Με ΣΔΙΤ και πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης η αναβάθμιση ΟΣΕ και σιδηρόδρομου

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Με ΣΔΙΤ και πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης η αναβάθμιση ΟΣΕ και σιδηρόδρομου
Τα χρονοδιαγράμματα και οι Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα που προβλέπονται για την αναμόρφωση του ΟΣΕ αλλά και για την ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου. Οι 3 επιμέρους συμβάσεις και ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Το θέμα του Προαστιακού.

«Σφιχτά» χρονοδιαγράμματα και Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα προβλέπονται στο κείμενο του Ταμείου Ανάκαμψης που ενέκρινε προ ημερών η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τόσο για την αναμόρφωση του ΟΣΕ όσο και για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου.

Η έκθεση αναφέρεται και στον εκσυγχρονισμό, μέσω Σύμπραξης Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα (χρηματοδότηση ύψους 130 εκατ. ευρώ), του δικτύου σιδηροδρόμων με εμβληματική παρέμβαση στην ηλεκτροδότηση, σηματοδότηση, τηλεπικοινωνίες, ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων, της γραμμής από Πειραιά/Αθήνα έως Θεσσαλονίκη. Στόχος είναι η ολοκλήρωση του μετασχηματισμού των σιδηροδρομικών μεταφορών για να γίνει η χώρα πύλη εμπορίου προς την Ευρώπη. Αφορά σε παρεμβάσεις για αναβάθμιση και αναδιάταξη του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου. Η επένδυση αποτελείται από παρεμβάσεις για αναβάθμιση και διασφάλιση της ομαλής και ασφαλούς λειτουργίας του ελληνικού συστήματος σιδηροδρομικών δικτύων, όπως έργα αναβάθμισης υφιστάμενης σιδηροδρομικής υποδομής και υπερδομή, ηλεκτρομηχανικά συστήματα, σηματοδότηση, τηλεπικοινωνίες, ηλεκτροδότηση και άλλες δραστηριότητες.

Η επένδυση χωρίζεται σε τρία επιμέρους έργα: 1) Κύριο δίκτυο (Κεντρική Ελλάδα Πειραιάς - Αθήνα - Θεσσαλονίκη – βόρεια σύνορα), 2) Δίκτυο Μακεδονίας - Θράκης (Βόρεια Ελλάδα), 3) Δίκτυο Αθήνα - Κιάτο (Αττική και Πελοπόννησος). Η υλοποίηση της επένδυσης θα ολοκληρωθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025. Ωστόσο, συνολικά για το ΣΔΙΤ ύψους σχεδόν μισού δις ευρώ, έως το πρώτο τρίμηνο του 2023 προβλέπεται η ανάθεση των 3 συμβάσεων ΣΔΙΤ (μία για κάθε υποέργο) για παρεμβάσεις αναβάθμισης και ανακατανομής του συστήματος και της υποδομής του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου με σκοπό να αποκατασταθεί η «σχεδιαστική ταχύτητα» (να διέρχονται τα τρένα με την ταχύτητα που προβλεπόταν όταν κατασκευάστηκαν τα έργα) σε όλα τα τμήματα της υποδομής, να βελτιωθεί ο χρόνος μετακίνησης και τα επίπεδα ασφάλειας, να αναβαθμιστεί το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο σε ολόκληρη τη χώρα και να βελτιωθεί η ποιότητα των σιδηροδρομικών υπηρεσιών.

Επίσης, η ατζέντα περιλαμβάνει τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΣΕ. Η επένδυση περιλαμβάνει την αναβάθμιση των υποδομών και των υπηρεσιών του ΟΣΕ με την ανάπτυξη των ακόλουθων συστημάτων και υπηρεσιών: συστήματα διαχείρισης εισιτηρίων και τηλεματικής με στόχο τουλάχιστον το 60% των επιβατών να χρησιμοποιεί ηλεκτρονικά εισιτήρια μέχρι το 2025, υποδομή για έξυπνους σταθμούς, υπηρεσίες πελατειακής εμπειρίας, διαδίκτυο υψηλών ταχυτήτων σε τρένα και σταθμούς και σύστημα τηλεματικής οχημάτων. Η υλοποίηση της επένδυσης θα ολοκληρωθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025. Όσον αφορά στην οργανωτική μεταρρύθμιση στον τομέα των σιδηροδρόμων οι κύριες δράσεις του έργου είναι: 1. υιοθέτηση χάρτη πορείας με τα βήματα για την πλήρη αναδιοργάνωση των εταιρειών ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ, 2), πρόσληψη ειδικευμένου συμβούλου για βοήθεια στην υλοποίηση της μεταρρύθμισης, 3) έναρξη ισχύος πρωτογενούς και παράγωγου δικαίου για τη μεταρρύθμιση των δύο εταιρειών, που θα τους παρέχει τη δυνατότητα ανάπτυξης, λειτουργίας και συντήρησης ενός σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου, 4) εφαρμογή της μεταρρύθμισης.

Η υλοποίηση της μεταρρύθμισης θα ολοκληρωθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2023. Όμως, μέσα στο τρίτο τρίμηνο της φετινής χρονιάς πρέπει η κυβέρνηση να παρουσιάσει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον «χάρτη πορείας για την πλήρη αναδιοργάνωση του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ». Για το τμήμα «έναρξη ισχύος πρωτογενούς και παράγωγου δικαίου για τη μεταρρύθμιση των δύο εταιρειών, που θα τους παρέχει τη δυνατότητα ανάπτυξης, λειτουργίας και συντήρησης ενός σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου» το χρονοδιάγραμμα «δείχνει» β’ εξάμηνο του 2022.

Σε σχέση με την αναβάθμιση του Προαστιακού σιδηρόδρομου στη Δυτική Αττική (85 εκατ. ευρώ), η επένδυση συνεπάγεται την κατασκευή ενός νέου δικτύου 36 χιλιομέτρων στα δυτικά της Αθήνας, από Άνω Λιόσια έως Μέγαρα. Η επέκταση του σιδηροδρόμου συμβάλλει στο οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή, προωθώντας τη συνδεσιμότητα σε μια περιοχή όπου ο τομέας της εφοδιαστικής έχει σημαντικές δυνατότητες. Αναμένεται ότι αυτό το μέτρο δεν φέρει σημαντική βλάβη στους περιβαλλοντικούς στόχους. Η υλοποίηση της επένδυσης θα ολοκληρωθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025.

Να αναφέρουμε ότι η έκθεση κάνει λόγο για τα 13 περιφερειακά αεροδρόμια. Πρόκειται για μια επένδυση που αφορά στον περαιτέρω εκσυγχρονισμό, τη βελτίωση και την αναβάθμιση περιφερειακών αεροδρομίων με έργα υποδομής, που αποτελούν συμβατική υποχρέωση του κράτους (χρηματοδότηση με 107 εκατ. ευρώ). Η υλοποίηση της επένδυσης θα ολοκληρωθεί έως τις 30 Ιουνίου 2025.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider