Επιχειρήσεις
03-04-2021 | 15:00

Τι συμβαίνει με τα λιμάνια του ΤΑΙΠΕΔ – Ο στρατηγικός τους ρόλος ως «κόμβοι» προς την Ευρώπη

Τι συμβαίνει με τα λιμάνια του ΤΑΙΠΕΔ – Ο στρατηγικός τους ρόλος ως «κόμβοι» προς την Ευρώπη
live updates: Ανανεώθηκε πριν

Σε πιο… «βαθιά νερά» εισέρχονται σταδιακά οι διαδικασίες για την αξιοποίηση περιφερειακών λιμένων της χώρας, μέσω σχετικών διαγωνισμών που προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ. Αυτό ισχυρίζονται στελέχη της αγοράς που παρακολουθούν τις εξελίξεις στον τομέα αυτό, καθώς πλέον, οι ενδιαφερόμενοι, που αποκτούν καλύτερη εικόνα στα χρηματοοικονομικά των Οργανισμών Λιμένων, μέσω πρόσβασης στο Virtual Data Room (VDR), θα δείξουν και τις πραγματικές προθέσεις τους, αν δηλαδή θα προχωρήσουν μέχρι τέλους, αν καταθέσουν εγγυητικές, αν φτάσουν στο επίπεδο, όταν έρθει η ώρα, των δεσμευτικών προσφορών, αν αντιμετωπίζουν τη διαδικασία ως «απόκτηση στοιχείων» η ως στρατηγική επιλογή και επένδυση.

Σε κάθε περίπτωση όμως, σταδιακά «ξετυλίγεται το κουβάρι», με την πρόσφατη διαδικασία για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας να μοιάζει και ως θρυαλλίδα, ή έστω αφετηρία, εξελίξεων και για τους υπόλοιπους περιφερειακούς λιμένες, ήτοι την Ηγουμενίτσα και ακολούθως το Βόλο, το Ηράκλειο ή και την Πάτρα.

Όπως μόλις προ ημερών ανακοίνωσε το ΤΑΙΠΕΔ, στη Β Φάση του διαγωνισμού για την απόκτηση συμμετοχής σε ποσοστό τουλάχιστον 67% στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας «Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης» (ΟΛΑ ΑΕ) προκρίθηκαν τα εξής επενδυτικά σχήματα (με αλφαβητική σειρά): QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT, Κοινοπραξία CAMERON S.A- GOLDAIR CARGO AE- BOLLORE AFRICA LOGISTICS, Κοινοπραξία INTERNATIONAL PORT INVESTMENTS ALEXANDROUPOLIS (η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP – EUROPORTS -EFA GROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ.

Για τον διαγωνισμό της υπο-παραχώρησης του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων σε τμήμα του λιμένα Φίλιππος Β΄ του «Οργανισμού Λιμένος Καβάλας Α.Ε.» (ΟΛΚ Α.Ε.), το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ προεπέλεξε τα εξής επενδυτικά σχήματα (με αλφαβητική σειρά): QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT, Ένωση Εταιρειών IMERYS GREECE SA-GOLDAIR CARGO AE & ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΑ ΟΡΥΚΤΑ ΕΛΛΑΔΟΣ ABEE,  Κοινοπραξία INTERNATIONAL PORT INVESTMENTS KAVALA (η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP - EFA GROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ.

Σημειώνεται ότι για το διαγωνισμό για το 67% του λιμανιού της Ηγουμενίτσας η προεπιλογή θα γίνει σε άλλη χρονική φάση καθώς ο εν λόγω διαγωνισμός ξεκίνησε αργότερα και επιπλέον περιλαμβάνει περισσότερους υποψηφίους. Υπενθυμίζεται πως για το λιμάνι ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει οι Attica Group, η Danthia Shipping, η MRG, η Portek International, η Quintana Infrastructure & Development, η Αιγαίον Όιλ, η κοινοπραξία της Archirodon με την ANEK και την Trident Hellas, η κοινοπραξία Grimaldi Euromed με τις Μινωικές Γραμμές και ο ΟΛΘ.

Σημειώνεται ότι γενικότερα, σημαντικά εθνικής σημασίας λιμάνια είναι προς παραχώρηση και έχουν προσελκύσει σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον, ενδεικτικό της γεωστρατηγικής τους θέσης και ένδειξη, ή κατά άλλους απόδειξη, ότι η μπορεί η Ελλάδα και μέσω των λιμένων της να αποτελέσει εμπορευματικό/διαμετακομιστικό κόμβο για είσοδο προς τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Αλλά και πέραν αυτού, αναμένονται σημαντικές επενδύσεις, που μπορούν να προσφέρουν στην αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας, και σε τομείς όπως η κρουαζιέρα, ο τουρισμός, η ναυπηγοεπισκευή κ.α.

Προσεχώς, αναμένεται από το ΤΑΙΠΕΔ η  προκήρυξη των διαγωνισμών σε Ηράκλειο και Βόλο, κατά πάσα πιθανότητα εντός του Απριλίου, ενώ στη συνέχεια θα ακολουθήσει η Κέρκυρα ή αργότερα τα λιμάνια σε Πάτρα (θα έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον με την ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού δικτύου), Ελευσίνα (υπάρχουν και βιομηχανικές, ναυπηγικές χρήσεις), Ραφήνα, Λαύριο κ.λπ.

Όπως έχει αναφέρει και σε σχετικά θέματα το insider, αναφορικά με τα λιμάνια σε Βόλο και Ηράκλειο, και τα δύο θεωρούνται ώριμα προς αξιοποίηση, με τους επενδυτές, Έλληνες και ξένους, να ετοιμάζονται για τους διαγωνισμούς με στόχο την εκμετάλλευσή τους. Άλλωστε, η θέση τους κρίνεται ως στρατηγικής σημασίας, τόσο στα νότια (Ηράκλειο), ως σημαντικό κέντρο διακίνησης επιβατών και εμπορευμάτων στη λεκάνη της Μεσογείου, όσο και στο λιμάνι της ηπειρωτικής χώρας (Βόλος), δεδομένων των προοπτικών που διαθέτει λόγω της κομβικής θέσης του.

Για αυτό και λέγεται ότι για τα λιμάνια αυτά έχουν εκδηλώσει αρχικό ενδιαφέρον ισχυρά εγχώρια και διεθνή ονόματα (όμιλος Γκριμάλντι, Goldair, αμερικανικές εταιρείες κ.λπ., ενώ κάποτε είχαν ακουστεί και ασιατικά-αραβικά κεφάλαια) καθώς μπορούν να συνδυάσουν και άλλες επιχειρηματικές δραστηριότης ανά περίπτωση (κρουαζιέρα, εμπορικές, τουριστικές, μαρίνα, logistics κ.λπ.).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.