Ελλάδα
27-05-2021 | 08:13

Τα «βλέμματα» στραμμένα στην Εγνατία Οδό – Το ενδεχόμενο νέου γύρου «μπινταρίσματος»

Τα «βλέμματα» στραμμένα στην Εγνατία Οδό – Το ενδεχόμενο νέου γύρου «μπινταρίσματος»
live updates: Ανανεώθηκε πριν

Στραμμένο προς τις δύο κοινοπραξίες και το ΤΑΙΠΕΔ είναι το ενδιαφέρον του κατασκευαστικού κόσμου καθώς δεν είναι πολύ μακριά η στιγμή στην οποία το Ταμείο θα δώσει… «σήμα» για τον νικητή του διαγωνισμού για την παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας Οδού.

Πληροφορίες της αγοράς εκτιμούν ότι αναμένονται νεότερα το αμέσως επόμενο διάστημα, καθώς πλησιάζει η «ώρα της κρίσης» για την έκβαση της μεγάλης «μάχης» ανάμεσα στα δύο σχήματα που έχουν φτάσει μέχρι το τέλος της διαδρομής, δηλαδή τις κοινοπραξίες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis και VINCI-Μυτιληναίος-ΑΒΑΞ. Μάλιστα, προ ημερών οι ίδιες πηγές σημείωναν ότι ενδέχεται να έχουμε διεργασίες εντός της εβδομάδας που διανύουμε, ωστόσο, είναι πιθανόν τελικά αυτό να συμβεί από την επόμενη εβδομάδα, δηλαδή στις πρώτες ημέρες του Ιουνίου, δίχως απαραιτήτως να συνδέεται με την επικείμενη αλλαγή της διοίκησης του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων.

Όμως, πρέπει να σημειωθεί ότι στη σχετική συνεδρίαση του Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ για τον διαγωνισμό παραχώρησης για 35ετή περίοδο της Εγνατίας Οδού δεν θα πρέπει να αναμένεται σώνει και καλά η ανακοίνωση του «νικητή», αλλά αναμένεται η τυπική έγκριση των δύο συμμετοχών, η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών, η αξιολόγησή τους, να επικυρωθεί δηλαδή και με τη «βούλα» του Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ ότι οι δύο προσφορές που άνοιξαν είναι «ΟΚ» από οικονομο-τεχνικής πλευράς. Αλλωστε, το προηγούμενο χρονικό διάστημα, και μέχρι το ΣτΕ να δηλώσει και την απόρριψη της προσφυγής της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, το ΤΑΙΠΕΔ μπορούσε να προχωρήσει στην εξέταση των νομιμοποιητικών εγγράφων που κατέθεσαν οι δύο κοινοπραξίες.

Πλέον το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στο ύψος των οικονομικών προσφορών. Ανεξάρτητα αν «πέσουν μέσα» ή όχι διάφορες εκτιμήσεις που ακούγονται στην αγορά για το τίμημα της παραχώρησης (από 750-800 εκατ. ευρώ μέχρι και 1 δισ. ευρώ, καθώς έχουν πέσει οι παλιότερες εκτιμήσεις για 1+ δις ευρώ), υπάρχει και μία ακόμα παράμετρος που μπορεί να επιφέρει μια πρόσθετη διεργασία στη διαδικασία ανάδειξης του νικητή. Η οποία σχετίζεται με την δυνατότητα του ΤΑΙΠΕΔ να ζητήσει από τον πλειοδότη βελτιωμένη προσφορά εφόσον η διαφορά από την άλλη οικονομική προσφορά είναι μικρότερη από 15%. Πρόκειται για τακτική που είχε εφαρμοστεί σε πλήθος διαγωνισμών ιδιωτικοποιήσεων μέχρι σήμερα και όπως αναφέρεται από πλευράς των κοινοπραξιών «δεν αποκλείεται να λάβει εφαρμογή και στην περίπτωση της Εγνατίας Οδού αν είμαστε κοντά στα οικονομικά». Κατά συνέπεια, αν οι οικονομικές προσφορές των δύο κοινοπραξιών αποκλίνουν κατά ποσοστό λιγότερο του 15%, μπορεί να ζητηθεί νέος γύρος… «μπινταρίσματος» και όποιος δώσει τα περισσότερα θα κερδίσει και το συμβόλαιο.

Σε κάθε περίπτωση, αν και μπροστά υπάρχει πλήθος διαγωνισμών, στην αγορά εκτιμάται πως όποιο γκρουπ κερδίσει στον εν λόγω διαγωνισμό «βάζει υποψηφιότητα» για την «πρωτιά» στον κλάδο των κατασκευών, ιδίως αν πρόκειται για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που εσχάτως έχει «απλώσει» το αποτύπωμά του σε κάθε τομέα υποδομών. Αν επικρατήσει το γκρουπ των Γάλλων με τους Μυτιληναίο-ΑΒΑΞ, αναμφίβολα οι δύο ελληνικοί όμιλοι θα ισχυροποιηθούν με τον πρώτο να «μπαίνει» δυνατά στο γκρουπ των Παραχωρήσεων και τον δεύτερο να βάζει άλλο ένα συμβόλαιο (μερίδιο) στο χαρτοφυλάκιό του μετά και τη Γραμμή 4 του Μετρό. Κατά πόσο η παρουσία των Egis (με ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) και Vinci (με ΜΥΤΙΛ-ΑΒΑΞ) έχει επηρεάσει το ύψος της οικονομικής προσφοράς, θα φανεί… στην αποσφράγιση.

Εκτιμάται πως ο νικητής του διαγωνισμού για την Εγνατία Οδό θα κληθεί να επενδύσει 1,5 δισ. ευρώ, μαζί με την προσφορά που θα καταθέσει για την πολυετή διαχείριση του βασικού άξονα από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους Έβρου μήκους 658 χιλιομέτρων και των κάθετων αξόνων Σιάτιστα - Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα - Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη - Προμαχώνας με συνολικό μήκος 225 χιλιόμετρα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.