Μέσα στο καλοκαίρι οι δημοπρατήσεις σιδηροδρομικών projects 3,5 δισ. ευρώ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Μέσα στο καλοκαίρι οι δημοπρατήσεις σιδηροδρομικών projects 3,5 δισ. ευρώ
Έως τα τέλη καλοκαιριού αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί τα τεύχη δημοπράτησης για την προκήρυξη 6 μεγάλων έργων που συνδέουν το δίκτυο με βασικά λιμάνια της χώρας. Η ηλεκτροκίνηση και η χρήση υδρογόνου.

Έως τα τέλη του καλοκαιριού αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί τα τεύχη δημοπράτησης ώστε να προχωρήσουν περαιτέρω οι διαδικασίες για την προκήρυξη των 6 μεγάλων σιδηροδρομικών projects που προωθεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε στενή συνεργασία με τον αρμόδιο φορέα, ΕΡΓΟΣΕ, ύψους 3,5 δισ. ευρώ συνολικά περίπου.

Όπως σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, Χρ. Βίνης, στο πλαίσιο του 1ου συνεδρίου «GREEN DEAL GREECE 2021» που διοργάνωσε χτες το ΤΕΕ, στόχος του σιδηροδρομικού φορέα είναι η διασύνδεση βασικών λιμένων της χώρας με το δίκτυο ώστε η Ελλάδα να καταστεί σημαντικό «logistic hub». Όπως σημείωσε, στις συγκεκριμένες διασυνδέσεις θα χρησιμοποιηθεί και υφιστάμενο δίκτυο προαστιακού με στόχο την εξυπηρέτηση των πόλεων, των επιβατών και της διακίνησης των εμπορευμάτων.

Υπενθυμίζεται ότι τα έργα θα προχωρήσουν με τη μορφή του ανταγωνιστικού διαλόγου. Η ΕΡΓΟΣΕ, με στόχο να γίνει η χώρα μας περιφερειακό «hub» στον τομέα των logistics στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, σχεδιάζει να συνδέσει το βασικό δίκτυο με τα μεγάλα λιμάνια της χώρας (Πάτρα, Λαύριο, Ραφήνα, Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη) και την ανατολική σιδηροδρομική Εγνατία μέχρι το Ορμένιο.

Να σημειωθεί ότι ο κ. Βίνης ανέφερε ότι τα έργα θα «φέρουν» την ηλεκτροκίνηση στο δίκτυο, ενώ στα σχέδια είναι και η χρήση υδρογόνου (καύσιμο), όταν ολοκληρωθούν σχετικές μελέτες και το πλαίσιο, καθώς με αυτόν τον τρόπο θα μειωθεί το κόστος στο 30% ενώ θα μειωθεί και το ενεργειακό αποτύπωμα). Όπως ανέφερε, σε ευρωπαϊκό επίπεδο έχει αρχίσει πιλοτικά να εξετάζεται και η κίνηση του σιδηροδρομικού δικτύου με υδρογόνο, π.χ. σε Γερμανία.

Οι 6 μεγάλοι διαγωνισμοί που προετοιμάζει η ΕΡΓΟΣΕ βρίσκονται στην τελική ευθεία και αναμένεται να προκηρυχθούν με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου (μελέτη-κατασκευή), με την οποία αναμένεται να διασφαλιστεί η τεχνικά άρτια κατασκευή με την πλέον συμφέρουσα τεχνικο-οικονομική λύση, δεδομένης της τεχνικής πολυπλοκότητας και των αυξημένων απαιτήσεων τους, καθώς και σημαντική συντόμευση στη συνολική διάρκεια υλοποίησής τους.

Τα έργα αυτά περιλαμβάνονται στο στρατηγικό σχεδιασμό του ΥΠΥΜΕ για την προγραμματική Περίοδο 2021- 2027, είναι δημόσια έργα στρατηγικής σημασίας για τη χώρα που επιτρέπουν τη σύνδεση κύριων λιμένων με την υπόλοιπη νοτιοανατολική Ευρώπη και είναι τα εξής:

i. Αναβάθμιση υφιστάμενης Σιδηροδρομικής Γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο (815 εκατ. ευρώ) ii. Νέα Σιδηροδρομική Γραμμή Θεσσαλονίκη - Αμφίπολη - Ν. Καρβάλη - Τοξότες (ύψους 1,3 δισ. ευρώ) iii. Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου Προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης και κατασκευή Προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης (22 εκατ. ευρώ) iv. Ολοκλήρωση Σιδηροδρομικής Γραμμής Κόρινθος - Πάτρα στο τμήμα Ρίο - Νέος Λιμένας Πατρών (ύψους 514 εκατ. ευρώ) v. Επέκταση του Προαστιακού Σιδηροδρομικού Δικτύου Αθηνών προς Ραφήνα και σύνδεση με Λιμένα Ραφήνας (300 εκατ. ευρώ) vi. Επέκταση του Προαστιακού Σιδηροδρομικού Δικτύου Αθηνών προς Λαύριο και σύνδεση με «Ελ. Βενιζέλος» (Κορωπί) και Λιμένα Λαυρίου (380 εκατ. ευρώ).

Η ΕΡΓΟΣΕ επιταχύνει τις διαδικασίες για την ολοκλήρωση των εν εξελίξει έργων που αφορούν τον εκσυγχρονισμό του βασικού σιδηροδρομικού άξονα Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομένη / Προμαχώνας, έχοντας ως βασικό στόχο το δίκτυο να αποκτήσει ηλεκτροκίνηση στο σύνολό του, ενώ το τελευταίο διάστημα «τρέχουν» εξελίξεις σε διαγωνισμούς/έργα όπως το «Λάρισα-Βόλος», το «Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα», το «Κιάτο-Ροδοδάφνη» κ.α.

Σημειώνεται ότι δύο σημαντικά σιδηροδρομικά έργα, συνολικού ύψους 175 εκατ. ευρώ, πρόκειται να δημοπρατηθούν εντός του τρίτου τριμήνου του 2021, τα οποία θα χρηματοδοτηθούν από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα: «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020». Πρόκειται για τα εξής:

* Β’ φάση του Κεντρικού Σιδηροδρομικού Σταθμού Αθηνών και σύνδεση με το μετρό, προϋπολογισμού 35 εκατ. ευρώ. Το έργο αφορά την ολοκλήρωση κατασκευής γραμμών, αποβαθρών και υπόγειας διάβασης για την επικοινωνία του συνόλου των αποβαθρών του σιδηροδρομικού σταθμού, καθώς και σύνδεσης με τον Σταθμό «Λαρίσης» της Αττικό Μετρό Α.Ε.

* Νέα διπλή γραμμή Αίγιο-Ρίο (επιδομή, ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση, σταθμοί), προϋπολογισμού 140 εκατ. ευρώ. To έργο περιλαμβάνει την κατασκευή της επιδομής της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής, μήκους 32 χλμ., με σηματοδότηση - τηλεδιοίκηση και ηλεκτροκίνηση και την κατασκευή σιδηροδρομικών στάσεων.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider