, πολλοί γκολφέρς έρχονται με τις οικογένειες τους, την ώρα που εκείνοι παίζουν, οι οικογένειες τους πρέπει κάπως να απασχοληθούν και έτσι πάμε σε ένα άλλο κομμάτι. Η παρέα, ο/η σύζυγος και τα παιδιά, αν υπάρχουν, κάνουν παράλληλες δραστηριότητες εντός ή εκτός ξενοδοχείου. Αυτό μπορεί να είναι μέσα στο πλαίσιο ενός τουριστικού πακέτου ή εκτός. Μπορεί να είναι ακόμα και η επίσκεψη σε έναν αρχαιολογικό χώρο εκεί κοντά».

Όσον αφορά στο κομμάτι της διοργάνωσης ποσό εύκολο ή δύσκολο είναι για βρεθούν χορηγοί. Υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον;

Αναφερόμενος στην περίπτωση του Greek Maritime Golf Event, ο κ. Άκης Τσόλης ανέφερε πως: «Ο χώρος της ναυτιλίας είναι μία πολύ μεγάλη οικονομική δύναμη της Ελλάδας, όπως είναι και ο τουρισμός. Επομένως, αυτός ο συνδυασμός από μόνος του είναι κάτι πολύ ελκυστικό για όλο τον κόσμο. Είτε αφορά επιχειρηματίες που είναι ντόπιοι, είτε αφορά ξένους επιχειρηματίες και εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, όταν έχεις αυτές τις δύο συνιστώσες είναι ένα απίστευτο πλεονέκτημα για όποιον ενδιαφέρεται να πλησιάσει το συγκεκριμένο κοινό».

Τα νέα γήπεδα της Costa Navarino, σε τι κοινό απευθύνονται;

Άκης Τσόλης: «Σε όλους. Όχι μόνο στους επισκέπτες του ξενοδοχείου. Έχουμε και πολλούς που μένουν σε σπίτια. Που αγοράζουν σπίτια στην περιοχή».

Με τη συζήτηση να στρέφεται περισσότερο στην επίδραση του γκολφικού τουρισμού στην τοπική οικονομία, ο κ. Βασίλης Βρεττάκος ανέφερε χαρακτηριστικά: «Αυτό που δεν ξέρουν πολλοί, είναι πως οι περισσότεροι γκόλφερς - του ναυτιλιακού κλάδου - που επιλέγουν την περιοχή, είναι επειδή έχουν μεγάλη παράδοση με την Πύλο. Η Πύλος από το 1965 και πιο νωρίς, ήταν ένα από τα μεγαλύτερα καραβοστάσια της Μεσογείου. Για πολλούς υπάρχουν δεσμοί, ιστορικοί ή ψυχολογικοί με την περιοχή».

Όπως εξήγησε, στην αρχή της επένδυσης της Costa Navarino στην περιοχή της Μεσσηνίας, υπήρχε φόβος μεταξύ των τοπικών επιχειρηματιών για το μέλλον των επιχειρήσεων τους, απέναντι σε μια μονάδα τόσο μεγάλων διαστάσεων που διαθέτει σχεδόν τα πάντα.

Κλείνοντας τη συζήτηση, ο κ. Βασίλης Βρεττάκος αποκάλυψε πως «Υπήρχε ο φόβος ότι θα μας κλείσει όλους και θα πάρει όλον τον κόσμο. Αυτός ο φόβος καταρρίφθηκε τα πρώτα δύο χρόνια» και πρόσθεσε: «Αυτό που αποδείχθηκε είναι πως όσο περισσότερο επενδύουμε οι τοπικοί επιχειρηματίες στη δουλειά μας και ανεβάζουμε το επίπεδο της ποιότητας, τόσο περισσότερο ανεβαίνει και ο τζίρος και η έκθεση μας σε περισσότερο κόσμο. Άρα θετικό είναι το πρόσημο της μεγάλης επένδυσης, δίπλα σε μικρές».

Εικόνα

Η αλήθεια είναι πως ο τουρισμός της δεκαετίας του ’80 και του ’90 με του φθηνού all inclusive και των tour operators, όπου οι τουρίστες μετακινούνταν από το δωμάτιο, στο μπουφέ και στη πισίνα και το βράδυ έβγαιναν με ειδικά βραχιολάκια σε συγκεκριμένα μαγαζιά όπου έπιναν με «κουπόνια», είναι μία εικόνα που δεν ταιριάζει στην σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα.

Πλέον ο εγχώριος ή εξωτερικός επισκέπτης, ανήκει στη νέα γενιά τουριστών και θέλει να ζήσει τη «μοναδική εμπειρία», να «γευτεί την παράδοση», να «ανακαλύψει τα κρυμμένα μυστικά και να κάνει «διακοπές με δραστηριότητες».

Σε αυτό το πλαίσιο είναι ξεκάθαρο πως ο αθλητικός τουρισμός δείχνει να κερδίζει έδαφος.

Και γιατί όχι άλλωστε, αφού βοηθάει στην διαφοροποίηση του «προϊόντος», στο να προβληθούν οι δυνατότητες του εκάστοτε τόπου και φυσικά… φέρνει χρήματα.

Photo credit: Greek Maritime Golf Event

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Η λάμψη της ναυτιλίας ξεχώρισε στο κορυφαίο τουρνουά γκολφ Greek Maritime Golf Event