Τα 3+2 οδικά ΣΔΙΤ που… αναζητούν ανάδοχο

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Τα 3+2 οδικά ΣΔΙΤ που… αναζητούν ανάδοχο
Έργα
Για ποια 3 οδικά έργα, συνολικού ύψους 1 δισ. ευρώ, σε Πελοπόννησο, Κρήτη και Θεσσαλονίκη θέλουν στο υπ. Υποδομών και Μεταφορών να υπάρχει προσωρινός ανάδοχος έως τις αρχές του 2022. Στη «σειρά» δύο ακόμα διαγωνισμοί.

Το μοντέλο της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα αποτελεί βασικό μοχλό προώθησης διαγωνισμών σε μεγάλα έργα υποδομής που σχετίζονται με αυτοκινητόδρομους και αναβάθμιση του οδικού δικτύου της χώρας. Με βάση το μοντέλο των ΣΔΙΤ ο ανάδοχος πληρώνεται με ετήσιες δόσεις (πληρωμές διαθεσιμότητας) που συνδέονται με συγκεκριμένα ποιοτικά και ποσοτικά κριτήρια για τη συντήρηση και λειτουργία των οδικών αξόνων.

Σε αυτή τη φάση, 3+2 διαγωνισμοί για οδικά έργα με μοντέλο ΣΔΙΤ, συνολικού εκτιμώμενου ύψους περίπου 1,5 δισ. ευρώ, φαίνεται να ξεχωρίζουν και να αποτελούν «μήλον της έριδος» για τα ισχυρά εγχώρια κατασκευαστικά σχήματα, με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μάλιστα να φιλοδοξεί να έχουν επιλεγεί προσωρινοί ανάδοχοι σε 3 διαγωνισμούς στα τέλη του 2021 ή στις αρχές του 2022. Αυτό τουλάχιστον προκύπτει τόσο από όσα κυκλοφορούν στα γραφεία του υπουργείου Υποδομών αλλά και από σχετικές αναφορές που έχει επαναλάβει τελευταία ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, Γ. Καραγιάννης.

Αυτό το πακέτο των οδικών έργων που θα κατασκευαστούν μέσω ΣΔΙΤ περιλαμβάνει το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (290 εκατ. ευρώ), το τμήμα Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη (312 εκατ. ευρώ) και το γνωστό Flyover της Θεσσαλονίκης (370 εκατ. ευρώ), δηλαδή συνολικού ύψους περίπου 1 δισ. ευρώ. Για αυτά τα 3 projects στο υπ. Υποδομών και Μεταφορών ευελπιστούν να έχουμε αναδόχους στις αρχές του 2022.

Κοντά σε αυτά, ήρθαν να προστεθούν δύο ακόμα διαγωνισμοί για οδικά έργα, επίσης μέσω ΣΔΙΤ, οι οδικοί άξονες Θεσσαλονίκης-Έδεσσας (300 εκατ. ευρώ) και Δράμας-Αμφίπολης (150 εκατ. ευρώ) ανεβάζοντας τον... πήχη συνολικά στα 1,5 δις ευρώ.

Σαφώς ωριμότερο είναι το «πακέτο» των τριών πρώτων ΣΔΙΤ, με το έργο μάλιστα Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη θεωρητικά να είναι και το πλέον προχωρημένο καθώς εσδώ και κάποιο χρονικό διάστημα είναι σε εξέλιξη ο ανταγωνιστικός διοάλογος, που αποτελεί μέρος της διαδικασίας του διαγωνισμού (β’ φάση). Υπενθυμίζεται ότι τα 5 σχήματα που έχουν προκριθεί και έχουν λάβει «προσκλητήριο» για διάλογο είναι οι ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, Intrakat, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η Μυτιληναίος. Ο ιδιώτης θα υλοποιήσει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση οδικού άξονα μήκους περίπου 50 χιλιομέτρων, που περιλαμβάνει τα εξής τμήματα: Το τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος μήκους 16,4 χλμ., το τμήμα Ριζόμυλος – Πύλος μήκους 25,7 χλμ. και το τμήμα Πύλος – Μεθώνη μήκους 7,9 χλμ.

Στην τελική ευθεία φαίνεται να εισέρχεται ο μεγάλος ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα) οδικός διαγωνισμός για τη νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδό της Θεσσαλονίκης, ή αλλιώς Flyover, που περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός νέου, εναέριου αυτοκινητοδρόμου, συνολικού προϋπολογισμού 370 εκατ. ευρώ. Tο έργο της αναβάθμισης περιλαμβάνει την κατασκευή μιας Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου (ΥΤΛ, το λεγόμενο Flyover), μήκους περίπου 9,5 χιλιομέτρων, τέσσερα εκ των οποίων σε συνεχή γέφυρα, με τέσσερεις λωρίδες, δύο συν λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), ανά κατεύθυνση και το Flyover με 13 χιλιόμετρα έργου, 9 ανισόπεδους κόμβους, 4 χιλιόμετρα συνεχόμενης γέφυρας Flyover, 8 νέες γέφυρες και 3 νέες σήραγγες. Φακέλους με αρχικές προσφορές ενδιαφέροντος έχουν υποβάλει οι ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, INTRAKAT, «ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. - INTERTOLL EUROPE ZRt».

Οσον αφορά στο τμήμα «Χερσόνησος – Νεάπολη» του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), πρόκειται για αυτοκινητόδρομο 22,44 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου 9,65 χλμ., με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ, 12 γέφυρες μονού κλάδου (1,7 χλμ.), 5 σήραγγες μονού κλάδου (συνολικού μήκους 6,75 χλμ.), 1 cut & cover διπλού κλάδου (215 μ), 5 νέους Ανισόπεδους Κόμβους. Κατατέθηκε η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και ξεκίνησε η Β’ Φάση του διαγωνισμού. Το εκτιμώμενο κόστος είναι 290 εκατ. ευρώ. Στην α΄ φάση του διαγωνισμού είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΩΠΩΝ «ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΡΙΑΔΝΗ» (ΑΒΑΞ-MARGUERITE), ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, SHIKUN BINUI– ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΩΠΩΝ «ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ACCIONA CONCESIONES- ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ INTERTOLL».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider