Η «ναυμαχία» για το λιμάνι Ηρακλείου – Πώς η Κρήτη μετατρέπεται σε mega «κόμβο» υποδομών και projects

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Η «ναυμαχία» για το λιμάνι Ηρακλείου – Πώς η Κρήτη μετατρέπεται σε mega «κόμβο» υποδομών και projects
Γιατί αναμένεται αυξημένο το ενδιαφέρον για τον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου. Οι χρήσεις και οι ενδιαφερόμενοι. Τα έργα πολλών δις ευρώ στη μεγαλόνησο που ενισχύουν το προφίλ της.

Πριν καλά καλά προκηρυχθεί από το ΤΑΙΠΕΔ ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου, μέσω πώλησης πλειοψηφικού ποσοστού τουλάχιστον 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας (έγινε προ εβδομάδας), κι ενώ η προθεσμία για την αρχική εκδήλωση ενδιαφέροντος (α’ φάση διαγωνισμού, έπεται ή β’ φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών και ανάδειξης πλειοδότη) στην διαδικασία λήγει στις 30 Ιουλίου του 2021, στην αγορά γίνονταν λόγος για τη «ναυμαχία» της Κρήτης.

Μόνο που αυτή τη φορά ο χαρακτηρισμός δεν αποδίδονταν στις κόντρες των ακτοπλοϊκών εταιρειών για τις γραμμές «φιλέτα» από τον Πειραιά προς τα λιμάνια του νησιού, αλλά για την διεκδίκηση της αξιοποίησης του λιμανιού του Ηρακλείου (Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου). Στον ΟΛΗ έχει παραχωρηθεί από το Ελληνικό Δημόσιο το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Ηρακλείου.

Πέραν όμως αυτού, η τοποθεσία του νησιού, κατ’ επέκταση και του λιμένα Ηρακλείου, θεωρείται απολύτως… κομβική, παρουσιάζει μεγάλη κίνηση (τουριστική, επιβατική, φορτία κ.α.), μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης διαφορετικών δράσεων, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι στην Κρήτη είτε υλοποιείται, είτε σχεδιάζεται είτε προβλέπεται οργασμός έργων και επενδύσεων πολλών δις ευρώ συνολικά.

Οι οποίες σχετίζονται με τομείς όπως η ενέργεια (π.χ. η Ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα από τον ΑΔΜΗΕ, έργο που φτάνει το 1 δισ. ευρώ, έργα ΑΠΕ κ.α), οι υποδομές (ΒΟΑΚ με προϋπολογισμό σχεδόν 1,5 δις ευρώ κ.α.), το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου ύψους 1 δις ευρώ, οι τουριστικές μπίζνες σε όλους τους νομούς (εκατοντάδες εκατ. ευρώ συνολικά), η ανάπτυξη και αξιοποίηση ακινήτων και εκτάσεων (π.χ. στην περιοχή Γούρνες, διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ με πολλές χρήσεις, εκπνέει η προθεσμία υποβολής ενδιαφέροντος στις 15 Ιουλίου), με ανάπτυξη Καζίνο, με διαχείριση απορριμμάτων, με προώθηση επενδύσεων ΣΔΙΤ σε ακίνητα (Δικαστικά Μέγαρα, φοιτητικές εστίες, εκατοντάδων εκατ. ευρώ συνολικά) και άλλες. Αν προσθέσουμε βέβαια και τις καθαρά λιμενικές, ναυτιλιακές-ακτοπλοϊκές χρήσεις ή τις προσδοκίες να μετατραπεί η Κρήτη σε έναν «κόμβο» εμπορευματικό-επιχειρηματικό-οικονομικό, γίνεται αντιληπτό γιατί το ενδιαφέρον για κάθε επένδυση που σχετίζεται με το νησί αυξάνεται κατακόρυφα.

Μάλιστα, όπως έχει κυκλοφορήσει από καιρό, εταιρείες από τον χώρο της κρουαζιέρας, της ναυτιλίας (Minoan του ομίλου Γκριμάλντι και Attica Group), όμιλοι από τον κλάδο των υποδομών (έχει ακουστεί το όνομα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), τοπικά επιχειρηματικά συμφέροντα, σχήματα που σχετίζονται με αεροπορικές ή εταιρείες επίγειας εξυπηρέτησης, όμιλοι από τον κλάδο φιλοξενίας κ.α. φέρονται να έχουν ήδη «τσεκάρει» την περίπτωση του λιμένα Ηρακλείου. Αλλωστε, δεν έχει περάσει και πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα από τότε που συγκεκριμένα επιχειρηματικά συμφέροντα (Γκριμάλντι κ.α.) δημοσίως είχαν αναφερθεί στο ενδεχόμενο να δηλώσουν παρών στις διαδικασίες για τον Οργανισμό Λιμένος Κρήτης, όταν αυτές ωριμάσουν.

Το κατά πόσο τελικά όμιλοι που ενδιαφέρθηκαν για άλλα λιμάνια (διαγωνιστικές διαδικασίες του ΤΑΙΠΕΔ), όπως της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, που έχουν τα δικά τους χαρακτηριστικά (και τοπικά) ή την Ηγουμενίτσα (επίσης θεωρείται «φιλέτο» λόγω θέσης και κίνησης), όπως οι QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT, το σχήμα IMERYS GREECE SA-GOLDAIR CARGO AE & ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΑ ΟΡΥΚΤΑ ΕΛΛΑΔΟΣ ABEE, ο ΟΛΘ, Danthia Shipping, MRG, Portek International, η κοινοπραξία της Archirodon με την ANEK και την Trident Hellas κ.α. τελικά «κατέβουν» και στην Κρήτη, αλλά και ποια άλλα σχήματα στην πορεία εισέλθουν στη διαδικασία, θα φανεί μέσα στο προσεχές τρίμηνο. Σε κάθε περίπτωση όμως, η αξιοποίηση του λιμένα Ηρακλείου αναμένεται να προσελκύσει ισχυρό ενδιαφέρον, πόσω μάλλον ότι η Κρήτη μετατρέπεται σε mega «κόμβο» υποδομών και projects.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider